Contact vet

Hi mensen,

Wat is het vet wat je vaak tegen komt in jaren 90 rotary encoders?
Er zit van dat doorzichtige vet in, maar het is niet geleidend ofzo.

Toch worden de zilveren contacten zwart na lange tijd, dit kun je prima schoon krijgen maar wat stop je er dan weer terug in?

Wat voor een vet is geschikt?

Wat ik zie komt niet uit een spuitbus maar is een dik soort doorzichtig vet.

Dit lijkt er met een kwastje op gedaan te zijn.

Maar het gaat blijkbaar niet over geleidende eigenschappen van het vet bij deze mechanische rotary schakelaars neem ik aan?

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je kunt bij Down Corning naar contact grease kijken. Of naar deze: https://nl.farnell.com/electrolube/ctg35sl/contact-treatment-grease-sy…

Wees voorzichtig met vaseline. Die is niet altijd zuurvrij. Ik raad speciaal contactvet aan, vaak op siliconen gebaseerd (niet altijd). Beschermt de contacten tegen oxidatie door uitsluiting van zuurstof, smeert, isoleert maar niet tussen de contacten.

Ik heb Dow Corning toegepast waar het ook nog eens voedselveilig moest zijn. Heb je dat nodig dan zoek ik het typenummer wel op.

Van Down Corning heb ik compound 111 tubes liggen.

Data sheet
https://www.dupont.com/content/dam/dupont/amer/us/en/Molykote/public/d…

En ik zie RS components contact treatment grease

Data sheet
https://docs.rs-online.com/2eb7/0900766b8001ee50.pdf

Het is beide een lubricant, alleen smering dus.

Ik heb hier hier ook DeoxIT D100L maar weet niet wat het op langer termijn doet kwa uitharding, ik zie dat ze dat vaak erin doen op filmpjes maar het is ander spul dan het doorzichtige vet. DeoxIT is een dun olie achtig spul.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 17 april 2022 23:07:47 (31%)

Op 17 april 2022 22:18:57 schreef nijhuisr:
Hi mensen,

Wat is het vet wat je vaak tegen komt in jaren 90 rotary encoders?

Het verkeerde.

voor contactvet moet je bij electrolube of Tetra zijn. geen idee of die dat in kleine hoeveelheden verkopen. Silicone gebaseerde vetten zijn in wezen uit den boze, (vaseline ook) tenzij je louter een bewarende functie moet hebben.

Op 17 april 2022 23:04:37 schreef kris van damme:
[...]

Het verkeerde.

voor contactvet moet je bij electrolube of Tetra zijn. geen idee of die dat in kleine hoeveelheden verkopen. Silicone gebaseerde vetten zijn in wezen uit den boze, (vaseline ook) tenzij je louter een bewarende functie moet hebben.

Kun je dit ook onderbouwen? Als iets uit den boze is wil graag weten waarom je dat zegt.

Op 17 april 2022 23:13:34 schreef nijhuisr:
[...]

Kun je dit ook onderbouwen? Als iets uit den boze is wil graag weten waarom je dat zegt.

wat wil je dat ik onderbouw? dat het vet uit de jaren 90 het verkeerde was? :-) Of dat siliconevet niet het juiste is?

Silicone en vetten isoleren/beschermen heel goed, dus als je toch een overgang wil aan een Contact, dan moet ofwel het contact héél hard drukken, ofwel de siliconelaag doorslaan. Meestal gebeurd dat laatste, en dat gaat gepaard met ongewenste reacties die op lange termijn schadelijk zijn. (carbides etc..).

Contactoliën isoleren ook, maar laten electronen-tunneling toe bij kleine laagdiktes. Die olie zit bvb in Tuner 600 (weliswaar zeer verdund). Nadeel is dat ze langzaam verdwijnen, verdampen. Door er een gel van te maken blijven ze zitten en gaan er uit zien als siliconevet, maar dat is het niet.

Nu hangt het ook van de spanning die je wil schakelen. gaat het over µVolts dan moet het contact gewoon droog staan..

Bedankt voor je antwoord Kris.

Het gaat om signaal encoders, deze sturen een uP aan normaal gesproken.
Dus 5VDC in de jaren 90.

Ik heb encoders vaak gewoon schoon gemaakt met IPA en daarna gewoon in elkaar gezet, werkt prima natuurlijk.

Nu is er een encoder aan het rommelen in een cassette deck die ook schoon moet worden gemaakt, ook niks bijzonders.

Meestal zwart oxide aan het zilver en dus simpel te verwijderen, maar dacht misschien handig om het weer in te vetten tegen mechanische slijtage met een goed vet wat ervoor bedoeld is.

Ik heb tuner 600 maar dat vind ik geen smeer middel, dat is vervlogen voordat je een potmeter een paar keer hebt rond gedraaid.

Kruimel

Golden Member

Op 17 april 2022 23:46:17 schreef kris van damme:
Nu hangt het ook van de spanning die je wil schakelen. gaat het over µVolts dan moet het contact gewoon droog staan..

Mij zou het gaan om het beschermen van het contact dat het niet oxideert in de lucht. Niet alles is goud en een paar µV gaat ook niet als er een paar µm aan rotzooi op het contact zit. Ik heb me ook wel afgevraagd wat geschikt zou zijn om dat te voorkomen op plekken waar ik niet meer de optie heb om de materialen te specificeren.

Ik heb overigens best wel aardige ervaringen met Kontakt 61 op een rheostaat die ik nog wel gebruik in meetopstellingen, maar het moet wel af en toe opnieuw. Hier gaat het dan wel meteen om een paar A waardoor het contact het wel te verduren krijgt, maar het vermindert de frequentie dat je moet poetsen. In het ideale geval heb je iets waterafstotend dat het contact bedekt, maar de loper er niet van isoleert.

Op 18 april 2022 00:13:28 schreef nijhuisr:

Ik heb tuner 600 maar dat vind ik geen smeer middel, dat is vervlogen voordat je een potmeter een paar keer hebt rond gedraaid.

dat wou ik je ook niet "aansmeren" :-) . Ik gaf het maar als voorbeeld. Overigens is tuner 600 vooral een spoelmiddel met een héél klein beetje contactolie erin, bedoeld voor trommeltuners uit de jaren stillekens. Daar mag geen olie achterblijven, anders is de tuner meteen ontregeld. er zit dus maar héél weinig contactolie in, net genoeg om het contact wat te verbeteren, niet echt de gang te smeren.
Voor jouw toepassing is , kruimel geeft het ook al aan, contact 61 wel het meest aangewezen. Nu maakt die daar zelf verkeerdelijk gebruik van op een schuif weerstand waar ampères doorlopen. Normaal lopen die dingen sowieso droog... maar waarschijnlijk gaat het bij Kruimel over een opstelling met weinig spanning?

Kruimel

Golden Member

Het gaat niet om veel spanning, maar wel met de voorkeur voor het niet telkens onderbreken van het signaal. Droog verslechtert het contact met de weerstandsdraad merkbaar (maar niet zichtbaar). Voor deze toepassing lijkt geen zinvolle oplossing te bestaan. Ik sta open voor suggesties om deze "verkeerdelijke" situatie recht te trekken.

Blijkt dat ALPS hier geen vet in gedaan heeft.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/922/qQZ46I.jpg

Heb het met een wattenstaafje en 61 mooi schoon gemaakt, laat het lekker zo.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Zo ben ik inmiddels over de jaren ook een beetje de weg kwijt geraakt wat nu de beste manier is om potmeters te reinigen.
Wel Kontakt (60/61/600, welke ?) geen Kontakt, alleen IPA, eerst Kontakt en dan IPA, , eerst tuner spray (600) , eerst tuner en dan naspoelen met IPA.
Alleen spoelen, uit elkaar halen en spoelen. Asje wel (licht) invetten, asje niet invetten..
Wat ik wel zeker weet is er geen Kontakt 70 in te spuiten :+

Wat is het vet wat je vaak tegen komt in jaren 90 rotary encoders?

Philips had in de jaren '80 potjes met "Contactvet" dat voorkwam oxidatie en was niet geleidend. Kan me niet herinneren dat wij het op draaiende delen smeerden. Maar wel op (edge) connectoren bijvoorbeeld in de K12 chassis.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even voor de info, de oxide van zilver is zover ik weet de enige oxide die elektrische stroom geleid.
Zover ik dat van school heb onthouden zit de geleiding in de buurt van dat van koper.
Dus als het zwart is betekend het niet dat er geen geleiding is!

Wat wel aan de hand is, is dat als het zilver zwart is geworden de contacten al heel lang bloot hebben gestaan aan de atmosfeer en daardoor zeker vies zijn.

De viezigheid samen met de contact slijtage kunnen ondanks de geleiding van het oxide laagje nog steeds voor problemen zorgen.

Contactvet kan ook voor het vasthouden van viezigheid uit de atmosfeer zorgen, ik weet nog steeds niet wat de beste oplossing zou zijn voor verschillende contact soorten…

Een snelle oplossing zoals contactspray, is vrijwel zeker geen goede volgens mijn ervaring en ik zie dat ook als tijdelijk maatregel voor vervanging.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Op 18 april 2022 15:23:09 schreef bprosman:
Zo ben ik inmiddels over de jaren ook een beetje de weg kwijt geraakt wat nu de beste manier is om potmeters te reinigen.
Wel Kontakt (60/61/600, welke ?) geen Kontakt, alleen IPA, eerst Kontakt en dan IPA, , eerst tuner spray (600) , eerst tuner en dan naspoelen met IPA.
Alleen spoelen, uit elkaar halen en spoelen. Asje wel (licht) invetten, asje niet invetten..
Wat ik wel zeker weet is er geen Kontakt 70 in te spuiten :+

Kontakt 70, is dat geen polyurethaanlak ofzo? Kontakt 60 is oliezuur in oplosmiddel (zoals de klassieke Deoxit formule) dus dat is alleen voor zwaar geoxideerd spul waar geen andere oplossing voor is en dan liefst in de paaslijke drieeenheid 60 - WL/IPA - 61.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 18 april 2022 15:46:06 schreef maartenbakker:
[...]
Kontakt 70, is dat geen polyurethaanlak ofzo? Kontakt 60 is oliezuur in oplosmiddel (zoals de klassieke Deoxit formule) dus dat is alleen voor zwaar geoxideerd spul waar geen andere oplossing voor is en dan liefst in de paaslijke drieeenheid 60 - WL/IPA - 61.

Kontakt 70 is inderdaad plasticspray :).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 18 april 2022 15:23:09 schreef bprosman:

[...]Philips had in de jaren '80 potjes met "Contactvet" dat voorkwam oxidatie en was niet geleidend. Kan me niet herinneren dat wij het op draaiende delen smeerden. Maar wel op (edge) connectoren bijvoorbeeld in de K12 chassis.

De bolletjescontacten in de mechanische trommelkanalenkiezers in ZW/W TV's van Philips werden ook gesmeerd met roze gekleurd speciaal vet. En dat ging prima terwijl er µV VHF op staat. Ik geloof dat de contacten silver plated waren.

Kruimel

Golden Member

Op 18 april 2022 14:45:28 schreef nijhuisr:
Blijkt dat ALPS hier geen vet in gedaan heeft.

[afbeelding]

Heb het met een wattenstaafje en 61 mooi schoon gemaakt, laat het lekker zo.

Gunstig dat dit voldoende was! :)

Op 18 april 2022 15:29:12 schreef blackdog:
Even voor de info, de oxide van zilver is zover ik weet de enige oxide die elektrische stroom geleid.
Zover ik dat van school heb onthouden zit de geleiding in de buurt van dat van koper.
Dus als het zwart is betekend het niet dat er geen geleiding is!

Wat wel aan de hand is, is dat als het zilver zwart is geworden de contacten l heel lang bloot hebben gestaan aan de atmosfeer en daardoor zeker vies zijn.

De viezigheid samen met de contact slijtage kunnen ondanks de geleiding van het oxide laagje nog steeds voor problemen zorgen.

Als zilver zwart geworden is heeft het waarschijnlijk gereageerd met chloor zwavel, niet met zuurstof. Zo ver ik weet werd de geleidende oxide eerder in combinatie met Cadmium gebruikt om zelfreinigende relaiscontacten te maken, maar RoHS heeft hier een einde aan gemaakt. Ik weet niet of zuiver zilveroxide geleidend is, ik kon er weinig informatie over vinden.

Op 18 april 2022 01:29:35 schreef Kruimel:
Het gaat niet om veel spanning, maar wel met de voorkeur voor het niet telkens onderbreken van het signaal. Droog verslechtert het contact met de weerstandsdraad merkbaar (maar niet zichtbaar). Voor deze toepassing lijkt geen zinvolle oplossing te bestaan. Ik sta open voor suggesties om deze "verkeerdelijke" situatie recht te trekken.

tja, misschien is er geen betere oplossing dan het verkeerdelijk gebruik.
Wat voor loperkontakt zit er op die schuifweerstand? Bij de beter zijn dat meerdere lamellen die tegen de weerstand geduwd worden.
En over hoeveel spanning gaat het, ongeveer.

Op 18 april 2022 15:23:09 schreef bprosman:
Zo ben ik inmiddels over de jaren ook een beetje de weg kwijt geraakt wat nu de beste manier is om potmeters te reinigen.

logisch, er is niet één goede methode. Het hangt van de potmeter af, zijn probleem, de toepassing en hoelang hij nog moet meegaan achteraf...

Op 18 april 2022 15:23:09 schreef bprosman:

[...]Philips had in de jaren '80 potjes met "Contactvet" dat voorkwam oxidatie en was niet geleidend. Kan me niet herinneren dat wij het op draaiende delen smeerden. Maar wel op (edge) connectoren bijvoorbeeld in de K12 chassis.

Ja dat was een van de vele pogingen om het slecht-contact probleem van de K12 voeten aan te pakken. Maar de oorzaak zat ergens anders, dus dit hielp ook niet veel.

dubbel

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 18 april 2022 22:53:44 (99%)

En het RS spul in de link, is dat wat?

Kruimel

Golden Member

Op 18 april 2022 22:49:43 schreef kris van damme:
tja, misschien is er geen betere oplossing dan het verkeerdelijk gebruik.
Wat voor loperkontakt zit er op die schuifweerstand? Bij de beter zijn dat meerdere lamellen die tegen de weerstand geduwd worden.
En over hoeveel spanning gaat het, ongeveer.

Het gaat om een volt of 5 en een contact dat lijkt op een sleepstuk van koolstof, misschien met wat koper er in (zal eens kijken). Het lijkt op het contact van een Variac. Ik vermoed dat het weerstandsdraad hetgeen is dat corrodeert.