Bestellingen Aliexpress, waarom duurt het momenteel zo lang?

Bestel al jaren spullen bij Aliexpress en heb de afgelopen jaren al verschillende levertijden meegemaakt.

Voorheen duurde het 8 tot 10 weken voordat ik iets binnen kreeg, verleden jaar ging dit een stuk sneller en kreeg ik de meeste spullen binnen 4 weken binnen en de spullen met "10 dagen bezorging" binnen 10 dagen binnen.

Vanaf dit jaar (2022) lijkt er wel iets veranderd te zijn en duurt het weer verschrikkelijk lang.

De goederen worden verzonden door Cainiao Super Economy Global, ingeklaard en staan dan op de status "Onderweg voor bezorging, Ontvangen door lokaal bezorgbedrijf".
Vorige keer duurde het nog 1 maand voordat het bezorgd werd en ik zit nu op iets te wachten wat al 1 maand en 3 weken op deze status staat.

Dit lijkt zich voor de doen met goederen die via Cainiao Super Economy Global verzonden zijn.

Kan iemand mij vertellen welk lokaal bezorgbedrijf dit behartigd en waarom dit zo lang duurt?

Hubie

Special Member

Er loopt al een draadje hier op CO over deze perikelen,
Mijn laatste bestelling uit China was binnen 2 weken in NL.Waarom het daarna nog 6 weken hier in NL nog ergens op een plank ligt is mij ook een raadsel...

https://www.circuitsonline.net/forum/view/154297/last

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 30 maart 2022 22:29:59 (14%)

Dezelfde ervaring hier: al 4 weken onderweg voor bestelling....

Tja, ik weet het niet hoor, maar misschien ie er ergens een oorlog gaande? Misschien is er een trein die nu een hele erge grote omweg via kaap de goede hoop moet maken of gewoon helemaal niet meer gaat?
Misschien zit de directie van een postnl steunpunt momenteel ergens in een bajes?

Ik heb eigenlijk geen idee maar mijn pakketjes duren ook erg lang en misschien komen ze helemaal wel niet meer. De aliexpress koopgekte zou door deze oorlog zomaar wel eens ten einde kunnen komen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 30 maart 2022 23:45:30 (16%)

Kruimel

Golden Member

Vandaag kreeg ik twee orders binnen die geplaatst waren op 14 maart, dus de levering lijkt niet universeel traag. Wat stond er bij de verwachte leverdatum?

Als je iets snel wil hebben moet je het niet op AliExpress bestellen, dat doe je IMHO alleen omdat het goedkoop is. Was het belangrijk? In elk geval moet je je bewust zijn van het feit dat China een derde van de wereld hier vandaan is, en dat je voor het geld dat je voor de meeste producten betaalt geen instantane service moet verwachten.

maartenbakker

Golden Member

Het heeft waarschijnlijk maar deels met de oorlog te maken.

Schepen gaan niet dwars door Rusland of Oekraine, vliegtuigen misschien wel en moeten een uurtje omvliegen, niet een paar weken. Daar staat tegenover dat brandstoffen wel duurder zijn en er op de totale logistiek misschien wel enig domino-effect is.

Dat zal echter niet het hele probleem zijn.

Ik verwacht dat de willekeurige en draconische lockdowns in China een groter deel van het probleem zijn. Dat verklaart ook meteen ervaringen zoals van Kruimel: dat het niet altijd traag is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het is niet met de oorlog. het is de laaatste maanden zo begonnen.
tot eind 21 had ik pakjes hierop een 2-3weken. sinds december bestel ik en waren de leveringen gewoon eind februari al.
net als nu, gisteren wat besteld, en estimate delivery allemaal 30mei (2maand).

vaak krijg ik wel een email dat mijn pakket herpakt is naar 'combined' delivery, en dan krijg ik hier 1 grote pakket toe, waar 5-10 van die kleintjes in zitten. ik denk dat ze bij de duoane de boel 2weken op schap leggen om zo meerdere pakketten in 1 bestelling door te sturen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat combined dat doen ze al in china. Het spaart vooral de kosten postnl binnen nederland. Die kosten zijn nogal hoog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Duurt de laatste 2 3 drie maanden inderdaad veel langer. In ieder geval bij verzending via Cainiao.
T/m ontvangst in destination country en het inklaren gaat zoals voorheen. Daarna duurst het soms nog twee maanden voordat het pakje hier op de mat ligt.
Opvallend: Op het pakje staat bij 'If undelivered return to' een adres in Litouwen!
Zou het ook vanuit Litouwen naar ons verstuurd worden?

bprosman

Golden Member

Op 31 maart 2022 07:07:41 schreef rew:
Dat combined dat doen ze al in china. Het spaart vooral de kosten postnl binnen nederland. Die kosten zijn nogal hoog.

Op dit moment zie ik dat ze zelfs 7 bestellingen van mij bij elkaar geveegd hebben waar zelfs meerdere weken tussen zitten qua bestellen.
Ik weet niet of het zo is maar het lijkt of ze bewust een bestelling vasthouden een weekje of zo ,of je misschien nog wat besteld voor het verzonden word.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had de indruk dat als ik een combined shipping zending heb en dan een halve dag later beslis dat ik nog wat wil hebben, dat deze dan altijd met een andere zending komt. Dus alleen dingen die in 1x betaald worden gaan samen. Maar ik heb geen rigoreuze adminstratie wat dat betreft.

Maar je hebt gelijk: ze zouden er voor kunnen kiezen om b.v. "max een week" te wachten met doorsturen of er nog wat komt. Dat zou de efficientie nog iets opschroeven. Maar mijn indruk is echt dat het over het algemeen heel vlot in Luik is. In de huidige: "wat duurt het lang" periode zitten er ook die 2 weken in Luik zijn blijven liggen. Kennelijk heeft PostNL het druk en zegt al aan de ingang: "sorry, geen plek voor meer pakjes".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
TinusTech

Golden Member

Er is nog steeds een wereldwijde krapte aan containers. Dat zou ook iets met die vertragingen te maken kunnen hebben. https://www.trouw.nl/economie/maersk-verwacht-dat-containermarkt-nog-m…

Andere oorzaak: ik weet niet via wat voor kanalen Ali verzendt, maar door de oorlog in Oekraïne is de route van de Nieuwe Zijderoute uit China door Rusland geblokkeerd. Ook dat zorgt voor vertragingen. https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10469097/chinese-handel-lijdt…

Vroeger was het verzenden van pakketpost vanuit China goedkoop. De overkoepelde organisatie van postbedrijven had een systeem van kostenverrekening die voor "ontwikkelingslanden" zeer gunstig was. De post in het herkomstland incasseert de portokosten en betaalt de posterijen in het bestemmingsland een forfaitaire fee voor het afleveren, Postnl kreeg een schijntje.

De Amerikanen hebben jarenlang hierover geklaagd en nadat Trump zich ermee bemoeide, is de tabel aangepast. Een hoop van de creativiteit van de laatste jaren is hiernaar te herleiden.

Op 31 maart 2022 12:55:46 schreef TinusTech:
Er is nog steeds een wereldwijde krapte aan containers.

Ik zie zelden pakketjes van Aliexpress via de zee gaan. Een enkele gaat (ging?) per trein via noord-china, rusland, ex-oostblok, naar westeuropa.

Vrijwel altijd zie je "hand over to airline".

De vliegtuigmaatschappijen die normaliter passagiers vervoeren, die bieden "ruim-ruimte" aan op basis van "indien beschikbaar". Dan kan het dus een tijdje duren voordat er genoeg ruimte is om de boel te vervoeren. Dus soms duurt het dan even.

code:

2022-02-25 15:39:37 Import clearance start
2022-02-23 22:00:00 Hand over to airline

Hier dus "max 2 dagen".

code:


2022-02-14 22:22:27 Received by line-haul
2022-02-19 22:00:00 Hand over to airline
2022-02-20 15:10:45 Import clearance start

Hmm. Deze heeft 5 dagen moeten wachten. Misschien geeft de
"airline" dus door hoeveel ze vandaag kunnen transporteren en kan ie dus even daarvoor nog in de wacht gezet worden.

Maar echt... het duurt een dag of vier-6 van verzenden in China tot aankomst in Luik. Dan vertraagt postnl de boel 1 week tot een paar maanden. (soms 6-8: nu 2x gehad).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ik heb op 24 maart wat klein spul besteld bij AliE en dat is vandaag al geleverd.
Was een gecombineerde zending van twee orders en die kreeg na 1 of 2 dagen al een PostNL nummer toegewezen.
Die gaan dus rechtstreeks vanuit China naar A'dam en dan het PostNL kanaal in.
De derde bestelling is wat later verzonden, maar heeft al wel een PostNL trackingnummer. Nog niet zichtbaar op 17Track...
Verzendoptie was: Cainiao Super Economy Global

Op 1 april 2022 14:20:36 schreef rob040:
Ik heb op 24 maart wat klein spul besteld bij AliE en dat is vandaag al geleverd.
Was een gecombineerde zending van twee orders en die kreeg na 1 of 2 dagen al een PostNL nummer toegewezen.
Die gaan dus rechtstreeks vanuit China naar A'dam en dan het PostNL kanaal in.
De derde bestelling is wat later verzonden, maar heeft al wel een PostNL trackingnummer. Nog niet zichtbaar op 17Track...
Verzendoptie was: Cainiao Super Economy Global

Onlangs 2 dingen besteld, hebben ze gecombineerd en werd verzonden via AliExpress Standard Shipping, dit kwam binnen een paar weken al binnen.

Maar de bestellingen die via Cainiao Super Economy Global lopen komen wel snel in Nederland aan, worden ingeklaard en worden overhandigd aan een lokaal bezorgbedrijf en vanaf daar duurt het 1 a 2 maanden voordat het bezorgd word.
Vraag me af waarom dit zo lang duurt terwijl bestellingen via AliExpress Standard Shipping wel snel binnenkomen.

[Bericht gewijzigd door Joentje1978 op vrijdag 1 april 2022 15:36:20 (100%)

Als je postNL belt en zegt: We hebben 10000 pakketjes per dag, wat kost dat? Dan zeggen ze: "Staat op de website: Dat kost 6.75 per pakket, dus 67500." Als je dan vraagt: maar kan er niet wat aan de prijs gedaan worden als we zoveel pakjes insturen? En dan gaat er idd wel wat van de prijs af.

Als je dan vraagt of het NOG goedkoper kan, dan zeggen ze "sure", maar dan kunnen we geen garanties meer geven dat het binnen een paar dagen geleverd gaat worden. De cainiao jongens hebben voor de "super economy" verzendmethode dus die laatste optie gekozen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Dus heb ik veel geluk gehad?

maartenbakker

Golden Member

De laatste keer dat ik dacht dat het zo lang ging duren dat ik een claim moest gaan indienen, kwam het pakje een paar dagen voordat de termijn verstreken was, opeens in beweging bij de lokale bezorger. Ik vraag me af of ze ook echt timers aan pakjes hangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mijn bestelling van 8 februari is nog steeds niet ontvangen, ik kreeg 28 februari bericht dat het in Nederland was, en snel bezorgt zou worden!

fzwart

Golden Member

Op 1 april 2022 19:07:17 schreef Krelis Vonketrekker:
Mijn bestelling van 8 februari is nog steeds niet ontvangen, ik kreeg 28 februari bericht dat het in Nederland was, en snel bezorgt zou worden!

Ik heb hier een stuk of vijf bestellingen een maand in status "Ontvangen door lokaal bezorgbedrijf".

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Dit is al een tijdje bezig.
Had in december een drietal zaken besteld deze zijn samengevoegd tot een pakket.
Volgens track & trace was het 30 december in Nederland en 12 januari overgegeven aan lokale vervoerder.
Afgelopen week was de protectie ten einde en na dispute keurig een refund gehad.
Omdat ik dit al aan zag komen heb ik 21 februari dezelfde artikelen besteld, ook deze zijn samengevoegd tot een pakket.
Dit was volgens track & trace 12 maart afgegeven aan lokale vervoerder.
Wat denk je? Tot op heden dodelijke stilte.
Ik krijg sterk de indruk dat er iets niet helemaal goed gaat bij postnl.

Mvg Rieks

flash2b

Special Member

Nou er is nog hoop ik heb 2 weken geleden een verzamel pakket gekregen dat 40 dagen in de status overgedragen aan de vervoerder heeft gestaan. Dus geduld is een schone zaak.

momenteel duurt het bij mij pakweg 3 maanden of iets langer voordat een kleine envelop arriveert.

Op 1 april 2022 16:45:44 schreef rob040:
Dus heb ik veel geluk gehad?

Je bedoelt dat je Ali standard shipping pakjes wel snel zijn? Nee, die zijn en blijven snel.

Als postnl voor alles "we doen ons best" roept dan duren alle buitenlandse pakjes lang. De "standard shipping" jongens hebben een "net als nederlandse post: 1 hooguit twee dagen" deal afgedwongen. En/of PostNL heeft gewoon niet door dat een bedrijfje "AEshipping, schiedam" eigenlijk van Aliexpress is, dus dat ze denken dat het een gewone Nederlandse klant is.... (ze zijn wettelijk verplicht om die 1 hooguit twee dagen na te komen voor binnenlandse post!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/