Eagle vraagje.

Ik heb een ontwerp wat op het punt staat geproduceerd te gaan worden. Dus: even alles opschonen.

Wat blijkt nu? Ik heb her en der stukjes schema gecopieerd waardoor er bijvoorbeeld diverse verschillende 100nF condensatoren in het schema terecht zijn gekomen.

Ik wil 1 van deze types als "de juiste" bestempelen. Nu kan ik twee dingen doen. 1 is de foute deleten en de een correcte copieren. Maar dan moet ik een stuk van de layout overnieuw doen. Liever niet. :-)

Het alternatief is om met exchange component de juiste op te zoeken. Maar het liefst zou ik dus wijzen naar "de juiste" zodat ik niet het risico loop dat ik straks weer andere dingen (attribute bestelcode bijvoorbeeld) overnieuw moet doen.

Weet iemand een truuk? Een ULP ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

schema bewerken in teksteditor...

Misschien is er wel een betere manier, ik gebruik Eagle al een paar jaar niet meer.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 12 mei 2022 15:13:06 (57%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Welkom bij de club...

    • uitzoeken uit welke library de goede komt
    • hulp-library maken met alleen die component erin
    • in je schema een van de foute vervangen door die uit de hulp-library en OK zeggen op de vraag of er geüpdate moet worden
    of:
    • in het schema de juiste kopiëren en over alle foute heenzetten
    • op de PCB de goede over alle foute heenzetten
    • in het schema de foute deleten
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Met de hand de stuklijst editen zodat alle drie 100nF dezelfde ordercode krijgen?

Slightly offtopic: Ben ik de enige die in het schema (en layout) alleen maar een eigen artikelnummer opneemt, en dat apart (via een eigen database) omzet naar een lijst met fabrikant, typenummer (en eventueel Farnell of Mouser bestelnummer)?

Natuurlijk neem ik voor de leesbaarheid ook informatie als "100nf, 35V" op maar die gebruik ik niet voor de stuklijst.

Het nadeel lijkt me dat je dan naar je schema kijkt en denkt: "100nF, 35V jep prima!" en dat je interne artikel nummer nog naar de oude de "10nF 100V" verwijst.... Daar kom je dan pas achter als je er 100 laat maken die het niet doen of "soms crashen" (dat is wat je krijgt als je een verkeerde ontkoppecondensator hebt).

Ik ben nu bij mijn ontwerp de bestelcodes aan het controleren. dus eigenlijk heb ik hetzelfde probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Twee stappen om dat probleem te voorkomen:
- Artikelnummers nooit hergebruiken (eenmaal 10nF, altijd 10nF)
- Op je stuklijst zowel de waarde op het schema, als de waarde volgens de artikel-DB zetten. En dan even nalopen of je niets geks ziet,

Dat laatste doe ik ook voor IC's. Klopt het chipnummer (ST485 op schema matcht wel met een RS485 van TI). Ook de footprint naam in de layout zet ik erop, en die staat ook in de omschrijving van de artikel-DB.

Zo vis je vrijwel alle discrepanties er snel uit.

Nadeel is wel dat je een component niet effe snel kunt aanpassen (van 100nF 16V naar 100nF 35V bijvoorbeeld) in schema of layout. Ik moet altijd een nieuw artikelnummer maken, schemasymbool kopieren en aanpassen (er moet een andere spanning op!) en eventueel andere footprint eraan plakken.

Ook een footprint wijzigen in layout (bijv van 0603 naar 1206 omdat daar twee spoortjes onderdoor kunnen) betekent een aanpassing in het schema, want de 1206 versie heeft een andere artikelnummer).