Meten...
Maar als de punt roodgloeiend wordt zit je waarschijnlijk wel boven de 50W....
Special Member
Meten...
Maar als de punt roodgloeiend wordt zit je waarschijnlijk wel boven de 50W....
Wat is de weerstand van je verwarmingselement?
Als je trafo 12v 50w is, dan mag je 4 ampere trekken.
Een verwarmingselement trekt 4 ampere bij 12v, als de weerstand 3 ohm is.
Heeft jouw element een lagere weerstand, dan overbelast je de trafo. De gemiddelde belasting zal omlaag gaan als je er een dimmer voor zet, maar het kan zijn dat de boel in verzadiging gaat gedurende die pulsen en dat ook de gemiddelde belasting daardoor onacceptabel is.
Edit: meten was ook mijn eerste idee, maar de golfvorm die een trafo achter een dimmer uitspuugt is nogal vuil. Ik ga er van uit dat dat bij een standaard multimeter een onbetrouwbare waarde oplevert.
Bij een True RMS multimeter ligt dat wat anders.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 23 april 2022 11:42:52 (22%)
Special Member
Ik denk ook dat het geen trafo, maar een switcher is (trafo vindt wat overbelasting voor korte tijd niet erg; een switcher schakelt subiet uit bij naderend onheil... )
Dat kan heel goed zijn. Ik was bezig met mijn AN/GRC9 met dynamotor omvormer.
Zelfs een 12v 65a servervoeding had geen zin om die op te starten.
Met 50cm extra 1mm draad er tussen, was de kabelweerstand voldoende om de inschakelpiek te dempen en start de dynamotor betrouwbaar.
Golden Member
Het zal wel een switcher (electronische trafo) zijn dan... Als je een echte ijzeren trafo wil dimmen dan heb je een dimmer voor inductieve lasten nodig, en er bestaan dimmers voor electronische trafo's die in sommige combinaties ook kunnen werken met jouw trafo, mogelijk heb je dan een fase-afsnijdimmer nodig.
In plaats van een dimmer, gebruiken veel professionelere (soldeer/puntlas) apparaten een PWM-achtig concept: Als je het vermogen heel nauwkeurig wilt regelen gebruik je een teller die steeds een bepaald aantal sinussen achterelkaar doorlaat. Als je de temperatuur heel nauwkeurig wilt regelen maak je een regellus die de stifttemperatuur meet, zoals bij soldeerstations. Beide zijn een soort trage vorm van PWM specifiek voor dit soort toepassingen. Vergen wel allebei de nodige ontwerpkennis.
Nog een idee:
Een oude computervoeding levert vaak makkelijk 10a op z'n 12v lijn, vaak zelfs meer.
Zet daar deze goedkope, kant en klare PWM regelaar achter: https://www.baco-army-goods.nl/motor-regelaar-10amp.html
Je verwarmingselement moet dan 1,2 ohm of hoger meten.
Je kan ook je huidige trafo van een gelijkrichter* en afvlakelco** voorzien, en daar de Baco pwm regelaar achter zetten. Je vermogen moet dan alsnog 50w of kleiner zijn.
De dimmer gebruik je dan niet.
Let wel op dat als een 'elektronische trafo' een wisselspanning van tientallen of honderden kilohertz geeft, dat de gelijkrichter mogelijk problemen geeft. Ik ben niet voldoende bekend met "elektronische halogeentrafo's" om daar wat over te kunnen zeggen.
* bijvoorbeeld deze overdreven zware: https://www.baco-army-goods.nl/aanbiedingen/brugcel-25a-1000v.html
** Bijvoorbeeld deze: https://www.baco-army-goods.nl/elco-10000uf-16v-nippon-chemicon.html
Golden Member
Is een deftige ringkern, gelijkrichterbrug en deftige elco('s) niet de beste oplossing? Zodra het gelijkspanning is, kan je met een eenvoudige pwm schakeling probleemloos verder.
De punt wordt wel degelijk rood. Anders gaat het 'branden' immens lang duren.
Het lijkt me veel handiger om een temperatuur geregelde soldeerbout te gebruiken, een bout zonder regeling zal erg warm worden als hij in de houder staat en afkoelen tijdens gebruik, zeker als het hout een beetje vochtig is.
Al opgelost , denk ik he.Ik had een stukje pianostaal gepakt +- 1 mm doorsnede.Nu een stukje pianostaal gepakt van 0,6 mm doorsnede en nu gaat het goed. Ook heb ik onderde trafo enn stukje stalen koker van 30 x 30 x2 mm en 180 mm lang gemonteerd zodat de trafo zijn warmte kwijt kan. Deze diy woodburner staat max 2 a 3 min aanen dan ben ik klaar het is voor onvolkomenheden weg te branden voor het schuren en daarna te schilderen zie v.b. Deze is niet van mij , maar ik met zoiets bezig.
Golden Member
Leuk, dat is ook nog best precisiewerk.
Op 23 april 2022 17:36:34 schreef buckfast_beekeeper:
Ik denk niet dat een soldeerbout 750°C haalt zoals hier beschreven.
Op je gelinkte pagina staat 450°C, niet 750°C, en dat is nog net binnen bereik van de meeste geregelde soldeerbouten.
@TS: Wat is er precies gebrand aan die kunstwerkjes? Als ik ze zo zie, zou ik denken dat het allemaal gesneden is, vanwege het ontbreken van verkleuring.
Golden Member
Op 24 april 2022 10:25:07 schreef SparkyGSX:
[...]Op je gelinkte pagina staat 450°C, niet 750°C, en dat is nog net binnen bereik van de meeste geregelde soldeerbouten.[...]
Wat verder lezen dan de neus lang is?
Wil je meer met je houtbrander?
Zoals de temperatuur regelen voor schaduwen bijvoorbeeld?
Dan is de Brenn Peter Junior zeer geschikt.
Deze gaat tot een temperatuur van circa 750 graden Celcius.
Hiermee kun je hele mooie pyrografie kunstwerken maken.
Er zit een brandpuntje bij voor dunne lijnen, dikkere lijnen
en dikke lijnen en om mee te schaduwen
+ een staalborstel om je puntjes schoon te houden.
Met de schroevendraaier kun je van brandpuntje wisselen.
Ook de Razertip SK is hier zeer geschikt voor.
Deze set is inclusief een verwisselbare brandpen + HD kabel.
In foto 1 gewoon gesneden, foto 2 is natuurlijk ook gesneden , maar ook gebrand, maar dat zie niet omdat deze naderhand geschilderd wordt.
Het is om alle draadjes , stukjes, fuzzletjes weeg te branden voor het schuren met een flap sander en dan schilderen.
anders kijk maar eens op Y.T. Lynn o. Doughty. Deze man is mijn grote inspirator.
Ben ik weer.
Het is mijn bedoeling om het zelf inelkaar te "knutselen".
Graag advies over de te grbruiken trafo, de rest heb ik al klaar.
Special Member
Dan zul je eerst moeten weten hoeveel spanning/stroom het elementje nodig heeft op de gewenste temperatuur...
Special Member
Waarom denk Ik meteen aan een gloeistift van een diesel motor??
Lijkt mij redelijk safe.
Handvat en dikke draden eraan en gaan maar.
Uiteindelijk wil je er ook een stroomregeling op, maar voor nu is dat niet nodig..
Moderator
Dat is alleen veel te lomp.
De oplossing is al een paar maal genoemd, een dikke trafo met een paar windingen secundair en eventueel een dimmer om het eea te regelen.
Gelijkrichten afvlakken enzo is allemaal niet nodig voor een gloeier.
Dat is wat ik bedoel Sine. Zou je een voorbeeld of materiaallijst voor me kunnen maken a.u.b.
- dikke trafo
- draad
- dimmer
Wel een dimmer geschikt voor inductieve belastingen. Voor de "dikke trafo" zou je een magnetron transformator met een nieuwe secundaire wikkeling kunnen gebruiken, maar je hebt geen honderden ampères nodig die en stevige ringkern of E-kern transformator (uit een UPS bijvoorbeeld) lijkt me ook bruikbaar.
Voor voordeel van een ringkern is dat je daar heel gemakkelijk en winding bij op legt.
Het kan trouwens ook met een dikke voeding (oude ATX of server voeding) en een PWM regeling.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 30 juni 2022 13:00:20 (11%)
Special Member
Universele trafo kan ook : kun je per 2v kiezen... https://www.conrad.nl/nl/p/elma-tt-iz73-universele-nettransformator-1-…
Een soldeerpistool heeft precies aan boord wat je wilt hebben: een trafo met secundair weinig wikkelingen en dikke draad.
Deze is er een voorbeeld van, als je de uitkomende aansluitpennen met een soepele dikke kabel b.v. 10mm2 ? verlengt en die in een handgreep monteert, kan je daar vervolgens een paar klemmen op maken waar je element in vastgeklemd wordt. Hoe het handvat er uit gaat zien en van welk materiaal je het maakt laat ik maar even aan je fantasie over. Uiteraard moet het isolerend materiaal zijn, hout voldoet hier al, en zal het tegen warmte bestand moeten zijn.
Het soldeerpistool moet tegen wat langduriger ingeschakeld zijn bestand zijn, dus even nagaan wat de inschakelduur is.
Beste Gerard,
kan hier ook een trafo tussen gezet worden?
En even voor de duidelijkheid, op de polen die eruit komen staat spanning?