Balanceerschakeling nodig bij laden lion cellen

https://sound-au.com/articles/lithium-charging.htm

Beste CO responders,

Weet iemand voor mij te herleiden of het rechter deel van dit schema verplicht achter het linker deel moet komen? Of gaat hij ook laden zonder rechter deel?

Groet / dank u, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Bovenste is de lader, rechter is het balanceren

Maar ik mis celbewaking. Een cel kan, als ie uit balans is, prima overladen worden.

Bij Li-ion moet je dat risico niet willen lopen. Ik mis om wat voor cellen het gaat

Li-ion is niet om mee te spelen. Begin met LFP, dan gaat de zooi tenminste niet de lucht in en heb je geen kans op een thermal runaway

Rechterdeel is verplicht inderdaad .

Die moet je zo instellen dat een enkele cel nooit meer dan 4.1V over de klemmen krijgt. Als je die spanning niet bewaakt dan vliegen de cellen in brand.

Sine

Moderator

Laden met LM317's kan ... maar dat is wat link.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je de twee schema's samen gebruikt, staan er twee strengen van ieder drie cellen parallel. Eén streng moet je dan weglaten.

--
Uit de link die je gaf:

Note: The circuits shown are conceptual, and are intended to show the basic principles. They are not designed for construction [...]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat je zou kunnen doen, is een paar transistors toevoegen om de detecteren dat één of meerdere balanceercircuits actief zijn, en dan stoppen met laden, of de stroom reduceren tot minder dan de stroom die het balanceer circuit uit de cel trekt.

Ik zou ook een weerstandje toevoegen tussen de collector van de transistor en de REF pin van de TL431, om dat circuit een beetje hysterese te geven.

Als alternatief kun je ook een BMS printje uit China kopen, die het balanceren en bewaken voor je doet. Het lastige is dat je heel goed moet controleren of zo'n Chinees ding echt zijn werk doet, maar toevallig heb ik zelf wat 3S BMS boards uitvoerig getest, en dit was bij mijn tests de enige die echt balanceerde en beveiligde: https://nl.aliexpress.com/item/4000059730827.html

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Op 19 april 2022 14:12:22 schreef Frederick E. Terman:
Als je de twee schema's samen gebruikt, staan er twee strengen van ieder drie cellen parallel. Eén streng moet je dan weglaten.

--
Uit de link die je gaf:

Note: The circuits shown are conceptual, and are intended to show the basic principles. They are not designed for construction [...]

Van dat soort mededelingen is Wouter in de regel minder onder de indruk.

Ik zou gewoon een voorgebakken lader en balancer van Ali gebruiken, dat is veiliger dan zelf bommen bouwen.

Bij spullen van Ali moet je ook maar afwachten of het goed is, en ze goed testen voordat je ze gaat vertrouwen. Dat hoeft niet veel moeilijker te zijn dan een paar cellen en een multimeter aansluiten, en controleren bij welke spanning het laden wordt gestopt, bij welke spanning het balanceren begint, bij welke spanning de belasting wordt uitgeschakeld, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

https://sound-au.com/articles/lithium-charging.htm

https://nl.aliexpress.com/item/1005001375366049.html?spm=a2g0o.cart.0.…

Beste CO thinkers, Weet iemand voor mij even te controleren of deze batmeter wel bij 3 li-ion cellen in serie past ? Verder is ook nog de vraag of ik deze zo in dit charge schema op kan nemen ? Straks schaf ik de verkeerde aan, dank u zeer, Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Dat kan. In te stellen bij opstarten met het drukknopje... (1S, 2S, 3S,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank u zeer.

Nog even, 1S 2S 3S is hoeveel cellen eraan hangen?

Verder als er spanning op dit laat schema staat schiet dan de meter uit naar 100% of geeft hij nog steeds de battery level ?

Extra groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Sine

Moderator

Dit is een vervolg van je vorige vraag.

Bij dat ESP artikel staat er duidelijk:

This is simply the basic charger, which can be designed to fulfil the requirements described above. This is far from the full system though, as the management system and balancing circuits are missing at this stage.

The circuits shown are conceptual, and are intended to show the basic principles. They are not designed for construction

Ofwel het is NIET verstandig of veilig om dit te bouwen.

Arco

Special Member

Nog even, 1S 2S 3S is hoeveel cellen eraan hangen?

2S is twee in serieschakeling, 3S is drie in serieschakeling,...
De indicator geeft de spanning op de uitgang weer, anders niks. (zonder batterijen eraan staat 'ie dus altijd op 100%...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 3 mei 2022 12:43:28 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus als je er 6 cellen aan hebt hangen... dan kan dat in 1S, 2S, 3S en 6S configuratie.... 1S: Alle cellen parallel. aliexpress.com/item/32823179118.html

2S is 2 groepjes van 3 maken, en die in serie zeten. (7.4V)

3S is 3 groepjes van 3 maken en die in serie zetten. (11.1V)

6S is alle zes in serie. (22.2V)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste CO crew,

Weet iemand even voor mij te controleren of ik het schema van deze website

https://sound-au.com/articles/lithium-charging.htm

Kan aansluiten als bijlage A of B

Of is dit hetzelfde ?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ik zie even niet wat het verschil is tussen A en B?

Heb je wel de juiste plaatjes gepost?

Dus ze zijn helemaal het zelfde ? 'K Ben ff in de war ! 8)7

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Elektrisch gezien is het enige verschil natuurlijk het aard symbooltje.

Als je de info van de anderen hebt gelezen dan verwachtte ik een hele andere vraag. Namelijk hoe je de ingang 'Chg Stop' op het 'balance circuit' moet aansluiten.

Brothers van CO,

Weet iemand mij te vertellen wat van voltages ik op deze print moet instellen?

Link heb ik 12.6V ingesteld en rechts 3.7V

Hij vergt echter heel weinig current, heb ik deze dan goed ingesteld of moet ik er wat bij op drukken?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Heb je R3 wel aangesloten op de balancing circuit. Volgens je foto niet. Ik kan in het schema ook niet zien waar deze op aangesloten moet worden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

En als ik te lage voltages instel laad hij dan compleet niet?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Het is gebruikelijk om Li-ion batterijen op te laden tot een spanning van 4.20V. Zodra deze spanning bereikt is dient gestopt te worden met laden.

Heb je een link naar de complete beschrijving van deze schakeling? Er wordt bij D1 al verwezen naar een tekst. Daar staat mss ook beschreven waar R3 op aangesloten moet worden. Hier moet wss een referentiespanning voor de laadtoestand van de cellen opkomen om aan te geven of hij moet laden of stoppen.

Edit:
En zoals CornelisJ aangaf worden Li-ion cellen geladen tot 4,2V. En je laad 3 cellen tegelijk met deze schakeling en bij VR1 staat ook "instellen op 12,6V" Dat is 3 x 4,2V.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 10 juli 2022 19:17:47 (23%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

je spanningen kloppen niet

12.6V is vol
3.7V is leeg

heb ook al genoeg lipo's gezien die je afvult tot 4.35V / 13V