Infinity cascade 15 subwoofer

Hallo
De Marantz PM 510 DC versterker is nog niet helemaal de deur uit (zie een van mijn vorige posts) of er staat al een nieuwe uitdaging op de werkbank (ttz op een plank op schragen wegens de afmetingen en het gewicht van het toestel). Het betreft een Infinity cascade 15 subwoofer (een “bakbeest” van 45 kg) die geen teken van leven meer geeft.
Ik ben er gisteren aan begonnen en heb eerst de logische zaken gecontroleerd (netsnoer , schakelaar , glaszekering , ringkerntransfo , …). Niets verdachts gevonden. Dan de voedingsprint (zie bijlage) uit de baskast gedemonteerd en visueel aan een onderzoek onderworpen. Wat ziet mijn lodderig oog : op de plaats waar normaal D404 en D406 horen te zitten is er alleen een bruin dotje te zien (zie bijlage). Als ik het schema (zie bijlage , gele kleur) bekijk moet er op D404 een P6KE130A SMD diode zitten en op D406 een ES1D 200V SMD diode. Zouden die zomaar tot stof vergaan zijn?
Bijkomend staat er in serie met deze twee dioden een component dat ik niet ken. Volgens de onderdelenlijst is het een “DIP PWM SWITCH (TOP102YAI)”!? Iemand die me kan informeren wat dit onderdeel precies doet en waarvoor het dient in deze schakeling?
Alle hulp is meer dan welkom! Misschien zit er iemand op het forum die reeds aan dergelijk toestel heeft gewerkt en me in de juiste richting kan duwen?
Kortom , alle input is welkom! Alvast hartelijk bedankt!

MVG
Chris

De TOP102 is volgens google een SMPS'je in een TO-220 uit de TopSwitch famillie van Power Integrations. Datasheet is eenvoudig te vinden, maar laat zich niet netjes linken.

Allicht bleken de diodes hier niet nodig, vanwege de lagere ingangsspanning of omdat de uitgang sy is en de trafo niet zo veel spreidings zelfinductie heeft, of iets in die hoek.

Als de hoofdvoeding er is, maar de voedingen uit deze SMPS niet dan is de TOP een verdachte, maar controleer vooral ook C408 (of, als er wel iets is, de secundaire elco's).
Men zou even kunnen proberen de hulpvoeding extern te voeden met een labvoeding over C408.

Wat ik in het schema zie is dat er vanuit de gelijkgerichte positieve spanning (de voeding voor de eindversterker) een PWM-circuit aanwezig is dat de plus en min 15 volt maakt.

Meet de spanningen: plus en min voor de eindversterker (is waarschijnlijk aanwezig) en de PWM-omvormer zal defect zijn. Daar zou ik zoeken.

@Aart : bedankt voor je reactie. Wat is een SMPS’je? Ik vermoed dat het geen MOSFET is? Bij een MOSFET hebben we het over een drain , source en gate. Hier spreken ze over een drain , source en control. Wat bedoelt u met “of omdat de uitgang sy is”? U zult wel gelijk hebben en de twee diodes zullen in deze schakeling niet van doen zijn. Het ware te gemakkelijk geweest. Ik vond het al raar dat ik geen schroeiplekken ofzo zag.

@Brightnoise : bedankt voor je input. Wegens een overvol weekend heb ik nog geen tijd gehad om metingen te verrichten maar ik begin er morgen zeker aan.

Daar zowel Aart als Brightnoise de DIP PWM SWITCH (U400 in het schema verdenken) ben ik deze in het half uurtje tijd dat ik deze morgen had wat dichter gaan bekijken. Het component heeft 6 aansluitingen maar de 4 middelste poten zitten allemaal samen (zie bijlagen). Volgens de datasheet (zie bijlage) die aanwezig is bij de manual zou dit de “source” moeten zijn. Mijn vraag : kan ik dit component uitmeten/testen? Als het bv een MOSFET is weet ik dat ik hem zou kunnen testen met mijn PEAK DCA 55!
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Grtz
Chris

https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/373/TOP102-pdf.php

test wordt beschreven in figuur 14.
Voor een functionele test heb je die 50 volt niet nodig; dat moet wel meer dan 5,7 volt kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 4 april 2022 21:46:14 (32%)

SMPS Switch Mode Power Supply, schakelende voeding dus.

De diodes hebben er nooit gezeten: de tinbolletjes zijn rond, geen indicatie dat er ooit een hoekige diode ingesmolten heeft gezeten.

Voor de rest ben ik de antwoorden nog aan het lezen, dus sorry als ik wat dubbel zeg.

@Brightnoise : bedankt voor je tijd en het opzoekwerk. Ik ga het component er eerstdaags uit solderen en aan een onderzoek onderwerpen.

@r-p : bedankt voor de toelichting. Het gaat hier inderdaad over een schakelende voeding maar ik wist niet dat die zo afgekort werd ?!

Vandaag een half uurtje tijd gehad om een en ander te meten.
Op de bruggelijkrichter (BR400) komt er een wisselspanning toe van ongeveer 96V. Op de plus en de min van de bruggelijkrichter staat een spanning van ongeveer 134V (wat plus minus klopt met de theorie : 96V maal 1.41 = 135V). Na alle condensatoren en spoelen staat diezelfde spanning uiteindelijk ook op de klemmen TER 402 en TER 403 (zie rood). So far so good lijkt me? Dit stuk van de schakeling kan ik al links laten liggen.

Dan eens wat spanningen gemeten aan de schakelende voeding. De +15V en de -15V (zie blauw) zijn aanwezig. Ik kan dus veronderstellen dat dit deel van de voeding ook ok is. Ben ik verkeerd als ik denk dat dit de schakelende voeding niet is en dat de schakelende voeding het onderste deel (zie groen) betreft!? Wat kan ik in dit deel het best eerst testen? BELANGRIJK : is het noodzakelijk dat de belasting aangesloten is om de schakelende voeding uit te meten (dit is nu niet het geval)?

Morgen ga ik me eens focussen op dit deel maar mocht er iemand al een antwoord weten op mijn vragen of opmerkingen of ideeën hebben : shoot!

Grtz
Chris

Anoniem

De +15V en -15V komen uit dezelfde trafo en zijn dus deel van de schakelende voeding. U400 moet dan werken. Check de spanning op C412 = collector Q404 en op zijn emitter. Dit gedeelte wordt door PS gestuurd.

@ijzerhersteller : bedankt voor de (misschien gouden) tip maar wat betekent “dit gedeelte wordt door de PS gestuurd”!? Direct maar de ESR meter over C412 (zie geel) gezet en dat blijkt al niet in orde. Ik meet 14 ohm voor een elco van 330µF/25V en dat is veel te veel. C412 er maar meteen uit gesoldeerd en nog eens de ESR test doen. Weerstand is nu oneindig! Een capaciteitsmeting met mijn PEAK 45 geeft een waarde van 80µF. Deze elco is dus duidelijk naar zijn grootje. Ik heb een gans assortiment nieuwe elco’s (oa 220µF en 470µF maar natuurlijk geen 330µF :'( ). Tenzij het geen kwaad kan om een ander waarde te gebruiken?

Eens de componenten in de buurt van C412 gecontroleerd en ook D409 (zie geel) lijkt defect. Met mijn multimeter in diodestand geeft hij in doorlaat 0,515V (dat is Ok) maar in sper 1.800 (niet ok). Als ik dezelfde diodes (D407 en D408) in het circuit meet geven die ook ongeveer 0,515V in doorlaat en in sper OL (oneindige weerstand). Het lijkt er dus erg op dat deze SMD diode ook gesneuveld is!

Zou het defect van deze componenten zomaar even de ganse voeding / versterker kunnen plat leggen!? Kunnen er door het sneuvelen van de condensator en diode nog andere componenten “een lap” gekregen hebben?

De elco vind ik wel makkelijk bij de plaatselijke elektronicaboer MAAR waar vind ik snel de SMD diode. Op aliExpress is ze alvast te krijgen maar daar moet ik er weken/maanden op wachten. Zijn er sites waar ik ze per 5 of per 10 kan bestellen en die betaalbaar zijn?

MVG

Chris

Anoniem

PS signaal komt van rechtsboven het schema en wordt weer gestuurd door het mute signaal.https://www.circuitsonline.net/shops/1/name/0?type=shop&name=&…

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 7 april 2022 20:09:53 (33%)

@ijzerhersteller : dat had ik ook gezien :) maar waar staat de PS voor (afkrorting)? En misschien weet je ook waar de PROT voor staat? Grtz

Anoniem

In eerste instantie denk je Power Supply (maar kan ook Power Safe of Power Standby zijn) en Protection.

Hoi allen
UPDATE : ik heb eindelijk de tijd gevonden om verder te zoeken achter de fout in de Infinity cascade 15 subwoofer. Elco C 412 (zie blauwe cirkel) was dus wel degelijk naar zijn grootje (zie mijn vorige posts). Voor de zekerheid ook alle componenten in de omgeving (zie rode cirkel) gecontroleerd. Die leken met uitzondering van transistor Q404 (TIP31C) en SMD diode D409 met stellige zekerheid ok. Voor de zekerheid de transistor uit gesoldeerd (wat een ellende om die er uit te krijgen wegens doorvertinde boorgaten ;( ). Deze transistor bleek echter ok maar ik heb hem voor de zekerheid (omdat hij nogal tegen zijn kl… had gekregen door het te lang verhitten van de soldeereilandjes ) vervangen. Ik had geluk dat de plaatselijke elektronica winkel de transistor op voorraad had. Terwijl C412 en Q404 verwijderd waren nog eens D409 uitgemeten (die was nu meer los gekoppeld van de rest van het circuit) en die bleek wel ok te zijn. De elco en de transistor terug netjes op hun plaats gesoldeerd en met een serielamp en een klein hartje de netspanning aangesloten en de schakelaar op ON gezet! EUREKA! Het rode LED’je licht op wat wil zeggen dat de subwoofer in standby mode staat. Helaas was mijn tijd op (ik moest gaan werken) maar ik heb toch snel nog eens een RCA kabel aan de ingang aangesloten en van zodra ik aan de andere kant van de kabel op de uiteinden tikte ging het LED’je groen branden (ON , signaal gedetecteerd) en hoorde ik het protectierelais aantrekken en was er gebrom in de speakers. Dit weekend de lamp er van tussen halen maar het lijkt er sterk op dat dit “bakbeest” hersteld is. Bedankt aan iedereen voor zijn input _/-\o_ !! Grtz

Op 6 april 2022 16:37:06 schreef r-p:
SMPS Switch Mode Power Supply, schakelende voeding dus.

De diodes hebben er nooit gezeten: de tinbolletjes zijn rond, geen indicatie dat er ooit een hoekige diode ingesmolten heeft gezeten.

Voor de rest ben ik de antwoorden nog aan het lezen, dus sorry als ik wat dubbel zeg.

Omdat de printen aan de getoonde zijde over een soldeergolfbad gaan, worden de SMD onderdelen aan deze zijde gelijmd. Voor elk onderdeeltje een of meerdere lijmdotjes. Als onderdelen achteraf uit het ontwerp gehaald worden, wordt uit kostenoverweging het lijmpatroon niet gewijzigd. Dus waar geen onderdeeltje zit zie je wel een lijm dotje.