werken PLC's info gevraagd

Mijn toekomstige werk zal onder andere te maken hebben met het aansluiten van PLC's.
Ik heb daar echter geen ervaring in. Om snel mijn kennis op dat gebied te vergroten heb ik wat info nodig hoe je een PLC aansluit, het programmeren ervan is een stap verder, voor zover ik weet gaat dat via een ladderdiagram.
Maar dat doen andere mensen en dat is eigenlijk niet de info die ik zoek (al is die kennis wel mooi meegenomen).
Dus mijn vraag is wat kan ik verwachten met het werken aan PLC's?

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

"Mijn toekomstige werk zal onder andere te maken hebben met het aansluiten van PLC's".

Zit dat niet meer in de hoek van "Paneel/kastenbouw" waar "Lambiek" een artikel over geschreven heeft ?
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/60

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Het is niet echt toverij, en van iedere PLC zijn duidelijke manuals te vinden.
Als het alleen het aansluiten is: er zullen toch eerst schema's moeten zijn, dus daar staat alle informatie al op.

Weet je al over welk merk en welke types het gaat?

mel

Golden Member

niks bizonders.Die zijn meestal 24 volt gelijkspanning,De voedingen van de i/o zijn meestal. apart.Er zijn digitale kaarten, en ook kaarten met relaisuitgang. Het eea wijst zich vanzelf.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Lees anders het handboek van het simpelste PLC'tje door:

https://support.industry.siemens.com/cs/attachments/109741041/logo_sys…

Dat maakt je geen expert, maar het is al een prima begin.

High met Henk

Special Member

En meteen een kut "PLC"

Een logo is geen PLC: Moeller noemt het ding correct een easy relais!

Het grote probleem zit hem meteen in het aansluiten:
Ingangen kun je niet scheiden van de voeding!!

Verder is het alleen kunnen schrijven in Fbd natuurlijk ook een garantie voor gerommel. Zijn er weinig die structuur kunnen houden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Huuuuuu peard.

Siemens noemt het ook geen PLC maar een "logic module"

Gestructureerd (en leesbaar) FBD schrijven kan prima, of dat een zooitje wordt of niet hangt vooral van de programmeur af.
Ladder gaan we in ieder geval niet meer doen, dat is back to the 80's (of naar de USA)

Maar ik snap de vraag van de TS niet helemaal.

"hoe aansluiten" is in de regel niet zo spannend. Wil je wat met analoog spul gaan doen dan is een logo niet meteen het goede voorbeeld. Tenzij je aparte modules er aan gaat knopen voor 4-20mA

Dat de ingangen op voedingsniveau hangen zie ik overigens niet meteen als gigantisch nadeel? Tenzij je met verschillende voedingsspanningen wilt werken op een Logo, dan kom je aan het omzetten.
Hangt allemaal van je toepassing af in hoeverre dat een probleem is.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 april 2022 20:22:57 (20%)

GJ_

Moderator

Als het om het aansluiten gaat, en dat was de vraag, is er geen verschil tussen een logo en een brick PLC.
Overigens is een Logo gewoon een kleine PLC. Andere benamingen zijn gewoon marketing om potentiele gebruikers niet af te schrikken. Daar trappen wij met z'n allen natuurlijk niet in ;-)

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2022 19:23:35 schreef High met Henk:
Verder is het alleen kunnen schrijven in Fbd natuurlijk ook een garantie voor gerommel. Zijn er weinig die structuur kunnen houden..

Daar is helemaal niets mis mee met FBD, daar kun je prima een programma mee maken. En nog netjes ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

JE gaat toch denk ik ook niet meteen gelijk in je eentje dingen aansluiten er zal toch wel iemand meegaan.

Er zal ook wel een schema bij zitten. Een handig tip, kijk niet naar de draadkleuren die je gewend bent.
Voor 24V AC is dat bv alle draden rood

https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=draadkleuren

Maar bovenstaande is zeker geen norm die je overal ziet en kan ook weer per bedrijf verschillend zijn. Dus gewoon schema volgen met de kleuren die daarop staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 13 april 2022 23:03:40 schreef Lambiek:
[...]
Daar is helemaal niets mis mee met FBD, daar kun je prima een programma mee maken. En nog netjes ook.

Agree, maar het leent zich meer om een onleesbare spaghetti te maken waar niets van te maken is, behalve het toevoegen van tomatensaus en balletjes

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

@HMH,
Spaghetti maken lukt me met structured text of ladder anders ook prima.
Het is een gave ;)

Op 13 april 2022 22:51:48 schreef GJ_:
Als het om het aansluiten gaat, en dat was de vraag, is er geen verschil tussen een logo en een brick PLC.

DI/DO, ja. Current loop moet je even wat weten van actieve en passieve ingangen en transmitters. Maar dat is ook geen rocket surgery.

En meteen een kut "PLC"

Nou zeg! Ik ben wel met je eens dat een logo meer een programmerbaar relais is dan een plc. Maar ook die dingen zijn zeker nuttig.

En wat aansluiten betreft? Dat verschilt per PLC. En daar hebben ze z.g. manuals voor uitgevonden. Dus gewoon RTFM. Echt moeilijk is het echt niet.

Pas als je hele oude plc's tegenkomt kun je echt voor verassingen komen te staan.

Dit bijvoorbeeld. Filmpje is alleen van de drive waar nog wel wat meer bijhoort. GE had grote installaties. Weer eens iets anders dan het gewone siemens of ABB spul.
https://www.youtube.com/watch?v=HEZjq6XZIeM

Het maken van een backup van dit ding is als een studie opzich, of meer een soort van back to the future reis misschien. Het functioneerd wel gewoon 40 of vijftig jaar ofzo. Ook dit zou je met zoveel woorden een K... plc kunnen noemen.

GJ_

Moderator

Op 13 april 2022 23:03:55 schreef benleentje:
Voor 24V AC is dat bv alle draden rood

Maar bovenstaande is zeker geen norm die je overal ziet...

Het is de meestgebruikte norm. Overigens is daar niet alleen de 24Vac rood, maar alle AC, dus ook 230Vac. Waarbij opgemerkt dat AC stuurstroom tegenwoordig niet veel meer word toegepast.
De DC is in "de norm" allemaal donkerblauw.

Voor de nul is het ofwel de kleur met een wit streepje, ofwel gewoon wit.

mel

Golden Member

Wij hadden ook veel 48 V AC als sturing.Daarom gebruikte ik veel relaisuitgangskaarten. Die zijn universeel inzetbaar.De i/p en de voeding van de PLC zelf is natuurlijk DC...(24V)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Er zijn genoeg PLC's met een 230Vac voeding.

Dus, gewoon per type de manual er bij, zoals iedereen.

Dank voor jullie reacties.
Ik hoef me dus niet zo druk te maken, hoe een PLC aangesloten wordt, zoals gezegd; "het wijst de weg vanzelf".

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik hoef me dus niet zo druk te maken, hoe een PLC aangesloten wordt, zoals gezegd; "het wijst de weg vanzelf".

Inderdaad. En met een stukje voorbereiding uit de juiste manuals kom je echt overal. En dan blijkt dat alles echt heel veel op elkaar lijkt. Alsof de fabrikanten van elkaar hebben afgekeken.

De DC is in "de norm" allemaal donkerblauw.

Voor de nul is het ofwel de kleur met een wit streepje, ofwel gewoon wit.

Ik heb denk ik wel alle kleuren als plus of min toegepast zien worden. Alleen ontbreekt merkwaardigerwijs roze altijd in het lijstje. Een vorm van discrimminatie denk ik. Ik heb ook altijd een roze netwerkkabel mee bij de vele (buitenland) klussen. Die verdween nooit en ik kon hem altijd terugvinden in de bergen spaggetti tussen de computervloeren in de onderstations.

Ik vertrouwde eigenlijk alleen op mijn fluke metertje. Nooit op kabelkleuren. Kabels kunnen zelfs onderweg opeens van kleur verschieten.

mel

Golden Member

Roze hadden wij als meetdraden.Dat was echt een vies kleurtje.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 14 april 2022 20:04:17 schreef Ex-fietser: Alsof de fabrikanten van elkaar hebben afgekeken.

Dat heet "normen".
Handig dat iedereen bv 24Vdc gebruikt om maar wat te noemen. En in Europa altijd in de plus geschakeld word (PNP). Standaard M8 en M12 kabels voor sensoren en ethernet.
Draadkleuren staan in een norm die vaak wat losjes gehanteerd word. Je komt dus buiten de 90% standaardkleuren ook nog wel eens wat anders tegen. Rose trouwens ook wel hoor, maar het is inderdaad een lastiger te krijgen kleurtje.

mel

Golden Member

Voor PLC ingangen gebruikten we grijs. Voor uitgangen paars, om maar iets te noemen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Veel industriële bedrijven gebruiken hun eigen draad kleur, die wijken af van de standaard.

Wij hadden toen van al die bedrijven (waar we besturingskasten voor maakten) draadkleur tabellen.

Ook de manier van de draden nummeren was soms zelfs anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Het belangrijkste zijn schema,s
Als er niet iets instaat, dan kun je er zelf iets bijschrijven, hoewel dat hoofdzakelijk door de engineers en inbedrijfsstellers gedaan word.
(ik heb wat afgekliederd in die schema,s.. :P )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Rose draadkleur is geen probleem, het is de 6-de ader in een meeraderige kabel als je kabel volgens DIN47100 is gemaakt.

De redelijk defacto standaard van kleuren vind ik trouwens een ramp (24V=donkerblauw bijvoorbeeld). Gebruik ik dus ook niet, ik heb mijn eigen codering.

Over PLC's aansluiten gesproken: Een van de valkuilen van PLC IO borden is dat je goed moet opletten wat je gemeenschappelijke GND c.q. voeding is op de kaarten. Die zijn vaak geisoleerd (in groepjes ook nog) en moeten dus ook aangesloten worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

De 'norm' draadkleuren zijn waardeloos. Zeker als je met DC werkt.