Defect Velleman VTSS110 hetelucht station

Via via ben ik in het bezit gekomen van een defect Velleman VTSS110 soldeerstation. Omdat het hebben van een heteluchtstation en het kunnen solderen van SMD componenten al enige tijd op mijn lijstje stond was ik hier wel blij mee.
De soldeerbout en bijbehorende regeling zijn door een vorige eigenaar al (vanwege problemen?)geheel verwijderd.
Het gaat mij echter om het hete lucht station, graag zou ik deze willen herstellen naar een redelijk werkende staat.
Bij het openmaken vond ik al diverse reparaties, losse bekabeling en aanpassingen.
voor reparatie ben ik dus allereerst op zoek naar het schema, via de bekende sites zoals ElektroTanya e.d. heb ik behalve de gebruiksaanwijzing echter niets kunnen vinden.

Schema's, tips en advies zijn van harte welkom.

Onderstaand een tweetal sfeerplaatjes van de uitdaging.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Ik zie zo al een behoorlijk bolle elco, in het midden......

Sine

Moderator

Velleman is maar een stickerplakker bij dit soort dingen.
Niet officieel uitziende modificaties kunnen bij dit soort dingen af fabriek al zo zijn.

Maar inderdaad wat Retiredat55 al opmerkt, die elco naast dat koelplaatje is duidelijk drooggekookt.

maartenbakker

Golden Member

Het zal wel een Aouyue zijn ofzo. Levert Velleman geen schema's? Van hun bouwkits in elk geval wel. Anders is het een typisch gevalletje Whaddafuc (op die 3 laatste letters na is dat ook een van hun merknamen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

De bruine rommel aan de grote elco's is dat elektroliet?

R5 en R6 hebben precies ook wat geleden als je de verkleuring bovenaan bekijkt.

Om 95% van de SMD's te solderen heb je echt geen hete lucht nodig. Kan perfect met een fijne beitelpunt en dun maar goed soldeer. Om SMD te verwijderen kan het handig zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

R5 en R6 lijken verbrandt, elco staat bol. Als je hem weer origineel maakt kun je er op wachten dat hij weer fout gaat. Blijft een brak ontwerp

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Of te lichte onderdelen voor het ontwerp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zo slecht is Velleman helemaal niet in prijs/kwaliteit. Maar dit station is al op leeftijd. is een kloon van een Hakko uit 1991... die Hakko heb ik, ds nu toevallig, enkele maanden geleden afstand van genomen, was al jaren ongebruikt. De oudere toestellen hebben wat weing veromgen voor moderen SMD en loodvrij.

De verre opvolger, de Velleman VTSS210 heeft vermogen zat en is best betaalbaar.

Dank allemaal voor de tips en opmerkingen.
Vanwege het ontbreken van een schema allereerst maar componenten na zitten meten en zo nodig vervangen.
Alle elco's zijn uitgesoldeerd en nagemeten.

De status tot nu toe:
1) Bolle condensator 220uF 50 volt vervangen.
2) Triac TIC216M vervangen, gemeten en was defect.
3) Folie condensator C5 vervangen (was 500nF 1uF volgens opschrift), nu netjes 15 volt (30mV rimpel) over ZD3/ZD4
4) 5w weerstanden waren niet defect maar toch vervangen.

Print schoongemaakt en teruggeplaatst.

Bij het aanzetten van schakelaar begint de luchtpomp netjes te lopen.
Er komt hete lucht uit de uit stroom opening.
De 5W weerstanden R5 en R6 beginnen te gloeien en te roken. :?

Ik heb de schakeling rond de triac en weerstanden even in een schema gezet:

Ik heb even kortstondig de werkelijke spanning over R5 / R6 gemeten en deze is zoals berekend 110 volt ~
Volgens mijn berekening zou elke weerstand dan minimaal 30 Watt moeten zijn!!
Voor de zekerheid de beide uitgesoldeerde weerstanden nogmaals nagemeten R5 393 ohm, R6 400 ohm.

Vragen:
Kan de weerstandswaarde R5 / R6 omlaag gaan na oververhitting?
Wat is het doel van de schakeling C4, D7, R5 / R6?

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

heb je de oude weerstanden wel gemeten voor vervangen? de kleurcode zegt hier niks gezien de verkleuring..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Wat is de spanning over C4?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik verdenk de triac controler.
Deze zorgt voor de hoge stroom door R5 en R6.

De spanning over C4 zal wel de voeding voor de triac controler zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 april 2022 21:09:51 (32%)

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Henry S.

Moderator

En die was bol geworden, misschien wegens overspanning.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

zou er geen trafo ontbreken in het apparaat? de heater 100 Ohm op 230V~ niet geisoleerd, lijkt me raar (ook in vermogen) en die C4, wat is de werkspanning daarvan?

Zou me niet verbazen dat er een trafo van 230V naar 110V in thuishoort..voor de hetelucht en 24V voor de bout.

klinkt logisch.
morgen spanning over C4 meten en triac controller beter bekijken waar mogelijk een grote stroom kan lopen.
ik denk dat ik de triac controller maar gelijk in een voetje zet.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Ik lees nu hierboven dat C4 50V werkspanning is. Ja, met 230 V erop gaat het zaakje roken en bol staan :-), zelfs met die serieweerstanden, die roken dan mee uit sympathie..

zal 110 V of zelfs nog wat lager zijn.. 24 V lijkt me wat te laag. gaat ergens er tussenin gezeten hebben.

buckfast_beekeeper

Golden Member

2 weerstanden van 390Ω parallel is geen 390 maar 195Ω De stroom is dus nog wat hoger.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Die 24V zou toch kunnen , de meeste verwarmings elementen zijn 24V.
Ik denk dat ze de trafo eruit gehaald hebben.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Als ik r6 bekijk zie ik bruin zwart oranje.
Dan kom ik op 10 kohm tenzij alles verkleurt is.

Op 21 april 2022 22:24:32 schreef pe:
Die 24V zou toch kunnen , de meeste verwarmings elementen zijn 24V.

24 V is wat weinig voor een heteluchtverwarmingselement van 100 Ohm. (zou afgerond 6 watt zijn, dat kan niet)

Nu is er nog een mogelijkheid.. aansturing vd triac op 24V via een trafo en het verwarmingselement met de triac hoofdstroom op 230 V. dat lijkt me het meest plausibele.

@Henry S. Spanning over C4 is 4,0 volt.

Vandaag de schakeling van de Triac en controller in schema gezet om e.a. duidelijk te krijgen.

Bij het napluizen van div C1701C datasheets ook een datasheet met voorbeeld applicatie gevonden.
De voorbeeld applicatie is op deze print min of meer overgenomen.
Het grote verschil is de weerstandswaarde van R5 / R6 in de datasheet applicatie is dit 6,8K en in mijn schakeling is dit 195 ohm, nogal een verschil!
je zou haast denken dat bij een eerdere vervanging de verkeerde waarden geplaatst zijn.
als ik het goed zie in het schema loopt er ~0,5 A door C4
geen wonder dat ie geplopt is..

Mogelijke vervolg stap(pen):
1) Iemand vinden met een VTSS110 die bereid is om hem open te schroeven om te kijken welke weerstanden erin horen te zitten.
2) Toch ergens een schema vandaan halen.
3) De maximaal benodigde stroom door de schakeling en de benodigde verschil spanning tussen L en D7 bepalen, hieruit zou je dan de benodigde weerstandswaarde R5 / R6 kunnen berekenen?

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Kan de weerstandswaarde R5 / R6 omlaag gaan na oververhitting?

Afhankelijk van het soort en type weerstand kan de weerstand zowel omhoog als omlaag gaan. Ik heb beide meegemaakt. Maar dat was eerder door ouderdom. Specifiek bij oververhitting weet ik niet, maar omhoog lijkt me waarschijnlijker als de kool of metaalfilm gedeeltelijk verbrand.

Wat is het doel van de schakeling C4, D7, R5 / R6?

Ik vermoed een stukje voeding. Het verzorgt waarschijnlijk een stabiele gelijkspanning om het regel IC te voeden.

Nogal goedkoop en brak uitgevoerd op deze manier. Toch is velleman niet slecht. Ik denk dat de problemen eerder veroorzaakt worden door slecht en half uitgevoerde reparaties.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 22 april 2022 19:14:18 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Volgens deze manual is de soldeerbout 24V 60W. Hot air gun zou 450W zijn maar geen spanning vermeld.

Van de Vellemann website.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

195 ohm is wel heel duidelijk fout. In mijn station zit helaas een compleet andere schakeling dus ik kan niet voor je kijken, maar ik zou aan de hand van de appnote een weerstand van 15 of 16k (230V ipv 100V) of wellicht twee van 33k parallel plaatsen en dan eens kijken of het een beetje wil werken. Verder nog kans dat het IC en/of de PUT opgeblazen zijn.

Edit: misschien hoorden er oorspronkelijk wel weerstanden van 39k in en heeft iemand de oranje ring aangezien voor een bruine.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten, 2x 39K gelijk maar even geprobeerd, helaas :'(

Ook een enkele weerstand van 12K heeft niet het gewenste resultaat, gemeten voedingsspanning over C4 is 0,4 volt.
Volgens de datasheet dient -Vs (pin5) tussen de -8,2 en -9,5 volt te zijn.
Grote kans dat de voltage circuit in het IC het loodje heeft gelegd door een te grote stroom door het IC.
De N13T1 lijkt nog heel, in mijn componententester worden netjes twee diodes aangegeven en wanneer ik de triac controller uit zijn voetje haal meet ik 79 volt (R5/R6 = 12K) over C4

Eerst maar op zoek naar een nieuwe UPC1701C triac controller.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling