Marantz NR1510/N1B valt uit / schema gezocht

Ik heb hier een Marantz receiver model NR1510/N1B die uitvalt bij een spanningsdip. ( bij aanzetten van bijvoorbeeld een haardroger valt deze uit en gaat direct weer aan )

Het zit duidelijk in de voeding, heeft iemand de oplossing of een schema van?

Bedankt voor het schema, maar het is helaas niet de juiste, deze is voor de NR1501 i.p.v. de NR1510.

Ik heb het schema of service manual van de NR1510 ook niet kunnen vinden, althans niet gratis. Tegen betaling van 13 euro is de service manual te downloaden via deze URL.

Volgens jouw beschrijving is de NR1510 gevoelig voor spanningsdips op het lichtnet. Je zou ook uit kunnen zoeken hoe groot de spanningsdip is die optreedt bij het inschakelen van de haardroger. Wellicht kun je maatregelen bedenken om de spanningsdip te reduceren.

vergeten

Golden Member

Deze dan? https://elektrotanya.com/marantz_nr1510_receiver_user_manual.pdf/downl…
Zelf even downloaden, is 11,1 Mb en daarmee veel te groot om hier te plaatsen.

EDIT: is helaas een owners manual geen servicemanual :(

Zit er een standby voeding in?
Die zijn redelijk simpel en recht-toe-recht-aan, en zo reageert hij dan ook op varierende (dipje in de) netspanning.

Daarvan zou een elcootje slecht kunnen zijn na de brugcel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Klopt er zit een standby voeding in met het voedings ic TOP268VG die wel verdacht is, en die ga ik maar is vervangen.

vergeten

Golden Member

Zomaar die TOP vervangen is niet de goede weg. Als die stuk zou zijn is hij stuk, niet bij een dipje even kapot, en dan weer heel, kan niet.

Als het bufferelcootje waaruit de TOP zijn spanning ±320v DC aangevoerd krijgt niet goed is gaat hij bij een dipje even door de knieen. Dus de componenten die rondom de TOP zitten allemaal checken.
Kijk daar eerst naar, meten is weten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 4 mei 2022 23:05:07 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De elco is al vervangen, het ic heeft een onderspanning beveiliging ingebouwd. Vandaar dat een schema welkom is.

WillemV2

Special Member

Op hifiengine.com staan wel service manuals van de NR1508 en de NR1609; mogelijk zijn die bruikbaar? Ik kan me voorstellen dat bij opvolgende modellen de grote verschillen niet voornamelijk in de voeding zitten?

Op 6 mei 2022 09:01:39 schreef WillemV2:
Op hifiengine.com staan wel service manuals van de NR1508 en de NR1609; mogelijk zijn die bruikbaar? Ik kan me voorstellen dat bij opvolgende modellen de grote verschillen niet voornamelijk in de voeding zitten?

Dit lijkt mij een goede tip. SMPS schema's van NR1508 en NR1609 zijn op het eerste gezicht identiek, en beide gebruiken de TOP268VG. Service Manual van de NR1508 vind je hier: https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/nr1508.shtml
Vermoedelijk is registratie vereist om de SM te downloaden.