CTRL op Toetsenbord Asus Q200e wordt niet herkend na nieuw moederbord

Bavelt

Golden Member

Ik heb voor een - weliswaar gedateerde, maar goed werkende laptop, ASUS Q200E een nieuw moederbord besteld. type X202E.

Montage is gelukt, deze werkt, echt met één beperking:

De linker én rechter Control toets worden niet herkend als het indrukken van een toets. Ik kan dat ook testen met een testprogramma.

Wanneer ik de rechter ALT toets indruk,'denkt' het programma dat ik de rechter ALT én linker CTRL toets tegelijk heb ingedrukt.
De rechter CTRL toets wordt helemaal niet herkend.

Het ontbreken van de CTRL toets is een vervelende, omdat dan bv de veel gebruikte CTRL-A en CTRL-V niet meer werkt.

Wat kan ik hier nu mee? Is dit echt een hardware matig iets op het moederbord?
Is dat nog op een of andere manier op te lossen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
mel

Golden Member

Das een goeie.Zit er niet gewoon een draadje los?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Is het soms een Duits toetsenbord? (dan staat op de rechter Alt toets meestal "Alt Gr")
In duitsland worden beide Alt toetsen verschillend gebruikt. (omdat ze daar een emmer vol extra leestekens hebben... ;) )

Edit: zie dat het ook de CTRL toets betreft, dat wordt al wat vreemder...

Het kan zijn dat er een verkeerde landskeuze staat ingesteld...
(er zijn azerty, qwerty, qwertz,... keyboards met allemaal verschillende key translation tables)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 18 april 2022 13:29:49 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Draadje los heb ik al naar gekeken. Maar het is een flatcable van toetsenbord naar connector op moederboard.
Het is wel heel toevallig dat het beide CTRL-toetsen betreft. Het lijkt me ook geen driver-kwestie.
(kun je trouwens ook niet eens kiezen in Windows)
Met bv Keybordtester.com of andere programma's zie je dat hij niet ziet dat je überhaupt een toets indrukt als je op de CTRL drukt.
Net of die gewoon stuk is.

Het is een normaal QWERTY toetsenbord. Het ding heeft ook altijd goed gewerkt, tot het moederbord stuk ging.
Het nieuwe exemplaar is zeer waarschijnlijk wel een kloon. Met HWINFO lijkt het echter allemaal origineel.
Zij het dat voor de processor ipv Intel I3 er nu staat Intel Celeron 1007U.

Edit: voor alle zekerheid heb ik het ding helemaal opnieuw geïnstalleerd. Van scratch met een kale win10. Hetzelfde euvel.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou het kunnen dat er in de nieuwe productie een lichtjes verschillend toetsenbord wordt toegepast, en dat uw nieuwe moederbord firmware bevat die daarop is afgestemd? Firmware downgrade?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Bavelt

Golden Member

Op 18 april 2022 13:43:57 schreef big_fat_mama:
Zou het kunnen dat er in de nieuwe productie een lichtjes verschillend toetsenbord wordt toegepast, en dat uw nieuwe moederbord firmware bevat die daarop is afgestemd? Firmware downgrade?

Je bedoelt de BIOS?

Tja, zie die maar eens te krijgen...De huidige BIOS versie is van feb 2013.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Ik zag ergens dat het gelijktijdig drukken van Alt+Ctrl+Fn toets het in sommige gevallen zou kunnen oplossen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 18 april 2022 14:03:16 schreef Arco:
Ik zag ergens dat het gelijktijdig drukken van Alt+Ctrl+Fn toets het in sommige gevallen zou kunnen oplossen.

Dat is het ook niet.

Keyboardtester.com test ieder toetsaanslag. Naast de CTRL-toetsen reageert die ook niet op de "FN"-toets. Die is echter bedoeld voor hardwarematige zaken zoals helderheid beeldscherm, etc.

Heel apart dit. Zit er ergens een keyboard controller op het moederboard?
Ergens moet toch de vertaling zijn tussen de ingedrukte toets en wat voor code daar uitkomt lijkt me.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zit er ergens een keyboard controller op het moederboard?

In de allereerste IBM-pc's (en dus ook in hun clones) deed een TTL-shiftregister dienst als dusdanig; later kwam er een 8049 of zoiets 8042, inderdaad, @Arco.

Hoe het vandaag wordt gedaan is me niet bekend - ik heb het lang opgegeven, pc-hardware te proberen doorgronden - maar het zou me niks verbazen als klavier en touchpad vandaag per interne usb interface'n.

Niet dat deze info veel soelaas gaat brengen, vrees ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Controller in de oude generatie was de 8042 (een speciale uitvoering van de 8048 met een ISA bus interface)
Meestal zit er tegenwoordig een super i/o chip op die alle i/o voor zijn rekening neemt.

Sommige toetsen als de Fn, Break en Sleep toets zijn inderdaad niet direct in het OS te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Er zijn diverse types, deze ligt hier, niet meer in gebruik, een X202E-CT035H

er is ook nog CT001H, CT009H e.v.a.

Het zou kunnen dat het mobo van jou geen USA layout keyboard wil. Of iets met de hotkeys. Als je ook een CT-035H hebt kan ik wel een foto maken en de codes op het moederbord vergelijken.

Het gaat om een Vivobook met touchscreen, toch?

Bavelt

Golden Member

Deze is het:

Moederbord: ASUS X202EV

Type Laptop: CS20 YS-1

Als ik er een extern USB-toetsenbord aan hang, werkt het allemaal goed. Maar daar zit de keyboard-controller ws in het toetsenbord.

Zou het wellicht denkbaar zijn om bv de ALT te 'herpogrammeren', dat die dezelfde code geeft als een CTRL?

De Alt wordt nl niet zo vaak gebruikt, de CTRL wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 april 2022 00:52:37 (86%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
RAAF12

Golden Member

Er is key remapping software bijv. https://windowsreport.com/keyboard-mapping-software/ Zelf nooit gebruikt maar het is te proberen. De twee Windows toetsen naast alt en alt gr werken wel goed?

Bavelt

Golden Member

Ja, met Keymapper.exe werkt het.

Ik heb de linker ALT nu gebruikt voor de ontbrekende CTRL.
De rechter ALT-GR heeft nu de functie van linker ALT.
Plakkertje op de toetsenbord en voilá... ;)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Dit keyboard hoort dus duidelijk niet bij dit moederbord...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 18 april 2022 22:49:03 schreef Arco:
Dit keyboard hoort dus duidelijk niet bij dit moederbord...

Ik denk andersom. Het keyboard was er al; het moederbord is vervangen.
Het kan natuurlijk ook een ordinaire fout op het moederboard zijn.

Maar ik heb toch nog een 'show-stoppertje':

Het apparaat wordt gebruikt om te connecteren naar een Citrix omgeving.
En die ziet de 'geremapte' key dus niet. CTRL-I wordt dan weer een I. Blijkbaar kijkt die omgeving naar de hardware.

;(

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

contact stripje van de keyboard en de connector gekontroleerd dat daar niets mis mee is ? vuiligheid , beschadigde lintkabel ect

jerome

Golden Member

€[@] gaat dus niet meer lukken, want daar heb je "Alt Gr" voor nodig. Persoonlijk zou ik eerder de Tab toets opgeven om er de Ctrl van te maken.