Harman Kardon SUB-TS7 plopt

Heb van iemand een SUB woofer TS7 van Harman Kardon.

Er staat wel e.e.a. hier op de site, maar echt heeft het me nog niet geholpen. Meeste is ook al gedateerd, wellicht dat iemand nu een prima tip heeft.

Na inschakelen van de subwoofer, gaat een blauwe led branden, dat is goed.
Dan hoor je een plop en wordt de led oranje(amber) van kleur...30 seconden niets, led wordt weer blauw en er volgt weer een luide plop. Dit blijft zich herhalen.

Iemand een idee waar te beginnen met zoeken?

Sine

Moderator

Heb je ook al gekeken of je sub last heeft van de dingen die in die topics staan?

Het zijn in de regel namelijk steeds dezelfde problemen die bij deze dingen voorkomen.

mel

Golden Member

1 of meerdere elco,s van de voeding waarschijnlijk.Deze kunnen uitgedroogd zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarschijnlijk zijn er meerdere uitvoering van de sub, dus ik weet niet of ik het juiste schema heb.
Maar op dit plaatje zou het C233 of C234 kunnen zijn.

Op 1 mei 2022 10:17:26 schreef MJN:
[bijlage]

Waarschijnlijk zijn er meerdere uitvoering van de sub, dus ik weet niet of ik het juiste schema heb.
Maar op dit plaatje zou het C233 of C234 kunnen zijn.

zal daar eens gaan beginnen
ben al begonnen met resten lijm weg te halen, volgens andere berichten lijkt die geleidend te worden na verloop van tijd

Die lijm zorgt bij deze subwoofers zeker voor problemen. Je moet alle lijm weghalen, op zowel het voorversterker printje als rondom de eindversterker.

Groeten, Ron.

reparatie project heeft een tijdje stil gelegen, van het weekend weer eens ingedoken.
Nu kwam ik een paar half-verkoolde transistoren tegen, de hadden de print dermate beschadigd, dat de solderingen los in de print hangen.
Volgens het schema
https://www.circuitsonline.net/forum/file/45322
is het een B649a (Q105) en een D669a (Q106)|

Dit zijn van die kleine TO-behuizingen (TO126), nu had ik op het werk nog een BD650 in TO220 gevonden. Die kunnen denk ik wat meer temp en stroom aan.

Mijn vraag is, is die B649a en BD650 uitwisselbaar?
Grootste verschil is de Vcbo -180V(B649a) tegen -120V(BD650)
Het circuit heeft een ingangs spanning van +15V, dus ik vraag me af of dat enig kwaad kan dan.
Mijn analoge techniek is niet zo best :-)

https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A100/BD646_BD648_BD650-IS…
https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A100/2SB649_A_UTC.pdf

Henry S.

Moderator

De BD649A is een vermogens Darlington, dat gaat niet werken.

De 2SB649A en 2SD669A hebben beiden ook nog een ranking (hFE: B-C-D) die je niet opgegeven hebt.

Mogelijke vervangers zijn 2SA1220A/KSA1220A en 2SC2690A/KSC2690A, en ook hierbij moet je op de ranking letten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 augustus 2022 20:01:17 schreef Henry S.:
De BD649A is een vermogens Darlington, dat gaat niet werken.

De 2SB649A en 2SD669A hebben beiden ook nog een ranking (hFE: B-C-D) die je niet opgegeven hebt.

Mogelijke vervangers zijn 2SA1220A/KSA1220A en 2SC2690A/KSC2690A, en ook hierbij moet je op de ranking letten.

is het in jip en janneke taal uit te leggen waarom dat niet gaat, wat het verschil dan is met een Darlington?

Henry S.

Moderator

De darlington is een uit twee transistors bestaand onderdeel met speciale eigenschappen, een vermogensdarlington is daarbij ontworpen als vermogenstransistor.

Je 2SA/2SC transistors zijn geen van beiden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.