werken PLC's info gevraagd

GJ_

Moderator

Gelukkig is een norm geen verplichte kost.
Overigens doe ik de DC stuurstroom ook ongevraagd in het donkerblauw. Als een klant het anders wil en dat aangeeft is het geen probleem natuurlijk.

Wat betreft kleurcodering is er nogal wat ruimte voor eigen inbreng. Al ben ik persoonlijk geen fan van het volledig uitvoeren van alle 24VDC signalen in donkerblauw. Maakt het onoverzichtelijk naar mijn idee wanneer je moet zoeken, al zweren sommige paneelbouwers erbij.

Een van de standaarden die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen en zelf prettig vind om mee te werken:

24VDC: donkerblauw
0VDC: wit-blauw (gestreept)
Digitale inputs: wit
Digitale outputs: grijs
Analoog: groen
Vreemde spanningen: oranje
230VAC stuurstroom: rood
24VAC: geel (al willen sommige klanten die OOK rood)
230/400 VAC: zwart
Nul 230/400VAC: blauw
Aarde/PE: geel-groen
Tijdelijke verbindingen: paars of roze

Minimale diameters:

24VDC/VAC stuurstroom: 0,75mm2
I/O signalen plc-kaarten: 0,5mm2 (zeker bij volle 32bit Siemenskaarten is dit de max, anders kunnen de klepjes niet dicht).
Hoofdstroom 230/400VAC: 1,5mm2

GJ_

Moderator

Die groen voor analoog is een beetje een linke aangezien die op veel plekken ook als aarde gebruikt word. Groen word sowieso streng afgeraden om te gebruiken, met reden. Verder wijk je niet veel af van "de norm" eigenlijk.
Verder dus niks op aan te merken. Ook die minimale aderdiameters zijn wel zo'n beetje mijn idee.

Persoonlijk heb ik op groen nog nooit aanmerkingen gehad moet ik zeggen. Gebruik deze dan zelf ook nooit voor een aardverbinding. Veel klanten schieten je zelfs af wanneer je voor aarde/PE iets anders dan geel-groen gebruikt, terecht overigens.

GJ_

Moderator

In Europa is geel-groen aarde. Op veel andere plekken niet. Ik kom dus geregeld machines tegen waar groen de aarde is.
Dat is ook de reden dat het gebruik van groen altijd word afgeraden. En op veel plekken is groen dus ook gewoon verboden te gebruiken.

mel

Golden Member

24 DC donkerblauw, en de min is donkerblauw/wit
24 AC is rood met de nul rood/wit.
230V zwart met de nul lichtblauw.
Externe spanning oranje.
Andere signalen net wat de klant wil.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 april 2022 12:47:44 schreef mel:
Andere signalen net wat de klant wil.

je doet net alsof jouw klanten over die eerste kleuren niks te zeggen hebben? 8)7

elke klant bepaald toch zijn eigen kleuren, zijn genoeg kasten en plekken waarbij ze totaal afwijken van die kleuren

GJ_

Moderator

Op 16 april 2022 12:47:44 schreef mel:
24 DC donkerblauw, en de min is donkerblauw/wit
24 AC is rood met de nul rood/wit.
230V zwart met de nul lichtblauw.
Externe spanning oranje.
Andere signalen net wat de klant wil.

Nu doe je inderdaad net of dit de standaard is, maar 230V is normaal ook rood: alle AC stuurstroom is rood volgens de norm. Nou is AC stuurstroom al redelijk uit de tijd natuurlijk, en ik maak 230Vac ook vrijwel altijd zwart/lichtblauw.
En bv 700Vdc is ook een meer en meer voorkomende spanning maar daarvoor staat eigenlijk niks in de norm.

En inderdaad: de klant mag het eerst zeggen.

mel

Golden Member

Op 16 april 2022 18:02:41 schreef Sine:
700V DC?

Waar wordt dat voor gebruikt?

Voor heel lange leidingen?
110V kan ik me wel voorstellen, maar 700.. :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 16 april 2022 18:02:41 schreef Sine:
700V DC?

Waar wordt dat voor gebruikt?

Dat is de DC bus spanning bij gebruik van een active front end. Dat geeft een maximale AC spanning van bijna 500Vac.

Dat is de DC bus spanning bij gebruik van een active front end.

Frontend van wat?

Wij hebben een DC busspanning van 950 volt. En die hebben geen kleur. Of je moet het koperkleurig noemen. Het zijn een aantal parallelstaande polsdikke massief koperen strippen. Onderdeel van een Siemens motor drive unit.

Om ook nog even een duit in het zakje te doen:

Ook ik heb mijn eigen codering. Het grote nadeel van de donkerblauwe kleur vind ik dat zowel de GND als de +24V allebei blauw zijn. Een nachtmerrie voor storing zoeken.

Ik gebruik ook geen gestreepte draden meer, die had ik eerste voor analoge signalen gebruikt (wit/rood en wit/groen). Maar het probleem daarvan is dat ze een stuk lastiger te krijgen zijn. Lapp heeft maar een zeer beperkt assortiment.
Van TKF is het wel te krijgen maar niet alle groothandels leveren die en alleen in 0.75 en niet 0.5 mm2 die ik wil gebruiken om blijvoorbeeld een PLC fatsoenlijk te bedraden (S7-300). Alhoewel dat laatste een minder probleem is omdat de analoge modules zowiezo veel minder draad nodig hebben onder het bekende klepje.

Wat ik bijvoorbeeld gebruik voor het 24V stuk: wit=+24V, groen=GND,
grijs=is alle digitale ingangen en uitgangen, bruin&geel=analoog, zwart=230V stuurstroom en schakeldraden motoren, rood=230V, violet=24VAC (als het nog voorkomt) etc.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Het mooiste is een sticker in de kast met de kleurenverklaring.Dan maakt het ook niet uit welke kleuren je gebruikt, als je het dan ook maar in iedere kast(van dezelfde fabriek)doet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Staat in veel gevallenen ook in de schema’s.

mel

Golden Member

Op 20 april 2022 06:50:40 schreef evelo:
Staat in veel gevallenen ook in de schema’s.

Schema,s raken altijd zoek..Geen idee waarom. maar tevens staat het ieder geval dan toch in de kast..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 20 april 2022 07:36:30 schreef mel:
[...]Schema,s raken altijd zoek..Geen idee waarom.

Dat is dan een slechte zaak. Hier raken ze nooit zoek. Ik heb ze tot ruim 30 jaar terug gewoon digitaal. En in sommige gevallen zelfs ouder, samen met manuals tot meer dan 50 jaar oud.
Als de draadkleuren niet duidelijk zijn ga je gewoon wat voorzichtiger te werk tot je ze wel weet. Veel zijn het er nooit.

mel

Golden Member

Schema,s worden uit de kast gehaald om te copieren, en nooit meer teruggezet.Dat is het nadeel als er in ploegen gewerkt wordt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 20 april 2022 07:36:30 schreef mel:
[...]Schema,s raken altijd zoek..Geen idee waarom. maar tevens staat het ieder geval dan toch in de kast..

Als dat zo is, dan is het een slecht bedrijf . Er hoort een mooie houder in de kast waar de schema's in zitten, ik zou niet weten waarom die zoek zouden raken.

Wat vaak veel erger is, is dat de schema's niet bijgewerkt worden na bijvoorbeeld een aanpassing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 april 2022 07:36:30 schreef mel:
[...]Schema,s raken altijd zoek..Geen idee waarom. maar tevens staat het ieder geval dan toch in de kast..

Tjah, zonder schema hoef je ook de draadkleuren niet meer te weten, je bent toch "blind"

Op 20 april 2022 08:57:16 schreef Lambiek:
[...]
Wat vaak veel erger is, is dat de schema's niet bijgewerkt worden na bijvoorbeeld een aanpassing.

Ja, daar zou de figuurlijke doodstraf op moeten staan.

High met Henk

Special Member

Dat is 60% van mijn werk.. Zorgen dat er schema's gemaakt worden, schema's aangepast worden, schema's gearchiveerd worden en zaken zonder schema uitzoeken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???