solid state input 230v om 12 of 24 volt te schakelen

Hallo,

Voor een klein bedrijfje met 2 verdiepingen wordt bij het naar huis gaan wel een verlichting of apparaat vergeten uit te zetten. Nu wil ik bij de uitgang een controle paneel maken met leds of controle lampjes 12 of 24 volt. Deze lampje geven dan aan of er ergens n og licht brand

Ik dacht bijvoorbeeld op de lampen als deze aangezet worden 230v relais te plaatsen en dan 12/ 24 volt te schakelen naar controle lampjes op paneel.

Mijn vraag: kan dit alleen maar met relais of kan hier solidstate voor gebruikt worden met 230v ingang of isser misschien nog ander idee om dit op bestaande installatie te maken.

Dank jullie wel voor info

Ik zou dat eerder met opto-couplers doen, en op lagere spanning.

Maar het is vooral de extra bekabeling die het lastig maakt volgens mij.

mel

Golden Member

misschien iets doen met een stroommeting.. als er stroom loopt, is ergens nog iets ingeschakeld.
Je kan natuurlijk ook als je weggaat de hoofdschakelaar uitzetten.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hang toch gewoon een esp32 bij op de domotica :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het gaat om 4 afdelingen met verlichting en 2 belangrijke apparaten die niet mogen worden vergeten bij weggaan einde dienst.

Dus ik dacht op de bestaande installatie op die 6 punten relais en dan met 8 aderige zwakstroomkabel 24 volt controle lampjes bij de uitgang deur te maken.

Nu las ik iets over solid state relais die kun je klein krijgen. Ik heb met dat type relais nooit gewerkt.
Kun je met solid state relais 230v op ingang zetten en 24 volt schakelen op uitgang, dat stukje is mij niet helemaal helder

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bedenk wel dat zo'n opzet enkel kan detecteren of er spanning wordt aangeboden - niet of de lamp brandt. Na mijn eerdere inbreng (die vooral probeerde geestig te zijn) beveel ik (iets ernstiger) aan om, zoals ook anderen reeds stelden, te detecteren of er stroom loopt: daarmee weet men of de lamp ook echt wel brandt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Is een tijdklok (evt. met PIR detector) dan niet veel simpeler als al dat gedoe met lampjes en kabels trekken?
Na een bepaald tijdstip schakelt de boel uit. De PIR zorgt er dan voor dat de boel bij beweging nog aan blijft.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Ik zou denken aan de 230V-led die i.p.v. een gewone led die in een opto-coupler laat branden. De uitgang ervan buffer je met een torretje die via de kabel een led bij de voordeur laat branden. Geheel wordt gevoed via een adapter bij de voordeur die de voeding via de vrije ader van de kabel naar de diverse opto-coupler+buffers leidt.

Don't Panic!

@BFM: Volgens mij willen ze verspilling tegen gaan, dus geen lampen 's nachts laten branden. Als de lamp stuk is maar de schakelaar aan, is voor de zeldzame keer dat de lamp stuk is en niet vervangen voordat de laatste naar huis gaat niet zo'n probleem.

Mijn voorstel: Neem een optocoupler. Maak een schakeling om met zo min mogelijk stroom te detecteren of ie primair geactiveerd is.

Bepaal vervolgens de minimale stroom aan de ingang.

Deel 230V door de max stroom door de opto (datasheet). Zet die weerstand in serie met de opto, en zet vervolgens een condensator in serie om de stroom te beperken tot net boven het minimum wat je eerder bepaald hebt.

Nu heb je een solid state detectie van 230V wisselspanning. Maak de boel evt. trager met een condensator. Vergeet de reverse polarity protectie diode aan de primaire kant niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dank jullie wel voor oplossingen.
Het is precies zoals, rew zegt, als er lamp ergens defect is maakt niet uit, gaat gewoon omdat er geen schakelaars worden vergeten bij weggaan.
Beter voor milieu, stroomkosten etc.
Ik ga me verdiepen in de optocoupler