Inductie 1 zone panherkenning defect

Van mijn Inductie (AEG HK955423IB 11kW 3 fase) werkt van 1 v/d 5 zones de panherkenning niet.
Zelfs getest met een ijkplaat.
Je blijft wel een lichte tik horen om de 1,5 seconde in de pan (is geen relais)

De zone rechtsonder herkent de pan niet. (Middelste is 1 grote zone)

Ik heb al wat uitgezocht naar aanleiding van andere topics.
- op alle 3 de fasen staat spanning
- ventilatoren doen het
- inductiespoel van defecte zone omgewisseld, die doet het op een andere zone wel en een andere op de defecte zone doet het nog steeds niet
- de zware printlijnen nagelopen en nagesoldeerd
- Om alvast wat te proberen de 2 grote MKPH 0.68µF 800V condensatoren en de MKP 4µF 400VDC (filter)condensator eruit gesoldeerd en omgewisseld met de andere zone

Heeft iemand een tip waar ik verder zou kunnen zoeken?
Alvast dank!

denk dat de 2 igbt geen aansturing krijgen. die kunnen ook kapot zijn. plaat is uit 2013 zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reacties!

Dan ga ik eens op zoek naar nieuwe igbt's. Dat is de RJH60F7, ik zag op ander topic dat daar een vervanger voor gezocht moet worden.
Je noemt ook de aansturing, bedoel je dan deze igbt's of nog iets anders?

Trafo T101 is van de zone die wel werkt.

De tik is de poging tot pandetectie. Een korte burst. Volgens mij zijn de igbts dan nog ok. Is de tik van hetzelfde volume (kracht) als de andere zones)? Bij een ander flauwer geluid kan de eindtrap alsnog het probleem zijn. Enkel met scope na te kijken. Uitsolderen en testen is riskant werk. Wat doet de stroommeting? T101 model. T01?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 1 mei 2022 08:20:06 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het tikje is van hetzelfde volume als op een andere zone.
Op een andere zone gaat het tikje direct over in gezoem van opwarmen/vermogen spoel.

Stroommeting T101 moet ik de plaat weer even uit elkaar halen ;-)
Wat bedoel je met T01?

Dat tikje overgaat op vermogen is normaal. Volgens (volume hetzelfde) mij dus niet de eindtrap.

T101 was vd werkende schreef je dus het is hetgeen ernaast. De onderdelen vd achterste en voorste plaat schelen precies 100?? R links R55. Rechts R155..... Dus trafo rechts T101 trafo links??? T01?? Niet zichtbaar op foto. Ik gok maar wat.

Mss secundaire vh spoel een ohms nameten. Primair is gewoon een enkele draadbrug. Als je scope hebt mss tackvorm (burst/kookplaatdetectie) nakijken op de secundaire vh meetspoel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meet de IGBTs extact na met een werkende zone, een klein verschil kan starten doen falen

Hij detecteert NIET dat er een pan op staat dus vergelijken gaat het beste met een andere zone waar je GEEN pan op zet.

Wat ik er van begerepen heb is dat ie kijkt of ie vermogen kwijtraakt aan de pan. Als dat niet het geval is, dan roept ie: "Geen pan!".

Als dit zo is, dan zou je verwachten dat ofwel geen output spoel is aangesloten (iets kapot naar de spoel toe dus) ofwel dat er iets mis is met die detectie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

eens een andere pan geprobeerd? vaker gezien dat vrij slechte braadpannen maar op 1 of 2 pitten werken, en eenmaal warm dan toch niet meer willen.

als de igbt niet werken, dan ook geen pandetectie, die kleine teststroom is gewoon via de inductie omvormer. echter hoor je geen relais bij deze fornuizen, maar de pan zelf die reageert. het relais hier schakelt de hele voeding van de module..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probeer eens een andere spoel op die groep aan te sluiten, dan weet je meteen of het aan de spoel ligt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie reacties!
Afgelopen weken weinig tijd gehad om verder te kijken, nu weer wat kunnen doen.

@EricN, die andere trafo was inderdaad T1 ;-)
die nagemeten en vergeleken met T101; was hetzelfde.
T1 en T101 ook omgewisseld, nog steeds zelfde zone defect. trafo is dus OK.

IGBT's ook nagemeten en vergeleken. Ook die waren hetzelfde.
Daarna de IGBT's ook gewisseld en weer gesoldeerd.
En nog steeds dezelfde zone kapot.
IGBT's dus ook OK.

En om maar te proberen:
C14 en C15 gewisseld met C114 en C115, ook geen resultaat.

Heeft er iemand misschien nog een andere suggestie?

Wissel eens de spoelen/ pit om, heeeel soms een sluiting in..

Dat was de allereerste stap, maar dat was het helaas niet ;-)

de blok condensatoren hebben de volle stroom van de pitten erdoor lopen, die kunnen ook slecht zijn. heb je een temperatuursensor op elke pit zitten? steek de sensor van een andere pit eens in op de kapotte, kan zijn dat de ntc stuk is.

werkt het dan nog niet, ruil de unit om als je de rechts onder pit vaker gebruikt als bijv linksboven.

met de jumper langs TAB102 lijk je een enkele sturing van de print voor 1 pit te maken, dan zouden de printen identiek zijn. je hebt ook de hulpvoeding nog, die kan ook instabiel zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de blok condensatoren had ik ook al omgewisseld.

Er zit inderdaad een temp sensor op, maar die was ook al meegewisseld met de spoel. maar dezelfde zone blijft defect.

De hulpvoeding, is dat die gele aan rechterkant, naast T102?

je gaat nu diep in de elektronica moeten gaan. Ontwerp/circuit analyse en zoals reeds vermeld uitmeten met oscilloscoop. Dat gaat vanop afstand een ingewikkelde zaak zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat gaat voor mij ook wel te ingewikkeld worden ;-)
De meest gangbare zaken hebben we nu wel gehad denk ik.

Dan wordt het toch ene nieuwe (en dure :/ ) printplaat.
Ik zie op de AEG website dat deze speciaal voor rechterzijde geconfigureerd is. Hij lijkt op eerste gezicht op de linker, maar blijkbaar toch net iets anders.

Ja. De datakabel gaat doorheen alle printen. Identificatie is dus nodig. Soms kun je het zelf nog aanpassen via het service menu.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kan voor je kijken of ik nog een print heb, wellicht alleen te configureren!!

oh, ik had al gelijk een nieuwe print bij AEG besteld.
Mocht je toevallig iets hebben, dan zou dat heel tof zijn! :-) En dan zou ik moeten kijken of ik deze kan annuleren.