Kookplaat 2fase op Krachtstroom

Goedenavond allemaal,

Ik wil even mijn situatie voorleggen en aan jullie een mening vragen.
Ik heb al de fabrikant van de plaat (AEG) benaderd, maar volgens mij hebben die er totaal geen verstand van. Al had ik wel de technische afdeling, maar goed.

Voor jullie beeldvorming, ik heb een 3-fase aansluiting en nieuwe groepenkast. In deze groepenkast zit een 3-Fase Aardlekautomaat welke met een YMVK 5x2,5mm2 kabel naar een Perilex WCD Opbouw gaat in de keuken. Zoals gezegd heb ik daar dus 3 fases / een nul & PE leiding (Krachtstroom).

Nu heb ik een kookplaat welke 2 fases nodig heeft en 2x een Nul ader.

De keukenboer beweerde stellig dat dit niet ging werken, de Krachtstroomgroep moet eruit en een Kookgroep moet ervoor in de plaats komen.

In mijn ogen is een kookgroep juist een achteruitgang t.o.v. een krachtgroep en word een krachtgroep tevens (als ik het goed begrijp) voorzien van 2x dezelfde fase als voeding. Dus 2x L1 of 2x L2 of 2x L3.
Een krachtgroep verdeeld daarentegen netjes de last over de 3 (of in dit geval 2) fases, toch?

Ik ben dus van mening, dat ik in de Perilex Stekker dus gewoon de L1 op de L1, de L2 op de L2 & beide nuladers op de nulklem kan aansluiten, toch? Uiteraard de PE Op de PE klem in de stekker.

De fabrikant dus toch maar even gebeld om hier meer informatie over te verkrijgen. Helaas konden hun mij alleen maar vertellen dat een kookgroep noodzakelijk is voor de plaat om te gaan werken. Waarop ik vroeg hoezo dit dan zo was, het antwoord was in deze; Dat komt door de faseverschuiving,..

Nou ik ben het spoor bijster en wil even jullie kijk op deze situatie.

Buiten alles om, kan ik natuurlijk een kookgroep plaatsen en dan (zoals het hoort) 2x L1 + 2x N aansluiten, maar dan krijg ik toch direct 32A (7450W) op 1-Fase terwijl ik maar 3 hoofdzekeringen heb van 25A,...
Dan kan ik uiteraard 2 aparte fases op de kookgroep in de groepenkast aansluiten, maar dan zit ik weer met dezelfde situatie als met krachtstroom wat niet kan volgens de fabrikant en keukenboer,..

Kortom, heel veel meningen maar als ik de theorie erbij pak zoals we dat vroeger op school kregen klopt er geen hout van.

Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen en willen denken :)

Ik heb even een fototje bijgevoegd van de achterkant van de plaat.

Alvast bedankt allen!

Type: AEG IKE8543SFB

Op 29 april 2022 20:11:12 schreef deKees:
Lijkt wel een beetje op deze https://www.circuitsonline.net/forum/view/158159

Hoi Kees,

Ja inderdaad, die zag ik ook!
Maar omdat deze meerdere schema's op de plaat had staan (ook voor 400v), dacht ik dat het toch een andere situatie is.
Daar er op mijn plaat geen plaatje van 400V is getekend.

De keukenboer kan zich maar beter niet met elektra bezig houden. Half Nederland krijgt een kookgroep in z'n mik geduwd terwijl ze wel een 3fase aansluiting hebben en zoals je al zegt potentieel een fase gaat overbelasten.
Is er op de afbeelding achterop nog meer te zien. Ik vermoed dat er ook iets staat van 2x400V met dan L1 op L1, L2 op L2, een inlegbrug over 4 en 5 en op een van die klemmen de NUL. Je hebt daarbij maar 1 nuldraad nodig, de derde fase sluit je dan niet aan. Just my2c.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
mel

Golden Member

3 fasen zijn 120 graden verschoven.Dit houd in dat de retourstroom door de nul ook over 120 graden verschoven is. daarom kan men met 1 draad volstaan voor de fasen en de nul.Met 1 fase zou er teveel stroom lopen door de nulleider, daarom wordt er voor 1 fase systemen altijd dubbele nullen toegepast.
Een 2 fase fornuis kan zonder problemen op een 3 fase net worden aangesloten, alleen dan ontbreekt er 1 draad van een fase. Tot aan het Perilex wcd is het als 3 fasen uitgevoerd, maar vanaf de stekker naar het toestel zitten maar 4 draden.
Niet vergeten,de brug tussen de nullen te plaatsen.( het brugje tussen klem 4 en 5 meestal)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De eerste keer dat ik een 2-fase kookplaat aan moest sluiten stond ik ook even achter m'n oren te krabben.

Totdat ik me realiseerde dat het eigenlijk gewoon 2 aparte 230Vac apparaten zijn die toevallig in dezelfde behuizing zitten. En zolas Mel al vermeld heeft, vanwege de fase verschuiving tussen de fases hoeft de Nul niet zo super dik te zijn (bij aansluiting op 2 verschillende fase's).

Ik ben blij dat mijn verhaal nu bevestigd wordt.
Al ben ik wel erg verbaasd dat de Technische afdeling van AEG, waar dat ding vandaan komt notabene, gewoonweg zegt dat ik het fout heb en een kookgroep noodzakelijk is.

Morgen ga ik de plaat aansluiten zoals ik dit bedacht had en kijken wat er gebeurd.

Resultaat laat ik jullie uiteraard even weten!

Bedankt voor de input allen :)

Fijne avond gewenst!

Goedemorgen allemaal,

Excuus voor de vertraging, maar wilde toch nog even het resultaat melden voor de eventuele andere mensen die hierop stuiten.

Ik heb zoals hierboven ook besproken, de L1 en L2 en PE netjes aangesloten op de plekken waar ze op horen. De N was uiteraard in de kabel uitgevoerd met 2 aders, hier heb ik er 1 van gebruikt en bij de kookplaat de 2x N klemmen doorverbonden met de 'bruggetjes' die er netjes bijgeleverd waren onder het klepje van de plaat.

Kwam er tevens achter dat 1 van de N aders, zelfs dikker was dan de andere. Dus uiteraard deze netjes gebruikt en afgemonteerd in de Perilex Stekker. De 2e N ader heb ik even afgedopt en gewoon in de Perilex laten zitten (je weet het nooit).

Resultaat, het werkt perfect!
En tevens netjes de stromen verdeeld over de L1 en L2 i.p.v. alles op L1, Is de hoofdzekering ook weer blij :)

Bedankt voor de hulp allen!

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Fijn dat je toch even de moeite neemt om de uitslag door te geven. Uieraard sluit ik me bij Mel aan.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.