Miele printplaat defect

Hoi allemaal,

betreft Miele wasmachine WKE130WPS
machine helemaal dood.

Op de print( zie foto) zitten 2 rode ledjes.
1 ledje naast koelplaat gaat langzaam aan en weer uit ( hikkende voeding ? )
Ic onder de koelplaat vervangen GIPS10C60H, gevolg led blijft nu branden, maar verder geen resultaat, 2de ledje naast TNY brandt heel zwak.
TNY278GN en de 12 v zenerdiode vervangen.
Geen resultaat, verder zoeken: 2 smd diodes RK7A in serie geschakeld allebei kortsluiting.
Deze vervangen door RK6AA van sloopprint.
Resultaat: display werkt, kan alle programma's kiezen, temperatuur en toerental wijzigen enz.
Echter: deur sluiten, inschakelen, deur-vergrendeling werkt en start-led gaat groen branden en blijft branden, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets, ook geen storingsmelding.

Pomp gecontroleerd, is goed.
Ik denk 12v voeding voor relais niet aanwezig, maar waar komt ie vandaan ?
Tevens voor mij vreemd onderdeel.
Lijkt op schijfcondensator, doorsnede 7mm, maar opschrift zou een spoeltje kunnen zijn, maar ik heb nog nooit een spoeltje in deze vorm gezien.
L-meter eraan gehangen en deze geeft 0,03 mH, ohms gemeten geeft volle doorgang 0 ohm.

Wie kan helpen ?

Drukvaatje

Dat is een polyfuse (automatische zekering).

Hoi Zonnepaneeltje,

bedankt voor je antwoord, weer wat geleerd.

Volgende vraag: op de lege plek naast de 2 condensatortjes zit een smd weerstand, echter deze is helemaal zwart en geen code meer leesbaar. Denk dat ie warm is geweest.
Deze eruit gesoldeerd en ohms gemeten, waarde 220k, maar is dit wel de goede waarde ?

Wie weet of dit goed is of toch een andere waarde moet hebben.

Alvast bedankt

IDD een autofuse, herstelt weer indien afgekoeld. Ik vermoed dat je eerder naar de deur terugkoppeling moet kijken, vermoed dat het daar misgaat.

220K precies lijkt dus OK, anders is deze wel open of een totaal vreemde waarde. Maar Miele gebruikte wel vaker ID loze weerstanden. Is marktbescherming, bij een Whirlpool al geheel tegen gekomen en dat is lastig!!

Hoi smd,

bedankt voor je antwoord.
Zal de R terugsolderen.

Heb je toevallig het bedradingsschema van deze machine.
Vroeger zat in elke machine een schema, maar dat is verleden tijd.
Op de site van Miele vind je tegenwoordig wel het werktuigbouwkundig schema, maar geen electronica of bedradingsschema.

Alvast bedankt.

Drukvaatje

Wat voor serie nummer heeft die?

Op 12 mei 2022 14:53:16 schreef drukvaatje:
Echter: deur sluiten, inschakelen, deur-vergrendeling werkt en start-led gaat groen branden en blijft branden, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets, ook geen storingsmelding.

Na het vergrendelen van de deur zou de trommel een beetje schokkerig moeten bewegen, motor initialisatie. Je krijg wellicht na enige tijd een F50 of 53 melding.

Hoi ad12345,

Volgende nummers:

M-nr. 10300250
Type: HW 20
Nr.: 148465373

Volgende vraag: hoe moet het deurslot werken ?
Bij de vorige series ging de deur open als je aan het oranje koord trok, maar bij dit slot gebeurt dit niet.
Moet er een spanning op staan en hoeveel volt ?

Ik heb eerst het deurslot met een schroevendraaier dicht gedrukt en krijg deze niet meer open door aan het koord te trekken. Heb waarschijnlijk iets kapot geduwd?
Hoe krijg je het slot open

Drukvaatje

Hoi Maus0611,

tot nu toe heb ik geen enkele foutmelding gehad.
Moet eerst de print weer terug plaatsen en het deurslot open krijgen, dan nog eens kijken wat gebeurt.
Na hoeveel tijd moet de melding komen, ongeveer ?

Alvast bedankt.

Drukvaatje

Oeps, nummer moet zijn : 11/148465372.

Na ongeveer een minuut dacht ik, hij zou niet oneindig stil moeten blijven staan.

Het slot klik je dicht en open door de deur dicht te drukken of open te trekken. De machine vergrendeld deze zelf na het starten. De vergrendeling kun je ongedaan maken met het oranje koordje, hierna dien je de deur open te trekken.

Wellicht dat je het slot nog terug kunt trekken uit zijn gesloten positie.. met een schroevendraaier ofzo.

Dit verklaart wel EEA, dus een deurslot probleem?? zal lastig worden als noodontgrendeling niet werkt...

Dit komt uit de serv.doc.

WKE130WPS.pdf

[Bericht gewijzigd door ad12345 op zaterdag 14 mei 2022 20:14:09 (49%)

Op 14 mei 2022 18:37:37 schreef smd:
Dit verklaart wel EEA, dus een deurslot probleem?? zal lastig worden als noodontgrendeling niet werkt...

Ik denk een aandrijffout trommelmotor.

Deurslot heeft TS zelf in 'gesloten' toestand gebracht met een schroevendraaier, je krijgt hem daar wel uit.

Klinkt als een defect in de driver vd eindtrap daar je de eindtrap al vervangen hebt (tenzij je de nieuwe stukgesoldeerd hebt, statisch, te heet, te lang...). Is alles rond die eindtrap nagekeken? Meet je verschillen tss de 3 eindtrappen (zowel in- als uitgang)? Motor in orde? Motorbekabeling? Eindtrapdriver uitgang verschillen? Welk verband zie je tss de 2 diodes en een defecte eindtrap?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 15 mei 2022 08:49:57 (10%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Snap 1 ding niet:

Op 12 mei 2022 14:53:16 schreef drukvaatje:
Hoi allemaal,

betreft Miele wasmachine WKE130WPS
machine helemaal dood.

Op de print( zie foto) zitten 2 rode ledjes.
1 ledje naast koelplaat gaat langzaam aan en weer uit ( hikkende voeding ? )
Ic onder de koelplaat vervangen GIPS10C60H, gevolg led blijft nu branden, maar verder geen resultaat, 2de ledje naast TNY brandt heel zwak.
TNY278GN en de 12 v zenerdiode vervangen.
Geen resultaat, verder zoeken: 2 smd diodes RK7A in serie geschakeld allebei kortsluiting.
Deze vervangen door RK6AA van sloopprint.
Resultaat: display werkt, kan alle programma's kiezen, temperatuur en toerental wijzigen enz.
Echter: deur sluiten, inschakelen, deur-vergrendeling werkt en start-led gaat groen branden en blijft branden, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets, ook geen storingsmelding.

Pomp gecontroleerd, is goed.
Ik denk 12v voeding voor relais niet aanwezig, maar waar komt ie vandaan ?
Tevens voor mij vreemd onderdeel.
Lijkt op schijfcondensator, doorsnede 7mm, maar opschrift zou een spoeltje kunnen zijn, maar ik heb nog nooit een spoeltje in deze vorm gezien.
L-meter eraan gehangen en deze geeft 0,03 mH, ohms gemeten geeft volle doorgang 0 ohm.

Wie kan helpen ?

Drukvaatje

In dit verhaal staat helemaal niet dat er een motorprobleem met errors is maar dat machine wel start maar niets doet zonder errors????

Typisch miele. Doet niets na start. Bij elp270 ook regelmatijg zo. Igbts of driver vd freq sturing. De igbt eindtrap heeft die al vervangen. Of is het mosfett bij deze? Bij siemens soms ook dit. Na heeeel lang dan E43 of drg.
Als ik er zo over nadenk. Beko...samsung... Ook weinig te melden buiten dat je visueel vaststelt dat de motor het niet doet.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 15 mei 2022 19:30:23 (22%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wederom bedankt allemaal.
Vooral ad12345 voor het schema.
Nu weet ik hoe het deurslot werkt en op contact 4 naar 5 15 volt moet staan.
Ik repareer al 40 jaar, vroeger beeldbuis tv's, versterkers enz.
Dus ik weet wel hoe je moet solderen.

Met deze tips kan ik verder.
Laat nog weten wat ik nog ontdek.

Drukvaatje

Hoi maus0611,

heb nog eens geprobeerd.
Je hebt gelijk, na ongeveer 1 à 2 minuten gaat de led pijltje naar beneden branden, de pomp gaat draaien, de bekende pieptoon en op het display staat "miele bellen".

Geen storingscode.

Kun je wel een storingscode oproepen of kan dat alleen m.b.v de laptop ?

Alvast bedankt.

Kan je hier wat mee?
de vraag tekens zijn de pijltjes naar boven of naar beneden

Nieuw tekstdocument (2).txt

[Bericht gewijzigd door ad12345 op maandag 16 mei 2022 21:47:12 (45%)

Op 16 mei 2022 20:09:58 schreef drukvaatje:
Hoi maus0611,

heb nog eens geprobeerd.
Je hebt gelijk, na ongeveer 1 à 2 minuten gaat de led pijltje naar beneden branden, de pomp gaat draaien, de bekende pieptoon en op het display staat "miele bellen".

Geen storingscode.

Kun je wel een storingscode oproepen of kan dat alleen m.b.v de laptop ?

Alvast bedankt.

Als je op het pijltje naar beneden drukt krijg je de storingsmelding te zien.

Hoi Maus 0611,

Heb de storingscode gezien: F0050

Vervolgens het storingsgeheugen opgeroepen, dank zij jouw goede informatie.
Volgende storingen stonden in het geheugen:
F 0010
F 0035
F 0050
F 0092
F 1003

Aantal uren: 1963
Sensoren: B8, S24 en S78

Geheugen gewist, maar geen resultaat.
Na proberen blijft code F0050.

Volgens internet is dit een motorstoring.
Kan ik de motor testen of welke ohmse waarde hebben de spoelen?

Ik heb op de print het grote ic onder de koelplaat vervangen, kan het zijn dat de machine opnieuw geprogrammeerd moet worden?

Nog een vraag: op het schema van de print zijn een aantal onderdelen getekend, maar ik weet niet wat B8, B9, B3-4 is ?

Alvast bedankt alweer.
Prettig weekend.