NAD C-546BEE CD speler

pa3gws

Golden Member

Ik heb hier de bovenstaande CD speler staan die niet in wil schakelen.
Bij het indrukken van de power knop komt het relais op en valt direct weer af.
De 5 Volt van de standby voeding is aanwezig maar er staat naar mijn idee een rimpel op.
Nu zijn schakelende voedingen en ik zeker geen vriendjes. :-p
Als ik de scope er aan hang zie ik dit (zie afbeelding) de tijdbasis op 0,2 ms/cm en 10 mV TT.
Is dit een erg afwijkend of kan dit wel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ze hebben d'r een beetje een puzzel van gemaakt; de 5VSB voeding wordt uitgeschakelt als de gewone transformator inschakeld.
Als het relais schakelt zou ik het probleem daarom niet zoeken in de 5VSB, die heeft zijn werk dan al gedaan.

Maar hoe dit nu precies werkt. Ze lijken wat losjes met netnamen te zijn?

Waar loop u precies vast in de troubleshooting guide (p. 38) ?

pa3gws

Golden Member

In de troubleshooting guide kom ik terecht bij "is oscillator circuid oscillating" en dus bij "crystal X201 defective"
Maar dat testen is weer even een dingetje want het kristal zit aan de boven zijde van de PCB maar de rest van de bijbehorende componenten aan de onderzijde.
En om daar te kunnen meten zo de PCB moeten worden uitgebouwd en moeten alle connectoren los. :(

mel

Golden Member

Niemand zegt dat het makkelijk is.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Klopt maar met dat bord los valt er niet zo veel te meten. ;-)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Meet met de scope het oscillator deel van de processor, heb je even signaal, weet je dat het IC voeding krijgt.Bij geen signaal, eerst naar de voeding kijken, is die o.k. dan misschien Xtal defect?

De CPU loopt volgens mij, die schakelt het relais.

Mijn vermoeden zou zijn dat de CPU_3,3V (gemaakt uit de 5,6V, eigenlijk 6V uit 7806 U206 ? - ik doorzie dit niet ) na het inschakelen niet snel genoeg opkomt, waardoor alles crashed op het moment dat Q9 spert.

pa3gws

Golden Member

Op 10 april 2022 12:02:11 schreef Krelis Vonketrekker:
Meet met de scope het oscillator deel van de processor,

Dat is dus het probleem die zit aan de onderzijde van de PCB om daar te kunnen meten moet hij worden uitgebouwd en dus los van de rest.
@Aart.
7806 defect?
De enige optie is dan om hem eruit te halen en los te testen Het is een echte K constructie. :-)

Wat is te zien op de CPU_5V pin van de externe programmeer connector? Valt die inderdaad kort weg op het moment dat er geprobeerd wordt in te schakelen?

Die 7806 is maar 1 component in de voeding. Ik zou eerst systematisch controleren wat er te controleren valt.

pa3gws

Golden Member

Die valt inderdaad heel kort even weg, ik ga het bord er uit halen en dan eens de nodige dingen meten.
Ik dacht in eerste instantie dat de SB voeding het probleem was.
Zal nu eens de rest van het voeding gebeuren eens na gaan lopen.

Arco

Special Member

Ik dacht in eerste instantie dat de SB voeding het probleem was.

Dat kan alsnog: als de elco's rot zijn, zakt de spanning in als het relais aantrekt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Brugcellen, diodes en elco's (1 verdachte elco uitgesoldeerd en nogmaals gemeten) alles oke.
7806 uitgesoldeerd en getest ook oke en natuurlijk ook de zekeringen.
Andere spanningen kan ik niet meten gezien de trafo niet wordt ingeschakeld.
Ik kan natuurlijk de trafo rechtstreeks aan het net hangen maar ik denk niet dat het verstandig is. :-)

mel

Golden Member

Je kan verloopkabeltjes maken, om te testen.Dat heb ik met mn porto ook moeten doen.Anders kom je nooit aan het meten toe..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Dat is natuurlijk een optie.
Ik zal er morgen nog eens een blik op werpen.
Maar dit is een liefdewerk oud papier klusje dus gaat het even aan de kant. :-p
Eerst een Dynacord Powermate 1000 aan een nieuwe eindtrap helpen. ;-)