condor software

mel

Golden Member

Ik krijg morgen 2 condor mobilofoons. Om deze te laten werken in de amateurband,moet er een daarvoor geprogrammeerde eprom in gezet worden.
Mijn vraag:is er iemand die zo een eprom heeft en m tegen vergoeding in een envelop en op de bus wil doen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb de eprom niet voor je, maar zeg alvast: welke Condor, en welke amateurband?
Condors van verschillende typen werden (en worden) omgebouwd naar 2m, 70cm, en ook 70 MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Dat hoor je morgen, dan krijg ik hem,hopelijk.. :)
Ik denk de condor 16.(VHF)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Vraag het even op zendamateur.com die kunnen je helpen, mits je een licentie hebt natuurlijk.

Zonder type van de condor wordt dat lastig.

Voor zover ik weet zit er in de condor 3000 een andere als in de 16 of 46.

Heb je ook geen foto van de voorkant?

Met of zonder licentie zou niet uit moeten maken. Je kunt ze ook gebruiken als ontvanger.

Heb ik met een condor 3000 jaren gedaan omdat het ontvangst beter was als op een scanner.

[Bericht gewijzigd door Paloma op donderdag 12 mei 2022 17:36:05 (38%)

mel

Golden Member

even op morgen wachten, dan heb ik m. en ik heb een licentie hoor :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 12 mei 2022 18:08:01 schreef mel:

even op morgen wachten, dan heb ik m.

en ik heb een licentie hoor :)

Vraag me af hoe zon Eprom dat kan zien

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Kan ook niet :-) Maar amateurs die met de handen in het (nog resterende) haar zitten, kunnen voor die condortjes zelfs hun roepletters in de eprom laten zetten. Een enorme opsteker, wanneer je het toestel inschakelt!
PA0FMY- Frans is een goed adres.

bprosman

Golden Member

Op 12 mei 2022 18:45:18 schreef tin.soldier:
Kan ook niet :-) Maar amateurs die met de handen in het (nog resterende) haar zitten, kunnen voor die condortjes zelfs hun roepletters in de eprom laten zetten. Een enorme opsteker, wanneer je het toestel inschakelt!

In ieder geval handig bij diefstal. Alhoewel ik niet weet of iemand die dingen wil stelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou best 50 euro per jaar in een fonds willen steken als ik daarmee kon vermijden ooit voor zo'n condor in aanmerking te komen.

/edit Nee, grapje natuurlijk. Toen ik dat nodig had, heb ik eens een eprom bij Frans besteld. Ging prima (was voor een Kyodo KG-105). Daarna heb ik gezorgd voor mijn eigen programmer en wisser.

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

We wachten nieuwsgierig af welke toestellen @mel precies ontvangt. Daarna horen we er wsl. niets meer over.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Vraag me af hoe zon Eprom dat kan zien

Daar is dat venstertje wat er in zit natuurlijk voor: kan-ie ff kijken :+

mel

Golden Member

Het is een Condor 46.Nou het volgende probleem, hoe krijg je zo,n ding open?Nergens een schroef te zien..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor zover ik me herinner zitten in het front twee gaatjes; daarachter zitten 3mm inbusboutjes. Die moeten los, dan front eraf, dan print eruit schuiven. Of iets in die geest.

e: Ah! Zie plaatje hierboven. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

we gaan het eens vakkundig demonteren, je hoort het wel :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Ding onder spanning gezet. reageert een beetje op de druktoetsen, maar helemaal niet op de draaiknop.Nu kan de draaiknop natuurlijk stuk zijn, (pulsgever)maar met gemaakt PTT kontakt gebeurd er niets, geen uitslag op de powermeter..
Het lijkt wel of hij dan veel stroom gaat trekken, want de ledjes gaan dan dimmen.We gaan er dieper induiken.Wordt vervolgd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, en stop er vooral eerst een Eprom in waarvan je 'weet' dat ie werkt! Of is het nog niet gelukt het toestel vakkundig te openen?

De draaiknop verdacht maken is volslagen nonsens.
En druktoetsen die een beetje reageren is echt te weinig info :)

En je zou toch twee toestellen ontvangen!? Hoe is het dan met die ander?

bprosman

Golden Member

Als er geen EPROM in zit gaat hij sowieso niks doen. Maar komt zon ding dan niet met de originele EPROM/software ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Op 17 mei 2022 15:32:48 schreef mel:
Het lijkt wel of hij dan veel stroom gaat trekken, want de ledjes gaan dan dimmen.We gaan er dieper induiken.Wordt vervolgd.

Wist je dat je kan meten?

En eerst een Eprom er in...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zonder eprom doet dat ding helemaal niets. En een condor 46 is de 70cm band uitvoering. Hij haalt het frequentie bereik net niet, net wel. De hele 70cm band, '10MHz' is eigenlijk net ff te groot voor de PLL. Als je op het randje van de band gaat zitten kan de pll afslaan. Maar als je dat niet doet zijn teletrons werkelijk superdegelijke en vrijwel onverwoestbare apparaten.

Ze zijn stabiel bij nogal extreme temperaturen en bestand tegen vocht. Het goed afstellen van de beide pll's is soms wel even een dingetje.

Zorg dat de condor bij het opstarten op een frequentie in het midden van de band staat. Dan gaat hij niet gelijk in error bij het aanzetten. Mocht hij wel tijdens bedrijf in error gaan doordat je te veel aan de kanten van de band gaat zitten, dan kun je resetten door aan en uit te schakelen.. De condor is oorspronkelijk niet ontworpen om over zo'n breed frequentie bereik te kunnen werken en wordt in de officiele afregel procedures zo afgeregeld dat hij het op maar een paar kanalen die dicht bij elkaar liggen heel goed doet.

DE 4 meter en de twee meter versies hebben dit probleem in het geheel niet. Maar de amateurbanden zijn daar ook veel kleiner. Dus eigenlijk weten we dat niet.

Ik heb er al meer dan tien jaar twee in mijn auto ingebouwd een 70 en een 2 uitvoering en sinds een paar jaar de 4 en het blijft werken.

Dingen als opstartfrequenties, dtmf, selective tonecal, subaudio tooncodes, je eigen roepletters als rogerbeep enzo dien je allemaal in de eprom te bakken. Niet alle condors kunnen deze dingen overigens. De tooncode chips dienen wel in de set aanwezig te zijn. En in sommige sets zijn dat lege plekken.