digitaal decimaal omzetten

Ik wil voor de knutselclub de beginselen van de 1 en 0 uitleggen aan de hand van een schakeling. In de sectie "Schakelingen" trof ik de 'digitale teller' aan.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/21/meten-en-testen/digital…

Nu wil ik graag zelf m.b.v. schakelaartjes met bijbehorend ledje de "0"(led uit) en "1" (led aan)4 bits breed aan IC2 aanbieden zodat er bijv bij 0110 een 6 op het display verschijnt. Ik ben niet goed thuis in chips dus mijn vraag is, kan ik gewoon op de kanalen a,b,c,d van IC2 de respectievelijke 1/0 signalen aanbieden?

Jup, het linkse ic telt, de rechtse zet het binaire signaal om naar het display.

Kijk maar eens in de datasheet van het rechtse ic. Daar staat vast een uitleg en waarheidstabel in.

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 8 maart 2022 16:53:27 (39%)

PE2BAS
Thevel

Golden Member

In plaats van een 74LS247 TTL ic kun je ook een Cmos ic gebruiken bijvoorbeeld een CD4511.
Een TTL ic heeft een vaste voeding van 5V nodig, een Cmos ic kan werken van 3 tot 16V, je kan de schakeling dan eenvoudig uit een batterijtje voeden.

Hier een voorbeeld met een CD4511.
De voeding hoeft geen 5V te zijn, een 9V batterijtje werkt ook.
De 1k weerstanden mogen hoger zijn b.v 10k, dat scheelt weer in stroomverbruik.

Dank u Thevel :)

Volgens mij is dit exact wat ik bedoel/zoek. Het moet een leerzaam knutselprojektje worden dat de kinderen mee naar huis kunnen nemen.

Ik ga de weerstanden vervangen door leds(met voorschakel weerstand)zodat een "1" visueel wordt.

neem een arduino nano, zet 4 schakelaars aan 4 inputs, hang een display aan de uitgang en met 10regels code heb je het voor elkaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Volgens mij sla je teveel ‘stappen’ over.

Begin b.v eens met een batterij een aantal schakelaars en even zoveel leds of lampjes.

Zo’n ‘electronische schakeling’ is voor kinderen gewoon te ingewikkeld.

Op 11 maart 2022 09:18:19 schreef picturemaker:
Volgens mij sla je teveel ‘stappen’ over.

Ben er volledig mee eens, ik ga elk jaar gaan helpen in het 6de leerjaar (12j) om hum eindwerkje te maken.
Meestal zijn dat bouwdozen van een houten heftruck (+-20cm groot) met ledverlichting (2 veelkleurige pinkerleds) die bouwdozen worden klaargemaakt door een technische school uit de omgeving, vergezeld van een heel mooie handleiding.

Bijna allemaal hebben ze moeite met hoe een schakelaar werkt en hoe je een gesloten kring maakt met de batterij.
Als de kring op het bord uitlegt knikken ze allemaal dat ze het begrepen hebben tot ze de draadjes in hun handen hebben, dan zijn ze verloren.

Ik weet niet wat de kennis is van die knutselclub maar maak het niet te moeilijk.

LDmicro user.

Op 11 maart 2022 09:46:01 schreef MGP:
[...]

Bijna allemaal hebben ze moeite met hoe een schakelaar werkt en hoe je een gesloten kring maakt met de batterij.

Ik weet niet wat de kennis is van die knutselclub maar maak het niet te moeilijk.

In dat geval kun je ze het laten vergelijken met een waterkraan die je open en dichtdraait.

Op 11 maart 2022 11:23:28 schreef picturemaker:
In dat geval kun je ze het laten vergelijken met een waterkraan die je open en dichtdraait.

Dan zijn er die gaan vragen waar de waterkraan zit om dat draadje aan te koppelen ;)

Ik heb ervaring genoeg om zoiets uit te leggen maar er is eenvoudigweg teweinig tijd, want ze hebben maar 1 namiddag tijd voor die bouwdoos, wat bij de meesten wel lukt, bij de anderen zijn we met 2 helpers + de juf.

LDmicro user.

#picturemaker

U heeft gelijk. Wij doen "çursusblokjes" van 4x2 uur. Dit tel-projektje is bedoeld als mogelijke vervolgcursus. Ik wil inderdaad eerst met schakelaartjes en ledjes/lampjes beginnen en daarna een7led-display gaan aansturen. Uiteindelijk dit laten doen mbv een ic. Ik ga het eerst allemaal zelf eens als show-model in elkaar fabrieken en eens zien of er animo uit de groep komt.

Ik herken wat MGP aangeeft.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt het ook met bv een Siemens LOGO maken.
Kun je ook telkens een ander programmaatje in laden zodat je schakeling wat anders doet.
Bv Decimaal, of Hexadecimaal. of eenvoudige poortschakelingen (AND OR etc) mee demonstreren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Is een diodemrix zowel van decimaal naar BCD als van BCD naar dcimaal geen leuk beginnnetje? Dat is misschien minder "black-box"
Decimaal naar binair kan ook nog een eerste uitdaging zijn....

BCD naar 7 segment kan later wel een keertje.

Matrices moeten ze tegenwoordig in groep 6 toch al kennen???

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 14 maart 2022 15:10:04 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 maart 2022 14:56:56 schreef Tidak Ada:
Is een diodem[at]rix [...] geen leuk beginnnetje?
Matrices moeten ze tegenwoordig in groep 6 toch al kennen???

Heb je het al eens geprobeerd, een diodematrix tekenen voor BCD (4 lijnen) naar decimaal? Of naar zeven-segments? ;)

Andersom is het gemakkelijk, omdat dan steeds maar één ingang actief is. Maar 49 diodes op een schakelaar of printje solderen is ook niet alles.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ja, daar zat ik ondertussen ook al aan te denken. Iets te vlug opgeschreven/opgestuurd 8)7

Jammer. in de jaren '70-'80 had je van die matrixblokjes (10×10 of meer) met diode-stekkertjes. Dat zou mooi educatief speelgoed zijn.
Ik ben wel eens beziggeweest met een matrix voor het bedieningspaneel van een counter, daar zaten heel wat uurtjes in!

Maar alvast beginnen met een decimaal naar BCD matrix zou te doen zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben op zoek naar de door Thevel geadviseerde chip omdat ik het projektje op een batterij wil laten werken. Ik vond een MOS4511 maar met voor mij vreemde specs:voeding 3-15 V maar Vih=11V. Nu kom ik er met Google niet goed uit of 'Vih' nu een hard gegeven is of dat het een percentage van de aangeboden maximale voedingsspanning betreft (uitgedrukt in volts).
Als dit laatste niet het geval is, begrijp ik het dan goed dat je bij gebruik van een 9V batterij als voeding je alsnog ergens anders 11V vandaan moet halen om op de ingangen te zetten?

Vih=11V geldt bij een voeding van 15V.

Doorgaans word elke spanning boven 2/3 Vcc als hoog gezien.

Bij 9V voeding dus alles boven 6V.

Op 8 maart 2022 17:33:44 schreef Thevel:

Hier een voorbeeld met een CD4511.

Zoals ik al aangaf, wil ik graag de hoge=1 inputs zichtbaar maken dmv ledjes. Kan ik deze nu dan direct onder de switches in het schema monteren en de drain-weerstanden vervangen door de benodigde na-schakelweerstanden? Houd je dan voldoende spanning over voor het ingangssignaal van het IC ? Hoeveel spanning geeft het IC af naar het display, de voedingspanning?

Thevel

Golden Member

Je kan het op de bovenstaande manier doen, de 47k weerstand zorgt dat het ingangsniveau altijd 0V blijft in de uit stand.

De 1k voor de led is een indicatie en is afhankelijk van het type led en de voedingsspanning.

@Thevel
Dank u, ik dacht ook al aan een paralelle tak maar dan met R1 onder de diode, uw oplossing is beter. Ik begrijp de functie van R2 maar wat is de juiste naam voor een dergelijke weerstand, ik noem dat een 'drain'.

Thevel

Golden Member

Arco

Special Member

Als je nog een CD4028 parallel aan de ABCD pinnnen van de CD4511 hangt, kun je de waarde op 7 segment, en met losse leds weergeven (0...9)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 14 maart 2022 16:44:31 schreef Tidak Ada:

Jammer. in de jaren '70-'80 had je van die matrixblokjes (10×10 of meer) met diode-stekkertjes.

Die heb ik nog, 3 stuks. Ik heb ze gebruikt voor het maken van een callgever, en in die matrix zet je je call dan in. En eentje gebruikt voor een textgenerator voor atv. Ideaal, scheelt veel solderen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Die matrixblokken maken ze nog steeds (ik weet alleen niet wie/waar)
Buydisplay gebruikt ze in hun demo boardjes: https://www.buydisplay.com/8051-microcontroller-development-board-for-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb inmiddels de CD4511-E chips binnen en ben nu bezig met een prototype. In plaats van push buttons, gebruik ik schuifschakelaartjes. Ik heb begrepen dat pin-5 'latching' is en dat betekent toch vasthouden ? Is het bij gebruik van schuifschakelaars nog steeds nodig om deze aan de min te leggen omdat het schijnbaar een niet-ingang betreft (dus 0= hoog)?

Ik heb als proef de chip op 2 batterijtjes aangesloten en daarbij pin5 eerst wel aan de min gelegd en kon toen 0 of 3V op de uitgangen meten maar nadat ik 5 had losgemaakt, zag ik o.a. 0.6 en 1,8V.
Simpele conclusie: wél aansluiten, maar ik begrijp niet goed de functie van pin 5. Kan iemand mij dit uitleggen?

fatbeard

Honourable Member

Als pin 5 aan GND ligt geeft het display de waarde aan van de ingangen A t/m D.
Als pin 5 aan de voedingsspanning wordt gelegd houdt het display de laatst getoonde waarde vast.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.