Headphones Out (telefoon, tablet) naar Line In

Op 25 april 2022 11:44:23 schreef Boet:
Heb je al eens de CDJ's en het telefoonkanaal naast elkaar aan gehad om het zaalniveau te vergelijken? (Vanuit de CDJ's flink gecomprimeerde muziek, vanaf de telefoon muziek met veel dynamiek? Dan klinkt het ook zachter. :-) )

Ja, in werkelijkheid is de audio afkomstig van een mobiel apparaat, ook bij een compleet opengedraaide gain, te zacht. Dat komt inderdaad omdat de muziek van de CDJs altijd club muziek is (en dus sterk gecomprimeerd) en vanaf een mobiel apparaat is het meestal POP of oudere muziek. Niet alleen hebben die veel meer dynamiek, ze zijn sowieso een stuk zachter opgenomen.

Staat het telefoonkanaal op kant "A" van de cross-fader ingesteld, en staat de cross-fader zelf naar "B" geschoven?

Crossfader staat altijd op "through". Alleen scratchers gebruiken de cross-fader nog maar scratching wordt sowieso nog maar weinig gedaan. :)

Edit: Overigens is dat wel eens de oorzaak geweest van één van mijn genanste momenten. Ik moest draaien ergens in een club en was er van overtuigd dat kanaal 1 stuk was omdat ik er geen geluid uit kreeg. Toen er een techneut langskwam, keek hij mij eerst aan alsof hij water zag branden en schoof toen de crossfader naar het midden. Die zou ook gedacht hebben "ben jij nou DJ?". Maar ik ben zo gewend dat de crossfader altijd op "through" staat, dat ik dat niet eens meer controleer...

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op maandag 25 april 2022 14:09:24 (20%)

Op 24 april 2022 20:19:47 schreef Frederick E. Terman:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/82918/forum-post

De schakeling nu veranderd in bovenstaande. De vervorming was inderdaad weg, maar de versterking nog niet heel veel groter. Uiteindelijk de 820 Ohm weerstand weggehaald en toen kwam ik qua niveau redelijk in de buurt van de andere kanalen. Ik moet nog steeds de gain ietsje opendraaien, maar een klein beetje maar. EDIT: Blijkbaar net met de verkeerde track getest want bij andere tracks was de versterking te groot. Nu zit er een 180 Ohm weerstand in en dan zit ik qua niveau gelijk met de andere kanalen. Ik denk dat ik gewoon een 500 Ohm potmeter ga gebruiken, dan kan ik het per apparaat afstellen.

Ik heb wel het gevoel dat ik wat lage tonen mis, maar dat zal denk ik de EQ instellingen op de telefoon zijn. Dus dat moet ik eenvoudig aan kunnen passen op de telefoon (en misschien dat ik dan de gain op de mixer niet meer open hoef te draaien).

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op donderdag 28 april 2022 12:09:31 (17%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Leuk dat je het werkend hebt!
10 µF is voor 180 ohm wat aan de kleine kant, en misschien daardoor mis je wat 'laag'. Je kunt er eens 33 of 47 µF plaatsen.
Als je toevallig 100 µF hebt liggen mag dat natuurlijk ook, maar dat is dan weer 'overkill'. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het enige dat raar is, als ik de voeding aansluit (of er af haal) hoor ik even kort een toon van ongeveer 700Hz... Is dat verklaarbaar?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zou ik niet weten. Met allerlei bron- en belastingsweerstanden lijkt het versterkertje stabiel.

Wat hangt er aan in- en uitgang van het versterkertje al je de toon hoort?
Hoor je de toon ook zonder bron aan de ingang? En met een andere versterker aan de uitgang?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Aan bovenkant van R6 op de voedingspanning zit geen ontkoppel elco? Zou ik wel doen 100µF bijvoorbeeld. En de bedrading aan de gate kort houden evt afgeschermde kabel gebruiken. Een amp hoort niet te piepen als die wordt aan of afgezet. Dat is een serieuze fout. Het is goed mogelijk dat die boven de gehoorgrens staat te oscilleren tijdens gebruik.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 28 april 2022 15:55:43 (15%)

Op 28 april 2022 15:37:05 schreef Frederick E. Terman:

Hoor je de toon ook zonder bron aan de ingang? En met een andere versterker aan de uitgang?

Ook zonder bron hoor ik de toon. Een andere versterker kan ik niet (makkelijk) uittesten. Zal dat binnenkort even uitproberen.

Op 28 april 2022 15:47:53 schreef RAAF12:
Aan bovenkant van R6 op de voedingspanning zit geen ontkoppel elco? Zou ik wel doen 100µF bijvoorbeeld. En de bedrading aan de gate kort houden evt afgeschermde kabel gebruiken. Een amp hoort niet te piepen als die wordt aan of afgezet. Dat is een serieuze fout. Het is goed mogelijk dat die boven de gehoorgrens staat te oscilleren tijdens gebruik.

Die 100µF elco er bijgezet, maar nog steeds die piep.

Ik heb het geluid opgenomen: http://whutever.com/privatefiles/geluidje.mp3

Je hoort een piep (en een klik) als ik 'm aanzet, en een piep als ik 'm uitzet.

RAAF12

Golden Member

Het klinkt niet als een aanlopende oscillerende amp dit is meer een gonggeluid heel apart, dat wel. Maar ik zou wel even testen met een scope of de output stabiel is. Met een oscillerende amp kan je tweeters opblazen.

Zojuist de scope aan de uitgang gehangen en de 700Hz "gong" wordt niet geregistreerd. Dus die komt uit m'n mengpaneel, niet de versterker. Uitgangssignaal is heel schoon.

Wat ik wel zie, zijn pieken bij het aan- en uitzetten van de versterker. De hoogte van de piek verschilt bij het wel of niet gebruiken van de ontkoppel elco:

Met 100µF ontkoppel elco tussen + en - van de batterij:
Aanzetten: +4V piek
Uitzetten: -2V piek

Zonder 100µF ontkoppel elco tussen + en - van de batterij:
Aanzetten: +4V piek
Uitzetten: -6V piek

RAAF12

Golden Member

Maar als je het 700Hz signaal wel hoort over de luidspreker maar niet ziet op de scope is er iets magisch aan de hand. De vraag is of je kan leven met een versterker die piept tijdens het aan en afschakelen of dat je er vanaf wil.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 28 april 2022 22:52:11 (32%)

Nou, ik wil sowieso van die pieken bij het aan- en uitzetten af (als het kan). Als het volume per ongeluk openstaat als ik het versterkertje aanzet en daardoor een paar speakers opblaas, dan worden een hoop mensen niet blij...

En dat gong geluidje heb ik nooit eerder gehoord bij het aansluiten van een apparaat op het mengpaneel. Dus "iets" gaat er niet goed en ook hier geldt dat ik liever niet per ongeluk een mengpaneel opblaas.

We praten over professionele apparatuur. Een DJM 900-NXS2 kost toch al snel €2400. Is toch zonde als ze dat op m'n gage inhouden. ;)

Om in ieder geval de pieken op de uitgang tegen te gaan, heb ik een soft-clipper toegevoegd:

Het gekke is, dat dit letterlijk maar half werkt, en ik begrijp niet waarom. Als ik een sinus golf door de schakeling stuur, zie ik op de scope dit:

Waarom?

RAAF12

Golden Member

Dan gebruik je zoiets dergelijks

Si diode's geleiden bij ong.0.7V germanium diodes bij 0.2V.

Dat gekunstelde gong geluid lijkt mij bij de versterker te horen als aan/uit indicatie.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 30 april 2022 18:12:07 (29%)

Maar ik wil op ongeveer 5V clippen.

Dan zou ik dus in iedere richting ongeveer 7 diodes in serie moeten zetten. Terwijl het met die twee zeners in serie ook zou moeten werken...

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op zaterdag 30 april 2022 14:33:53 (67%)

De piek bij het inschakelen kun je zo beredeneren:
Wanneer de schakeling uit staat, staat er 0 V over koppelcondensator C2.
Schakel je nu de voedingsspanning in, dan staat er bijv. 6 Volt op het knooppunt R6-C2. Doordat over de condensator nog 0 V staat, staat aan de uitgang diezelfde 6 V.
De condensator gaat nu opladen door R6, R10 en de ingang van je mengpaneel heen. Daardoor neemt de spanning over de condensator toe (en de spanning over de uitgang af), totdat de spanning gelijk is aan de spanning tussen knooppunt R6-C2 en massa (over R10 staat 0 V wanneer er geen laad-/ontlaadstroom loopt). Op de uitgang staat nu 0 V.

Bij het uitschakelen is het vergelijkbaar:
C2 is opgeladen tot bijv. 6 V, maar de linkerkant van C2 wordt plots 0 V. De rechter kant van C2 wordt dan -6 V. Nu gaat de condensator ontladen totdat er weer 0 V staat tussen de rechter kant van de condensator en massa.

Het makkelijkst is de voedingsspanning langzaam laten opkomen en afzakken, dan laadt en ontlaadt condensator C2 langzamer, wat de scherpe piek moet laten afnemen.
Wat is het effect als je in serie met de batterij een weerstand opneemt van 1 kOhm, en daarna een elco van 1000 µF naar massa?
Je schakelaar komt tussen batterij en die weerstand.
(De voedingsspanning die overblijft wordt iets lager.)

Anders kun je de uitgang vertraagd in- en uitschakelen, of een seconde dempen rond het in- en uitschakelen. Maar als een RC netwerkje aan de ingang ook werkt, is dat veel eenvoudiger.

Vandaag even de schakeling goed aangesloten op de scope, en niet alleen zie ik dat alleen negatieve spanningen geclipped worden, maar ook dat het signaal uit fase is (geïnverteerd)...

Dat is natuurlijk "normal behavior" voor een JFET.

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op zaterdag 30 april 2022 19:40:40 (13%)

Op 30 april 2022 15:48:54 schreef Boet:
Het makkelijkst is de voedingsspanning langzaam laten opkomen en afzakken, dan laadt en ontlaadt condensator C2 langzamer, wat de scherpe piek moet laten afnemen.
Wat is het effect als je in serie met de batterij een weerstand opneemt van 1 kOhm, en daarna een elco van 1000 µF naar massa?
Je schakelaar komt tussen batterij en die weerstand.
(De voedingsspanning die overblijft wordt iets lager.)

Ik heb hier even twee simulaties van gedraaid. Eerste afbeelding is zonder RC netwerk in de voeding (R = 1 Ohm, C = 1 pF), tweede met (R = 1 kOhm, C = 1000 µF). De 2,5 kOhm weerstand stelt de DC belasting door twee versterkertrapjes voor.
Voedingsspanning is in de simulatie 5 V.
Verticale lijn staat gespiegeld in de rechter grafiek, valt me nu op.

Je ziet dat:
- linker grafiek, de voeding meteen opkomt.
- rechter grafiek, er meteen na het inschakelen een scherpe piek wordt gevormd over de uitgang, gelijk aan de voedingsspanning van 5 V. Dit is de "pok".

Je ziet nu, mét RC, dat:
- linker grafiek, de voeding geleidelijk opkomt. Na ongeveer 5 seconden is die 'op spanning' (buiten beeld).
- rechter grafiek, de scherpe piek is verdwenen en er ontstaat nu een langzame 'bult' van 600 mVt na 400 ms.

Als we rekening houden met 47 kOhm ingangsimpedantie als belasting parallel over de uitgang, is de 'bult' 270 mVt na 200 ms.
Beide liggen ruim onder de 20 Hz. Onwaarschijnlijk dat de apparatuur daar iets mee doet, en anders
- is het in ieder geval geen scherpe "pok" meer + buiten het gehoorbereik.
- zijn de pieken flink gedempt t.o.v. zonder RC-netwerk in de voeding.

Bij uitschakelen heeft de RC-schakeling hetzelfde effect. Simpel en het proberen waard.
Je zal daarmee ook wel van de 'oscillatie' af zijn (schakelingen waar je een scherpe piekspanning op zet, hebben de neiging te gaan trillen).

De pest met clippen, is dat je wilt clippen buiten het dynamisch bereik waarin je muziek zit, anders ga je ook de muziek clippen (vervormen). Dus je in-/uitschakelpieken blijven bestaan, luider dan het gemiddeld muziekvolume.

Op 30 april 2022 15:48:54 schreef Boet:

Wat is het effect als je in serie met de batterij een weerstand opneemt van 1 kOhm, en daarna een elco van 1000 µF naar massa?

Dan is de piek zo goed als helemaal weg, maar de versterking halveert bijna...

Dit geval blijft mij verwonderen, even terug naar het begin met uw welnemen :

Op 24 april 2022 10:50:51 schreef Zippy1970:
. . . aan moet sluiten op een mengpaneel.

Is dat altijd hetzelfde mengpaneel ?

Zal het zo zijn dat de andere bronnen te hard zijn ?

Op 1 mei 2022 18:35:19 schreef Kees frees:
Dit geval blijft mij verwonderen, even terug naar het begin met uw welnemen :

Is dat altijd hetzelfde mengpaneel?

Niet altijd dezelfde. Het zijn veelal professionele (DJ) mengpanelen van Pioneer. Maar ook op mijn "normale" huis- tuin- en keuken versterker is het probleem daar. Overigens is dit een bekend probleem. Het internet staat er redelijk vol mee, maar blijkbaar heeft niemand ooit de moeite genomen er iets voor te maken.

Overigens heeft Pioneer zelf het probleem wél aangepakt. Al hun nieuwe apparatuur heeft een schakelaar waarmee de (aux) ingangen geschakeld kunnen worden tussen "professionele" apparatuur en mobiele apparatuur.

Dank voor je reactie.

Toch vreemd dat ik dit probleem niet zo herken, blijkbaar hebben sommige mengtafels niet zo'n groot regelbereik op de voor-regelaar ( of hoe noemt men dat ? )

Nu ja, ik zat nog even te zoeken naar audio trafo's, die bouwde ik vrougah in "sloffen" (multikabel) voor microfoon's.
Dat waren prijzige dingen weet ik nog, en jawel gevonden :
https://www.eoo-bv.nl/384-lf-aanpassings-trafos
Dat was de bovenste hier.

Maar de andere zijn aanmerkelijk vriendelijker in prijs.
Dat is een experiment waard lijkt mij zo, welke verhouding je dan moet hebben dat weet ik niet maar bedenk dat geluid sterkte logaritmisch werkt.

Op 1 mei 2022 22:54:42 schreef Kees frees:

Dat is een experiment waard lijkt mij zo

Het enige dat ik nog wil bij m'n huidige schakeling, is een werkende soft-clipper. Dan is hij wat mij betreft helemaal perfect. De soft-clipper zal ook de piek bij het aan-uit schakelen afvlakken, plus dat je daarmee ook aangesloten apparatuur beschermt.

De soft-clipper werkt, zoals ik eerde beschreef, "half". Als ik zou snappen waarom, zou ik het misschien op kunnen lossen.