Amp opgeblazen?

Ik heb de kabels naar mijn subwoofer kortgesloten 8)7 ....vonk en smeltzekering van de versterker Monacor SAM-300D doorgebrand.
Een nieuwe smeltzekering brand ook door.
Weet iemand of dat te repareren is en bij wie.
Ik heb wel een multimeter en soldeerbout maar weet niet goed waar te beginnen.
Op de printplaat niks abnormaals te zien...ik vermoed iets met de voeding

Arco

Special Member

Wat heb je kortgesloten?
Als dat de luidsprekerkabels zijn, dan is de eindtrap wellicht opgeblazen. (hangt af van de beveiliging die er wel of niet in zit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Class D met 2 power FETs. De liggen waarschijnlijk in sluiting.

Met gelukt zijn deze alleen stuk, anders wordt het een lastig verhaal via een forum.

Hoe krijg je het voor elkaar?
Het is een module voor inbouw in een actieve box. De LS draden zullen niet meer zijn dan 50 a 60cm en dan maak je nog sluiting?.
Dergelijke versterkers hebben doorgaans weinig te maken met sluiting in de luidsprekerbedrading tijdens het gebruik en de beveiliging kan daardoor wel wat minder zijn uit kostenbesparing.
De versterker pas inschakelen als alle bedrading correct is aangesloten is ook een goede gewoonte. Kroonsteentjes en gammele pluggen horen in de afvalemmer. Solderen doe je et harskernsoldeer een niet met S-39 uit de bekende blauwe flesjes......
Met een beetje geluk liggen alleen de eindfets eruit.

Anoniem

Een FET kan je doormeten met een multimeter. Deze zet je dan in de diode stand. De rode meetpen plaats je op de rechter pin van de FET. Wanneer je de zwarte meetpen op de middelste pen van de FET plaatst zou je ongeveer 1.1 Volt meten. Plaats je de zwarte meetpen op de linker pen van de FET dan zou je iets van 0.4 Volt moeten meten. Wanneer een FET is opgeblazen dan meet je kortsluiting tussen (een van) deze pennen. Dat is dan 0 Volt.

fred101

Golden Member

Dat vind ik een beetje een wazige test. Ingesoldeerd valt er weinig te testen. Uitgesoldeerd wel. Dat kan ook met een diode test maar het resultaat hangt ook een beetje van je DMM af (hoogte spanning en meetstroom)

Je kunt de body diode meten, maar als door bv statische lading op de gate de mosfet geleidt lijkt deze diode short maar is het niet. Ik test mosfets soms met een multimeter maar meestal met een halfgeleider testertje. Omdat ik een video heb over de test mbv de multimeter in diodetest stand heb ik een tijd beide testen gedaan en mijn test manier met de diodetest gaf altijd het correcte resultaat Zie hier: https://youtu.be/UGQdDsox5Ko

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Met deze test krijg je snel een indicatie of de gate of source naar de drain sluiting maken. Natuurlijk meet je ook het circuit eromheen. Een kortgesloten FET is zo echt wel te meten is mijn ervaring.

fred101

Golden Member

Mijn ervaring met mosfets in situ meten is heel anders, al zo vaak gehad dat ze short lijken maar het niet zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

@Superprutser.
In situ hangt dat heel erg van de omliggende componenten af, en van de lading van de gate. Als die namelijk geladen is (en dat lukt door aanraken) meet je D-S ergens in de buurt van de 0V

De gate is geïsoleerd, dus daar meet je oneindig.

Dus nee, dat is geen universele test.

Sine, Fred,

Het is een kosten-baten afweging. Omdat de "kosten" voor in-circuit zoveel lager zijn dan "uitsolderen, dan pas meten" denk ik dat je wel wat informatie krijgt als je hem in-circuit meet.

Tuurlijk je moet in je achterhoofd houden dat er meer aanhangt dan alleen de fet.

Als ik meet: "alles is kortsluiting", dan denk ik: Die fet is mogelijk opgeblazen, uitsolderen kan nut hebben. Dan nog een keer meten.

Als ik gate-source en gate-drain "weinig" meet, weerstand meer dan 10K, diodestand: OL, denk ik: hmm. ziet er goed uit. Als ik dan in de diodestand Drain-Source 400-800mV en OL meet en in weerstand > 100 Ohm. Mwah! Ziet er ook goed uit. Dan vind ik het niet de moeite waard om hem uit te solderen. De "kosten" zijn dan: "mijn tijd" en "kans op verdere schade doordat iets daarbij kapot gaat.

Dit zijn de meest duidelijke uitkomsten van de meting in situ. Alles wat er tussenin zit... Tja, dat is een twijfelgeval. Zoek nog even verder of er niet wat anders te vinden is wat overduidelijk kapot is, en zoniet, toch maar uitsolderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb erg goede desoldeer apparatuur, meestal vind ik even desolderen de snelste oplossing en dan weet ik het 100% zeker. Vooral bij dingen die ik niet aan kan zetten zonder rookwolken of omdat de rest van de machine of het schip er niet bij zit :-) Ofwel het meeste wat ik binnen krijg.

Ik kijk soms wel even snel of het in situ kan als desolderen wel veel werk is bv door een koelblok waar je niet bij de schroefjes kunt. Laatst werd ik op het verkeerde been gezet. Gate niet short, bodydiode was ook goed. Toch uitgesoldeerd. De gate was idd niet short maar heel vreemd, de mosfet schakelde niet. Meestal zijn ze short maar hier was de gate open of het kanaal zelf. Die body diode was OK maar de mosfet deed helemaal niets. Maar dat is de enige keer dat ik zo'n fout heb gezien. Misschien een bond-wire verdampt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 17 mei 2022 16:31:59 schreef rew:
Sine, Fred,

Het is een kosten-baten afweging.

Uiteraard, maar SuperPrutser had wel heel specifieke spanningen in diodetest, zo generiek is het niet.

Henry S.

Moderator

Mosfet meten = Huntron gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zoek nog een 300w plate amp voor m'n KRK sub. Nu zie ik deze toevallig, is het wat qua kwaliteit?

----- Misschien een tip -----

Ik knip luidspreker kabels altijd verschillend af.
Of de rode of de zwarte is langer.
Verder trek ik ze nooit zover uit elkaar dat als de kabels krom gaan, ze elkaar kunnen aanraken.