Paars groen laptopscherm, kabel of scherm?

Redelijk overtuigd dat het geen software maar een hardware probleem is. Van het ene op het andere moment: dichtgeklapt op tafel, weer opengeklapt iets later en dit probleem gekregen.

Google verteld me dat dit een verbindingskabel of een defect scherm is, maar nergens hoe ik het één of het ander uit kan sluiten.
Ik heb groenige en rozige verkleuring en 'ghosting' of 'image retention': het net afgesloten venster blijft enigszins zichtbaar.

Kabeltje is 5euro bij Medion, maar helaas niet meer leverbaar...

Concrete vraag (1): hoe gangbaar zijn deze aanslutingen, 30 pins op een full HD scherm: moet ik echt een Medion kabeltje hebben of is dit gestandariseerd en kan ik elk willekeurig 30 pins kabeltje nemen?

Concrete vraag (2): tips?

Wat heb ik geprobeerd?
Het betreft een Medion Akoya E6421. Heeft een zwaar leven gehad (inmiddels veel in het plastic gegoten moertjes verdwenen) maar is wel MIJN laptop, lekker ingericht xoals ik het fijn vindt... (meer geheugen, 250GB SSD naast de 1TB vaste schijf, veel geïnstalleerde software, etc.)
Uit elkaar gehaald, stekker op moederbord losgehaald en weer vastgezet en wat met het kabeltje gefriemeld maar geen verschil op scherm zichtbaar. Kabel op scherm NIET losgehad, te goed vastgeplakt.
Laptop werkt PRIMA met een extern scherm.

Kabel:

Wel een stuk of 4 andere benamingen voor dit serienummer gevonden, maar allemaal niet voor een normale prijs vindbaar. 20euro (ex verzending uit GB) voor een gebruikte vind ik wat duur als ik niet weet of het we de kabel is...

Scherm:

Persoonlijk denk ik dat het het scherm zelf is en niet de kabel.
Ineens het probleem krijgen en dan nooit meer weg gaan, zelfs niet eens geflikker ?
Dat zou een kabel nog wel kunnen doen om af en toe contact te maken.
Maar als dat niet het geval is denk ik aan het scherm zelf.

Ik heb hier nog wel een LP156WHB schermpje liggen wat gebroken is.

Geen full HD, maar HD ready maar prima om te testen. Dan kun je het scherm vrij snel uitsluiten.

Stekker is makkelijk los te halen, het plakkertje eraf halen (die met t stickertje) en daarna schuif je de stekker er zo uit

Als je geen haast hebt kom ik vast wel eens een geschikt schermpje tegen, er gaan genoeg laptops naar de oud-ijzerboer waarvan niet perse het scherm defect is.

Het lijkt mij meer op een slecht of defect smd onderdeel op het printje van het scherm..
Met de juiste spullen makkelijk te vinden , zonder of weinig kennis is dit bijna niet te doen.

Kijk even op panellook.com. Hier vind je jouw scherm met alle mogelijke alternatieven.

Uit eigen ervaring weet ik dat je vrijwel nooit het exacte scherm vind en dat is vaak ook helemaal niet nodig. En als je al het exacte type vind, dan is de kans groot dat er in de kleine letters staat dat de winkel je een 'compatible' scherm stuurt.

Zelf had ik een scherm met 262K kleuren en een wat slechte kleur echtheid. Die ging stuk en nu heb ik een 16M+ IPS scherm met significant beter beeld. Dat scherm was zelfs goedkoper dan het 'originele' scherm.

Edit:
Grappig: https://www.panelook.com/modelcompare.php?ids=22815,27229,25578
Ik had de B156HAN04.1 , die is compatible met jouw scherm. Nu heb ik een NV156FHM-N41, ook compatible, maar veel mooier beeld. Doe er je voordeel mee...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op dinsdag 3 mei 2022 21:12:29 (16%)

Ik heb hier nog een PEAQ MD99191 laptop liggen die defect is, maar het beeldscherm is nog goed!

is een 15,6" Full HD scherm..

PM me maar...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

@ allemaal: thanks voor de feedback!

@Roches: Past dat scherm qua connectoren? En is dat toevallig een "PEAQ PNB P1115-I3N1 ALU"? Want die hebben we ook eentje gekocht rond de tijd van mijn Medion en deze is net weer in gebruik genomen omdat de veel nieuwere vervanger terug is naar HP... :( (of eigenlijk reparatiebedrijf van de verkoper)

@DJSmiley, waar woon je? Ik rij maandelijks van Rotterdam naar Utrecht (a.s. maandag weer) dus als het op de route is, kom ik graag even langs (om het scherm te lenen, even te testen of wat je maar in gedachte had).

Ik heb niet heel veel haast, maar zie erg op tegen (1) geld uit geven voor een nieuwe en (2) mijn laptop kwijt raken.

Voor wat betreft loshalen stickertje op het stekkertje op het scherm: zag er heel fragiel uit allemaal en zou niet de eerste keer zijn dat ik met een 'reparatie' dingen erger maak... (Ik heb nog een HTC HD2 liggen ter reparatie waar een nieuwe digitizer voor klaar ligt maar heb hele scherm gesloopt met loshalen volgens de Youtube handleidingen 8)7 )

Best kans dat t schermpje van Roches past, meestal zijn het 30pins connectoren die redelijk uitwisselbaar zijn.

Ik woon in Nunspeet. Da's niet echt op de route :)

Woensdag (avond) vertrek ik voor een goede 2 weken naar de UK vanuit Hoek van Holland. Ik kom dan (dus) langs Rotterdam. Kleine moeite om dus ergens langs de A20 een tussenstop te maken en dat schermpje eventueel te testen.

Heb 'vroeger' de nodige laptopreparaties dus dat is niet heel veel moeite en ik gok dat, ondanks de barst, dat een prima test is en bevestigd of het t paneel is. (en zal ff zoeken misschien heb ik ook nog wel een ander paneeltje - weet alleen niet of die ook FHD is)

Heb ook nog een niet gebroken scherm uit de oudijzerbak gevist net, LP156WH3. Is ook geen full HD.

Roches stuurt de laptop op, hopelijk weet ik dinsdag of het scherm werkt!
DJSmiley, ik mail je als de afspraak alsnog door moet gaan (en of je daar tijd voor hebt) als het nodig is, maar ik ga er nu even van uit dat het niet nodig is. Zal de uitkomst uiteraard ook hier melden.

Mooi groen beeld, maar dat hoort zo _/-\o_

Scherm was netjes 1-op-1 over te zetten. Kabel trouwens niet: de kabel van Roches Peaq laptop heeft aan de moederbord kant ook de camera-voeding e.d. op de enkele moederbord-stekker terwijl mijn Medion daar een separaat kabeltje voor heeft lopen. Aan de scherm kant was de connector wel standaard/hetzelfde.

Mijn Medion-scherm in de Peaq teruggeplaatst en nu heeft de Peaq een groen scherm, dus elke twijfel waar het probleem zat is nu wel weg.

Roches: BEDANKT!!!

De rest bedankt voor de tips en aangeboden hulp!

Graag gedaan en veel plezier er nog mee!

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Tof, weer iemand geholpen en e-waste gered/voorkomen _/-\o_
Ik vindt dat altijd tof om hier te lezen dat men bereid is elkaar te helpen met onderdelen om zo weer iets te repareren.
Een van de toffe dingen hier op het forum, een actieve behulpzame communitie.