Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

Op 17 april 2022 14:16:22 schreef kris van damme:
[...]

dat liet ik bewust in het midden. Het hangt nu eenmaal af van hier onbekende factoren oa de stroom die je terugduwt en de impedantie van het net.

kan dus sterk variëren naargelang de omstandigheden. sowieso is het altijd "iets" :-)

TS kan dit zelf enigzins zelf bepalen met een 2 kw straalkachel. Spanning meten met en zonder belasting en beter ook de stroom door de kachel.

maartenbakker

Golden Member

Op 17 april 2022 08:32:02 schreef Blue Sky:
Simpele vraag: hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe aan de aangeboden spanning?

Deze vraag stel ik omdat met omvormer steeds een VAC failure geeft en dan uitschakelt. Dat betekent dat hij meer dan 253 Volt meet. Als ik de fasen meet kom ik op L1: 245V, L2: 250 en L3 244. Dit is een moment opname en wisselt steeds. In mijn straat zijn zo wie zo 6 installaties, De omvormer is een Omnik 4K enkel fase van 2013.

Uit de losse pols zou ik zeggen dat er op L2 meer omvormers of minder verbruikers hangen in je straat. Plot een grafiekje en bepaal op welke fase je de beste kans op teruglevering hebt. Verder kijken of er binnenshuis nog ergens overgangsweerstand in de bekabeling tussen netaansluiting en omvormer zit. Daarbuiten ben je overgeleverd aan de impedantie van het net om te bepalen hoever de spanning kan oplopen (idealiter: 0 volt, in de praktijk enkele tot enkele tientallen volts).

Als de spanning structureel boven 253V komt, zal de netbeheerder je wijk op een andere tap van de trafo moeten zetten.

Andere maatregelen die je zelf kunt nemen, zijn ook al wat genoemd. Schakel grote verbruikers in rond het hoogtepunt van de zon. Een wasmachine, boiler, airco, etc. Die draaien dan heel goedkoop, heb je toch nog wat aan je zonneenergie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Opa vertelt: in de tijd dat ik twee jaar als stoppendraaier liep, kwam ik een keer bij een klant waar het de andere kant opwerkte, te lage spanning dus. Klant klaagde dat z'n paneeltjes niet werkten, bij 207V schakelde de omvormer af. Klant hield een notitieboekje bij, een soort schrijvende meter. (Voor dit soort klachten volstaat deze manier van aanpak.) Zelf nog even gemeten in de HAK in de meterkast, je weet immers nooit. De gemeten waarde kwam overeen met wat de meneer zelf had opgeschreven. Toen naar de distributietrafo, daar meten. (Trafo stond zo'n 200mtr van het adres.) Dezelfde 207V als bij de klant, niks geen spanningsval in de kabel. Verder zoeken, volgende trafohuisje. ook daar 207V op de trafoklemmen.
Bleek dat er een regeltrafo was vastgelopen. Had erger gekund, de hele tijd een te hoge spanning op je spullen is minder.

vergeten

Golden Member

Op 17 april 2022 11:50:44 schreef mvdk:
[...]
Maar wat is het grote probleem dáármee?

Er is dus een kabel bijgelegd. Een 150al doet bijna hetzelfde als een 70cu.

Is zelfs beter, lagere weerstand!
1000m koper van 70 mm2 is 0,250 Ω
1000m alumn van 150mm2 is 0,178 Ω

112 mm2 Aluminium = 70 mm2 Koper. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Op 17 april 2022 14:36:18 schreef vergeten:
[...]
Is zelfs beter, lagere weerstand! :)
(...)

Nou ja, ik bedoel, de ene is ter vervanging, en dus beter, de andere is extra. In de startpost staat terloops dat er nog 6 andere huizen panelen op het dak hebben liggen. Hoe oud zijn de huizen? Hoe lang staat het er? Hoever is de distributietrafo verwijderd?
In mijn eigen situatie heb ik een vrij duidelijk beeld waar m'n stroom vandaan komt, via welke schakelhuizen, langs welke route. Er is bij mij zelfs een doorzet mogelijkheid.

Blue Sky

Cableguy

Ik heb een 3x2,5 van 6 meter naar de omvormer lopen. Mijn huis zit op een 4x6 van 17 m naar een 95 Al. Een 4x6 wordt hedendaags nog tot 10 m gebruikt, daarboven wordt het een 4x10.

Ik werk zelf bij een aannemer die veel werk voor Liander doet. Zo hebben we al eens een straat met 8 huizen de 4x6 vervangen door een 4x10 in verband met soortgelijke problemen.

Mijn probleem speelt sinds de tijd dat er 2 nieuwe installaties bij kwamen in mijn straat.

Misschien dat veel klagen helpt...

Waar rook is, is stroom

Op 17 april 2022 15:10:47 schreef Blue Sky:
Misschien dat veel klagen helpt...

Wat is er mis met het probleem gewoon voorleggen en vragen om een oplossing? Gewoon netjes handelen werkt vaak het best.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 17 april 2022 12:39:23 schreef KlaasZ:
[...]Inderdaad, zo'n tap kan niet onder belasting gewisseld worden. Dus de hele straat moet even uit.

Bij mijn weten is de klassieke truuk om eerst de nieuwe tap aan te sluiten en dan pas de oude te verbreken.

Bot sluit je dan een paar wikkelingen van de trafo even kort. Kan ie hebben als het maar niet te lang duurt.

In de installaties waar het automatisch (en dus veel vaker) gebeurt zit er een weerstandje tussen. Sluit eerst een weerstand van belasting naar nieuwe tap aan. Verbreek dan de verbinding met de oude tap en vervolgens overbrug je de tijdelijke weerstand.

Als ik het vaak moet doen, zou ik een kast maken die hierbij helpt. Drie lompe kabels er aan "oude tap", "nieuwe tap" en "belasting". En een grote lompe vierstandenschakelaar. "voorbereiden", "schakelen1", "schakelen2" en "nieuwe situatie". Voorbereiden: oude tap, belasting zijn doorverbonden, schakelen1: nieuwetap wordt aan de weerstand geschakeld. schakelen2: oudetap wordt losgehaald van belasting. "nieuwe situatie": weerstand wordt kortgesloten.

De kast zal uitgerekend moeten worden op het vermogen van de trafo en belasting, dus iedere trafo-maat een eigen tap-wissel-doos.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Reinhausen. Zit in veel grotere trafo's. Bij die "grote" trafo's is de kortsluitspanning, de impedantie, opzettelijk tamelijk hoog. Dat is om bij kortsluiting de schade te beperken. Maar dan moet zo'n trafo wél regelbaar zijn. Bij een distributietrafo loont dat niet.

Op 17 april 2022 15:10:47 schreef Blue Sky:
Ik heb een 3x2,5 van 6 meter naar de omvormer lopen. ..

En vind je dat voldoenden voor 4kW regelaar?
Ik dus niet!

Wat is de spanningsval tussen de meterkast en de regelaar?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Tweemaal 6 m 2,5 mm2 (heen en terug) is ca. 82 mΩ.
Bij 4 kW (17,4 A) valt er dus ruim 1,4 V over; dat is bijna 25 W verlies.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 17 april 2022 14:07:22 schreef DJSmiley:
Tja, als je omvormer zn spanning niet meer kwijt kan... dat zal vaker gebeuren.

Dan blijven er een paar opties over. Maar niet allemaal even makkelijk toepasbaar.

De boiler lijkt me het haalbaarst. De overtollige energie in een elektrische auto dumpen is ook nog een optie. Moet je die wel net hebben natuurlijk. En hij moet op dat moment net ongebruikt voor de deur staan, met een niet-volle accu.

Je wasmachine met een of ander slim home automation ding net op dat moment aanzetten?

Op 17 april 2022 17:13:46 schreef Frederick E. Terman:
Tweemaal 6 m 2,5 mm2 (heen en terug) is ca. 82 mΩ.
Bij 4 kW (17,4 A) valt er dus ruim 1,4 V over; dat is bijna 25 W verlies.

Omvormer staat ook 24/7 4kw te pompen?
Ik zit slechts een paar uur per dag op 3700 watt als het mooi weer is, nu s mijn kabel ca 4 meter en pieker er niet over om daar een dikkere kabel voor te leggen, buiten dat de omvormer aansluitstekker waarschijnlijk ook niet geschikt is voor 4 of 6 mm2

Wasmachine doet weinig: Die gebruikt 3W voor het deurslot, dan 10W er bij als ie water pakt, en dan gaat ie eventueel weer even duimpjes draaien. Nee? Water hoog niet actief? Dan nog wat water pakken.... Dit "hooguit 100W" gaat door totdat ie vind dat ie moet verwarmen. Dan komt er een slordige 2kW bij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op zich is het natuurlijk mooi als je de opgewekte energie ook volledig kunt benutten, maar het lijkt wel of jullie het als ultieme vorm van geluk zien, iets essentieels. Als de spanning in de wijk zo hoog oploopt, dan is er blijkbaar weinig vraag. Wat is er dan mis mee om gewoon niks terug te leveren? Dat hoeft niet perse he. Gewoon niks doen is ook een optie. Zelfs als je straks lokaal kunt opslaan zal er nog steeds een moment zijn dat er geen vraag is, en dat de omvormer uit moet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 17 april 2022 14:06:26 schreef EricP:
[...]Wellicht een domme vraag, maar... waarom KAN dat niet?
Destijds werd een complete trafo vervangen zonder dat de gebruikers er wat van merkten. Genny-op-wielen, syncen op net, boel overnemen, trafo wisselen, weer syncen, terug op de trafo.

Ik kan me goed voorstellen dat men het teveel gedoe vindt - en dat is een prima excuus. Maar KAN niet?

Het kan niet omdat de contacten van de tapschakelaar daar niet tegen kunnen. De trafo moet tijdens het omschakelen onbelast zijn.

Er zijn verschillende scenario's om de tap te verzetten.
Je kunt alle afgaande richtingen tijdelijk omzetten naar een andere trafo in de buurt. Dat kan wel zonder onderbreking van de voeding. Maar zo'n naburige trafo is er lang niet altijd.
Je kunt ook alles overzetten op een noodgenerator. Maar dat is tamelijk omslachtig en dat doen ze alleen maar als de hele trafo verwisseld moet worden.
de derde optie is de klanten waarschuwen dat ze tussen tijdstip A en tijdstip B even geen aansluiting hebben.
De werkwijze: na tijdstip A de mespatronen van de afgaande richtingen trekken, de tapschakelaar verzetten, de mespatronen weer terug. Is in een paar minuten gepiept.

EricP

mét CE

Duidelijk verhaal. Het KAN dus wel, maar het is gewoon teveel gedoe vindt men (en dat snap ik wel).

Voor wat betreft dat terug leveren: het idee van veel mensen is natuurlijk dat ze in dat spul geïnvesteerd hebben en dat het z'n geld moet gaan opleveren. Als je niet terug levert, dan levert het niks op...

Ik denk dat in het geval van TS het verlagen van de tapstand niet de oplossing is. De conclusie is , wat mij betreft, dat het net waar hij aan hangt te zwak is. Maar dat is op veel plekken in Nederland.

Op 17 april 2022 21:30:40 schreef KlaasZ:
De conclusie is , wat mij betreft, dat het net waar hij aan hangt te zwak is.

te zwak? Een net is gemaakt en berekend op "verval". Als je dan helemaal aan het einde hangt is dat verval vrij groot. Als je op het einde van zo een lijn veel gaat terugduwen, tja dan gaat het fout. Of dat de schuld van de netbeheerder is?

De netten zijn inderdaad berekend op verval. Maar nu gaat er vermogen tegenstrooms, en daar zijn die netten vaak niet geschikt voor. Er worden al zo'n 10 jaar zonnepanelen toegepast, dus de netbeheerders hadden daar op kunnen anticiperen. Maar omdat dat grote investeringen vergt wachten ze op het grote plan. Dat moet van de overheid komen, maar de overheid laat het afweten. Ze praten ook al zo'n 10 jaar over de energietransitie, maar het grote plan hebben ze nog steeds niet.
Intussen heeft Liander de uitdaging opgenomen, die gaan in de komende jaren miljarden investeren in het verzwaren van de netten.

Een net is gemaakt en berekend op "verval". Als je dan helemaal aan het einde hangt is dat verval vrij groot. Als je op het einde van zo een lijn veel gaat terugduwen, tja dan gaat het fout.

Het verlagen van de tapstand gaat denk ik niet altijd. Als het een erg lange kabel betreft en je verlaagt de tapstand van de trafo, dan krijgen de gebruikers aan het begin van de lijn een te lage spanning als de zon uitgaat.

Ik denk niet dat het onwil of luiheid van de energiebedrijven is. Ik denk eerder dat het soms gewoon niet kan zonder hele kabels en transformatorstations te vervangen. En daarvoor zijn zeer grote investeringen nodig. En een heel veel techneuten die momenteel erg schaars zijn.

De bedrijven hadden misschien wel wat eerder kunnen beginnen met upgrades en aanpassingen. En dan is ook nog eens zoiets als de politiek die niet wil meewerken.

Op 17 april 2022 23:29:52 schreef KlaasZ:
De netten zijn inderdaad berekend op verval. Maar nu gaat er vermogen tegenstrooms, en daar zijn die netten vaak niet geschikt voor. Er worden al zo'n 10 jaar zonnepanelen toegepast, dus de netbeheerders hadden daar op kunnen anticiperen. Maar omdat dat grote investeringen vergt wachten ze op het grote plan. Dat moet van de overheid komen, maar de overheid laat het afweten. Ze praten ook al zo'n 10 jaar over de energietransitie, maar het grote plan hebben ze nog steeds niet..

het lijkt me ook logisch dat het niet in één twee drie gaat... Hoelang duurt het eer een net op "natuurlijke wijze" helemaal vernieuwd is ? In BE schat ik die cyclus zo een op +- 70 jaar. eigenlijk moet dat proces versneld worden en meteen met dikkere kabel. Dat betekend een boel geld en alle straten nog eens open. Dat laatste vind niemand leuk en voor het eerste zijn ze nog op zoek naar budget, waar iedereen elkaar de schuld van geeft. tja.. of het nu een thuisbatterij wordt of een dikkere kabel, klaas gaat het niet betalen, dus wordt het de gemeenschap :-)

Ze zijn geprivatiseerd. Dan zien ze dat ze meer winst (meer bonussen) kunnen maken als ze het absolute minimum doen wat van ze verwacht wordt. En vervolgens gaan ze hun handje ophouden als er weer eens een wat grotere investering moet gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

De wijk waarin ik woon is eind 50-er jaren gebouwd. De electriciteitskabels zijn in 2012 ofzo vernieuwd en waar mogelijk is iedereen gelijk op 3-fasen gezet (de oude kabels brachten dat al wel binnen, maar niemand gebruikte het). Daarmee is het oude kabelwerk zo'n 50 jaar in gebruik geweest. Blijkbaar was dat oorspronkelijk 'zwaar genoeg' voor wat er aan hing.

Het hele idee van 'terugleveren' via het bestaande net is vanuit technisch oogpunt helemaal niet fijn en heeft alles van een 'plan van een manager'. Op kleine schaal, zal het allemaal wel (de wijktrafo wordt wat minder belast). Op het moment dat het daadwerkelijk terug door de wijktrafo moet, gaat dat ellende opleveren. Niks nieuws. Maar zoals wel vaker bij non-techneuten die beslissingen over techniek gaan nemen: oh, dat hebben we niet aan zien komen.
Daarnaast wil men het net ook nog zwaarder gaan belasten. Immers, men probeert ons op korte termijn electrische auto's en warmtepompen door de strot te duwen.
Nou wil het toeval dat als er terug geduwd wordt dit verbruik nou net ff niet actueel is in zo'n beetje elke woonwijk. Een beetje manager heeft ook dat niet aan zien komen.
Vervolgens moet de spanning wel tussen de gegeven grenzen blijven. De conclusie is simpel: daar is het net niet voor geschikt en het dient volledig vervangen te worden om dat wel goed voor elkaar te krijgen.

Die netbeheerder is niks te verwijten. Die krijgt de politieke ellende over zich uitgestort en moet met dat managementgeleuter maar zien hoe ze het redden - natuurkunde stoort zich niet zo aan management geleuter. En ja, dat is een bodemloze put waar heel veel publiek geld in gaat verdwijnen.

evelo

Golden Member

In de basis zitten we volgens mij met de verkeerde opvatting dat een particulier ten allen tijde zijn overtollige stroom mag op het net plaatsen en er nog geld voor verwacht ook!

Uiteindelijk zal het wel geregeld worden met een ’financiële stimulans’ : dynamische uurtarieven op afname en injectie.

Bij mij zal er ook ooit wel eens een kleine pv-installatie op het dak komen maar ik focus mij hoofdzakelijk op zo weinig kWh’en nodig hebben.