Mig draadmotor stopt naar 1sec

Hallo, ik heb een Migatronic lasapparaat een 445 met draadlox! Het lasapparaat stopt met lassen naar 1/2 sec! Als ik opnieuw de toorts schakelaar induw last die weer 1/2sec Geeft geen storingsmelding! Voeding naar print en Magneetschakelaar is goed! Koelpomp en koelfin werkt ook netjes door!

Dit apparaat heeft wel de functie, als er niet gelast wordt, dan stopt de draadaanvoer automatisch na enkele sec! Kan iemand mij vertellen waar het toestel dat meet? Kan ik tijdelijk componenten overbruggen om dit uit te sluiten?

mel

Golden Member

Kijk eens naar de blauwe elco,s . Er kan er best eentje uitgedroogd zijn waardoor hij zn capaciteit is verloren. Er kan er eentje zijn voor b.v. een tijd om de motor te laten draaien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2022 08:35:09 schreef wouter80:
Kan iemand mij vertellen waar het toestel dat meet? Kan ik tijdelijk componenten overbruggen om dit uit te sluiten?

Op de eerste foto zie je de shunt zitten, daar waar de dikke kabel opzit.

Als je dat gaat overbruggen ben je ook eventueele beveiligingen kwijt, zou ik dus niet doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je de schakelaar een keer aan tipt, gaat hij dan wel verder?

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 15 mei 2022 08:39:47 schreef mel:
Kijk eens naar de blauwe elco,s . Er kan er best eentje uitgedroogd zijn waardoor hij zn capaciteit is verloren. Er kan er eentje zijn voor b.v. een tijd om de motor te laten draaien.

Ik heb op de print al de 7915ct vervangen! Deze hoort uitgaand 15v te doen, maar geeft uitgaand 9v! Bij de nieuwe precies het zelfde! Kan de spanning door een defecte elco zo onderuit gehaald worden? Dan kan ik misschien zoeken in die richting!

Lucky Luke

Golden Member

Wat is de ingangsspanning van die 7915? Als er geen -15V uit komt is ofwel de ingangsspanning te laag ofwel de uitgangsstroom te hoog. (Als de uitgangsstroom te hoog is zal ook de ingangsspanning wel inzakken).

Wordt er iets warm op de print?

(En ben je er zeker van dat het een 7915 is en geen 7815?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Staat het apparaat niet toevallig op spotwelding?

Bij ons op het werk kunnen lasapparaten hierop ingesteld worden.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 15 mei 2022 14:07:54 schreef wouter80:
Ik heb op de print al de 7915ct vervangen! Deze hoort uitgaand 15v te doen, maar geeft uitgaand 9v! Bij de nieuwe precies het zelfde! Kan de spanning door een defecte elco zo onderuit gehaald worden? Dan kan ik misschien zoeken in die richting!

Dat kan, maar het belangrijkste is dat je het bij deze simpele regelaars niet te ver moet zoeken: óf de ingangsspanning is niet correct (grootste kans) óf er staat na de regelaar iets excessief stroom te trekken waardoor de spanning inzakt. Maar als dat het geval is schakelen die regelaars zichzelf uit zelfbeveiliging uit omdat ze te heet worden.
Overigens is dat heet worden wél goed te merken...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
KGE

Golden Member

Op 15 mei 2022 14:07:54 schreef wouter80:
[...]

Ik heb op de print al de 7915ct vervangen! Deze hoort uitgaand 15v te doen, maar geeft uitgaand 9v! Bij de nieuwe precies het zelfde! Kan de spanning door een defecte elco zo onderuit gehaald worden? Dan kan ik misschien zoeken in die richting!

Ik neem aan dat je weet dat de pinout van de 79xx serie anders is dan die van de 78xx serie ?
Voor je het weet zit je ten opzichte van de ingang (pin 2) te meten i.p.v. de nul (pin 1)

Op 15 mei 2022 22:45:24 schreef weardguy:
[...]
Dat kan, maar het belangrijkste is dat je het bij deze simpele regelaars niet te ver moet zoeken: óf de ingangsspanning is niet correct (grootste kans) óf er staat na de regelaar iets excessief stroom te trekken waardoor de spanning inzakt. Maar als dat het geval is schakelen die regelaars zichzelf uit zelfbeveiliging uit omdat ze te heet worden.
Overigens is dat heet worden wél goed te merken...

Bedankt voor de info, ik zal er aankomend weekend weer mee bezig! Ik hou jullie op de hoogte!

Iemand nog tips hoe ik defecte Elco’s kan vinden in de printplaat? Uiterlijk is er niks aan te zien.

Op 15 mei 2022 11:11:03 schreef pe:
Als je de schakelaar een keer aan tipt, gaat hij dan wel verder?

Ja dan draait die weer ongeveer 1 seconden

jerome

Golden Member

Zie ik daar net boven de brede connector onderaan de foto een opgeblazen SOT.. ?