werken PLC's info gevraagd

Mijn toekomstige werk zal onder andere te maken hebben met het aansluiten van PLC's.
Ik heb daar echter geen ervaring in. Om snel mijn kennis op dat gebied te vergroten heb ik wat info nodig hoe je een PLC aansluit, het programmeren ervan is een stap verder, voor zover ik weet gaat dat via een ladderdiagram.
Maar dat doen andere mensen en dat is eigenlijk niet de info die ik zoek (al is die kennis wel mooi meegenomen).
Dus mijn vraag is wat kan ik verwachten met het werken aan PLC's?

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

"Mijn toekomstige werk zal onder andere te maken hebben met het aansluiten van PLC's".

Zit dat niet meer in de hoek van "Paneel/kastenbouw" waar "Lambiek" een artikel over geschreven heeft ?
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/60

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Het is niet echt toverij, en van iedere PLC zijn duidelijke manuals te vinden.
Als het alleen het aansluiten is: er zullen toch eerst schema's moeten zijn, dus daar staat alle informatie al op.

Weet je al over welk merk en welke types het gaat?

mel

Golden Member

niks bizonders.Die zijn meestal 24 volt gelijkspanning,De voedingen van de i/o zijn meestal. apart.Er zijn digitale kaarten, en ook kaarten met relaisuitgang. Het eea wijst zich vanzelf.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Lees anders het handboek van het simpelste PLC'tje door:

https://support.industry.siemens.com/cs/attachments/109741041/logo_sys…

Dat maakt je geen expert, maar het is al een prima begin.

High met Henk

Special Member

En meteen een kut "PLC"

Een logo is geen PLC: Moeller noemt het ding correct een easy relais!

Het grote probleem zit hem meteen in het aansluiten:
Ingangen kun je niet scheiden van de voeding!!

Verder is het alleen kunnen schrijven in Fbd natuurlijk ook een garantie voor gerommel. Zijn er weinig die structuur kunnen houden..