zoekt service manual of schema Korg AX300G

Beste forum mensen heb hier nog een oude Korg AX-300G jaren 80 begin 90
een hele oude gitaar effect apparaat.

Staat hier al meer dan 4 jaar een oude Korg AX-300G te wachten op een reparatie, maar heb jaren geleden, en zelfs nu nog liggen te vragen aan service centrums over de gehele wereld voor een service manual of een schema ervan ,maar krijg geen antwoorden, of ze zeggen gewoon, mogen we niet geven, zo op deze manier kan ik deze niet repareren, en is dit dus sloop aan het worden. dat vind ik dus pure onzin, om hem daarvoor te gebruiken, deze heeft toch een reparatie verdient, en geen sloop.

Kunnen jullie eens kijken of er ergens een gratis service manual te vinden is, een schema zou ik ook al tevreden mee zijn.

Het apparaat gaat aan maar geen geluid , ook geen led display dat oplicht wel een lcd display dat op een regel alleen maar blokken laat zien, ik heb er een andere display aan gehangen , en geeft ook blokjes weer.

er klopt dus iets niet, de voeding spanning op de ingang is ok ,en ook de spanningsregelaars geven de juiste spanning af , de twee quartzen geven de juiste frequentie af.

Er was ook ergens op een Duits forum iemand met dezelfde problemen, en die vertelde dat hij ook weer ergens gelezen had dat er twee quartzen defect zouden zijn met dit zelfde probleem als ik nu hebt, dat veel mensen erg vreemd en raar vonden, toen later een bericht ((ik heb ze beide vervangen en werkte weer)), ik heb ook eens nieuwe quartzen erin gezet maar nee geen verandering , dus oude quartzen gewoon terug gezet.

het kan dus zijn dat er ergens een bepaalde spanning niet goed aankomt of een signaal.

zou super zijn dat er mensen zijn die ergens een schema of service manual hebben ,of weten te vinden.

Let op het is een AX300G ((GEEN AX3000G))

alvast heel erg bedankt voor de geboden hulp
Mvg Demon

mel

Golden Member

Als je een scoop hebt, kan je de signalen bekijken. Zo te lezen is het een ding met een microprocessor, je kan kijken of er iets gebeurd op de data en adreslijnen.Of misschien is er gewoon iets simpels stuk, een gewoon ic kan ook stuk raken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

bedankt voor de reactie een scoop heb ik maar zie niet veel reactie op de processor en geheugen chip gebeuren, de spanning rond de 5 volt komt op alle punten aan op de processor, er zullen nog spanningen afgesplits worden naar verschillende punten die misschien ook niet echt 5volt krijgen, maar goed ik moet echt dat schema zien te vinden

dank voor het mee denken

[Bericht gewijzigd door Demon op vrijdag 6 mei 2022 16:59:49 (24%)

Beste Forum mensen
kan mij echt niemand helpen aan een schema van de Korg AX300G
deze zijn gewoon te verkrijgen bij de Korg, maar ik ben niet geautoriseerd
deze te krijgen alleen maar een service centrum kan en mag deze inzien, en die geven je niks, ik begrijpt het bij nieuwe producten wel , maar deze is tussen de 80-90 jaren gemaakt, dus heel oud.

zonder schema wordt het niks, misschien dat er mensen zijn die de schema's op een DVD hebben staan, of mogen inzien

het apparaat ziet bijna gelijk uit met de AX30G maar weet niet hoe het binnen op de PCB eruit ziet, zal wel heel anders zijn qua opbouw schema.

ik hoop dat er toch mensen zijn die het voor mij kunnen uithalen zou super zijn.
alvast hartelijk bedankt
Mvg demon

Arco

Special Member

Is wel te koop (AX30 schijnt zelfde alleen met minder geheugen): https://www.analogalley.com/osccart/product_info.php?products_id=714

Dat ze de schema's niet openbaar maken is niet zo vreemd: veel jaren '70/'80 spul verkoopt nog steeds goed en is nog steeds in productie.
(bijv. bij Moog verkopen ze nu meer jaren '70 synthesizer spul als in de jaren '70 zelf en tegen hogere prijzen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt Arco
ik zal daar nog eens na op zoek gaan, wie weet vind ik daar wat van
Dank jullie wel
mvg Demon

Van veel oud spul is helaas niks meer te vinden. Dan zul je moeten gaan reverse engineeren.

Ik ken het hele ding niet. Maar als op jou device er geen CPU activiteit is kun je de voeding checken (blijkbaar al gedaan) en vervolgens kijken waar de reset van de CPU vandaan komt. Dat is ook vaak een bron van problemen: Een reset supervisor chippie waar een elcotje of tantaal rot in is.

Dan komt het echt op ervaring en volharding neer om zoiets te kunnen fixen. Anders post eens een paar foto's van de PCB's om een indruk te krijgen van de gebruikte technologie.

Zitten er eproms in het apparaat? Alles wat zo oud is met eproms is een tijdbom, dus als je de eproms kunt uitlezen zou ik het zeker doen om de inhoud te borgen (als het al niet te laat is).

Zo heb ik eens een print gehad uit een jaren 80 apparaat waar een van de 2 eproms bitrot had, heb ik niet meer kunnen herstellen helaas.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.