Bosch KTR1840 deurrubber vervangen

Heb hier een Bosch KTR1840 koelkast staan waarvan ik het deurrubber wil vervangen. Koelkast is van 1995 maar werkt nog steeds perfect!
Een origineel rubber is lastig te krijgen en lijkt erg prijzig te zijn (>60EU).

https://www.europart.nl/bosch-00204266-afdichtingsrubber-00204266-ktr1…

Heeft iemand ervaring met onderstaand universeel rubber? Of bestaat er mischien een rubber van een ander type wat ook op de KTR1840 past?

https://www.partsnl.nl/koelkast-onderdelen/universeel/deurdichting/afd…

zonder prutsen kom je nergens!

de kt5r18, de atag versie de KU 5r18 die heb ik vaak onder handen gehad. de rubbers waren 15 jaar terug al prijzig en doorgaans het niet meer waard waar ik kwam. de schroeven van de rubber onder de flessenbak waren nogal weggeroest en de binnendeur was aan het scheuren de halve tijd. de rubber omdraaien ging ook vaak nog wel. paar jaar later kon het ding dan vervangen worden want de planchets waren ook kapot dus werd het een dure klus.

is dit ding uit 1996? met R12 erin kwam je toen al niet veel meer tegen. ik zou nog ouder verwachten als 25 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt Testman. Ik ga eens kijken of ik het universele rubber passend kan krijgen.

Dacht dat er ergens een stickertje zat met 1995 maar kan ook makkelijk ouder zijn. Compressor is extreem stil in vergelijk met nieuwere koelkasten en hij koelt nog zeer goed. Dat is ook de reden dat ik hem nog niet van de hand wil doen.

zonder prutsen kom je nergens!

Productie 03/1990. Veel succes met de rubber. Laat het resultaat weten. Ik ben benieuwd. Als de rubber vervormd is dan kun je deze wat warm blazen met de haardroger zodat deze heel soepel wordt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zou het rubber plakken met superlijm, en uitzingen.. Geen kosten meer aan een kast maken van 1990.. Is een "c klasse" kast en neemt nogal wat stroom.. Zonde geld voor nieuw rubber...

anders rotte deel van de rubber doorknippen in het midden, witte krimpkous erover en in elkaar schuiven. de slechte kant zit echter standaard bij de deurzijde die open draait, dus omdraaien zou ook goed zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inmiddels tijd gevonden om het rubber te vervangen. Het universeelrubber van Partsnl blijkt te dik te zijn waardoor de deur niet goed sluit helaas..

Zijn er nog winkels die dit soort rubbers op voorraad hebben zodat ik kan kijken of er iets tussenzit wat eventueel past?

zonder prutsen kom je nergens!

dan zal je met wat details moeten komen zoals afmetingen, dikte rubber en wat voor bevestiging. Er is erg weinig van te vinden.

Hoeveel te dik? Kan je deurscharnierpunt niet verder zetten? Met haardroger heet stoken en dan laten afkoelen met deur dicht geworsteld...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat een moeite allemaal voor een stroomvreter... Het is er nu niet beter op geworden!!

En met de huidige hoge energie prijzen... Niet erg verantwoord om dit te laten draaien, tenzij je geld over hebt. :+

Na 32 jaar heeft ie zijn dienst wel gedaan, tijd voor iets modernere.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 15 mei 2022 20:31:17 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb 10 jaar geleden ook gewoon een koelkast weg moeten doen omdat een nieuw rubber tegen de 100 euro was.

Huidige vriezer (70x70x200cm) verbruikt HALF zo veel elektriciteit als onze destijds op zuinigheid uitgezochte 60x60x90 vriezer (praktijkmeting gedurende maanden, nog geen 20 jaar leeftijdsverschil).
Dus ik sluit me aan bij de negatievelingen die zeggen dat het geen zin heeft... (en in dit huishouden slingeren laptops van 15 jaar oud rond die nog dienst doen...)

Het was inderdaad een leuk project om te proberen. Maar we gaan toch voor een vervangende koelkast. Bedankt voor alle reacties!

zonder prutsen kom je nergens!

En je krijgt momenteel 35 Euro extra voor terug!!