Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

508 meter tot aan de trafo is veel, 95mm2 alu is niet heel dik, in koper zou dat een 70 zijn geweest, wat voor die lengte ook dun is. je hebt 232V standaard dus 20V word er door buren en jouw PV gestuwd op die kabel. eens met oogle earth kijken hoeveel PV er ligt in je straat. kan ook best zijn dat er meer op die kabel zit nog. als de oude wijk op die trafo ook veel PV heeft dan heb je ook de trafo zelf nog die tegen zn vermogen word geduwd overdag. kun je wel horen doorgaans, trafohuisje zoemt anders overdag als in het donker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 april 2022 07:51:24 schreef Blue Sky:
@kees-frees: op het eind van de haspel (10m, 2,5 kwadraat) meet ik een spanningsval van rond de 1 volt maar dat is onbelast en ik heb even geen zware apparaten die ik zo kan meten. . . .

Dat is niet wat ik bedoelde als ik het goed interpreteer.
Het gaat om de spanningsval over de kabel vd omvormer naar de meterkast, de haspel dient dan als verlenging van een vd meetsnoeren, de diameter van die kabel is niet belangrijk.
En dan meten bij veel zon(-energie).

Blue Sky

Cableguy

Ah ok, dat gaat zo niet lukken want de kabel zit met een connector op de omvormer en die kan niet open als hij aangesloten zit, hij zit een met een soort bajonet fitting vast.

@testman: dat is inderdaad erg veel. In de meeste oude straten en wijken in Fryslan liggen koperkabels van 35 kwadraat en soms 25. In een paar straten in Leeuwarden ligt zelfs een 10 kwadraat en daar zitten gemiddeld 8 woningen op! Die hebben/hadden meestal maar 1 of 2 groepen in de meterkast.

Waar rook is, is stroom

Op 27 april 2022 08:21:20 schreef Blue Sky:
Ah ok, dat gaat zo niet lukken want de kabel zit met een connector op de omvormer en die kan niet open als hij aangesloten zit, hij zit een met een soort bajonet fitting vast.

Dat zal dan gaan om de kabels naar de panelen vermoed ik.
De 230V kabel heeft toch wel ergens een bereikbaar contactje ?
( voor een speciaal geval heb ik daar voor een paar hele scherpe meetpennen, die prik ik dan door de isolatie heen )

Ik denk dat door berekening prima de te verwachten spanningsopdrijving ut te rekenen.

Ik zou niet zomaar door isolatie gaan prikken, het is tenslotte geen zwakstroom.

Afhankelijk van deze uitkomst kan TS dan beslissen of het de moeite waard is om het eigen stukje kabel te vervangen.

6 meter kabel 2,5mm2 vervangen voor 4mm2 om 3000W aan PV vermogen goed te krijgen ga je niet merken, de 251V grens zit je gewoon te dichtbij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

@ testman dat had ik al bijna aan het begin van het topic gezegd, 6 meter kabel is gewoon te weinig om daar grote winst te halen. Er echter daarna al weer zoveel gezegd dat het onder gesneeuwd is. Dus ben blij dat je er nog een keer op wijst. :)

Afhankelijk van deze uitkomst kan TS dan beslissen of het de moeite waard is om het eigen stukje kabel te vervangen.

Het is altijd de moeite om voor die ca 13A die er over een lange periode door de kabel gaat om dan een dikkere kabel te nemen. Door de mindere verliezen verdien je die zo terug.

1mm2 = ca 1,9Ω/100m
1,5mm2 = ca 1,16Ω/100m
2,5mm2 = ca 0,7Ω/100m
4mm2 = ca 0,45Ω/100m
6mm2 = ca 0,3Ω/100m

Met 6 meter kabel = 12 meter heen en terug met een stroom van 13A (ca 3000W) geeft dat voor:
draaddikte > weerstand > spanningsval > verliesvermogen

1mm2 > 0.228Ω > 2.964V > 38.5W
1,5mm2 > 0.139Ω > 1.81V > 23.53W
2,5mm2 > 0.084Ω > 1.092V > 14,196W
4mm2 > 0.054Ω > 0.702V > 9.13W
6mm2 > 0.036Ω > 0.468 > 6.08W

Naar 4mm2 geeft dan maar 0,3V verschil maar het scheelt een stuk meer in verliesvermogen.
Maar ook andersom naar een 1mm2 word de spanningsval ook niet ineens spectaculair meer. Ja ook wel 3x meer maar in absolute getallen is 3V nog niet veel.
Let op dit is puur de kabel daar zijn de weerstanden in overgangen van bv schroefaansluiting en zekeringen niet in meegeteld. De totale spanning zal dan denk ik ca 1V hoger mogen liggen. Als er een overgang of zekering warm word dan zit daar duidelijk meer weerstand.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 27 april 2022 22:27:44 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 april 2022 11:14:58 schreef Kees frees:
Als je de omvormer naast de meter hangt dan heb je geen spanningsval over je eigen kabel in huis, meer kan je (zelf) niet doen.

benleentje

Golden Member

Hang dan gelijk de omvormer in het trafohuisje dan heb je de verliezen over de kabels in de grond ook niet meer. Maar het gaat over een klein stukje kabel met een heel heel klein beetje spanningsval.

De spanning hoort gewoon niet rond de 250V te zijn maar eerder rond de 240V als er veel PV in de buurt is. Een dikkere kabel is rommelen in de marge van de spanningsval, maar verdient zich wel terug door mindere verliezen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 27 april 2022 22:31:52 (58%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Iets klopt er niet in dat vermogens verhaal.
De stroom blijft constant. Daarmee is het in de kabel gedissipeerde vermogen recht evenredig met de spanningsval. Die is recht evenredig met de weerstand. En die is recht evenredig met de doorsnede.
Je zou dan verwachten dat een 6x zo grote doorsnede exact 1/6 van de dissipatie oplevert (om maar eens wat te noemen).

Het genoemde verschil tussen 2.5mm2 en 4 mm2 is nauwelijks de moeite waard. Nog geen 2‰.
Met heel mooi weer, gedurende het hele jaar door, zeg 10 uur per dag is dat dus iets van 18kWh. Zijnde €5 ofzo, op dit moment.
Iets zegt me dat de zon niet het hele jaar door elke dag schijnt. En in de winter is het toch al minder. De helft is waarschijnlijk nog steeds te optimistisch.
Zo nu en dan een lapje over de panelen halen levert veel meer winst op. En zolang de impedantie van het net te hoog is zoals bij TS... is het helemaal niet relevant.

Eric, er gaat iets mis in je berekening, want 2% van de opbrengst is ongeveer 100 kWh. Met gunstig geplaatste panelen haal je ongeveer 1kWh/jaar per Wp geinstalleerd vermogen. Nu heeft de TS niet helemaal gunstig geplaatste panelen, dus heb ik de 7200 wat naar beneden bijgesteld naar 5000kWh/jaar.

Als je dan ook nog effect sorteert dat ie een groter deel van de tijd wel wat oplevert, omdat ie niet uitvalt wegens "hoge spanning" dan wordt het rendement van een "dikkere kabel" al snel nog hoger.

Verder is er nog steeds iets raars: er zijn hints dat de weerstand van de kabel binnen TS z'n huis veel hoger is dan wat je zou verwachten op basis van 7 m 2.5mm2. Dus gewoon direct vervangen en opletten dat het goed gebeurt is een plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

want 2%

2% wel. Maar dat staat er niet. En is ook niet de uitkomst... Dus eh... brilletje, rew? :+

Daarmee gaat je eigen verhaal ook gewoon weer onderuit, en komen we terug bij wat benleentje en testman zeggen: maakt geen zak uit op die lengte.

Om de berekening nog vervelender te maken neemt de stroom af als de spanning oploopt. Als je 13A bij 230V in het net wil stoppen ~3000 watt dan heb je bij 251 Volt ~ 12A om dezelfde 3000 watt er in te duwen.

benleentje

Golden Member

Op 28 april 2022 07:07:24 schreef EricP:
Iets klopt er niet in dat vermogens verhaal.

Bedoel je mijn berekeningen? Ik heb gegevens uit de volgende tabel gehaald https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

En de maten die er niet in stonden zijn een beetje ge-interpoleert er kunnen dus wel kleine foutjes ingeslopen zijn. Maar dat is denk ik verder niet zo belangrijk. Het ging me meer om aan te geven dat een korte stuk kabel net zo goed 1mm2 kan zijn en je dan nog steeds een acceptabele spanningsval hebt.

Om de berekening nog vervelender te maken neemt de stroom af als de spanning oploopt.

Dus eigenlijk alleen nog maar gunstiger voor TS :). Dat had ik gisteren ook al gezien toen ik die berekening maakte. IK wou echter alleen aangeven dat in deze situatie die 6 meter kabel alles kan zijn van 1mm2 tot hoe dik je hem wilt hebben maar dat dat niet het probleem gaat oplossen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 28 april 2022 21:21:51 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
joopv

Golden Member

Op 23 april 2022 10:41:14 schreef Kees frees:
[...]de variabele elektriciteits prijs gaat naar negatief.
Minus 18 cent hoorde ik.

Dus als je op dat moment terugleverd met je zonnepanelen moet je betalen?

joopv

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 29 april 2022 06:34:30 (99%)

EricP

mét CE

Dan rammelt die tabel...

@joopv: ik geloof niet dat er veel particulieren zijn die een dusdanig variabel tarief hebben. Maar inderdaad, als je dat wel hebt: betalen...

joopv

Golden Member

Ik heb zo'n voorgevoel dat een variabele electriciteitsprijs ons in de toekomst min of meer opgedrongen gaat worden, als stimulans voor groener energie verbruik.

Dus dan zal er toch wel een slimme koppeling moeten komen die de momentele prijs van de energieleverancier koppelt met je eigen productie en verbruik, zodat die autoaccu / vloerverwarming / boiler / solarinverter enzovoorts de juiste dingen doen op de optimaalste tijden.

Het waait flink en er is een overschot? Stook dan die 200L boiler maar lekker op. Daar is nu geen signalering voor mogelijk.

evelo

Golden Member

Ook mijn mening.

Variabel tarief in functie van aanbod groene energie + piekvermogens (veel toestellen tegelijk aanleggen) wordt duurder betaald.

Vanuit technisch standpunt bekeken niets op aan te merken, de logica zelve.

Nu nog de politieke en emotionele standpunten even aankijken :)

EricP

mét CE

Wat denk jij dat er gaat gebeuren bij een negatieve prijs?
Of wil je beweren dat je dan niet een stapel ventilator kachels aan gaat zetten? Da's een andere vorm van global warming :)

mvdk

Golden Member

Variabel tarief is veels te moeilijk. Kijk eens naar onze zuiderburen waar nu al paniek is over dat capaciteitstarief. De angst dat je een onverwachte hoge rekening gaat krijgen omdat je even niet in de gaten hield dat je niet alles tegelijk moet aanzetten. En dat is nog goed te overzien. Zo'n variabel tarief is leuk als je een intensieve relatie hebt met je energieverbruikspatroon, m.a.w. dat je echt oplet. Zie hiervoor.
Als mijn energieboer met zo'n voorstel komt, dan zeg ik: zoek maar iemand anders. Dat betekent dat zoiets maar echt gaat landen bij een selecte groep verbruikers. Die investeringen moeten gaan doen in waarschuwings en monitoringsystemen. Bijna elke twee maanden is er hier wel een topic waarin om zoiets gevraagd word.
:) O-)

evelo

Golden Member

In de winter: warmte dumpen(opslaan) in de vloerverwarming/boiler extra opwarmen.

In de zomer: airco aan/boiler extra opwarmen.

Maar je zou dit ook kunnen uitleggen als: ik draag mijn steentje bij aan het stabiel houden van het net :)

Op 29 april 2022 13:34:35 schreef evelo:
In de winter: warmte dumpen(opslaan) in de vloerverwarming/boiler extra opwarmen.

In de zomer: airco aan/boiler extra opwarmen.

Maar je zou dit ook kunnen uitleggen als: ik draag mijn steentje bij aan het stabiel houden van het net :)

Of zoals ik het doe: auto opladen tijdens goedkope uren. Vorige week dus inderdaad met geld toe.
Dat is heel goed te managen en is verreweg mijn grootste verbruiker.

Uiteraard alleen mogelijk voor degenen die op dat moment thuis zijn. Anders moet je van Eneco en vrinden aan de thuisbatterij. Kassa.

Vervangen DOOR.
joopv

Golden Member

Hoe werkt dat dan? Heeft jouw charger een of andere real-time koppeling met je energie leverancier die de momentele prijs doorgeeft?

Neem een intelligente meter en een contract bij https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Wat software erbij schrijven en je weet wanneer je maximaal kunt gebruiken of dat het rendabel is om zelfs je thuisbatterij terug te laten duwen in het net.