Van Medevoort

Zijn er mensen bekend met Van Medevoort versterkers?

Heb hier eentje op de testbank waarvan de elko's zijn leeg gelopen over de bodemplaat, dikke prut. Vervangen en werkt prima verder.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/0QIqtv.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/FBphvF.jpg

Nu dacht ik meteen aan symmetrische voeding met 2 elko's maar het zit wat anders. Het is 1 elko per kant voor de voeding voor de volledige spanning.

Tov het chassis meet je 20VDC plus en min op 1 elko. Dus 40VDC over de elko

Het is een soort gebrugde eindtrap per kanaal met common collector uitgangs transistoren.

Kan geen schema vinden maar is dit een bekent iets?

De naam "van Medevoort" is bekend in de hifi wereld. Het zit een niveau hoger dan de standaard namen. De versterker zal daarom zeker wat (financiele) waarde hebben.

40V, is dat niet dicht tegen de max van die oude ROE elco's? die dingen lekken overigens wel vaker, dus dat hoeft geen extra reden te hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 11 mei 2022 21:12:57 schreef nijhuisr:
Zijn er mensen bekend met Van Medevoort versterkers?

Heb je een typeaanduiding?

Er bestaan modellen waarbij een kant van de luidspreker op de midden aansluiting van de twee in serie geschakelde voedingselco's zijn aangesloten.
Dat was van voor de tijd dat de PNP/NPN eindtrappen in beeld kwamen.
Maar als die goed werkt is dat mooi. Het zijn goede versterkers van Nederlandse makelij.

Op 12 mei 2022 18:29:58 schreef RAAF12:
[...]

Heb je een typeaanduiding?

Er bestaan modellen waarbij een kant van de luidspreker op de midden aansluiting van de twee in serie geschakelde voedingselco's zijn aangesloten.
Dat was van voor de tijd dat de PNP/NPN eindtrap in beeld kwamen.
Maar als die goed werkt is dat mooi. Het zijn goede versterkers van Nederlandse makelij.

dat is nog steeds zo, de ground waar de speakers aan hangen is centertap van de trafo. echter lijkt deze versterker geen center te hebben, dan kan een gare elco de symmetrische voeding doen verschuiven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

In dit geval dus niet, als ze allebei over de + en - hangen en nergens in de buurt van een massa komen.

Ik kan me dat niet echt voorstellen, en bovendien is +-20V best wel aan de lage kant voor een moderne eindtrap.

Misschien dat de TS eens een schema van de voeding en het uitgangsdeel van de eindtrap kan optekenen als dat niet zo boven water wil komen?

De meest gebruikelijke opzet is een trafo met middenaftakking. De middenaftakking is massa, de + en - van de brugcel geeft de symmetrische voedingsspanning en de elco's zitten tussen + resp. - en massa.

Omdat de meting ten opzichte van het chassis is gedaan, is dan mijn eerste vraag of het chassis wel aan dezelfde massa ligt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 12 mei 2022 18:47:39 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een MA 220.

Op 12 mei 2022 18:44:39 schreef maartenbakker:
Misschien dat de TS eens een schema van de voeding en het uitgangsdeel van de eindtrap kan optekenen als dat niet zo boven water wil komen?

De meest gebruikelijke opzet is een trafo met middenaftakking. De middenaftakking is massa, de + en - van de brugcel geeft de symmetrische voedingsspanning en de elco's zitten tussen + resp. - en massa.

Omdat de meting ten opzichte van het chassis is gedaan, is dan mijn eerste vraag of het chassis wel aan dezelfde massa ligt.

het schema is juist wat ik wil inzien uit interesse.

Het is een trafo met midden aftakking die doormiddel van 2 1N4007 diodes aan de massa hangt van de voorversterker voeding.

De eindtrappen (4stuks) zitten aan de speaker terminals, gebrugt voor meer vermogen aan de speaker te geven.

De volledige spanning gaat dus naar de elko's die eigenlijk parallel staan over de bruggelijkrinchter. Wel met draden gevoed vanuit de gelijkrichter gezien (sterpunt).

Ik meet 4ohm DC over de speaker terminals per kant.

maartenbakker

Golden Member

Maar wat je niet te pakken kunt krijgen, kun je ook zelf maken. Dan wordt ook al veel duidelijk. Zoals je het nu beschrijft kan het voor mij nog alle kanten op. 2 stuks 1N4007? Elco's parallel aan de gelijkrichter? Hoe dan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 12 mei 2022 18:33:36 schreef testman:
[...]

dat is nog steeds zo, de ground waar de speakers aan hangen is centertap van de trafo. echter lijkt deze versterker geen center te hebben, dan kan een gare elco de symmetrische voeding doen verschuiven..

Dat is geen wet, ik doelde op onderstaand schema (zoals gezegd geen NPN/PNP)

Help, een boek

Dit is wel heel erg 1970....

Ik denk niet dat een Medevoort versterker een elco in het signaalpad van de luidspreker heeft. Ad van Medevoort is volgens mij met zijn ontwerpen wel meer bij de tijd.

(Op mijn werk hebben we altijd met belangstelling gekeken naar zijn ontwerpen.)

Kruimel

Golden Member

Mijn indruk van zijn ontwerpen zijn juist dat ze allemaal een beetje ouderwets zijn eigenlijk, maar ik verwacht geen elco in serie met de luidspreker. Dat was toen dat nog courant was ook eigenlijk al een beetje een smerige oplossing. Dat tweede schema zoals je dat in de scan van RAAF12 ziet is wat mij betreft best acceptabel als je de signaalgrond ook met het knooppunt van de elco's verbindt. Je introduceert er geen vervorming mee, maar ik snap alleen niet waarom je in dit segment zou besparen op het aantal wikkelingen op je trafo. Het is naar mijn weten nergens in de tijd echt een probleem geweest om aan trafo's te komen met meerdere wikkelingen of een middenaftakking.

Ik vraag niet naar een "oplossing" maar naar iemand die bekend is met van Medevoort versterkers.

Deze werkt prima en er is geen probleem.

Ik dacht dat het misschien een bekend circuit zou zijn, ik ga het niet back engineren.

Op 12 mei 2022 22:01:30 schreef nijhuisr:
Het is een MA 220.

Brochure van de MA220 is hier te downloaden: https://www.vanmedevoortaudio.nl/brochures/archief/versterker/MA220.pd…
Schema of service manual heb ik niet kunnen vinden.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 13 mei 2022 00:42:16 (99%)

maartenbakker

Golden Member

Op 13 mei 2022 00:24:26 schreef nijhuisr:
Ik vraag niet naar een "oplossing" maar naar iemand die bekend is met van Medevoort versterkers.

Deze werkt prima en er is geen probleem.

Ik dacht dat het misschien een bekend circuit zou zijn, ik ga het niet back engineren.

Aart heeft eerder eens iets over een Medevoort geschreven in een ander topic, maar dit topic misschien nog niet gezien. Hij heeft misschien ook geen schema maar wel enig idee hoe het in elkaar zit.

Ik zie nergens problemen die opgelost moeten worden, behalve dan het gebrek aan schema of blokschema ;-) Wel liep ik er tegenaan dat ik je beschrijving van de schakeling onduidelijk vond wat betreft hoe de onderdelen die je beschreef nou aangesloten waren, vandaar dat ik voorstelde om een deel te reverse engineeren - maar dat is achteraf denk ik niet nodig om een globaal overzicht van de constructie te krijgen zonder te weten hoe de eindtransistoren, de brug, de elco's en de 1N4007's nou exact aangesloten zitten.

De versterker is zoals je al schrijft gebrugd, en dan kloppen de cijfers precies. Met een voedingsspanning van 40V kun je een kleine 100W in 8 ohm pompen en dat lijkt overeen te komen met de fabrieksspecificaties.

De eindtrappen zijn zoals ik de schakeling nu voor me zie, asymmetrisch en worden gevoed met een enkele 40V spanning. De symmetrische voeding is alleen nodig voor de voorversterking en misschien nog ergens in de stuurtrappen. Dat verklaart ook dat die door een stel 1N4007's (antiparallel?) kan lopen zonder dat die opgeblazen worden. Dat verklaart nog niet waarom die diodes nodig zijn, misschien iets met brom of aardlussen of om een deel van de massa iets op te tillen, maar dat zijn details. En de overgang van symmetrische voorversterking naar asymmetrische eindversterking los je makkelijk op met een condensatortje ergens in de signaalweg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De diodes tussen midden aftakking en massa (chassis en voeding voorversterker) staan anti parallel.

De eindtrappen zijn symmetrisch en complementair, uitgangs DC spanning is 0VDC tov massa/chassis.