Vraag over emitterweerstand

hobby luke

Honourable Member

C38 vervangen (was 40µF / ESR: 1ohm).
Resultaat blijft hetzelfde.

De DC uitgangsspanning blijft tot ongeveer 0,3Vpp hetzelfde.
Wanneer het ingangssignaal geleidelijk aan verhoogd wordt, dan vermindert de DC spanning om uiteindelijk negatief te worden en verder te stijgen.
Dit met belasting aangesloten.

C37 maakt dat de DC versterking gereduceerd wordt tot 1x. Is die condensator nog goed?

Groeten, Ron.

hobby luke

Honourable Member

C37 was 42 µF en is reeds vervangen, zonder resultaat.

Kruimel

Golden Member

Is je functiegenerator symmetrisch? Zet die eens op je scoop en zet de trace exact in het middel en kijk of het signaal aan beide kanten net zo hoog is. Als er een DC bias in je bronsignaal zit hebben we een 'smoking gun' en kunnen we stoppen met zoeken.

Je kunt nog even kijken of dit verdwijnt door D11 en D12 weg te halen, misschien klopt er nog steeds iets niet aan de stroombegrenzing. Zo niet, dan zou ik opnieuw de rustwaarden (zonder signaalbron dus) van de stroomspiegel en ingangstrap meten onder belasting en zonder, beide zonder D11 en D12 (we willen nu variabelen uitsluiten). Dan kunnen we in elk geval zien of het spelletje in balans is. Zo ja, dan nog eens met D11 en D12 aangesloten.

Waar is je massa aangesloten? Dit soort foutsignalen lijken een beetje op de situatie waarin je de aarde aan de poot van een buffercondensator hebt zitten. Dan meet je de spanning die door de retourstroom van de respectievelijke kant van de voeding wordt veroorzaakt. Dan zou je een halve sinus moeten zien. Sluit de massa van je oscilloscoop bij voorkeur aan op de plek waar de massa naar de ingangstrap aftakt.

Om problemen met lineariteit te vinden is een driehoekgolf soms nuttig, dan zie je ook eventuele frequentiegevoelige problemen doordat er wat harmonische vervorming ontstaat. Leg desnoods een recht stukje papier op je scoopscherm om te zien of het uitgangssignaal rechte flanken heeft (vergeet dan het ingangssignaal niet te checken, want misschien presenteert de versterker een te grote belasting aan de bron en is het ingangssignaal gewoon niet lineair).

Wat voor belasting gebruik je om te testen?

hobby luke

Honourable Member

Enkele voorlopige antwoorden:
Het signaal van de generator is mooi symmetrisch.
Met D11 en D12 los is er geen verandering in het gedrag van de DC uitgangsspanning.
De massa van de scope is aangesloten aan de massakant van R95.
Als belasting heb ik vermogen weerstanden 8 ohm/150 Watt (2x2 in serie en deze parallel op elkaar).

Kruimel

Golden Member

Op 13 mei 2022 16:25:41 schreef hobby luke:
Het signaal van de generator is mooi symmetrisch.

Ook als de versterker er op aangesloten is?

Met D11 en D12 los is er geen verandering in het gedrag van de DC uitgangsspanning.

Strepen we die van de lijst. :)

De massa van de scope is aangesloten aan de massakant van R95.

Ok, dat ziet er uit als een zinvolle plek.

Als belasting heb ik vermogen weerstanden 8 ohm/150 Watt (2x2 in serie en deze parallel op elkaar).

Ok, dat zijn dus 'for all intents and purposes' redelijk zuivere weerstanden. Daar verwacht ik op het moment geen problemen mee.

hobby luke

Honourable Member

Het signaal van de generator verandert niet als de versterker aangesloten wordt (blijft mooi symmetrisch).
Hier een tabel met gemeten spanningen, de waarden zijn gelijk met D11 en D12 aangesloten of niet:

Kruimel

Golden Member

Ok, dus er is geen invloed meer van de aanwezigheid van de belasting, wat een goed teken is. Geen van de waarden die ik hier zie zijn echt vreemd.

Wat is de spanning tussen de basissen van Q37 en Q41? Het is onhandig dat de stroomspiegel niet helemaal recht is, dus daar gaat mijn eerste verdenking naar uit. Een transistor waar bijna 90V over staat (Q35) zal iets meer versterking hebben dan eentje met met slechts 1 UBE (Q36), dus het feit dat de stromen verschillen is niet verrassend. Dynamisch gezien zouden de Early effecten van Q35 en Q41 elkaar moeten uitbalanceren, maar misschien heeft één van deze transistoren er minder zin in dan de ander. Ik kon hier ook geen specificatie van vinden, dus misschien is dit zo een dingetje waar je mee zal moeten leven.

hobby luke

Honourable Member

Op 13 mei 2022 20:55:03 schreef Kruimel:
Ok, dus er is geen invloed meer van de aanwezigheid van de belasting, wat een goed teken is. Geen van de waarden die ik hier zie zijn echt vreemd.

Wat is de spanning tussen de basissen van Q37 en Q41?

De spanning tussen de basissen van Q37 en Q41 is 9mV.

Op 13 mei 2022 20:55:03 schreef Kruimel: dus misschien is dit zo een dingetje waar je mee zal moeten leven.

Bedoel je dan met het feit dat er DC spanning op de uitgang staat?

Ik heb de transistoren Q35/36 en Q37/41 vervangen, maar dat verandert niets.

Q39/Q40 moet een gepaard setje zijn. Fouten in de offset bepaalt de DC-uitgangsspanning van de versterker.

hobby luke

Honourable Member

Ik bedoelde eigenlijk Q35 en Q36, Q37 en Q41.

Maar als je problemen hebt met de te hoge DC-uitgangsspanning, dan zit de fout in de transistoren Q39 en Q40 en eventueel omringende componenten. Bijvoorbeeld een lekkende condensator C37 of C35.

hobby luke

Honourable Member

C37 en C35 vervangen, geen verbetering, nog steeds 25mV DC op uitgang.

Transistoren getest met Peak atlas:
Q39: Hfe 265
Q40: Hfe 282
Ik heb geen vervangers liggen hiervoor.

25mV op de uitgang lijkt mij helemaal goed. Niks meer er aan doen.

hobby luke

Honourable Member

Zopas het linkerkanaal gecontroleerd.

Ingang 0,3Vpp, 1Khz: uitgang 6Vpp.
DC spanning op uitgang: -38mV (zonder signaal op de ingang en zonder belasting, zoals bij rechter kanaal)

Lijkt mij ook goed. Nu testen met belasting

Kruimel

Golden Member

Op 14 mei 2022 12:10:20 schreef hobby luke:
[...]
Bedoel je dan met het feit dat er DC spanning op de uitgang staat?

Nee ik bedoel dat de versterking asymmetrisch is. Dat is niet normaal en zou kunnen duiden op een vervormingsbron ergens. Ik weet niet waardoor dit komt. Misschien is het ook een probleem in de meetopstelling of heb ik een redeneringsfout ergens gemaakt. Dat is lastig te diagnosticeren zonder er zelf bij te zitten.

Helaas denk ik wel dat we aan de limiet zijn gekomen aan wat we kunnen bereiken met 'remote troubleshooting', dus ik denk niet dat we dit probleem op deze manier gaan kunnen oplossen. Het ziet er niet uit als iets dat je gaat kunnen waarnemen met het blote oor, dus ik zou het hier bij laten (dat ben ik in elk geval wel van plan ;)).

hobby luke

Honourable Member

Vandaag nog eens de metingen herhaald.
Multimeter op “VDC” bereik.

Met en zonder belasting, blijven de DC spanningen op de uitgangen gelijk.
Ingang aangesloten (1Khz, 0,3Vpp en hoger), DC spanningen op de uitgang blijven gelijk.

De DC spanningen op de uitgang werden eerst altijd gemeten met een Fluke 289 op “mVDC” stand.
In die stand verandert de DC uitgangsspanning wanneer het ingangssignaal verhoogd wordt.
Zet ik de meter op “VDC”, dan verandert de DC uitgangsspanning niet bij verhogen van het ingangssignaal.

Hetzelfde geprobeerd met een Appa 105N meter:
In stand “mVDC”, ook verandering van DC uitgangsspanning.
Range veranderen naar “VDC”: geen verandering van DC uitgangsspanning.

Met een ABB M2005 meter: zelfde fenomeen.

Dan nog een Velleman DVM890 multimeter genomen:
Zowel in stand “200mVDC” als in stand “2VDC” verandert de DC uitgangsspanning niet
bij verhogen van het ingangssignaal.

Die verhoging van de DC uitgangsspanning op het "mV" bereik heeft me dus in de war gebracht.

Kruimel

Golden Member

Zelf ben ik altijd uit gegaan van de scoopbeelden die verschillende resultaten gaven. Je had toen de nullijnen over elkaar gelegd maar uiteindelijk zat er op de positieve piek een groter verschil dan op de negatieve:

Dat verschil is ongeveer 0,2V en dat vond ik raar. Ik heb wel vermoedens wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar zoals gezegd: ik denk dat we op de grens zijn van wat we op deze manier kunnen diagnosticeren. Wat is nu de DC offset van het rechter kanaal? Dat was toch 205mV? Dat vind ik wel veel namelijk.

hobby luke

Honourable Member

De DC offset rechts is 25mV en links -38mV.

Op 16 mei 2022 16:17:23 schreef hobby luke:
De DC offset rechts is 25mV en links -38mV.

Je stroomspiegel is gewoon een beetje uit balans. Kun je heel simpel aanpassen dmv R94 te tweaken.

Maak je hem kleiner dan trekt de uitgang meer naar negatief
Maak je hem groter dan trekt de uitgang meer naar positief

Een paar Kohm groter of kleiner is genoeg denk ik.

Maar ik zou het zo lekker laten.

DC meten over de uitgang met een sinus erop is niet wenselijk, kan rare dingen doen met de meter.

hobby luke

Honourable Member

Even een update:

Het toestel getest met de weerstanden als belasting, alles lijkt ok.
Toestel terug in elkaar gezet en teruggegeven aan de eigenaar.
Daar heeft het toestel meer dan 2 uur gespeeld met verschillende micro's aangesloten en alles werkte zoals het hoort.
Ik wil iedereen (en zeker Kruimel) bedanken voor de medewerking en mij verontschuldigen voor de soms foute info waardoor het meedenken soms nogal bemoeilijkt werd.

MVG,
Luc.