Buizenversterkertje TLC

bprosman

Golden Member

Op de tafel hier een buizenversterkertje wat wat TLC nodig heeft.
Een Nytone NS-120 maar qua schema (bijna) een Kontakt.
Dit type weerstand ben ik nog niet vaak tegengekomen , is dat gevoelig voor slijtage / verloop ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Daar kom je heel simpel achter ... meten.

Maar ik gok van niet, bepaalde koolcomposiet weerstanden willen graag gaan wandelen, dit lijkt heftige koolfilm.

bprosman

Golden Member

Ja ga ik ook doen (meten).
Hier zitten overigens :
12AX7, 6BM8, en een 6X4 buisjes in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat de papiercondensatoren het voornaamste probleem zijn. Composietweerstanden zitten er mogelijk helemaal niet in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik heb ze vaker gezien, oa in analoge multimeters.

Ik heb ook wel eens condensators gezien die er zo uitzagen in de FM "module" van een buizenradio. Die waren wit als ik het goed onthouden heb.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Op 15 april 2022 02:38:59 schreef maartenbakker:
Ik denk dat de papiercondensatoren het voornaamste probleem zijn. Composietweerstanden zitten er mogelijk helemaal niet in.

Ja condensatoren en elco's ga ik sowieso naar kijken.

@Fred, als condensator ken ik ze wel in deze vorm, die zaten (behalve de bruine mosterd dingen) zelfs nog in de Philips EE dozen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nog even een vraagje, ik ben het schema aan het maken (wat 99% lijkt op een KT7/NS12/LA224 ).

Hier een stukje schema wat ik getekend heb naar voorbeeld van Hugo destijds.
Maar een vraagje, wat doet die potmeter ? In de ene versterker zit hij wel, in de andere niet.

En weet iemand het verschil tussen een EZ80 en een EZ90 ?
De eerste kan ik wel vinden in het buizenboek, de 90 niet.
Overigens zit er bij mij een 6X4 in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 april 2022 18:29:11 schreef bprosman:

Maar een vraagje, wat doet die potmeter ? In de ene versterker zit hij wel, in de andere niet.

[bijlage]

Dat is de ontbrommer. Die draai je zo dat de brom mininimaal is.

De 6X4 is de amerikaanse versie van de EZ90 dus hetzelfde.
De EZ 80 gaat tot 90 mA Ia en heeft gloeistroom 1A de EZ90 tot 70 mA Ia en een gloeistroom 0,6A (beide bij 6,3V)

RAAF12

Golden Member

De EZ90 is een 7 pins buis en kleiner van stuk dan de noval voet met 9 pinnen van de EZ80.

bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 18 april 2022 10:47:03 (99%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Die potmeter kan je 9 van de 10 keer vervangen door twee 100Ω weerstanden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Op 19 april 2022 22:30:32 schreef Henry S.:
Die potmeter kan je 9 van de 10 keer vervangen door twee 100Ω weerstanden.

@Henry, ik zie ook dat 1 van de 2 6V3 wikkelingen een middenaftakking heeft die aan het chassis hangt , heeft dat een zelfde functie ?
Staat niet in het schema.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat zorgt ervoor dat het elektrisch midden aan de aarde/massa is verbonden.
Die twee weerstanden zouden hetzelfde moeten doen, het is nu niet nodig om ook nog eens die weerstanden te plaatsen, de midden aftakking op de secundaire wikkeling van de transformator doet dat al.
De twee weerstanden of de midden aftakking op de gloeistroom heeft als functie "bromspanningen" op te heffen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Van de Rifa's, kool-composiet weerstanden en kleine elco's weet ik het maar gaat dit soort condensator ook aan de wandel na jaren ?
Dit ivm met de vraag of ik alles moet gaan los solderen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die bruine platte dingen zijn van uitstekende kwaliteit meestal, da's zilvermica. Een heel enkele keer willen ze wel eens ritselende bijgeluiden maken, maar dat is niet een standaard fout.

Die grijze oil paper dingen zijn erg slecht. Als er geen hoogspanning over staat, doen ze niet zoveel kwaad. Als ze in de toonregeling/loudness zitten, dan kan je wel een afwijkende toonregelcurve krijgen. Je kan even meten of de capaciteit nog enigzins klopt.

Staan ze echter op hoogspanning, dan kan de lekstroom langzaam toenemen tijdens gebruik.
Als ze in een koppel positie zitten, dan kan je een positieve spanning op het rooster van de volgende buis krijgen met alle gevolgen van dien.
Als het een ontkoppelcondensator is, dan kunnen ze de te ontkoppelen spanning omlaag trekken (als er een grote R mee in serie staat).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!