Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

Blue Sky

Cableguy

Op 17 april 2022 15:24:22 schreef flipflop:

Wat is er mis met het probleem gewoon voorleggen en vragen om een oplossing? Gewoon netjes handelen werkt vaak het best.

Daar heb je 100 % gelijk in.

Ik zit te kijken of ik de 3x2,5 door een 4x6 zal vervangen maar zou dat effect hebben? Een 16 A groep is ook 2,5 kwadraat en kan 3680 watt aan. Mijn panelen zijn 3500 watt met een 4K omvormer. In de zomer levert hij tussen de 2500 en 3000 watt afhankelijk van de temperatuur.

Waar rook is, is stroom

Op 17 april 2022 23:11:06 schreef kris van damme:
[...]
. . .Een net is gemaakt en berekend op "verval". Als je dan helemaal aan het einde hangt is dat verval vrij groot. Als je op het einde van zo een lijn veel gaat terugduwen, tja dan gaat het fout. Of dat de schuld van de netbeheerder is?

Goed verwoord, ik poog dat ook vaak zo uit te leggen maar een "niet technische mensch" staat me dan vaak glazig aan te kijken.
Dan probeer ik het soms nog met de vergelijking met water, een dunne tuinslang en zo, als dat ook niet lukt dan geef ik het op.

@ vraagsteller.
( ik gaf dit al eerder aan

Op 17 april 2022 13:45:02 schreef Kees frees:

)
Als je de omvormer naast de meter hangt dan heb je geen spanningsval over je eigen kabel in huis, meer kan je (zelf) niet doen.

Op dit moment. zondag 18-4-22 12.45 uur.
Opwekking 38KW R heeft 241V S 240V T 238V
Zit op een voedingskabel 70mm naar 120mm onderverdeel traforuimte.
Transformator 630KVA.

mvdk

Golden Member

Hoeveel meter 70 en hoeveel meter 120?
Is die 38kW de enige solar aansluiting?
Zitten er meerdere aansluitingen op die 630?

Vragen, vragen...

Vroeger, voordat die malligheid met 230V begon, hoorde je nauwelijks iets over spanningsklachten. Spanningsklachten betekende in die tijd dat er iets aan de hand was, fase weg, nul weggebrand, dat soort dingen.
Te lage netspanning hoorde je nauwelijks iets over. En dan vraag ik me toch af waarom netbeheerders al deze narigheid over zich afgeroepen hebben door distributietrafo's LS-zijdig hoger te zetten.

Op 18 april 2022 13:03:19 schreef Thehof:
Op dit moment. zondag 18-4-22 12.45 uur.

Funny dat je bericht er dan 24 uur en 15 minuten over doet om op CO te belanden... :-)

Opwekking 38KW R heeft 241V S 240V T 238V
Zit op een voedingskabel 70mm naar 120mm onderverdeel traforuimte.
Transformator 630KVA.

Sjiek! :-)

Op 18 april 2022 08:50:24 schreef Blue Sky:
Ik zit te kijken of ik de 3x2,5 door een 4x6 zal vervangen maar zou dat effect hebben? Een 16 A groep is ook 2,5 kwadraat en kan 3680 watt aan.

@Blue sky, Iemand heeft voorgerekend dat er nu 1.4V spanningsval binnen jou huis is. Daar zijn een paar aannames in gedaan, maar in grote lijnen zal dat kloppen. 1 van de aannames is dat er 6 meter kabel is. Ik heb niet gezien dat jij dat gepost hebt. Als dat gewoon een gok van de poster was dan kan je dat nauwkeuriger maken.

Maar goed. "kan 16A aan". Is ook echt het geval.

Normaliter is de netspanning nominaal 230V. Als je dan een kookplaat van 3800W aansluit dan zakt bij vol gebruik van de kookplaat de spanning een paar volt in. Tja. Wat zou er dan gebeuren? Ik denk dat ie dan gewoon iets minder snel warmte kan aanvoeren en verder niets.

Zit jij aan het eind van de straat en is bij jou de binnenkomende netspanning "maar 210V" dan nog is een spanningsval van 2V binnen jou huis nog gewoon "binnen spec". Apparaten ontworpen voor 230V horen gewoon op 207V nog steeds te werken. Daaronder zou iets "mogen" uitvallen, maar veel goed ontworpen apparaten gaan gewoon nog verder.

De andere kant op is een ander issue: Als je als ontwerper 230V verwacht dan gebruik je onderdelen die die spanning aankunnen. En je wil natuurlijk niet dat bij de miste geringste overspanning hij kapot gaat. Dus je neemt wat marge. Officieel hoef je geen rekening te houden met spanningen boven de 244V. Dus ERGENS boven die spanning gaan er dingen stuk.

Vandaar dat er in zonnepaneel-omvormers een bescherming zit: Indien de spanning te ver op lijkt te lopen, dan schakelt ie zichzelf uit. Dit voorkomt dat ie alle TVs, ovens en koelkasten in je huis kapot maakt door de spanning naar 260V te drijven.

Die bescherming treed nu in werking. Wat we niet weten is of het "kantje boord" is, of dat het bij jou aansluiting al mis is. Als het bij jou aansluiting 252V is en hij schakelt op 253.0 af, dan lost een 3x betere kabel het probleem in 1x op. Als de spanning bij binnenkomst zelf al zomaar boven de 253 komt, dan gaat de kabel niet meer helpen.

Als jou meting van "hoogstens 250" klopt, dan is dat eigenlijk al een hint dat je kabel nu al minder presteert dan wat verwacht kan worden. Een betere kabel gaat dan helpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 april 2022 14:06:26 schreef EricP:
[...]Wellicht een domme vraag, maar... waarom KAN dat niet?
Destijds werd een complete trafo vervangen zonder dat de gebruikers er wat van merkten. Genny-op-wielen, syncen op net, boel overnemen, trafo wisselen, weer syncen, terug op de trafo.

Ik kan me goed voorstellen dat men het teveel gedoe vindt - en dat is een prima excuus. Maar KAN niet?

Verder heb je gewoon teveel panelen in de straat en houdt het dus gewoon op met de kabel / trafo waar je het mee moet doen. Jammer, helaas.
Snel airco installeren, dan heb je nog wat aan die stroom :+

netbeheerder monteurs kunnen veel onder spanning vervangen ( of iig dat klanten het niet merken ) maar het houd een keer op. als een 10KV verdeel station uitfikt, dan moeten ze ook de kabels opnieuw oplassen enz, komt wel wat bij kijken aan generatoren om alles draaiend te houden. vergeet ook niet dat NL in de wereldtop 5 staat met stabielste stroomnetten. alles word hier overberekend, kijk naar de hoogspanningsnetten, die stammen nog uit de 60's en veel is nog origineel, die vakwerk masten oa. pas nu gaan die oude netten over einde levensduur en capaciteit heen. diverse hoogspanning verbindingen zijn wel verzwaard op papier, en de schakelstations maar de kabels in de masten zijn nog hetzelfde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een hele interessante discussie die ik eens rustig helemaal aandachtig heb gelezen.

Ik ben mij ook aan het orienteren op zonnepanelen om verschillende redenen.
Hier op CO krijg je tenminste nog eens een kritische kijk op de materie. ;-)

Ik zag er maar 1x een opmerking over voorbij komen, maar waarom wordt er niet meer opgeslagen in lokale accu's?
Dat terugleveren blijft een issue die voorlopig nog niet snel is opgelost, verwacht ik.
En stel dat men dit wil opslaan...
Wordt dan de spanning uit de panelen opgeslagen? Of de spanning die uit de omvormer komt?
Die panelen geven gelijkstroom af en daar valt meer mee te spelen dan met een wisselspanning die eerst weer met het nodige verlies moet worden terugomgevormd (3x woordwaarde) naar een acceptabele spanning.

Wat ik mij ook afvraag, is waarom die spanning uit die omvormer zo hoog moet zijn.
Zou het niet praktischer zijn om de spanning constant te houden en de stroom te regelen? Lekenvraag natuurlijk, maar ik vraag het me af.

Ik woon zelf betrekkelijk dicht bij een travostation en een paar jaar geleden hebben ze hier een dikke kabel onder de weg door geperst vanaf een zonnepark naar dat travostation. Is het gunstig om dichtbij zon travo te wonen? En heeft het een meerwaarde dat die kabel praktisch door onze tuin loopt?

Met alle respect voor de topicstarter. Ik wil het onderwerp niet bijbuigen naar mijn vraagstukken. Het is een stukje gezonde interesse. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 18 april 2022 17:11:57 schreef Fantomaz:
Een hele interessante discussie die ik eens rustig helemaal aandachtig heb gelezen.

Ik ben mij ook aan het orienteren op zonnepanelen om verschillende redenen.
Hier op CO krijg je tenminste nog eens een kritische kijk op de materie. ;-)

Ik zag er maar 1x een opmerking over voorbij komen, maar waarom wordt er niet meer opgeslagen in lokale accu's?
Dat terugleveren blijft een issue die voorlopig nog niet snel is opgelost, verwacht ik.
En stel dat men dit wil opslaan...
Wordt dan de spanning uit de panelen opgeslagen? Of de spanning die uit

zo'n installatie en dan ook nog helemaal net onafhankelijk word op t werk gemaakt. komt een garage accu's aan een veld zonnepanelen. ruim genoeg voor toekomst, en dat in de winter de boel ook nog vol geladen word, geen simpele installatie met omvormers ed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De spanning van de panelen moet altijd eerst door een omvormer.

Een paneel geeft ongeveer 35V, 10A. Als je dan 20 panelen parallel schakelt krijg je 35V 200A. En dat is niet handig. Daar heb je heel dikke kabels voor nodig.

Dus daarom gaan de panelen in serie. Dan krijg je 700V 10A, of 2 strings van elk 350V 10A. Dat is goed te doen voor de zonnekabels die overal gebruikelijk zijn.

De omvormer maakt daar dan 230VAC van en die kun je koppelen aan het net.

Een batterij is hier in NL niet interessant. Je zou een batterij moeten hebben die 5 kWh kan opslaan. Daarmee kun je het overschot van s'middags opslaan en s'avonds gebruiken. Probleem is dan dat zo een batterij rond 5000 Euro kost, en na 1000 x laden (3 jaar) versleten is.

Of je die batterij laadt uit de DC van de panelen of uit de 230V na de omvormer maakt in principe weinig verschil. Volgens mij bestaan beide systemen wel, dus je kunt zelf kiezen.

Op 18 april 2022 17:11:57 schreef Fantomaz:

Ik zag er maar 1x een opmerking over voorbij komen, maar waarom wordt er niet meer opgeslagen in lokale accu's?
Dat terugleveren blijft een issue die voorlopig nog niet snel is opgelost, verwacht ik.
En stel dat men dit wil opslaan...
Wordt dan de spanning uit de panelen opgeslagen? Of de spanning die uit de omvormer komt?
;-)

Zolang je mag salderen is een accu opslag meer een experiment omdat het kan. Voorlopig wegen de kosten van accu's nog net tegen salderen op.

Op 18 april 2022 17:11:57 schreef Fantomaz:

Wat ik mij ook afvraag, is waarom die spanning uit die omvormer zo hoog moet zijn.
Zou het niet praktischer zijn om de spanning constant te houden en de stroom te regelen? Lekenvraag natuurlijk, maar ik vraag het me af.

Zie het dat je met twee man op een slang moet blazen om een ballon vol te krijgen. De gene die het hardste blaast mag de meeste lucht in de ballon pompen.

Op 18 april 2022 17:11:57 schreef Fantomaz:

Ik woon zelf betrekkelijk dicht bij een travostation en een paar jaar geleden hebben ze hier een dikke kabel onder de weg door geperst vanaf een zonnepark naar dat travostation. Is het gunstig om dichtbij zon travo te wonen? En heeft het een meerwaarde dat die kabel praktisch door onze tuin loopt?

Hoe het wone naast een travo is weet ik niet, naast een trafo is weer een ander verhaal.
Als je dicht bij de trafo woont heb je de kleinste impedantie naar de trafo en dus de meeste kans op altijd teruglevering.

Zou het niet praktischer zijn om de spanning constant te houden en de stroom te regelen? Lekenvraag natuurlijk, maar ik vraag het me af.

Dat idee is zeker geen foute gedachte.
Los van de impedantie van de kabels en trafo, speelt ook de reactieve absorptie (reactief vermogen opnemen) van de omvormer een rol.

Het spanningsniveau bepaald het reactieve vermogen, de frequentie het actieve vermogen en ja het spanningsniveau van de omvormer mag lager zijn dan het net.

Zie:
https://www.sma.de/en/partners/knowledgebase/sma-shifts-the-phase.html

dichtbij de trafo wonen is zowel met terugleveren als met afnemen een voordeel tov de buren met extra kabellengte die dus spanningval geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 april 2022 17:47:32 schreef Peter112:

Hoe het wone naast een travo is weet ik niet, ...

En een heel station vol nog ook :+ !

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat ik mij ook afvraag, is waarom die spanning uit die omvormer zo hoog moet zijn.
Zou het niet praktischer zijn om de spanning constant te houden en de stroom te regelen? Lekenvraag natuurlijk, maar ik vraag het me af.

De omvormer heeft weinig te zeggen over de netspanning. Met 5 kW van de omvormer maak je weinig indruk. Om de netspanning significant te veranderen heb je veel meer power nodig.

mvdk

Golden Member

Ik heb wat zitten googelen op de woordjes "spanningsverlies distributietrafo". Elke keer kom ik uit bij Phase to Phase met z'n boek. Maar ik zoek een antwoord wat ik daar niet krijg. Iemand een hint voor de juiste vraagstelling?
Stel ik heb een 630kVA distributietrafo, met een kortsluitspanning van 5%, een hele gewone maat in deze dagen. Onbelast, bij 10300V aan de primaire, krijg ik 400/230 aan de secundaire. De primaire spanning blijft gelijk, hoe ver zakt de secundaire spanning aan de klemmen bij volle belasting (Iets van 866Amp) ?
Stroomboeren rekenen dan snel met die 5%, is dat juist?
Zoals ik het me herinner van de cursussen (3 maal) bij Siemens Training, was het spanningsverlies in de kabels marginaal vergeleken met het spanningsverlies in de spoelen. De cursusleider hamerde daarop. Ook de spoel(en) in de kWh meter en de automaatjes in de verdeler doen daarin mee.

Op 18 april 2022 20:39:56 schreef mvdk:
Stroomboeren rekenen dan snel met die 5%, is dat juist?

Ja, dat is juist.
Je weet het waarschijnlijk al, maar ik vertel nog even hoe de kortsluitspanning wordt bepaald.
De trafo wordt secundair kortgesloten, en dan wordt er primair zo veel spanning op gezet dat de secundaire stroom de nomimale waarde bereikt.
De spanning die aan de primaire is aangelegd is een percentage van de nominale spanning. en dat percentage is de z.g. kortsluitspanning.
De trafo is secundair kortgesloten, dus daar is de spanning nul. De kortsluitspanning is dan de spanningsval bij nominale stroom.
Dat geldt niet alleen bij kortsluiting, maar ook onder normale bedrijfscondities. De spanningsval over de trafo bij nominale stroom is gelijk aan het percentage van de nominale spanning.
Dat is het sterke punt van het werken met de kortsluitspanning, je hoeft geen moeilijke berekeningen te maken met de impedantie van de trafo, en je hoeft je niet te bekommeren om het verschil tussen de primaire en de secundaire spanning.

Op 18 april 2022 20:39:56 schreef mvdk:
Ik heb wat zitten googelen op de woordjes "spanningsverlies distributietrafo". Elke keer kom ik uit bij Phase to Phase met z'n boek. Maar ik zoek een antwoord wat ik daar niet krijg. Iemand een hint voor de juiste vraagstelling?
Stel ik heb een 630kVA distributietrafo, met een kortsluitspanning van 5%, een hele gewone maat in deze dagen. Onbelast, bij 10300V aan de primaire, krijg ik 400/230 aan de secundaire. De primaire spanning blijft gelijk, hoe ver zakt de secundaire spanning aan de klemmen bij volle belasting (Iets van 866Amp) ?
Stroomboeren rekenen dan snel met die 5%, is dat juist?
Zoals ik het me herinner van de cursussen (3 maal) bij Siemens Training, was het spanningsverlies in de kabels marginaal vergeleken met het spanningsverlies in de spoelen. De cursusleider hamerde daarop. Ook de spoel(en) in de kWh meter en de automaatjes in de verdeler doen daarin mee.

de spanningval in de trafospoelen zelf zijn geheid kleiner als die van de straatkabel/ pv kabel tussen mk en omvormer. bij bedrijven lopen er eindgroepen van 400A vanuit de HVK met parallel kabels naar een verbruiker, en dan heb je amper kabelverliezen berekend op 1% spanningval. echter in woonwijken van de afgelopen 75 jaar liggen lange in verhouding dunne kabels die berekend zijn op 5% gelijktijdig gebruik van de hoofdaansluiting. ofwel die kabels zijn te dun als je gaat rekenen met spanningval tussen wijkkast en de huisaansluiting en dan ook nog eens alle huizen die op 1 veld zitten. oude wijken hebben een gplk 4x70 liggen die enige honderden meters lang kan zijn. nu met de zonnepanelen is het gelijktijdig vermogen hoger als waar het ooit voor is berekend, dus stijgt de netspanning. hetzelfde probleem na zonsondergang als men de hoofdaansluiting voor 50% belast. echter werken toestellen in huis nog prima op 210V, kwestie van tijd voor de velden eruit klappen wegens overbelasting. dat zal wrs overdag eerder gaan gebeuren. immers levert iedereen terug op een zonnige dag, gebruik savonds is bij iedereen anders..

als men dus gaat verzwaren dan worden er kabels bijgelegd ( wrs alu ) die ergens in het midden van een bestaande straat kabel worden gelast zodat het 2 velden worden op miss ook wel 2 verschillende trafo's. dat is de simpelste oplossing die het snelste gedaan is. evengoed moeten er dan wel trafo's bijgezet worden. dat neemt weer een extra 10KV ring met zich mee, vooral in stedelijk gebied waar de 10Kv ringen toch al te vol zitten om er nog diverse trafo's bij te gaan prikken. ik zie oa in eindhoven dat er op diverse plaatsen laag en middenspanning word bijgelegd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Wat ook niet mee helpt, is dat 'we' tegenwoordig met veel schakelende voedingen werken. Vroegah liep de stroom wat terug als de spanning daalde. De gloeilamp brandde wat minder fel. De straalkachel wat minder heet. De gloeidraad van de buis werd wat minder heet. Allemaal binnen de grenzen van wat acceptabel was.
Een switcher is doorgaans geregeld. Als de ingangsspanning daalt, dan stijgt de opgenomen stroom. Immers, het geleverde vermogen aan de uitgang daalt niet mee en het moet ergens vandaan komen. Gevolg is dat de ingangsspanning nog wat verder daalt (want de stroom neemt toe). Daarmee doet 'te dun' kabelwerk wat meer pijn.

In de 90-er jaren werkte ik bij een bedrijf wat wel wat problemen had met IBM PCs. Uiteindelijke bleek de oorzaak in de toch wat lage netspanning te liggen. Dat kon soms tot onder de 200V zakken (180 is het laagste wat ik zelf gemeten heb). Die voedingen waren erg betrouwbaar, maar dit werd te gek voor ze.
De stroomboer (toen was er nog geen 'leverancier' en 'netbeheerder') heeft een schrijvende spanningsmeter neer gezet (gewoon, mechanische klok, naald op een trommel waar een blad papier op zat) en dat geconstateerd. Tsja... We gebruikten best een hoop stroom en zaten op het einde van een kabel. De boel wat opkrikken aan het begin werd niks, want dat was al 230V (toen deden we nog 220) als het belast was en zou anders echt te hoog gaan worden.

evelo

Golden Member

Op 17 april 2022 21:14:12 schreef EricP:
Duidelijk verhaal. Het KAN dus wel, maar het is gewoon teveel gedoe vindt men (en dat snap ik wel).

Voor wat betreft dat terug leveren: het idee van veel mensen is natuurlijk dat ze in dat spul geïnvesteerd hebben en dat het z'n geld moet gaan opleveren. Als je niet terug levert, dan levert het niks op...

En als je tijdelijk een stroomgroep plaatst nog wat extra gedoe: alle pv-installaties in de straat stoppen er mee.

Krijg je vanuit die richting weer gezeur want 2 dagen geen opbrengst uit de investering.

Op 18 april 2022 18:02:42 schreef coldrestart:
[...]

Dat idee is zeker geen foute gedachte.
Los van de impedantie van de kabels en trafo, speelt ook de reactieve absorptie (reactief vermogen opnemen) van de omvormer een rol.

Mis ik nu iets, maar daar is toch helemaal geen omvormer voor nodig?

Op 18 april 2022 18:02:42 schreef coldrestart:
[...]

Het spanningsniveau bepaald het reactieve vermogen, de frequentie het actieve vermogen en ja het spanningsniveau van de omvormer mag lager zijn dan het net.

Zie:
https://www.sma.de/en/partners/knowledgebase/sma-shifts-the-phase.html

Ook dit verhaal is wat bizar. 100kW van de panelen en 33kW reactief geeft samen 105 kVA ( wat dus evengoed 0 kW kan vertegenwoordigen, dat getal zegt gewoon niets).

Nu begrijp ik wel dat je met de omvormer een ongunstige cosphi meteen kunt verbeteren, maar dan moet je al een ongunstige cosphi hebben... maar, de meeste terugduwers hebben thuis geen staalfabriek :-)

Het gaat er niet om de cos phi te verbeteren,(integendeel) maar om de spanning niet te verhogen.

Zie:
https://www.mdpi.com/2079-9292/10/13/1569/htm

Maar zoals deKees zei, met enkel uw eigen omvormer lukt dit niet. Alle omvormers moeten dit samen doen, hoe er geregeld moet worden is vastgelegd in je lokale wetgeving.

maartenbakker

Golden Member

Op 18 april 2022 17:11:57 schreef Fantomaz:
Zou het niet praktischer zijn om de spanning constant te houden en de stroom te regelen? Lekenvraag natuurlijk, maar ik vraag het me af.

De wet van ohm zegt dat de spanning dan met de stroom oploopt.

Nou hoeft dat bij een sinus niet persé op de hele sinus het geval te zijn, je kunt dat misschien een beetje slimmer bijregelen, maar je blijft toch met de inwendige weerstand van het net zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Op 18 april 2022 22:21:33 schreef evelo:
[...]

En als je tijdelijk een stroomgroep plaatst nog wat extra gedoe: alle pv-installaties in de straat stoppen er mee.

Krijg je vanuit die richting weer gezeur want 2 dagen geen opbrengst uit de investering.

Bij sommige netbeheerders is dat mogelijk zo. Bij Stedin heeft een werkverantwoordelijke de taak erbij om in zo'n situatie een inschatting te maken van de hoeveelheid solar op de daken, en dan een aggregaat te plaatsen met een loadbank. Er word dan dus gewoon warmte weggeblazen; de bewoners willen wel graag terug kunnen blijven leveren. :+ 8)7

Edit: In B zet de netbeheerder in zo'n situatie de frequentie van de stroomgroep een ietsje lager dan 50, de omvormers stoppen er dan mee.
Daar was een tijdje terug een topic over. Deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145548

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 19 april 2022 13:22:22 (15%)

Op 19 april 2022 12:46:36 schreef coldrestart:
Het gaat er niet om de cos phi te verbeteren,(integendeel) maar om de spanning niet te verhogen.

Zie:
https://www.mdpi.com/2079-9292/10/13/1569/htm

als ik het goed begrijp en eenvoudig verteld, er wordt ipv de spanning op te voeren met de faze "gespeeld". de invertor loopt een beetje voorop in faze en duwt daardoor stroom terug zonder (of toch minder) overspanning te veroorzaken. en vandaar het stukje reactief vermogen en phi verschuiving.

benleentje

Golden Member

Op 18 april 2022 08:50:24 schreef Blue Sky:
[...]

Daar heb je 100 % gelijk in.

Ik zit te kijken of ik de 3x2,5 door een 4x6 zal vervangen maar zou dat effect hebben? Een 16 A groep is ook 2,5 kwadraat en kan 3680 watt aan. Mijn panelen zijn 3500 watt met een 4K omvormer. In de zomer levert hij tussen de 2500 en 3000 watt afhankelijk van de temperatuur.

Op 18 april 2022 14:50:45 schreef rew:

@Blue sky, Iemand heeft voorgerekend dat er nu 1.4V spanningsval binnen jou huis is. Daar zijn een paar aannames in gedaan, maar in grote lijnen zal dat kloppen. 1 van de aannames is dat er 6 meter kabel is. Ik heb niet gezien dat jij dat gepost hebt. Als dat gewoon een gok van de poster was dan kan je dat nauwkeuriger maken.

Maar goed. "kan 16A aan". Is ook echt het geval.

Volgens deze gegevens heb je nu maar 1,4V spanningsval.Dat is al niet noemenswaardig. Dan kan je naar een dikkere kabel gaan en dan zal je bv 1V spanningsval hebben. Geen zin omdat precies uit te rekenen het scheelt iets maar niet veel. Maar als je met 1,4V al vastloopt op over spanning dan zal 1V spanningsval maar weinig helpen.

Een 16 A groep is ook 2,5 kwadraat en kan 3680 watt aan.

Er is in NL bepaalt dat de 2,5mm2 de minimale dikte is voor in woning en 1,5mm2 de minimale dikte voor verlichting. Echter kan je die stroom ook door een 1mm2 draad sturen, maar dat geeft veel verlies, wat ongewenst is. Als je dus naar de verliezen kijkt dan wil je het liefst een zo dik mogelijke kabel maar te dik is weer zonde van je geld.

In een woning is over het algemeen de bedrading licht belast een ook relatief voor korte duur. Een oven van 3000W staat maar bv voor 3 uur aan en dan weer een week niet gebruikt, om voor die 3 uur een dikkere draad te nemen kan maar verdient zich heel langzaam terug,

Een zonnepaneel is anders daar is dan toch wel dagelijks een grote stroom door de kabel en ook voor lange duur zeg 6 uur of langer. Dan is het zeker zinvol om daar een dikkere kabel tussen te zetten die verdient zich vrij snel terug. Voor 3000W en 6 meter is een dikkere kabel redelijk snel terug verdient.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.