Op 10 juli 2021 16:59:08 schreef testman:
dat heeft zeker wel te maken met een modulerende compressor, immers ramt die niet ineens vol aan en komt dan los. dat doet een modulerende compressor dus wel, langzaam op vermogen komen, en dat kan dus net niet. elektronica ziet dat de compressor vastzit en kapt af.
das een redenering die niet echt steek houdt.
Het is geen kwestie van vermogen, immers, zolang de rotor niet draait verzet de motor geen mW aan vermogen. Het is en kwestie van koppel om de motor uit zijn dode punt te krijgen, of door de compressie.
kleine (enkele kW) eenfazige motoren hebben een beroerd startkoppel. de motor trekt een hevige stroom om een belabberd startkoppel te leveren.
Een driefazige motor van éénzelfde vermogen heeft een wat groter startkoppel, maar niemand wil een bescheiden airco met driefazige aansluiten omdat dat gewoon niet voorhanden is.
De oplossing is een frequentiesturing. zet monofaze om in driefazen, en als bonus kan die bij snelheid nul de frequentie en spanning zodanig aanpassen dat je een groot startkoppel krijgt, veel groter dan een 3F motor die direct aan 380V~ hangt.
Dus oa ideaal voor airco's. een extra voordeel is dat de motor in koude toestand een tijdje traag kan lopen. zo vermijdt je vloeistofslag (van koelgas of olie) in extreme koude.
Nog een voordeel is dat je het koelvermogen kan regelen. ipv aan/uit en te koud/tewarm toerental regelen naar de ideale balans.
Kortom, met een frequentiesturing zou je veel minder problemen moeten tegenkomen zelfs al heeft de airco zéér lang stil gestaan.
Als je dan toch een merk/reeks tegenkomt die er wel last van heeft, dan zitten er ofwel compressoren in die niet deugen (en ook op monofaze problemen zouden geven) ofwel heeft de fabrikant zijn huiswerk niet goed gedaan betreffende de frequentiesturing ofwel is er wat anders en krijgt de sturing de fout toegewezen omdat dat het makkelijkste argument is...