Dalende spanning van batterij

Hallo, ik heb de spanning van een 9V batterij gemeten, die nog maar een paar weken in gebruik was door een weegschaal die ik bijna nooit gebruik.
De spanning die ik meette was 2,6 V.
Is dit normaal?
Daalt de spanning van een gewone batterij in de loop van de tijd?

mel

Golden Member

Er staat als het goed is, OOK op de batterij een houdbaarheidsdatum.En ja, sommige batterijen eerder dan andere, maar ze raken leeg,zelfs bij niet gebruik.Dit heet zelfontlading.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zelfontlading gebeurd niet in een paar weken.

2.6V is echt heel extreem leeg, en als dat in een paar weken is gebeurd, kan het niet anders dan dat die weegschaal nog een significante stroom trekt terwijl hij uit staat. Je kunt die batterij wel vervangen, maar dan is hij over een paar weken weer leeg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

De batterij kan natuurlijk al ouder zijn dan dat hij in het apparaat kwam..Zelfs in de winkel kan die natuurlijk al een tijd liggen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En wat voor weegschaal? Normaal schakelt die uit na gebruik, en dan blijft de batterij jaren goed. Maar als de weegschaal continu actief blijft dan is 2 weken al best lang voor zo een kleine batterij.

Arco

Special Member

Was het soms een NiMH batterij? ('gewone' batterij zegt niet veel...)
Standaard NiMH cellen hebben meestal een hoge zelfontlading (na 6 maanden kunnen ze al leeg zijn)

Als de cel al niet goed geladen was aan het begin dan kan dat snel 'inkakken'. (meeste apparaten gebruiken tegenwoordig in uitstand ook nog wat stroom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo heb ik eens klachten gehad over draadloze micro's, waarvan de batterijen binnen een uur leeg waren. De micro mankeerde niets. Bij navraag kwam er een doos batterijen tevoorschijn, waarvan er sommige groen uitgeslagen waren. " Maar de laatste keer had iemand een batterij van thuis meegebracht en die deed het in de afstandsbediening van de TV nog prima........."
Het advies van mij, als de batterij niet in een gesloten nieuwverpakking zit en de datum op het pakje is voorbij, dan is de batterij leeg en al een paar jaar oud.
Ik heb er nieuwe batterijen ingezet en de klachten waren over.
Dus alleen batterijen, nieuw uit de verpakking en de datum een paar jaar vooruit.
In het geval van TS is het ook raadzaam om de opgenomen stroom in stand-by te meten. Verder controleren of het batterijvak niet vervuild is met vloeistof uit oude batterijen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 12 mei 2022 13:26:04 (12%)

fred101

Golden Member

2,6V is wel erg extreem. Klopt je meter wel (batterij bijna op, kabelbreuk ? )
Testen is simpel. Batterij via DMM aansluiten en dan de stroom meten. Ook als het ding uit lijkt te staan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een gewone Varta 9V - december 2026
Nieuwe verpakking
Geen oplaadbare
Ik heb met voorgaande 9V batterijen ook reeds meegemaakt dat de weegschaal snel niet meer werkte. Zowel bij gewone als oplaadbare batterijen.
Vandaar dat ik deze keer de spanning testte.

Dan zal het waarsschijnlijk aan mijn weegschaal liggen.
Ik dacht eerst misschien een kortsluitinkje aan het contact maar dat is niet het geval.

Lambiek

Special Member

Je zou even kunnen meten wat de weegschaal gebruikt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 mei 2022 15:31:09 schreef Lambiek:
Je zou even kunnen meten wat de weegschaal gebruikt.

Dat begrijp ik niet, maar ik denk dat ik de weegschaal dan gewoon maar ga weg doen.
Ze is al oud en versleten.

Arco

Special Member

Multimeter op mA dc zetten (meetpen in juiste bus) en in serie met de batterij meten (dus 1 pool van de batterijdrukker los halen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:

1) De weegschaal trekt te veel stroom zodat de batterij te snel leeg is.
2) De batterij had zo weinig capaciteit dat ie nu al leeg is.

Geval 2 kan komen doordat de batterij te oud was. Ik had hier een zwik batterijen een keer als setje-van-tien gekocht, maar die waren na zoveel jaar dus "niet gebruikt" maar wel leeg.

Geval 2 kan komen doordat de batterij al bijna leeg was wegens eerder ergens anders gebruikt.

Geval 1 is als ie nieuw is een kwestie van garantie en zorgen dat je je rechten behoudt.

Dus meld richting de winkel: "Tot mijn verbazing was de batterij na x weken al leeg. Ik ga er nu een nieuwe in doen om uit te sluiten dat het aan de batterij lag. Ik laat u nog weten of deze accu weer voortijdig leeg is, zoja dan lijkt me dat een probleem in uw weegschaal en zou ik die graag vervangen of gerepareerd zien. "

Eventueel dubbelchecken wat voor batterij ze aanraden en om gezeik te voorkomen letterlijk die batterij gebruiken. (dus ook al zou jij slechte ervaring hebben met Duracell, gewoon een duracell halen)

Wat ook kan is dat de boel in een badkamer staat en te nat is geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew:
Het ligt aan de weegschaal en ga ik deze weg doen.
Dankjewel voor jullie reacties.

benleentje

Golden Member

Op 12 mei 2022 14:32:44 schreef fred101:
2,6V is wel erg extreem. Klopt je meter wel (batterij bijna op, kabelbreuk ? )

Voor een 9V batterij is dat niet extreem die kan je ontladen totdat hij 0V is geworden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Mijn probleem is opgelost. Dankjewel voor jullie reacties.

vergeten

Golden Member

Op 12 mei 2022 18:47:36 schreef benleentje:
[...]Voor een 9V batterij is dat niet extreem die kan je ontladen totdat hij 0V is geworden.

Dat kan met elke batterij/accu :) _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Maar bij sommige accus kan je de accu opnieuw gebruiken als je dat NIET doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 12 mei 2022 19:46:09 schreef vergeten:
[...]Dat kan met elke batterij/accu :) _/-\o_

Zat ik later ook aan te denken maar wist dat niet zeker. Bij een loodaccu belast met ca 100mA kan dat nog wel dagen duren voordat hij helemaal plat is. In zo een ding zit best nog wel veel rest lading Maar veel meer als een 1W led kan je daar ook niet op laten werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Led is geen goed voorbeeld om een accu helemaal leeg te trekken, onder de 3v houdt een witte led er al mee op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

@ Arco dat weet ik ook wel ging me meer om de restlading nog enigszins nuttig te kunnen gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 mei 2022 13:53:51 schreef Arco:
...onder de 3v houdt een witte led er al mee op...

Is iets minder. Ik heb witte leds die bij 0,15mA al voldoende licht geven voor het betreffende doel. De spanning over de led blijkt dan 2,5V te zijn.
Maar veel lager zal het inderdaad niet gaan.

Op 12 mei 2022 19:39:19 schreef Groene ridder:
Mijn probleem is opgelost. Dankjewel voor jullie reacties.

Hoe weet je dat ineens zo zeker? Hoe weet je zo zeker dat het aan de weegschaal ligt? Heb je wel goed gemeten, hoe?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein