Mosfet 2SK1530 2SJ201

... wanneer dat allemaal klopt dan is er ook geen offset op de uitgang. Toch?

Is de spanningsval over R302 gelijk aan die over R328? Dat moet dan ook kloppen.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op zaterdag 23 april 2022 15:55:09 (35%)

Nee ik heb 60mV en 80mV uitgang spanning offset.

Over R326 staat dus 310mV plus de offset, dus zo'n 370mV en 400mV

Heb nu Q301 en Q351 met elkaar verwisseld en de offset waarden verhuizen mee.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zaterdag 23 april 2022 16:29:25 (26%)

Dan zou ik R304 OF R305 een parallelweerstand geven om de offset op ongeveer nul te brengen.

Op 23 april 2022 16:41:20 schreef Brightnoise:
Dan zou ik R304 OF R305 een parallelweerstand geven om de offset op ongeveer nul te brengen.

Ow, ja ik heb R302 naar 82Kohm gebracht en nu meet ik 2mV en 12mV op de uitgangen.

Kruimel

Golden Member

Dus het lijkt een mismatch in versterkingsfactor in het transistorpaar. Op zich geen drama, maar wel raar voor een gematcht paar. Bij dit soort transistorparen steek ik nog weleens een multimeter direct op de basissen van de transistoren om de offset van het transisorpaar direct te meten. Jammer dat het niet helemaal duidelijk is waarom dit gebeurt... :/

Dit zit allemaal binnen de verwachtingen. De stroomversterkingsfactor van die dubbeltransistor is 250 en de stroom is Ic= 1,35 mA. Basisstroom ca. 5,4 uA en weerstand 100k. Dat is spanningsval 540 mV; best hoog. En een minimale onbalans kan dan die offset verklaren.

Het is ook niet voor niets dat er vaak een trimpotmeter tussen de emitters van het differentiële paar zit om de offset op nul, of klein, af te regelen.

Tja, het is 30 jaar oud nu. Ik zou met losse transistoren iets kunnen maken en uitzoeken op Hfe match.

Ik vind de 82K wel prima werken, het is trouwens 2mV en -12mV.
Kan het natuurlijk tweaken maar ik denk dat dit zeer acceptabel is.

Had trouwens ook nog de 100uF feedback elko's eruit gehad en gemeten, maar dat is prima, rond de 100uF en ESR van 0.05ohm. Lekker laten zitten.

Ik laat de IRFP's ook zitten en ga geen originele kopen, het klinkt gewoon prima.

Wel met aanpassing in het driver circuits voor de IRFP's anders worden de driver torren veel te heet en verbranden!

Kruimel

Golden Member

Als de transistoren nu opeens wat hebben is dat natuurlijk wel raar, naar mijn weten verouderen kleinsignaal Siliciumtransistoren zo goed als niet.

Op 23 april 2022 19:08:24 schreef nijhuisr:
Had trouwens ook nog de 100uF feedback elko's eruit gehad en gemeten, maar dat is prima, rond de 100uF en ESR van 0.05ohm. Lekker laten zitten.

In dit geval is de lekstroom belangrijker dan de ESR, maar ik begreep dat als de lekstroom toeneemt dat dit vaak het gevolg is van het dunner worden van de oxide, en dan zou je een hogere capaciteit zien bij het testen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 23 april 2022 19:29:35 (14%)

Heb er nog even 100uF 25VDC nippon in gezet maar dat maakt niks uit.