Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

Blue Sky

Cableguy

Simpele vraag: hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe aan de aangeboden spanning?

Deze vraag stel ik omdat met omvormer steeds een VAC failure geeft en dan uitschakelt. Dat betekent dat hij meer dan 253 Volt meet. Als ik de fasen meet kom ik op L1: 245V, L2: 250 en L3 244. Dit is een moment opname en wisselt steeds. In mijn straat zijn zo wie zo 6 installaties, De omvormer is een Omnik 4K enkel fase van 2013.

Waar rook is, is stroom

Misschien komt daar de spanningsval over de kabel naar het aansluitpunt op het lichtnet nog bij. Het net is normaal ook maar 230 +/- 5%
(218,5...241,5)

EricP

mét CE

Die vraag is natuurlijk compleet zinloos.
Dat is volkomen afhankelijk van de impedantie van het net daar ter plekke en het vermogen wat het ding daarin probeert te douwen.

De impedantie kun je bij benadering inschatten (merk op: dubbel voorbehoud) door een relatief zware maar bekende last in te schakelen en te kijken wat de spanning doet.
Dat is geen constante in deze (zeker niet als die relatief hoog is). Vanuit het oogpunt van het zonnepaneel kan de net impedantie dalen als de buren een forse gebruiker inschakelen.

Maar goed... je zult niet de eerste zijn die niet meer terug kan leveren omdat je de apparaten in de buurt reeds aan het slopen bent de netspanning te hoog wordt. Maar zonnepanelen zijn wel de oplossing voor alle problemen. Als de de reclame mag geloven.

Als je eigen omvormer uit staat en je meet al dergelijke hoge spanningen heb je een groot probleem, vooral als je zelf verder weg van de trafo af zit dan de rest. In je eigen installatie kun je het verlies/opdrijving van de spanning beperken door de kabel dikker te nemen dan noodzakelijk.

Blijft dat een zwak net in de straat je altijd gaat dwars zitten en je maar moet afwachten wanneer de netbeheerder een netverzwaring gaat uitvoeren.
Je kunt wel klagen hierover alleen kan een netbeheerder niet gedwongen worden dit te doen, hier heeft een rechter al eens een uitspraak over gedaan.

Blue Sky

Cableguy

Ik zal het anders uitleggen wat ik bedoel: als het donker is of de zon gaat schuil achter de bewolking dan is de spanning zo rond de 230, 235 Volt maar zodra de zon gaat schijnen gaat de netspanning omhoog, dat komt van de omvormer(s)

Edit: Peter 112 dat bedoel ik inderdaad.

Waar rook is, is stroom

Vermoed dat je omvormer nu op L2 staat terug te leveren.
Zou hem omzetten naar L3, kijken of dat beter gaat.

Als de netspanning zo hoog staat mag je hopen dat de omvormer uit gaat. Het zou anders je apparatuur slopen.
Je zou kunnen meten of de spanning altijd zo aan de hoge kant is. De netbeheerder kan evt de "wijktrafo" (of hoe heet zo'n ding?) een tapje lager kunnen zetten. Waar veel solar in de wijk is doen ze dat wel meer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 17 april 2022 08:32:02 schreef Blue Sky:
Simpele vraag: hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe aan de aangeboden spanning?

Altijd iets meer dan de ogenblikkelijke netspanning. Hij moet nu eenmaal terugduwen. Stijgt de netspanning daarbij tot de toegelaten limiet, dan stopt de omvormer.

Blue Sky

Cableguy

Liander is vorig jaar al eens bij mij wezen meten, toen zat er tussen L1 en L2 al meer dan 10 volt verschil en heeft de monteur hem op de laagste fase gezet. Inmiddels heb ik 3 fasen en kan ik het zelf doen in de groepenkast.

Toen zei de monteur ook al dat ze de trafo gingen aanpassen maar dat is schijnbaar niet gebeurd.

Waar rook is, is stroom

Bij mijn broertje hadden ze in de straat dit probleem ook. Was de bekabeling gplk 70 mm2. Klooien met een gewone wijktrafo is heel beperkt, op een andere tap daalt de spanning in de avond dan naar 200v.

Uit eindelijk is daar door nog een nieuwbouwhuis verandering in gekomen en zijn er nieuwe Aluminium 150mm2 kabels gelegd 1 aan elke zijde van de straat.

Op 17 april 2022 09:35:34 schreef kris van damme:
Altijd iets meer dan de ogenblikkelijke netspanning. Hij moet nu eenmaal terugduwen.

Wat is jouw definitie van "iets"? Paar mV? Of Volts? Of toch 10V? 100V is ook iets.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je kan met een laagspanningstrafo de spanning wat verlagen. deze bijvoorbeeld.

Maar het risico, zoals al eerder genoemd is dat je in jou huis de spanning zo ver opdrijft dat er dingen stuk gaan.

@flipflop: Dat is sterk afhankelijk van de impedantie van het net op jou locatie. Bij het huisje van m'n grootouders in zuid frankrijk was de impedantie ongeveer 1 Ohm. Bij 3800W / 16A verandert de spanning ongeveer 16V. Hier in Nederland is het vaak VEEL minder. Bijvoorbeeld 0.1 Ohm dus 1.6V verandering bij 3800W. Maar zo te horen zit de TS op een ongunstige plek en zit het bij hem in de orde van 0.3-0.5 Ohm, dus 5 tot 8V verhoging als zijn zonnepanelen aanstaan en 16A *0.5 Ohm bovenop de 245V (omdat er in de wijk nog meer zonneinstallaties staan).

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 17 april 2022 11:12:48 (50%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Trafo staat te hoog. Mogelijk een 630, die hebben ook al een tamelijk hoge kortsluitspanning.

mel

Golden Member

Op 17 april 2022 11:17:22 schreef mvdk:
Trafo staat te hoog. Mogelijk een 630, die hebben ook al een tamelijk hoge kortsluitspanning.

Putje graven en daarin zetten... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 april 2022 11:08:28 schreef rew:
Je kan met een laagspanningstrafo de spanning wat verlagen. deze bijvoorbeeld.

Zinloze en illegale operatie ! Tenslotte ga je na de transfo de spanning van het net toch weer boven de toegelaten 253 V "duwen" !
Je eigen installatie ziet wel minder spanning, maar de buren zullen blij zijn met de +253 VAC netspanning !

mvdk

Golden Member

Op 17 april 2022 09:56:34 schreef Peter112:
Bij mijn broertje hadden ze in de straat dit probleem ook. Was de bekabeling gplk 70 mm2. Klooien met een gewone wijktrafo is heel beperkt, op een andere tap daalt de spanning in de avond dan naar 200v.
(...)

Maar wat is het grote probleem dáármee?

Er is dus een kabel bijgelegd. Een 150al doet bijna hetzelfde als een 70cu.

De tapstand van een trafo wijzigen is nogal een operatie. Alle verbruikers afzeggen, kaartjes versturen.

Op 17 april 2022 11:17:22 schreef mvdk:
Trafo staat te hoog. Mogelijk een 630, die hebben ook al een tamelijk hoge kortsluitspanning.

Dat lijkt me stug: De TS zegt dat als het donker wordt, de spanning netjes 230V is.

Nu kan je zeggen: Mik dat ding dan op 225, zodat de gebruikers overdag zonnestroom kunnen leveren met iets meer dan 6% marge en dan zal het 's nachts met iets minder dan 10% marge ook wel goed gaan. Tja in dat kader staat ie te hoog....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

netspanning nu al 245V, lijkt me duidelijk dit. je kabels zijn het grootste probleem, te dun. kan in jouw installatie tussen omvormer en meterkast zitten, maar ook in de kabel van je meterkast naar de trafo. netbeheerder kan wel zeggen dat ze de trafo gaan aanpassen, maar zo simpel is het niet. de straatkabel is meer het probleem, daar komen automaten, zekeringen, enz nog bij. als je een 3F omvormer hebt zal dit probleem al minder zijn gezien je dan 1/3 van je PV vermogen per fase kunt terugduwen, spanningsval is dan minder.

als je bij de omvormer al 245V meet als deze niet teruglevert, dan is het kwestie van tijd voor het ding uitvalt, wrs rond de tijd dat de zon op het hoogste punt staat. teruglever stromen zijn hoog ( voor de hele straat) en dus stijgt de netspanning..

Op 17 april 2022 09:56:34 schreef Peter112:
Bij mijn broertje hadden ze in de straat dit probleem ook. Was de bekabeling gplk 70 mm2. Klooien met een gewone wijktrafo is heel beperkt, op een andere tap daalt de spanning in de avond dan naar 200v.
(...)

Maar wat is het grote probleem dáármee?

Er is dus een kabel bijgelegd. Een 150al doet bijna hetzelfde als een 70cu.

De tapstand van een trafo wijzigen is nogal een operatie. Alle verbruikers afzeggen, kaartjes versturen.

heb dit eens meegemaakt bij een klant met eigen trafo, in dat pand zat voorheen een flink verbruik, echter na verkoop van het pand niet meer, de trafo en aansluiting zijn niet veranderd. ik had op de verdelers met de oplevering al 245V wat de reden is geweest om de trafotab een stap lager te zetten.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 17 april 2022 12:27:38 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

We hadden in de Delflandtijd in Delft en omgeving een netwerkfilosofie waarbij trafo's van 200 en 400kVA werden geplaatst. Die trafo's werden vanuit een schakelhuisje met 10qmm 10kV kabels gevoed. Een 630 ging net niet. Die 200 en 400kVA trafo's waren laagspanningszijdig door te koppelen via koppelkasten. Ook al fikte een schakelhuis geheel uit, kon je doorzetten naar een nabijgelegen trafo. In de najaren, nog voordat het Eneco werd, zijn ze van die netfilosofie afgestapt, er liggen 240 of 400al 10kV kabels van compactstation naar compactstation. Die zijn niet LS zijdig door te koppelen, 400V 150al kabels liggen op eind. Moet er onderhoud gedaan worden, of zoiets lulligs als de tapstand wijzigen, moet er door het donker gegaan worden. Tegelijk zijn ze overgegaan naar grotere wijk/distributietrafo's. Er worden veelal 630ers geplaatst, maar in appartementen complexen zie je ook 1000kVA's. Het is een trend bij meerdere netbeheerders, testman heeft daar ook al eens iets over genoemd. Die 630ers en 1000en hebben een hogere impedantie, de stroomboer heeft het over de kortsluitspanning. Stroom terugduwen gaat moeilijker, maar ook afname laat de spanning tov een 400kVA meer zakken.
Maar wat is het probleem met 200V uit het stopcontact? Rond die tijd zit een mens toch onder de schemerlamp?

Op 17 april 2022 11:50:44 schreef mvdk:
De tapstand van een trafo wijzigen is nogal een operatie. Alle verbruikers afzeggen, kaartjes versturen.

Inderdaad, zo'n tap kan niet onder belasting gewisseld worden. Dus de hele straat moet even uit.

Op 17 april 2022 08:35:13 schreef buzzy:
Misschien komt daar de spanningsval over de kabel naar het aansluitpunt op het lichtnet nog bij.

Daarom heb ik de omvormers bij de meter(kast) hangen.
En dan met ~30m kabel DC naar (van) de panelen, die spanning is ong. 400V, in mijn geval.

Op 17 april 2022 11:50:44 schreef mvdk:
[...]
Maar wat is het grote probleem dáármee?

Er is dus een kabel bijgelegd. Een 150al doet bijna hetzelfde als een 70cu.

De tapstand van een trafo wijzigen is nogal een operatie. Alle verbruikers afzeggen, kaartjes versturen.

beetje leze, er is aan beide kanten een alu gelegd ipv 1 x gplk.

EricP

mét CE

Inderdaad, zo'n tap kan niet onder belasting gewisseld worden.

Wellicht een domme vraag, maar... waarom KAN dat niet?
Destijds werd een complete trafo vervangen zonder dat de gebruikers er wat van merkten. Genny-op-wielen, syncen op net, boel overnemen, trafo wisselen, weer syncen, terug op de trafo.

Ik kan me goed voorstellen dat men het teveel gedoe vindt - en dat is een prima excuus. Maar KAN niet?

Verder heb je gewoon teveel panelen in de straat en houdt het dus gewoon op met de kabel / trafo waar je het mee moet doen. Jammer, helaas.
Snel airco installeren, dan heb je nog wat aan die stroom :+

Tja, als je omvormer zn spanning niet meer kwijt kan... dat zal vaker gebeuren.

Dan blijven er een paar opties over. Maar niet allemaal even makkelijk toepasbaar.

- Panelen oost/west leggen ipv zuid, je spreid dan de opbrengst, de pieken in het net zijn vermoedelijk rond 12-14.00, en dat is met oost/west beter verdeeld
- Overschot opslaan in accu's
- Overschot 'affikken' (warmte opslag)

Als je nu een grote elektrische boiler hebt zou je al eea kunnen doen in combinatie met wat sensoren. Boiler standaard instellen op 60-65 graden, en als de netspanning bv 250V+ is, dan de boiler 'omhoogdraaien' naar de 85 graden. Netspannig weer gedaald, dan terug naar 60-65.
Dan gebruik je je eigen opbrengst om de boiler extra heet te stoken. Daardoor heeft ie een grotere warmtebuffer.

Op 17 april 2022 10:57:12 schreef flipflop:
[...]
Wat is jouw definitie van "iets"? Paar mV? Of Volts? Of toch 10V? 100V is ook iets.

dat liet ik bewust in het midden. Het hangt nu eenmaal af van hier onbekende factoren oa de stroom die je terugduwt en de impedantie van het net.

kan dus sterk variëren naargelang de omstandigheden. sowieso is het altijd "iets" :-)