Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

de voltmeter in de omvormer is wrs al niet tru rms, dus dan heb je al afwijking. je krijgt dit niet goed met een dikker stuk kabel, de netspanning is gewoon te hoog. nu haakt de omvormer die het verste weg van de trafo zit wrs het eerste af. als dat de jouwe is blijft dat een probleem, die van de buren heeft langer nog een lagere spanning voor die platgaan. tevens kunnen die best 3 fasen omvormers hebben waardoor er minder stijging van de netspanning is met hetzelfde aantal panelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Tsja... hoe nauwkeurig is een meter?
Stel dat je meet op een 600V bereik (dat is niet heel raar als je 250V meet) en het ding is best nauwkeurig op 0,5% ±1 digit ofzo.
Op 600V is 0.5% al 3V. En dan mag er nog een digit bij. Dus dan zit je al op 4V. En dan moeten ze beiden nog TRMS doen (of niet, maar dan wel beiden op dezelfde manier niet).
Als de ene meter 4V naar 'boven' afwijkt en de andere wijkt 4V naar 'beneden' af, dan voldoen ze beiden aan hun spec en meet je toch 8V verschillend.

Om enig inzicht te krijgen, moet je met dezelfde meter aan beide kanten van de kabel meten.

Daarnaast: als het verschil tussen wat je hebt en wat er kan zo vreselijk klein is, dan gaat het van de zomer (zon is intenser en de hoek is waarschijnlijk beter) hoe dan ook alsnog mis.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 april 2022 21:05:49 schreef Blue Sky:
Hoe betrouwbaar is die voltmeter in de omvormer? Hij meet de spanning maar is dat ook de juiste? 4 volt spanning verschil over 6 meter kabel vind ik persoonlijk te veel.

4V is 1,6% van 250V. Hoe meet je de spanning aan de meterkast? Als beide meetinstrumenten 1% af mogen wijken en ze wijken de andere kant op af, kun je al niet meer op de meting vertrouwen.

EDIT: wat EricP al zegt dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Op 21 april 2022 16:47:53 schreef Blue Sky:
(...)
Ik heb 1 fase die redelijk stabiel op 250 volt staat en de 2 andere fluctueren tussen de 245 en 252 Volt als de zon volop schijnt. Als het donker wordt gaat de nestspanning terug naar 230.
(...)

Wat ik hier dan weer mis: wat is op donkere dagen de fasespanning zo tussen 17:00 en 19:00?
Als mensen gaan koken en afwassen.
(vandaag 22-4-2022 was het einde van de middag niet echt zonnig meer. Maar dat is dan ZW NL.)
Ik zou het op de manier van die klant in Noordhove doen, zo met regelmatige tussenpozen over meerdere hele dagen de fasespanning meten en opschrijven.
Daar heb je helemaal geen dure registrerende meter voor nodig, slechts wat geduld. Meten nabij de kWh meter, dat is het overdrachtspunt.

bij zo'n omvormer is de software de begrenzende factor, naast goede componenten die nauwkeurig zijn. in veel van die chinese omvormers is dat niet al te best.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Op 22 april 2022 23:22:35 schreef testman:
in veel van die chinese omvormers is dat niet al te best.

Dat idee heb ik ook, het is wel een wonder dat hij nog steeds werkt na 9 jaar. Het is een type met passieve koeling, de achterkant is 1 groot koelblok en wordt standaard niet warmer dan 35 graden. Ik heb er een blower opgezet met thermostaat en die houdt hem op 27 graden. Dit type kan ook buiten gebruikt worden.

Is er ook een schakeling te bedenken die de spanning, als hij eenmaal boven een ingestelde waarde komt, de spanning op die waarde houdt?

Op 22 april 2022 21:25:39 schreef EricP:
Daarnaast: als het verschil tussen wat je hebt en wat er kan zo vreselijk klein is, dan gaat het van de zomer (zon is intenser en de hoek is waarschijnlijk beter) hoe dan ook alsnog mis.

In de zomer wordt de opbrengst minder omdat het warmer is, meestal zit hij dan rond de 2500 Watt, nu tikt hij de 3kW aan omdat het een stuk frisser is. Ik heb een keer een piek gehad van 4300 Watt na een felle bui in april.

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op zaterdag 23 april 2022 10:11:40 (30%)

Waar rook is, is stroom

De spanningsval over kabel meten zou ik zo doen, een verlengsnoer in een stopcontact op een andere groep vanuit dezelfde verdeler. Verlengsnoer naar de omvormer leggen en daar de verschilspanning meten.
En als dat (te) veel is dan is er een heel eenvoudige oplossing, maar dat opperde ik al 2x in dit onderwerp maar blijkbaar komt de boodschap niet aan, of althans er gaat niemand op in.

Blue Sky

Cableguy

Op 23 april 2022 10:10:24 schreef Kees frees:

En als dat (te) veel is dan is er een heel eenvoudige oplossing, maar dat opperde ik al 2x in dit onderwerp maar blijkbaar komt de boodschap niet aan, of althans er gaat niemand op in.

Goede tip, ik heb er overheen gelezen maar dat ga ik nog testen.

Waar rook is, is stroom
EricP

mét CE

Is er ook een schakeling te bedenken die de spanning, als hij eenmaal boven een ingestelde waarde komt, de spanning op die waarde houdt?

Ja hoor. Mooie regeling met een dikke ventilator kachel. Elke seconde: is spanning > 250V tikje kachel erbij. Is spanning < 248V tikje kachel eraf. Waarbij 'tikje' bij voorkeur zo klein is dat het verschil ruim minder dan 0.5V is.

Op 23 april 2022 10:03:30 schreef Blue Sky:
Is er ook een schakeling te bedenken die de spanning, als hij eenmaal boven een ingestelde waarde komt, de spanning op die waarde houdt?

Dat kan eenvoudig in software binnen het apparaat. Maar ja. Die software daar kan jij niet aan klussen. (Eric heeft een andere oplossing. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 april 2022 10:14:24 schreef Blue Sky:
[...]

Goede tip, ik heb er overheen gelezen maar dat ga ik nog testen.

Fijn, goed om te lezen.

Overigens is vandaag en morgen een uitstekende worst-kaas dag, meer aanbod dan vraag, de variabele elektriciteits prijs gaat naar negatief.
Minus 18 cent hoorde ik.

Op 23 april 2022 10:20:00 schreef EricP:
[...]Ja hoor. Mooie regeling met een dikke ventilator kachel. Elke seconde: is spanning > 250V tikje kachel erbij. Is spanning < 248V tikje kachel eraf. Waarbij 'tikje' bij voorkeur zo klein is dat het verschil ruim minder dan 0.5V is.

Neem dan boiler, heb je in de zomer ook gratis warm water.

EricP

mét CE

Daar vroeg TS niet om. Die wilde alleen voorkomen dat de spanning te hoog oploopt :+
Voor warm water is een zonnecollector de aangewezen weg. Oh, wacht, die panelen liggen er al (en brengen dus een deel van de tijd niks meer op).

Op 23 april 2022 10:41:14 schreef Kees frees:
[...]Fijn, goed om te lezen.

Overigens is vandaag en morgen een uitstekende worst-kaas dag, meer aanbod dan vraag, de variabele elektriciteits prijs gaat naar negatief.
Minus 18 cent hoorde ik.

Klopt. Vanmiddag auto opladen en geld erbij krijgen. :)

Vervangen DOOR.

Ter info de netspanning hier ( volgens / op de omvormers ) tot een week terug.

Op 23 april 2022 15:20:47 schreef Kees frees:
Ter info de netspanning hier ( volgens / op de omvormers ) tot een week terug.

[bijlage]

Wat betekent dat verschil ik kleuren?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Twee omvormers, 12 panelen op het oosten en 12 op het westen.

Op 24 april 2022 21:20:20 schreef Kees frees:
Twee omvormers, 12 panelen op het oosten en 12 op het westen.

Twee omvormers: dat zie je duidelijk aan je netspanning (rood vs groen).

Op 23 april 2022 10:20:00 schreef EricP:
[...]Ja hoor. Mooie regeling met een dikke ventilator kachel.

Op 23 april 2022 10:41:14 schreef Kees frees:
[...]Overigens is vandaag en morgen een uitstekende worst-kaas dag, meer aanbod dan vraag, de variabele elektriciteits prijs gaat naar negatief.
Minus 18 cent hoorde ik.

Had ik het vandaag over met het bezoek. Geld verdienen door een ventilatorkachel buiten te laten draaien. Ik word droevig van deze gedachte :(

(@EricP, ik weet dat je quote ergens anders op sloeg, maar we hadden het letterlijk over ventilatorkacheltjes voor het verbruiken van de geld-opleverende kWh's, vandaar dat ik je ge'quote' heb).

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 24 april 2022 23:38:43 (14%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 april 2022 21:08:19 schreef Fantomaz:
[...]Wat betekent dat verschil ik kleuren?

Op 24 april 2022 21:20:20 schreef Kees frees:
Twee omvormers, 12 panelen op het oosten en 12 op het westen.

Een prachtig plaatje om het begrip 'faseverschil' uit te leggen. Hier van ongeveer vier uur. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Maar als we aannemen dat "west" (Groen) nauwelijks spanning toevoegt, dan is de dip in de ochtend dus gewoon een dip van het NET op die plek. En in de middag meet de rode een dip, dus zit er ook 's middags een dip in de netspanning. Gek dat 's ochtends de eerste meting west al regelmatig een hogere spanning meet dan oost.

Maar goed. De werkelijke impedantie in de kabels naar de omvormers zijn dus zeer significant! Dat kunnen we uit dat plaatje halen!

(Ik zie een spanningsverschil van ongeveer 5V op momenten. Als dan de ene 12*300W = 3600W meer levert dan de andere is dat 0.31 Ohm. Dit is de laagst mogelijke weerstand als ik die 5V heb afgelezen als het verschil idd 3600W is. Waarschijnlijk is het verschil veel minder.)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 25 april 2022 09:29:18 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 april 2022 09:26:55 schreef rew:

Maar goed. De werkelijke impedantie in de kabels naar de omvormers zijn dus zeer significant! Dat kunnen we uit dat plaatje halen!

Dat dacht ik eerst ook, maar juist omdat de spanning zo laag* is op momenten dat de omvormer waarschijnlijk weinig vermogen het net in duwt, durfde ik die conclusie niet te trekken: het lokale net is niet in staat de spanning op 230V te houden maar varieert bij goede zon wel 10 volt. Komt dit door het meten vóór de verbindingskabels van één omvormer of omdat de netimpedantie zo hoog is dat een stelletje omvormers in de straat dit voor elkaar krijgt?

Overigens is mijn netimpedantie, aldus mijn (oude) Mastervolt omvormer, altijd rond de 0,24 ohm.

* bij mij komt de spanning volgens mij nooit onder de 230V, dag, nacht, winter, zomer.

Op 25 april 2022 09:26:55 schreef rew:. . . dan is de dip in de ochtend dus gewoon een dip van het NET . .

Ja, interessant ( voor sommigen :-> ).
Op dat moment in de ochtend gaan er grote machines aan.
Ik heb nog een detail plaatje gemaakt van een dag met veel zon :

Met dit systeem, solaredge kun je van alles en nog wat analyseren.
Maar niet het scheeftrekken van de 0 , wat ook nog voor een gedeelte zal bijdragen aan dit verschijnsel.
Ik zal een voltmeter er aan hangen, naar aarde, zonder log helaas.
Dat deed ik al eens trouwens en dan zie ik allerlei bewegingen op de wijzermeter die voor dit soort dingen erg handig is ipv wiebelende cijfertjes.

Op 25 april 2022 10:12:33 schreef r-p:
Dat dacht ik eerst ook, maar juist omdat de spanning zo laag* is op momenten dat de omvormer waarschijnlijk weinig vermogen het net in duwt, durfde ik die conclusie niet te trekken:

Uit: "'s nachts geen cijfers" maak ik op dat dan het meetsysteem "down" gaat, omdat er geen zonneopbrengst is. Prima situatie: je wil niet dat je zonneomvormer een "standby verbruik" van 10W heeft. Gewoon uit de panelen voeden en uit als dat niet genoeg is.

Ik neem aan dat beide apparaten op dezelfde aansluiting zitten. Ik neem aan dat ze beide een 2.5mm2 kabel naar de meter/stoppenkast hebben: Ze leveren ieder rond de 16A aan het net (piek).

Dus als de west-omvormer 228 meet en de oost meet 233 dan moet er dus 5V spanning verschil zijn over de kabel van west via de meterkast naar oost. Ik neem dan aan dat west precies niets levert en oost precies maximaal, om op die 0.31 Ohm tussen "oost en meterkast" te komen. En andersom kan je in de middag aflezen dat de kabelweerstand van meterkast naar west ook zoiets is. De weerstand is in werkelijkheid nog hoger, omdat ik gok dat oost in de ochtend z'n maximum al zou halen. en west helemaal niets. Hierdoor is het verschil in stroom in werkelijkheid minder en de "west" meting niet voor 100% de spanning in de meterkast.

Hmm. Dit verhaal gaat natuurlijk niet helemaal op als de installatie driefase is en er verschillende fases aangesloten zijn voor de omvormers.

Edit: Ah. NIeuwe grafiek om te analyseren. Met metingen zodat een aantal aannames onnodig wordt. :-)

Op deze tijdschaal zie je ook, denk ik, de stapjes van de regeltrafo. Er zijn wel eens duidelijkere grafieken gepost, maar ik denk dat ze te zien zijn.

Update: Analyse van de nieuwe grafiek: 10.7V spanningsverschil met een stroomverschil van ongeveer 9.1A. Dit impliceert een weerstand van meer dan 1 Ohm. Maar ik heb niet eens gecorrigeerd voor de 1A aan stroom door "west". Maar deze meting varieert behoorlijk. Er is iets raars aan de hand. Dat zou idd te makken kunnen hebben met nulpuntsverschuiving in een 3fase systeem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 april 2022 10:22:08 schreef Kees frees:
[...]
Met dit systeem, solaredge kun je van alles en nog wat analyseren.

Ik stap binnenkort over ;)
Mijn NW gerichte 5A panelen leverden gisteren eind middag maar 0,1A (nog op een normale omvormer). Tenzij er iets flink mis is, lijkt me dat de MPPT niets bijster goed werkt. Er is rond die tijd een schaduw van een lantaarnpaal die eroverheen trekt.
Schaduw werking op alle 3 dakvlakken is de reden om over te stappen op Solar Edge.

Overigens ga ik toch eens analyseren waarom ik dat gisteren zag (in een flits dus niet veel over na gedacht): nu, volledig bewolkt, levert die string 0,4A (@300V) en gisteren was het juist zonnig.

Op 25 april 2022 12:29:06 schreef rew:
[...]Hmm. Dit verhaal gaat natuurlijk niet helemaal op als de installatie driefase is en er verschillende fases aangesloten zijn voor de omvormers.

Daar was ik (onbewust?) van uit gegaan. Nu snap ik je (te snel gelezen) gevolgtrekkingen ook beter.

Blue Sky

Cableguy

@kees-frees: op het eind van de haspel (10m, 2,5 kwadraat) meet ik een spanningsval van rond de 1 volt maar dat is onbelast en ik heb even geen zware apparaten die ik zo kan meten. Ik moet een stukje snoer maken waarop ik wel kan meten met belasting maar dat komt nog.

Er was ook nog en vraag hoe hoog de spanning s'avonds is als het donker wordt en dan zit het rond de 229-232 volt.

Ik hou het op de 4x6 aansluitkabel, die wordt tegenwoordig gebruikt tot 10 meter (daarboven wordt het 4x10) en die van mij is 17m. Hoofdkabel is een 95 aluminium maar ik weet niet of die rechtstreeks uit de trafo komt. Ik woon in een nieuwbouwwijk van 27 jaar en de trafo staat in een oude straat, die staat er waarschijnlijk al sinds het begin van de elektrificatie. Afstand van mijn huis tot de trafo via Google Maps is 508 meter.
Ik zal een keer in de GEO kijken op het werk, daar staan alle kabels op.

Waar rook is, is stroom