Pyrografie

Hallo, mijn naam is Peter, en ik heb als hobby houtsnijden. Meest cowboy figuren. Om deze er beter uit te laten zien, wordt er gebruik gemaakt van een pyrostation. Ook wordt er wel eens soldeerbout o.i.d. gebruikt, maar deze zijn .1 te dik en .2 het duurt te lang om ze op te warmen. Graag zou ik ook de temperatuur kunnen regelen. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan maken.(kopen kan altijd, maar ik vindt het leuk om het zelf te maken)
voorbaat dank.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat is nu net de vraag? Wil je een regelbaar pyrostation maken of een soldeerbout regelbaar?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Een 230V verwarmingselement kun je regelen met een lichtdimmer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Stukje weerstandsdraad in een figuurzaagbeugel? (of is het niet voor 2D figuren?)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 april 2022 13:22:06 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 20 april 2022 13:19:18 schreef Arco:
Stukje weerstandsdraad in een figuurzaagbeugel? (of is het niet voor 2D figuren?)

Als je ze uitgezaagd heb laat je ze dan ontploffen? >:)
Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed..Iets opblazen ben ik erg goed in, maar dit zal de bedoeling niet zijn, denk ik. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een soldeerpistool ombouwen? is snel en kan gedimd worden.

LDmicro user.

Een soldeerpistool ombouwen? is snel en kan gedimd worden.

Als ik zo even googel op pyrografie lijkt een soldeerpistool mij niet zo goed in de hand te liggen om kunstwerken te maken. Of je moet het al ferm ombouwen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelf heb ik deze. Doet wat hij moet doen. Is regelbaar en vele punten verkrijgbaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik bedoelde iets in de trand van een soldeerstation, met eigengemaakte pen,
Filmpjes genoeg op Y.T. wat dat betreft.

Hoeveel vermogen wil je hebben?

Een oplossing die goed geschikt is voor de wat minder ervaren elektronicus, is een lichtdimmer (geschikt voor trafo's) en een halogeenlampentrafo.

Eveneens simpel is om een PWM regeling module van Ali te plukken, of de motorregeling te bouwen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Wil je echt een temperatuurinstelling hebben (bovenstaande ideeën zijn vermogensregelingen), dan wordt het iets lastiger. Nog steeds moet het te doen zijn hoor :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het gaat er mij maar om, om het "branden"te reguleren.

Oude dimmers heb ik nog wel liggen. Is deze sterk genoeg om een stukje staaldraad te verhitten? En komt er dan 220v op de brand tip?

Op 20 april 2022 14:23:50 schreef sparkplug:
Ik bedoelde iets in de trand van een soldeerstation, met eigengemaakte pen,
Filmpjes genoeg op Y.T. wat dat betreft.

Dat is wat ik bedoelde, je steekt dat pistool, dat is een trafo in een bakje en maak je een pen met de stift.

LDmicro user.

ik had het geprobeerd met een computer voeding, maar daar zit een shortcircuit beveiliging op, en die zie ik niet te zitten.

Arco

Special Member

Computervoeding ziet dat echt niet als een kortsluiting: de gemiddelde ATX2 voeding kan 30...50A leveren bij 12v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ik eigenlijk bedoel, is...
een handvat of "pen" waar ik een stukje rvs draad in schroef(binnenwerk v.e. kroonsteentje) en waar ik via trafo of voeding van pc of soldeerstation spanning op kan zetten, zodat het rvs heet genoeg wordt om te kunnen branden. En dit te reguleren is. Zoals bij de duurdere pyrografie stations.
Maar deze zijn prijzig.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2022 15:02:05 schreef sparkplug:
Het gaat er mij maar om, om het "branden"te reguleren.

Oude dimmers heb ik nog wel liggen. Is deze sterk genoeg om een stukje staaldraad te verhitten? En komt er dan 220v op de brand tip?

Goed opletten. Ik zei 'trafo' niet voor niks.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 20 april 2022 15:02:05 schreef sparkplug:
Het gaat er mij maar om, om het "branden"te reguleren.

Oude dimmers heb ik nog wel liggen. Is deze sterk genoeg om een stukje staaldraad te verhitten? En komt er dan 220v op de brand tip?

Ik had niet begrepen dat je het hele appraat eigen ging maken. Voor een zelfgemaakte bout/tip is 230V geen geschikte oplossing. Je hebt dan een stevige trafo nodig, met bijvoorbeeld een PWM vermogensregelaar erachter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aan iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan, Heel hartelijk bedankt.
Ik ga e.e.a. uitproberen.Als je geen rouw advertentie in de krant ziet is het gelukt. :D

Bij een soldeerbout is langzaam opwarmen toch niet zo'n groot probleem, lijkt me, je moet er gewoon op tijd aan denken dat je het ding aan moet zetten. Aangezien je niet daadwerkelijk gaat solderen, maakt de coating op de punt voor jou niet uit, dus je kunt de punt gewoon in de vorm slijpen of vijlen die je wilt hebben.

Als het hout nog een beetje vochtig is, zal de bout wellicht snel afkoelen. Ik zou een redelijk stevige, temperatuurgeregelde bout kopen op Aliexpress, met wat extra puntjes zodat je wat kunt experimenteren met de vorm en het formaat. Daarmee moet je voor minder dan 50 euro klaar zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Daarmee moet je voor minder dan 50 euro klaar zijn.

Zie mijn link... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Mannen,

Kijk ik leef nog. Nu het volgende probleempje.
Als trafo heb ik een Vossloh trafo voor 50 w halogeenlamp genomen, en een dimmer voor gezet en dit werkt . MAAR de punt van mijn brander wordt rood gloeiend, niet als ik de dimmer terug draai, maar toch nog heet genoeg om te branden, maar mijn trafo schakelend uit, is dit op een of andere manier optelossen of te omzeilen.
graag reactie.

Er zit een Temp-schalter op. Iets van dik staal er onder of een ventilator mee in bouwen?

Arco

Special Member

Belasting zal dan wel meer als 50W zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com