Licht lopende potmeters voor effectbox - waar te koop?

Semtexx

Golden Member

Ik heb hier een effectboxje (zelfbouw) liggen. De potmeters die erbij zaten (en alle alternatieven die ik op mijn sloopprinten heb) lopen te zwaar voor de kleine behuizing waar het in zit.

Het is van belang dat ik de potmeters snel kan bedienen en het liefst zonder dat ik het hele kastje over mijn tafel schuif.

Vroeger had ik een mixtafel waar hele "snelle" potmeters in zaten. Wie kan mij aan een paar goede tips helpen?

Een antislip matje onder je effectboxje leggen?

pa3gws

Golden Member

Het is niet de meest nette oplossing maar flink met IPA inspuiten.
Dan los je het vet tussen de as en het huis op en draaien ze erg soepel.
Slijten ze wel sneller van natuurlijk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

10 slagen pots met een "zware" knop waar je een zwieper aan kunt geven ?
Of schuifpots ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Hoe klein of groot is dat kastje want als de gewoon veel te licht is houd het een keer op en zal het altijd mee bewegen, maar je kan ook heel lomp een stuk staal in het kastje lijmen. Of gewoon een wat zwaarder metalen kastje nemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik neem aan dat het schuifpotmeters zijn? (met draaipotmeters schuift het kastje niet over de tafel)
Antislip voetjes en genoeg gewicht in het kastje zijn de beste oplossing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

De 90 serie potmeters van Bourns lopen vrij licht, ik heb er ooit een stel besteld van Reichelt naar aanleiding van een toepassing van markce.

Deze geloof ik: https://www.reichelt.nl/nl/nl/draadpotentiometer-10-kohm-lineair-6-35-…

Niet superduur voor een kwaliteitsproduct, maar de 'form factor' zal ook wel uitmaken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 7 april 2022 18:35:57 (11%)

pa3gws

Golden Member

Ik ging uit van een draaipot maar inderdaad kan het ook een schuif potmeter zijn.
In ieder geval is het interesant om te weten wat voor potmeter.
Is het een schuif of een draai, is hij mono of stereo en wat moet de waarde zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Correctie: het was een Bourns 91A1AB28B13L, alleen het geleidermateriaal en de waarde verschillen, maar dit zijn (volgens de datasheet) allemaal even lichtlopende potmeters.

Ik heb ook even de andere potmeters in mijn voorraad eens geprobeerd, en er is een Vishay met een metalen as die misschien nog wel lichter loopt en die lijkt op een P11A (maar er staat geen typenummer op). Volgens de datasheet zou hij zwaarder moeten lopen, dus ik denk dat de Bourns een betere keuze is. Het zou kunnen dat deze iets heeft meegemaakt, hij ligt hier al een tijdje.

Als de draaipotmeters die Behringer gebruikt in de effectapparatuur soepel genoeg lopen (en natuurlijk de goede waarde, form factor, lin/log, enz. overeenkomen) heb ik hier nog een sloopapparaat ter overname...