Mosfet 2SK1530 2SJ201

Ja, dat is ook wat ik weet van BJT torren, waarom de offset dan toch aanwezig is moet ik nog maar een keer bekijken.

De spanning over de bias tor is natuurlijk van 4 naar 8 VDC gegaan ivm met de gate spanning aanpassing.

blackdog

Golden Member

Hi nijhuisr,

Nogmaals je offset aan de uitgang heeft eigenlijk niets te maken met je bias van je eindtransistoren/MOSFets!

Ik ken het schema niet van je eindversterker, maar vaak is een goed versteker opgebouwd met een verschil versterker aan de ingang.
Die bepaald samen met de versterker trap die er nog achter komt de totale openloop versterking.

Als je eindversterker een versterking heeft van zeg 25x, wat vaak voorkomt rond die waarde, dat wordt de DC waarde die aan de ingang staat van je eerste transistor 25x versterkt!

Die waarde van 50mV die jij aangeeft resulteerd dan in 2,5mV offset aan de ingang, die waarde is opgebouwd door meerdere delen van de ingangstrap.
Meestal is het grootste deel het verschil in de Basis-Emittor spanning van het veschil paartje, of als het J-Fets zijn de Gate/Soutce spanning.
Daarom worden deze onderdelen vaak geselecteerd en thermisch gekoppeld.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De stroomspiegel bestaat uit een 2SC2259, 2 torren in 1 pakketje, denk niet dat daar het probleem zit.

Denk eerder dat de stroombronnen in de spanning stuurtrap wat moeite hebben met de vergrote open collector spanning, want dat is het enige wat is veranderd. Maar het zou geen probleem moeten zijn, het blijft een stroombron.

Nu maakt 50mV ook niet het verschil voor een 4 ohm speaker, maar voor het mooie dichter bij de 0VDC

Thevel

Golden Member

Blijft die 50mV stabiel ook als je de versterker met een (haar)föhn verwarmt?

blackdog

Golden Member

Hi nijhuisr,

Ik heb het schema gevonden en ik ga er even vanuit dat het de goede is.
Voor DC staat de eindversterker ingesteld voor 1x versterking, door C318.

Als de waarden kloppen, die in het schema staan vermeld, dan is de versterking voor AC wel hoog van deze eindtrappen.
DE Basis weerstanden zijn 100K voor het verschil trapje bij bipolaire transistoren is dat nogal hoog en resulteerd samen met R327 een versterking van ruim 160x!

Maar het probleem is denk ik niet eens zozeer de hoge AC gain maar de bias stromen van het ingangs paartje, er loopt ongeveer 1,5mA per 2SC2259 transistor.

Hele kleine versterking verschillen resulteren met die 100K weerstanden je 50mV DC offset, en ik denk dat die waarde netjes is bij de gebruikte combinatie.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heb hier een TA-FE900 met bijna hetzelfde circuit en die geeft 15mV DC.

Met BJTs wordt het meestal terug geregeld tot een paar mV, heb geen ervaring met FET uitgangs trappen hoe deze zouden moeten meten.

Ik verdenk nog steeds de power output stage, die is natuurlijk anders.
Gates werken totaal anders dan PN overgangen.

Maargoed, een DC spanning zou prima tot nul moeten kunnen bij geregeld door de verschil versterker lijkt me.

blackdog

Golden Member

Hi, nijhuisr,

Je aannames klopen niet echt, ik kan het natuurlijk mis hebben wat jou versterker betreft, wat ik echter niet denk...

Het helpt als je bij Analog Devices en b.v. TI zoekt naar Offset en Bias problemen bij OpAmps, zij hebbne goed info.
En ja, jouw vesteker is eigenlijk een opamp met die ook bias en offset fouten heeft.

Dat een andere versterker 15mV offset heeft en weer een andere 63mV offset doet niets af, aan wat ik je probeer uit te leggen. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ga maar gewoon eens luisteren naar de versterker, kap zit er weer op.

De rustroom schakeling aangepast op de nieuwe situatie werkt, prima in te stellen.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/922/LYEx0C.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/Rm6QXG.jpg

Dit weekend eens goed geluisterd en heb hem een beetje op zijn donder gegeven met 4 speakers, prima.

Andere Sony versterkers met Mosfet vergeleken en ik kan niks vreemds horen dan dat het goed is met deze nieuwe FETs.

Door de hogere Gate spanning ben je misschien wat headroom kwijt.

Kruimel

Golden Member

Goed om te horen, is dit met de IRFP(9)240? Een offset van 50mV klinkt als niet kritisch, maar zou je verwachten als gevolg van een asymmetrie in de ingangstrap. Heb je daar het schema van? Een paar Volt headroom op de 40 is meestal niet zo een issue.

Kruimel

Golden Member

Je kunt C318 eens checken op lekstroom ivm de offset, maar verder zou ik geen enkele schuldige kunnen aanwijzen. Je zou niet verwachten dat een veranderde eindtrap dit veroorzaakt.

Om die hogere bias te krijgen voor de IRF FET's moet Q307 nu misschien meer stroom leveren. edit: lastig uit te leggen, want waar verdwijnt die stroom? In de basis van Q310. En dat verschil geeft mogelijk een offset in het ingangspaar.
Q308 heeft een vaste stroom en Q307 zou dezelfde stroom moeten leveren om in balans te zijn. Maar de instelpotmeter RT301 staat in zijn uiterste stand, denk ik. Ik vermoed een "onevenwicht" rond dit circuit.

edit 17hr13-Niet echt aannemelijk; achteraf. Maar het zit op het randje: de stroom in de collector van Q308 is ca. 7 mA en de spanningsval over R314 is dan maximaal 7 volt. Samen met de diode D307 en de V_be van Q309 is dat gelijk aan de bias die je voor de N en P-FET's nodig hebt. Oftewel: die transistor Q309 staat op ongeveer nul mA.

Een verhoging van R314 tot 2k of zelfs nog hoger brengt de zaak mogelijk weer (beter) in balans.

De eindtrap is niet meer zoals in het originele schema.

Alle stromen zijn nagenoeg hetzelfde als het origineel.

Wat ik begrepen is dat de originele FET's vervangen zijn door IRF's. Van depletion naar enhancement. Wat is er nog meer anders?

Alle transistoren zijn vervangen in de eindtrap, zie dit topic

En de weerstanden zijn vergroot ivm dissipatie compensatie oa.

R314 is 2K7 en R316 is 470 Ohm

Kruimel

Golden Member

Op 30 maart 2022 18:02:32 schreef Brightnoise:
Van depletion naar enhancement.

Huh? Heb ik wat gemist? Dit zijn toch allemaal enhancement FETs?

Van depletion naar enhancement? Ik heb het moeten opzoeken maar dat is niet aan de hand.

Ja, ik neem het allemaal terug. Ik heb de datasheets bekeken en nu zie ik dat ik op het verkeerde been ben gezet door de afbeelding van de FET. Dat lijkt een junction FET. Excuses voor deze inmenging; het slaat nergens op.

Maar wat een stom schema om die 4 volt spanningsruimte op te offeren aan beide kanten! De uitgang V_pp is 8 volt minder dan de voedingsspanning.....

(Dat zou ik er bij Philips nooit door hebben gekregen).

8Vpp misschien in mijn nieuwe situatie maar niet in het origineel.

Op 25 maart 2022 18:55:39 schreef nijhuisr:
..

De spanning over de bias tor is natuurlijk van 4 naar 8 VDC gegaan ivm met de gate spanning aanpassing.

Dan zou ik die weerstand R314 toch nog eens aandacht geven.
Die verhoogde bias is een probleem voor het originele ontwerp.

edit 31 maart 13hr04: ik heb er over heen gelezen dat R314 al aangepast is.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 31 maart 2022 13:04:57 (11%)

Ja, alles is aangepast op de nieuwe situatie zoals ik al zei.

Alles nog eens nagelezen.

Bij 50 mV offset is het differentiële ingangspaar flink uit evenwicht: de stromen in de collectors schelen een factor 9. De stroom die naar de basis gaat van de PNP is dus geen 70 uA (dat zou het moeten zijn) maar veel hoger.
Wat is de input offset van Q301? 50 mV misschien? Of een factor 100 lager (0,5 mV DC; dat zou moeten). Onwaarschijnlijk allemaal. Er moet een defect zijn. Of een lek. C318 is al genoemd. Maar een kapotte transistor kan ook.

Met meten moet het gevonden kunnen worden. Die cascode heeft extra aandacht nodig: is die transistor wel in orde?

Eens wat metingen gedaan aan het stroom spiegel, niks mee aan de hand

De stroom door Q304 is 2.5mA, de stromen door R304 en R305 zijn gelijk, ongeveer 275mV over de 220ohm weerstanden.

Er zit een paar mV gemeten tussen de basissen van Q301, tov massa 310mV

Er loopt 5.6mA door de spanning stuurtrap naar de het bias circuits.

Over R327 staat 0.000 mV