Vraag over emitterweerstand

hobby luke

Honourable Member

Hallo iedereen,

Ik heb een versterker waarin enkele eindtransistoren gesneuveld zijn.
Er zijn ook 2 emitter weerstanden defect.
Op de print zitten deze (0,47 ohm/3 watt):

Kan ik die vervangen door deze(0,47 ohm/5 watt)(die heb ik liggen)?

Er is een MJ15024(Q26) defect en twee MJ15025 transistors(Q27 en Q28).
Is het beter om alle eindtransistoren te vervangen of niet?
Ook Q31 is defect, die is reeds vervangen.
Het gaat over dit schema:

MVG,
Luc

Frederick E. Terman

Honourable Member

De weerstanden kun je zo gebruiken. Ze zijn draadgewonden, en dat zijn de originele ook.

Wat de transistoren betreft: het liefst heb je natuurlijk een set waarvan de eigenschappen zoveel mogelijk gelijk zijn aan elkaar.
Maar door die emitterweerstanden worden eventuele verschilletjes al vergaand weggewerkt. Als je nieuwe transistoren geen 'fake' zijn, zullen ze goed samenwerken.

Vooropgesteld dat je zeker weet dat er geen andere fouten meer zijn, want anders plof je de nieuwe torren misschien ook weer, en dat zou zonde zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
hobby luke

Honourable Member

De transistoren zijn beschikbaar bij Distrelec, ik denk dat dit wel betrouwbaar is?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Och jawel, ik dacht meer aan van die Chinese postorders. Daar zijn enkele grappige topics over. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je de onderdelen hebt vervangen , schakel dan een gloeilamp van 100 W in serie met de prim. van de voedingstrafo , als de lamp dan gaat branden is er misschien nog iets niet in orde , en beschermd de nieuwe onderdelen .Veel succes .

mel

Golden Member

Waar haal je tegenwoordig nog een gloeilamp vandaan....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Autolampen ?

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 9 april 2022 15:28:27 (13%)

Nee, autolampen kunnen maar 12 volt aan en na doorbranden maken ze met 230 volt een vonkbrug in de voet.

Wanneer je geen gloeilampen meer hebt dan desnoods een elektrische kachel in serie. Of een boormachine of mixer.

Is dit werkelijk al een probleem? Ik kan het mij niet zo goed voorstellen. Kan Mel dit aannemelijk maken?

Nee productie is dan wel gestaakt, gelukkig liggen er nog miljoenen in de schappen
Eerste beste webshop heeft ze gewoon

hobby luke

Honourable Member

Op 9 april 2022 15:11:29 schreef mel:
Waar haal je tegenwoordig nog een gloeilamp vandaan....

Is geen probleem, ik heb een gloeilamp van 100 watt liggen.
Ik heb trouwens nog een paar van die gekleurde gloeilampen liggen die vroeger bij discobars gebruikt werden, die zijn ook 100 watt.

Thevel

Golden Member

Ik heb trouwens nog een paar van die gekleurde gloeilampen liggen die vroeger bij discobars gebruikt werden

Als je maar niet gaat dansen tijdens de metingen... :)

mel

Golden Member

Op 9 april 2022 15:50:30 schreef Aart:
Is dit werkelijk al een probleem? Ik kan het mij niet zo goed voorstellen. Kan Mel dit aannemelijk maken?

Kijk maar in de supermarkt of de bouwmarkt... Geen gloeilampen meer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Gloeilampen zijn nog volop te koop op het internet.
De eerste de beste link die ik vind:
https://gloeilampgoedkoop.nl/gloeilampen/standaardlampen.html

Op 9 april 2022 17:32:03 schreef mel:
[...]Kijk maar in de supermarkt of de bouwmarkt... Geen gloeilampen meer..

Nee, daar niet nee, is bij wet verboden immers.

Wb die 12V vs 230V: het idee van de gloeilamp is dat als de versterker teveel stroom trekt, de lamp opwarmt en zo het grootste deel vd 230V opneemt (het is een serieschakeling immers) en zo de versterker spaart. Als de versterker normaal functioneert, dan is de stroom laag en blijft de lamp koud. Stel je neemt een 12V lamp en de versterker neemt veel stroom op... dan komt er bv 200V op die lamp...<vul zelf verder in>.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja, helemaal correct.
Die 230 volt lamp is een stroombegrenzing met gratis indicatie! En een zekering-beschermer.

Kruimel

Golden Member

Je kunt deze versterker ook wel testen met minder transistoren. Ik zou zeggen: verwijder de defecte transistoren en één van de werkende NPN transistoren met hun emitterweerstanden en test eens of de uitgang een zinvolle spanning geeft en of er signaal uit komt. Als er nog meer stuk is kan je dat beter eerst weten voor je transistoren gaat bestellen.

Distrelec is wat mij betreft een vertrouwde bron van onderdelen. Je kunt nog halogeenlampen kopen als je dat wil, alleen de traditionele gloeilampen zijn verboden geraakt: Gamma Philips EcoClassic. Die werken buiten de vulling van de ballon hetzelfde.

Ik gebruik deze van de horbach. Enkele voedjes parallel en ik kan kiezen hoeveel Watt er in serie staat.

hobby luke

Honourable Member

Deze morgen nog wat bezig geweest met het toestel.
In het andere kanaal is ook een transistor defect (MJ15024).
De andere 3 getest met een Peak atlas DCA55 en de versterking is 37/35 en26.
De MJ15025 transistoren in dit kanaal geven als versterking volgende waarden: 71/66/68/72.
Van de transistoren in dit kanaal zaten sommige aansluitingen los in het soldeer.
Bij het eerste kanaal heb ik dit niet bekeken omdat daar de zekeringen gesprongen zijn( F3 en F4, beide 10A) en twee emitter weerstanden verkleurd zijn.
De versterkers zijn zoals op het schema te zien onderdeel van een soundcraft mengpaneel.
De klacht was dat er bij het verwijderen van een luidspreker stekker (Neutrik), om na te gaan waarom een kanaal geen geluid gaf, een vonk waargenomen was in het toestel.
Dit is zowat alle info die ik heb.

Kruimel

Golden Member

Als er transistoren los in het soldeer zit heb je IMHO al een 'smoking gun'. De vonk komt wel voor als een transistor sneuvelt en de 'bond wire' doorsmelt en contact maakt met de behuizing. Ik heb het zelf nooit gezien, maar hier staat een mooie foto van het fenomeen: 2 parallelle transistoren vervangen voor één zwaardere? Een smeltende glaszekering geeft trouwens ook een zichtbare vonk.

Ik vermoed dat de mechanische schok van het ontkoppelen meer heeft gedaan dan het daadwerkelijke elektrische effect. Het zou best kunnen dat er al een paar transistoren niet of niet altijd meededen als ze zijn losgeraakt. Op een dag krijgen de overgebleven exemplaren het toch te warm en sneuvelt de hele boel.

Verder blijf ik bij het idee dat je met zo weinig als een enkel koppel transtoren kan testen zo lang het er aan beide kanten maar even veel zijn en de emitterweerstanden van de andere weg zijn. Losse soldeerverbindingen in het 'bias' systeem zijn relevanter dan die in het vermogensdeel, dus check alles! De eindtransistoren zijn gelukkig nog niet onbeschikbaar, en voor €8 nog wel te betalen. Het zal geen goedkope versterker zijn om te vervangen.

hobby luke

Honourable Member

Ik ben er in de namiddag nog even mee bezig geweest en nog een defecte transistor gevonden: Q44 (2SC2240), deze heb ik liggen.
Die zit in een gat van de grondplaat van de koeling gemonteerd met van die warmtegeleidende pasta eromheen.
Ik maak er morgen een foto van en zoek verder of er nog meer defect is.
Nadien zou ik, als ik het goed begrijp, met een set van de nog goede transistoren in elk kanaal en de overige emitter weerstanden losgekoppeld, de versterker kunnen testen?

Kruimel

Golden Member

Ja, dat zou moeten kunnen. Die transistor is voor de beveiliging: er zit een soort spanningsafhankelijke stroombegrenzing op deze versterker die de transistoren zou moeten beveiligen. Het is op zich niet gek dat als er alsnog wat is gebeurd (zoals een losse soldeerverbinding) dat die transistor het loodje heeft gelegd. Zo een beveiliging is niet 'fool-proof', maar kan bijvoorbeeld schade voorkomen als je net een te capacitieve of inductieve belasting aansluit.

Gegeven het feit dat je slechte soldeerverbindingen hebt gevonden is het belangrijk alles rond de eindtrap even na te lopen.

Anoniem

Deze defecten ben ik ook eens tegengekomen in een vermogens audio versterken. Enkele torren van de eindtrap waren defect geraakt door oververhitting. Dit zie ik in het schema bij jouw situatie terug. Tijdens een vorige reparatie waren de isolerende thermisch geleidende plaatjes vervangen door kapton tape. Misschien is het nodig om de thermische verbidingen na te lopen (pasta / pads).

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 11 april 2022 13:25:28 (16%)

hobby luke

Honourable Member

Ik heb, na alles rond de eindversterker zoveel mogelijk uit te meten, het toestel ingeschakeld.
Niets aangesloten op de ingang(en) en de uitgang, master volume en faders op minimum en een lamp van 100 watt in serie.
De lamp brandde eerst fel om dan af te zwakken, maar de voedingsrelais begonnen te klapperen.
Een lamp van 60 watt in serie geplaatst en dat probleem was er niet meer.
Toen het toestel rechtstreeks aangesloten en geen nare toestanden waar te nemen.
De voedingsspanningen zijn ok.
Op de vier emitter weerstanden van de transistoren die nu gemonteerd zijn (twee per kanaal), meet ik telkens 0,370 mV.
De relais voor de luidsprekers worden ook bekrachtigd.
Ik denk dat alles nu ok is maar heb nog een probleem.
Dit is de uitgangsprint voor de Neutrik connectors:

Parallel op de uitgang van de eindversterker staat een condensator (0,1µF) met een weerstand in serie.
Van beide kanalen is deze weerstand verbrand.
De weerstanden die parallel op de spoelen staan zijn 10 ohm en voor zover het nog zichtbaar is, denk ik dat dit dezelfde weerstanden zijn.
Iemand die daar bevestiging kan over geven?
Zijn dit gewone koolweerstanden?

Frederick E. Terman

Honourable Member

10 ohm [..., ik denk] dat dit dezelfde weerstanden zijn.

Ja, dat is een normale waarde.
Dit netwerk is het Zobel-netwerk, ook bekend als de Boucherot-cel.

Uitleg op Pro Audio reference (onder 'Zobel network'):

2. Audioversterkers. Zobel-netwerken worden gebruikt in audioversterkers om hoogfrequente oscillaties te dempen die zouden kunnen optreden bij afwezigheid van belastingen bij hoge frequenties. Het is de gebruikelijke weerstand-condensator-combinatie in serie die zich direct aan de uitgang van de stuurtrap bevindt, net vóór de uitgangsspoel (in analoge eindversterkers). Typische waarden zijn 5-10 ohm in serie met 0,1 microfarads.
Het netwerk beperkt de stijgende impedantie van een luidspreker ten gevolge van de spoelinductie van de luidspreker. De uitgangsspoel die in de meeste analoge eindversterkers wordt gebruikt om de belasting bij hoge frequenties te ontkoppelen, verergert dit verschijnsel nog.
Zie het boek van Douglas Self voor een goede bespreking van Zobel-netwerken voor audioversterkers.

--
Uit Self, Audio Power Amplifier Design (6e druk), hoofdstuk 14:

Het klopt! :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org