Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de antwoorden. Volgende week ben ik de hele week vrij en ga ik Liander bellen met het verhaal dat de netspanning te hoog oploopt. Als er dan een monteur komt ben ik er zelf bij.

Vandaag was de omvormer weer een dikke 2 uur off grid en sinds gisteren zijn we nog een installatie rijker in onze straat.

Waar rook is, is stroom

Ik heb uw verhaal eens gelezen.
als ik het goed begrijp heeft u thuis een 3-fasen aansluitinng, en een EENFASE-omvormer van 4k.

Uit uw meting trek ik de conclusie dat uw netspanning niet te hoog is, maar alleen "aan de hoge kant".

Uw omvormers valt uit zegt u. U trekt daarbij de conclusie dat de omvormer dus een hogere netspanning krijgt aangeboden dan 253Vac, en dus uitschakelt.
Deze conclusie is te kort door de bocht..
Ik ken VELE omvormers waarvan de handleiding zegt dat ze werken tot 253Vac of hoger, maar die in PRAKTIJK als bij 248-250Vac stoppen.
Een kwestie van tolerantie, en een electronisch design dat "verloopt" in de tijd........................

Wilt u echt weten bij welke netspanning uw omvormer afschakelt zult u echt moeten meten met een goede multimeter.

Verder las ik dat u slechts een fase heeft met een wat verhoogde spanning.
Zit de omvormer op deze fase?
Zet hem dan op een andere fase, dan bent u van uw probleem af*

*
Het op een andere fase zetten van invoedend vermogen kan problemen veroorzaken in de groepenkast onder bepaalde condities.
Dit heeft te maken met de maximale mogelijke stroom in de fases.
Raadpleeg een (goede) elektricien of technicus, bijvoorbeeld met ervaring op het gebied van PV.

Er ist wieder da...
Blue Sky

Cableguy

Het is zelfs verplicht dat een omvormer bij een spanning van 10% boven de nominale netspanning uitschakelt en dat is 253 Volt. Dat is dus precies wat mijn omvormer ook doet, misschien nog wel bij een iets lagere spanning maar hij schakelt uit en dan heb ik er niets aan natuurlijk.

Het is ook verplicht dat de omvormer uitschakelt als de netspanning wegvalt maar dat verhaal zal u denk ik ook wel weten.

Ik heb 1 fase die redelijk stabiel op 250 volt staat en de 2 andere fluctueren tussen de 245 en 252 Volt als de zon volop schijnt. Als het donker wordt gaat de nestspanning terug naar 230.

Mijn PV groep is de enigste op 1 fase, daar zit verder niets op, de andere groepen zijn verdeeld over de andere 2 fasen. Daardoor kan ik simpel van fase wisselen in de groepen kast.

De installatie draait inmiddels 9 jaar en sinds vorig jaar heb ik problemen toen er 2 nieuwe PV's in de straat bij kwamen.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

verkeerde knop 8)7

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op donderdag 21 april 2022 16:54:29 (97%)

Waar rook is, is stroom
mvdk

Golden Member

Zoals ik 4 dagen geleden al zei:

Op 17 april 2022 11:17:22 schreef mvdk:
Trafo staat te hoog. Mogelijk een 630, die hebben ook al een tamelijk hoge kortsluitspanning.

Als in de avond de fasespanning netjes 230 is, op een moment dat je verwacht dat mensen gaan koken en andere elektrische dingen gaan doen, op zo'n moment verwacht je iets onder de 230.

Er zal best wel wat verlies in distributiekabels/hoofdkabels zitten, maar uiteindelijk gaan ze met z'n allen naar het LS verdeelrek. Daarvandaan gaan er wat dikkere kabels naar de trafo, en moet uiteindelijk die stroom uit 4 of 5 kabels door die trafo geduwd worden. Daar heb je dus niet te maken met stroom uit 1 kabel, maar als er meer solar in de wijk ligt, met stroom uit meerdere kabels. Kortom, in dat trafohuisje komen alle plagen van Egypte samen.

benleentje

Golden Member

Zou zo een wijktrafo dan niet een automatische instelling moeten hebben om de boel meer rond de 230V te houden, die bestaand dacht ik wel?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

probleem is echt de kabels van de huizen naar de trafo. hoe lang zijn die? neem iig aan dat ts niet het dichtste bij de trafo zit iig.

een stevige variac lost dit probleem ook al op. variac op 220V voor de PV, netspanning op die fase stijgt dan wel, maar omvormers van de buren schakelen vanzelf ook uit bij 253V :P

Zou zo een wijktrafo dan niet een automatische instelling moeten hebben om de boel meer rond de 230V te houden, die bestaand dacht ik wel?

je kunt alleen regelen op de trafotabs, dat kan niet onder spanning. er zit wel een regeling wat ik ooit van dacht ik mvdk begreep, maar dat was op de 25KV middenspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

De laagspanningskant regelen zal moeilijk gaan,denk ik, want je blijft toch huizen houden dichterbij/verderaf van de trafo.Heeft de ene wel de goede spanning, dat kan het verschillen met een ander huis op dezelfde kabel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Twee techneuten van de netbeheerder gaan op stap, vandaag zit onder andere de inbedrijfstelling van een nieuw geplaatst trafohuisje in de opdrachtenmap. De 10kV kabel is de dag tevoor vrijgemaakt, het huisje is "ingelast". De 10kV kabel komt uit een schakelhuis gevoed door een 25/10kV regeltrafo.
Nu moet er geschakeld worden, na het onder spanning brengen van de ring main unit volgt het inschakelen van de distributietrafo. Het kan zijn dat er tegenwoordig contact gemaakt word met het bedrijfsvoeringscentrum om te vragen wat de lijnspanning op de betreffende kabel is, maar in mijn tijd deed men niet aan dit soort nieuwlichterij. Het kon/kan dus gebeuren dat de lijnspanning op dit moment dicht tegen het moment aanzit dat de 25/10kV regeltrafo een stapje omhoog wil gaan doen. Het regelrelais, een soort PLC, heeft een wachttijd. Onderwijl gaan de technici voort, de onbelaste klemspanning van de trafo word gemeten. 230V op alle 3 fasen, mooi, de tapstand hoeft niet veranderd te worden. Nadat het LS rek onder spanning is gezet, en de heren hun spullen inpakken, doet de regeltrafo een paar kilometer verderop een stapje omhoog. De klanten die later worden aangesloten zitten dan vast aan de op dat moment gekozen spanning.

Edit: wat ik probeer te stellen, in zo'n trafohuisje kun je niet de waarde van de 10kV spanning vaststellen. Die veranderd voortdurend. Je kan dus bij inbedrijfstellen onbedoeld een verkeerde tapstand kiezen.
Er spelen ook andere zaken. Je kunt in een wijk met veel eigendomshuizen er vanuit gaan dat daar paneeltjes op de daken komen te liggen. Ik woon in een huurhok, en de rest van mijn buurt is ook huur. Daar zie je geen solar. Daar krijg je dit soort klachten niet. Ik kan eens gaan uitvlooien hoe het zit met de bewoners van de koopwoningen aan de andere kant van het tramspoor, die zitten op een trafo 800 meter verderop.
Maar in dit topic ligt het er zo bovenop. Vraag aan de netbeheerder de tapstand, (niet de tabstand) te wijzigen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 21 april 2022 18:36:06 (23%)

benleentje

Golden Member

Mooi en duidelijk verhaal. Hoeveel volt aan de 230/400V kant doet zo een 25/10kV stap en hoeveel het verplaatsen van een tab?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Op 21 april 2022 19:44:17 schreef benleentje:
Mooi en duidelijk verhaal. Hoeveel volt aan de 230/400V kant doet zo een 25/10kV stap en hoeveel het verplaatsen van een tab?

I'm a little intoxicated just this moment.
Op de 25/10kV trafo is een regelstap aan 10kV zijde 100V
Moet effe googelen hoe dat bij distributietrafo's is.

zag op een nieuw trafohuisje staan dat die voor 10.500V was gewikkeld. die primaire is al wat hoger genomen tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Even gegoogeld, bij distr.trafo's gaat het met stapjes van 250V aan de prim.kant, dat gaat dan ruwweg om 10V per stap aan LS kant.
Nou krijg je ook verschillende trafo's, de één begint bij 9750, de ander bij 10000. Hangt van lokale omstandigheden af wat je neerzet.

In Zeeland hebben we ooit speciale laagspanningstrafo's gehad die wel onder belasting konden regelen. Waren 3-fasen autotrafo's in zigzag schakeling. Werden gebruikt bij afgelegen boerderijen en werkten volautomatisch.
Maar die zijn allemaal verdwenen. Het bleek efficiënter om een dikkere kabel te leggen of een distributietrafo in de voortuin te zetten.

evelo

Golden Member

De meeste mensen letten er niet op maar als je in de stiel zit en op straat rondkijkt dan merk je toch op dat er enorm veel trafohuisjes zijn.

En een netbeheerder kan zich niet permitteren om daar veel tijd aan te besteden, iedere interventie kost geld.

Dus een trafhuisje is zo robuust en simpel mogelijk gebouwd: 3x HV smeltzekering* -> trafo -> rek met LS zekeringen**.

Daar een automatische regeling in stoppen kost teveel aan in de lucht houden, meer kans op storingen.

*die enkel iets doen bij kortsluiting.

*waarvan ik ook vermoed dat de meeste in de praktijk er enkel uitgaan bij kortsluiting wegens niet berekend op de werkelijke kabellengtes, eerder op ’we hebben geen zin om zekeringen te vervangen’

De trafo’s zijn er zelf ook op voorzien om tijdelijk te overbelasten (ochtend/avondpiek).

Redelijk hufterproof dus en daar zullen ze niets willen aan veranderen.

Op 21 april 2022 23:53:58 schreef evelo:
De meeste mensen letten er niet op maar als je in de stiel zit en op straat rondkijkt dan merk je toch op dat er enorm veel trafohuisjes zijn.

En een netbeheerder kan zich niet permitteren om daar veel tijd aan te besteden, iedere interventie kost geld.

Dus een trafhuisje is zo robuust en simpel mogelijk gebouwd: 3x HV smeltzekering* -> trafo -> rek met LS zekeringen**.

*waarvan ik ook vermoed dat de meeste in de praktijk er enkel uitgaan bij kortsluiting wegens niet berekend op de werkelijke kabellengtes, eerder op ’we hebben geen zin om zekeringen te vervangen’

dat heb ik ook al vaker gedacht. dezelfde soort gplk 70mm2 heeft nogal verschillende waarden meszekeringen doorgaans. tussen de 100 en 250A heb ik gezien. hangt van de hoeveelheid huizen af, lengte word minder naar gekeken. soms staat op een kruising verderop nog een ( gietijzer) verdeler met afgaande velden, is de kabel bij de trafo alleen een distributiekabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik heb wel eens gezien dat zo,n trafo, in een betonnen behuizing zoals ze in de wijken staan, was ontploft..Daar wil je ook niet bij staan als dat gebeurd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als ik het goed gelezen heb, zit de pv als enige op een fase zonder eigen gebruikers.
Dan gebruik je niets van je eigen opgewekte energie, dit is dan wel een heel slecht rendement! Goedkoop terug leveren en duur inkopen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Dan gebruik je niets van je eigen opgewekte energie, dit is dan wel een heel slecht rendement!

Dat is in meerdere topics al aan de orde geweest, maakt niet uit wat type meter, als je op één fase teruglevert en op één of beide anderen hetzelfde vermogen verbruikt, doet de meter niets.

Op 22 april 2022 09:49:50 schreef mvdk:
[...]
Dat is in meerdere topics al aan de orde geweest, maakt niet uit wat type meter, als je op één fase teruglevert en op één of beide anderen hetzelfde vermogen verbruikt, doet de meter niets.

precies, de meter verrekent. zolang je meer afneemt als teruglevert dan word er niks gesaldeerd. dat is direct verrekend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 april 2022 08:32:02 schreef Blue Sky:
Simpele vraag: hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe aan de aangeboden spanning?

injectie------spanning----ampères---tijd

0W-----------237,1V--------1A------1007
1474W-------239V--------- 6,6A----1029
405W--------236,1V------- 2,3A----1041
1782W-------237,1V-------7,9A----1116

edit
-2800W----236,8--------------1819 (oven voorwarmen)

Blue Sky

Cableguy

Ik heb vandaag vrij en de zon schijnt volop dus mooi tijd om wat metingen uit te voeren:

De omvormer voegt ongeveer 4 volt toe aan de spanning volgens de multimeter in de groepenkast. Het verschil tussen de voltmeter in de omvormer en de multimeter is ook ongeveer 4 volt in het voordeel voor de omvormer. Ik weet niet hoe betrouwbaar die omvormer voltmeter is maar die bepaald natuurlijk wel wanneer hij moet uitschakelen.

Zodra de multimeter in de groepenkast de 249 volt aantikt gaat de omvormer uit.

De omvormer zit op L1 en de spanning varieert tussen de 242 en 249 volt.
L2 is redelijk stabiel met waarden tussen de 248 en 250 volt terwijl L3 varieert tussen de 231 en 249 volt ! Ik heb op die fase een alarmcentrale zitten en je hoort de trafo variabel brommen.

Waar rook is, is stroom

de omvormer bepaalT (of schrijf je ook hij loopd, hij praad, hij zegd) |:( 8)7

Verder heb je niets aan die meting, want je hebt niet op de omvormer gemeten.
Als die 253 is en in de meterkast 249, is je 230V kabel tussen de omvormer en de mk te dun.

Op 22 april 2022 18:17:15 schreef stortbak:
de omvormer bepaalT (of schrijf je ook hij loopd, hij praad, hij zegd) |:( 8)7

Verder heb je niets aan die meting, want je hebt niet op de omvormer gemeten.
Als die 253 is en in de meterkast 249, is je 230V kabel tussen de omvormer en de mk te dun.

heeft weinig nut om voor die 4V de kabel te vervangen, hier is amper marge. je meter zegt 249, maar de omvormer kan dan al zeggen 251V.

sprak er recent 1 die ook dit probleem had, meerdere buren met PV, de omvormer 3 fase ging dagelijks al plat. daar kwam de netbeheerder langs om te meten. duurde echter nog wel, want dit heeft weinig prio nu bij ze natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Hoe betrouwbaar is die voltmeter in de omvormer? Hij meet de spanning maar is dat ook de juiste? 4 volt spanning verschil over 6 meter kabel vind ik persoonlijk te veel.

Waar rook is, is stroom