Headphones Out (telefoon, tablet) naar Line In

Allereerst: ik heb basale kennis van elektronica. Dat jullie dat alvast weten. ;)

Het komt regelmatig voor dat ik een mobiele telefoon of een tablet aan moet sluiten op een mengpaneel. Ik gebruik hiervoor dan de headphones out van het mobiele apparaat. Ik moet dan de input gain helemaal open schroeven en eigenlijk ook de master flink omhoog draaien om een beetje geluid te krijgen. Verre van ideaal.

Uiteraard komt dit door de impedance/voltage mismatch van beide apparaten. In eerste instantie dacht ik dit op te lossen door gebruik te maken van een bluetooth receiver en deze aan te sluiten op het mengpaneel. En dan uiteraard het mobiele apparaat via BT verbinding laten maken. Het probleem is dat alle BT receivers die ik tot nog toe heb uitgeprobeerd, hetzelfde probleem hebben. De "line out" uitgang van deze apparaten zijn eigenlijk koptelefoon uitgangen, die gewoon op 2 tulp connectoren aangesloten zijn.

Na (heel) lang zoeken op het internet kwam ik twee schakelingen tegen die het probleem op zouden moeten lossen. een J-FET schakeling en een schakeling met transformatoren. Deze bleken niet te werken. En zoals ik al zei is mijn kennis van elektronica zeer basaal, dus ik kan zelf ook niet uitvogelen waarom ze niet werken.

De JFET schakeling:

https://web.archive.org/web/20150227212453im_/http://beavishifi.com/projects/JFET_preamplifier/Beavis_HIFI_JFET_Ipod_Preamp_Schematic_v1_1

Met deze schakeling kreeg ik geen enkele versterking - alleen een hoop clipping, alsof het ingangssignaal overstuurd werd.

De Transformator schakeling:

https://web.archive.org/web/20150221063114im_/http://beavishifi.com/projects/Passive_IPOD_Preamplifier/Passive-iPod-Preamplifier-Schematic.jpg

Deze schakeling werkte ietwat. Naar schatting kreeg ik een 1dB-2dB versterking. Niet echt veel dus.

Concreet is mijn vraag: bestaan er andere schakelingen waarmee ik dit probleem op kan lossen (ik heb een aantal weken gezocht, maar kan niets vinden)? Zo nee, zijn bovenstaande schakelingen aan te passen zodat ze wel werken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Beide schakelingen zijn bedoeld om het niveau van een lijnsignaal wat op te krikken, niet om een hoofdtelefoon aan te sturen.

Bekijk eens wat er kan met 2xLM386, dat is misschien overkill, maar simpeler en goedkoper zal nog niet te gauw gevonden worden denk ik.

Er bestaan ook chippies met 2 eindversterkertjes in 1 doosje, maar die zijn vaak BTL en dan kun je alleen twee aparte luidsprekertjes aansluiten, niet de twee kanten van een hoofdtelefoon met hun gemeenschappelijke nul.

Sorry, verkeerd gelezen, ik had begrepen dat het erom ging een hoofdtelefoon aan te sturen. Niet, dus.

De schakeling met Fets zou toch echt wel moeten doen wat gevraagd wordt. Werd ze wel correct opgebouwd? Fets durven al eens afwijkende pin-outs hebben. Meet eens de spanning aan het knooppunt Q1/R4/C1 resp. Q2/R9/C2?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 24 april 2022 11:19:25 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er zijn twee oplossingen, naast een normale DI, die ik vroeger wel gebruikte;

- Stereo samennemen en 20 dB verzwakken en naar een (sy-) microfoon ingang. Ik deed dat vaak mono, stereo heeft bij veel toepassingen weinig meerwaarde. Neem b.v. 2x 10 k boven 1k. Dit soort kabeltjes om iPod's aan actieve speakers te hangen waren gewild.

- Neutrik NTE4 transformatoren naar de line input van een DJ mixer. Gain ongeveer 12 dB. Ze zijn duurder dan weerstanden en zal voor de puristen vast te veel vervormen, maar omdat het gescheiden is is het in elk geval eenvoudig stil te krijgen.

RAAF12

Golden Member

Op 24 april 2022 10:50:51 schreef Zippy1970:
Het probleem is dat alle BT receivers die ik tot nog toe heb uitgeprobeerd, hetzelfde probleem hebben. De "line out" uitgang van deze apparaten zijn eigenlijk koptelefoon uitgangen, die gewoon op 2 tulp connectoren aangesloten zijn.

Ik heb zoiets in een auto gebruikt en dat gaf voldoende signaal om een aux ingang aan te sturen. Met een verloopje erop naar twee maal cinch werkte het ook goed op een mengpaneel/versterker.
De ingebouwde mic wordt niet gebruikt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-adapter-draadloos-receiver-auto-…

Op 24 april 2022 10:50:51 schreef Zippy1970:
...Het probleem is dat alle BT receivers die ik tot nog toe heb uitgeprobeerd, hetzelfde probleem hebben. De "line out" uitgang van deze apparaten zijn eigenlijk koptelefoon uitgangen, die gewoon op 2 tulp connectoren aangesloten zijn.
...

Dan doe je volgens mij toch echt iets verkeerd.

De BT-ontvangers die ik ken zijn juist bedoeld om met die 2 twee tulpstekkers op line-in aangesloten te worden.

Ik heb ervaring met 2 types (een Philips en een Ali), op verschillende versterkers en het werkt in alle mogelijke combinaties probleemloos.

Heb je het volume op de telefoon of tablet wel hoog genoeg staan?

Vervangen DOOR.

Dat audiosignalen vaak zeer wisselend van niveau zijn dat komt mij te bekend voor, maar met een koptelefoon uitgang zit je toch meestal aardig in de buurt, in mijn ervaring, dit probleem verbaasd mij dan ook enigszins.
( Al een ander kabeltje geprobeerd ? :-> )

Om de spanning wat op te jagen zijn audio transformatortjes wel lekker simpel, robuust, geen voeding nodig.

Op 24 april 2022 12:54:16 schreef Boudie:
[...]
Dan doe je volgens mij toch echt iets verkeerd.
...
Heb je het volume op de telefoon of tablet wel hoog genoeg staan?

Dat is ook het eerste wat ik denk, en dan vooral om de waarschuwing voor te harde signalen (bedoeld voor luisteren met hoofdtelefoon) te negeren.

mel

Golden Member

Je zou het eerder andersom denken,meestal oversturen de koptelefoonuitgangen de lineingang.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 24 april 2022 12:16:55 schreef RAAF12:
[...]

Ik heb zoiets in een auto gebruikt en dat gaf voldoende signaal om een aux ingang aan te sturen. Met een verloopje erop naar twee maal cinch werkte het ook goed op een mengpaneel/versterker.
De ingebouwde mic wordt niet gebruikt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-adapter-draadloos-receiver-auto-…

Reviews al gelezen, jij hebt geluk gehad denk ik, de ervaringen zijn overwegend slecht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 april 2022 14:49:37 schreef mel:
Je zou het eerder andersom denken,meestal oversturen de koptelefoonuitgangen de lineingang.

Dat was vroeger zeker zo, maar ruim 10 jaar geleden zijn er bepaalde regels geïntroduceerd die het beschikbare vermogen (dus de beschikbare spanning) begrenzen.
Vaak zijn koptelefoonuitgangen gespecificeerd op 10mW bij 32 ohm. Dat is niet zoveel spanning...
Met in ear oortelefoontjes is die 10mW zat voor een decibel of 85 a 90.

Mijn oude Walkman had genoeg vermogen om twee passieve portable speakertjes aan te sturen in een stille omgeving.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mogelijk speelt ook nog mee dat stereo line inputs op bijvoorbeeld DJ mixers nogal eens bedoeld zijn voor het hoge level uit CD spelers, en daarom fors minder gevoelig dan een "gewone" line input.

Frederick E. Terman

Honourable Member

10 mW bij 32 ohm. Dat is niet zoveel spanning

Niet héél veel, maar toch 10 dBm; 0,57 V op 32 Ω.
En 10 dBm is dus ook wat je met de trafo-oplossing zou moeten kunnen krijgen, als de wikkelverhouding klopt: aan de 600 Ω kant zou je ruim 4 V krijgen, voldoende voor zelfs een CD-ingang.

Maar zelfs zonder enige aanpassing zou de spanning dus in elk geval die 0,57 V moeten worden; dat komt overeen met iets luider dan −3 dBm in 600 Ω.
Ik begin ook aan een fout in plugjes of kabel te denken.

--
e:

De schakeling met Fets zou toch echt wel moeten doen wat gevraagd wordt.

Zeker, die FET-schakeling moet - met goed aangesloten FET - goed werken, maar wel alleen met MPF102 of zijn vervangers.
De BF245A bijvoorbeeld doet het hierin wél, maar de BF245C niét. Althans, niet zonder aanpassing van de weerstanden.
Welke FETs heb je gebruikt?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 april 2022 19:13:26 schreef Frederick E. Terman:

Ik begin ook aan een fout in plugjes of kabel te denken.

Meerdere kabels (stuk of 5) geprobeerd. Kabels zijn prima.

Op 24 april 2022 12:54:16 schreef Boudie:
De BT-ontvangers die ik ken zijn juist bedoeld om met die 2 twee tulpstekkers op line-in aangesloten te worden.

Alle BT receivers die ik geprobeerd heb (een stuk of 4, variërend in prijs van €5 tot €35) gaven een te laag signaal op de Line Out. Sterker nog, er zat geen verschil tussen de Headphones Out en de Line Out van deze receivers.

Heb je het volume op de telefoon of tablet wel hoog genoeg staan?

Ja, die heb ik iedere keer maximaal gezet (voorbij de waarschuwing dat als je het harder zet, je gehoorschade kan oplopen). Meerder mobiele apparaten geprobeerd: 2 Android telefoons (LG + HTC), een Android tablet (Samsung) een iPad Air, en een iPhone 12.

Op 24 april 2022 19:13:26 schreef Frederick E. Terman:
De BF245A bijvoorbeeld doet het hierin wél, maar de BF245C niét. Althans, niet zonder aanpassing van de weerstanden.
Welke FETs heb je gebruikt?

Ah oké! Ik heb de BF245C gebruikt. Ik begreep de waardes van de weerstanden sowieso niet. Ook niet voor de originele MPF102. Die 3k3/570 combinatie begreep ik niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb de BF245C

Ah, maar nu komen we ergens.
Vervang de weerstand van 560 ohm door een van 1800 ohm. Dan is de vervorming weg.
Wel is nu de versterking kleiner dan in het originele schema. Om dezelfde versterking te krijgen, moet je parallel aan die nieuwe 1800 ohm, een serieschakeling zetten van 820 ohm en een condensator van 10 uF.

Met die laatste waarden kun je nog wat spelen. De 820 ohm bepaalt de versterking: nog kleinere waarden geven nog meer versterking.
De grootte van de condensator bepaalt de laagste tonen die je nog kunt versterken. Maak je deze veel kleiner, dan verlies je lage tonen.

(V2 stelt hier je telefoon-uitgang voor)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 april 2022 20:19:47 schreef Frederick E. Terman:
...

Ik ga het proberen. Overigens een kleine opmerking op je schema: C2 is een elco, geen "gewone" condensator. Overigens had ik begrepen dat je R11 zelfs helemaal weg kon laten.

RAAF12

Golden Member

Een voor wisselspanning ontkoppelde source weerstand geeft meer versterking, daarom zit de elco C3 er.
Die dus..

Om dezelfde versterking te krijgen

Ik blijf het vreemd vinden dat de output te laag is van de BT kastjes. Wat voor ingangsimpedantie en gevoeligheid heeft de input van dat mengpaneel?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 24 april 2022 22:54:40 (14%)

Over welk mengpaneel/welke mengpanelen hebben we het, en hoe/waarop sluit je de telefoons precies aan?

Op 24 april 2022 22:47:07 schreef RAAF12:
Een voor wisselspanning ontkoppelde source weerstand geeft meer versterking, daarom zit de elco C3 er.

C3 moet toch juist een gewone condensator zijn en geen Elco? (nogmaals, mijn elektronica kennis is beperkt maar zo had ik het schema begrepen)

Ik blijf het vreemd vinden dat de output te laag is van de BT kastjes. Wat voor ingangsimpedantie en gevoeligheid heeft de input van dat mengpaneel?

Het zijn er eigenlijk meerdere maar allemaal DJ mengpanelen van Pioneer. Exacte impedantie weet ik niet. Ik weet wel dat er een verschil is tussen "gewone" consumenten apparatuur en professionele apparatuur. De DJ mengpanelen verwachten een signaal van tot +4dBV. De headphone uitgangen van mobiele apparatuur is max -10dBV. Dus dat is nogal een verschil.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Beide condensatoren zijn vrij hoog in waarde, zodat elco's daar goedkoper en meestal kleiner zijn. Voor allebei geldt dat de 'plus'-kant aan de kant van de FET moet zitten. De 'min'-kant wijst naar de uitgang, resp. naar massa.

Maar een 'gewone' condensator mag natuurlijk ook. Ze zullen in die waarde alleen wat groter uitvallen.

Wat die ingangsimpedantie van de mengpanelen betreft, dat zou nog wel interessant zijn om te weten. Het FET-versterkertje waarover we het nu hebben, kan niet zulke lage impedanties aan. Niet dat er iets stuk gaat hoor, maar bij bijv. 600 ohm houd je zowat geen versterking meer over, en dan moeten we dus iets anders zoeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Meestal wordt op die plaats een elco gekozen wegens het formaat en de prijs. Maar niets let je er een gewone condensator in te zetten. edit: FET was iets sneller.

Op 24 april 2022 23:23:48 schreef Zippy1970:
Het zijn er eigenlijk meerdere maar allemaal DJ mengpanelen van Pioneer. Exacte impedantie weet ik niet. Ik weet wel dat er een verschil is tussen "gewone" consumenten apparatuur en professionele apparatuur. De DJ mengpanelen verwachten een signaal van tot +4dBV. De headphone uitgangen van mobiele apparatuur is max -10dBV. Dus dat is nogal een verschil.

In de documentatie van bijvoorbeeld een Pioneer DJM-750 DJ mengpaneel staat dat zijn line-ingangen -12 dBu willen zien over een ingangsimpedantie van 47 kOhm, oftewel 'consumentenniveau'.

https://docs.pioneerdj.com/Manuals/DJM_750_DRH1309_quickstart_manual/?…

Edit: hmm, zullen moderne telefoons een minimale belasting willen zien? Soldeer voor de grap eens een op L en R weerstand van 33-100 Ohm over de signaaldraad en massa?

Op 25 april 2022 08:00:13 schreef Boet:
[...]
In de documentatie van bijvoorbeeld een Pioneer DJM-750 DJ mengpaneel staat dat zijn line-ingangen -12 dBu willen zien over een ingangsimpedantie van 47 kOhm, oftewel 'consumentenniveau'.

Die begrijp ik niet. De CDJ spelers die daar normaal op aangesloten zijn, sturen op 2Vrms uit (dat is iets van +6dBV).

Wacht...

Als ik m'n telefoon of tablet aansluit, en de input gain van het kanaal staat op 0dB, dan is de maximale uitslag op de level indicator precies 0dB (dus die blijft precies in het groen). Bij de CDJs is de maximale uitslag ongeveer +9dB (die blijven precies in het oranje).

Op 24 april 2022 22:47:07 schreef RAAF12:
Een voor wisselspanning ontkoppelde source weerstand geeft meer versterking, daarom zit de elco C3 er.
Die dus.. [...]

Ik blijf het vreemd vinden dat de output te laag is van de BT kastjes. Wat voor ingangsimpedantie en gevoeligheid heeft de input van dat mengpaneel?

Vraag ik me ook af.
Een beetje mengpaneel heeft ingangen met een preset, die regelt tussen een paar mV en enkele volts, bij een ingang van 5 K ohm. Daar past zowat alles op.
Verder heb je dan ook nog tulp en jack ingangen voor muziekbronnen en die zijn allemaal meestal -10dBm voor volle uitsturing bij een ingang van 10K Ohm of meer. Dat kan tegenwoordig iedere audiobron aan.. Ts doet dus echt wat verkeerd.

Op 25 april 2022 10:37:18 schreef Zippy1970:
Wacht...

Als ik m'n telefoon of tablet aansluit, en de input gain van het kanaal staat op 0dB, dan is de maximale uitslag op de level indicator precies 0dB (dus die blijft precies in het groen). Bij de CDJs is de maximale uitslag ongeveer +9dB (die blijven precies in het oranje).

Aha.
De input gain knop ("TRIM") op zo'n Pioneer DJM-750 geeft max. 9 dB versterking, dus met die vol open (zoals in je openingsbericht) zijn beide signaalsterktes weer gelijk aan elkaar.
Aan de ingaande kant zal het dus niet liggen.

Heb je al eens de CDJ's en het telefoonkanaal naast elkaar aan gehad om het zaalniveau te vergelijken?
(Vanuit de CDJ's flink gecomprimeerde muziek, vanaf de telefoon muziek met veel dynamiek? Dan klinkt het ook zachter. :-) )

Staat het telefoonkanaal op kant "A" van de cross-fader ingesteld, en staat de cross-fader zelf naar "B" geschoven?