Te lage spanning

Op 17 mei 2022 21:47:08 schreef walterdv:
Wat ik wel niet versta,capacitieve koppeling tussen de fase draad en de rest van de draad.

Als twee draden in een buis liggen, dan vormen die twee draden samen een condensator. De capaciteit is klein, dus de maximale wisselstroom is vrij laag, net genoeg om een voltmeter 60V te laten aanwijzen, maar te laag om een gloeilamp licht te laten geven.

gewoon capacitieve koppeling of een gare las waardoor de spanningsval is ontstaan. zoek die las maar eens op. niet zelden gaat de bekabeling van wcd naar wcd en zo verder, ergens draad losgekomen of losgebakken en je bent er al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ach, hang eens een lamp aan dat stopcontact en meet dan nog eens de spanning, dan speelt fantoom geen rol meer, Of meet met een klassieke, analoge multimeter..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 17 mei 2022 22:35:27 (18%)

Idd is er misschien nog een andere optie.
Ik heb een niet zichtbaat stopkontakt gevonden achter een ingebouwde kast , niet door mij geinstalleerd uiteraard.Het is niet onwaarschijnlijk dat deze doorgelust is naar het kontakt dat ik gebruik, maar dat is voor morgen.
Slaapwel iedereen en bedankt al op voorhand.

fred101

Golden Member

Op 17 mei 2022 22:34:40 schreef kris van damme:
ach, hang eens een lamp aan dat stopcontact en meet dan nog eens de spanning, dan speelt fantoom geen rol meer, Of meet met een klassieke, analoge multimeter..

Heeft hij volgens eigen zeggen al gedaan. En dat scheelde maar een paar volt

Hey Rev, bedankt voor het meedenken,
Ik heb zowat alles gedaan wat gesuggereerd werd, ook een apparaat aangesloten, op de draden van het stopkontakt, een lamp is ook een apparaat of toch niet.
Meting is daarna hetzelfde op enkele Volts na.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 17 mei 2022 22:39:18 (28%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 mei 2022 22:34:40 schreef kris van damme:
ach, hang eens een lamp aan dat stopcontact en meet dan nog eens de spanning, dan speelt fantoom geen rol meer..

Waarom zou je de spanning meten? Je kan toch zien of die lamp licht geeft? Je moet dan wel een gloeilamp nemen.

fred101

Golden Member

Omdat je zo fantoom spanning kunt uitsluiten. Als de spanning dan nul volt wotdt is het fantoomspanning en is de lijn dus ergens open of de verkeerde draad. bv los bij het genoemde stopcontact. Maar omdat bij hem de 60V niet inzakt kan het geen fantoomspanning zijn. Tenzij hij toch niet heeft gemeten...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hensz

Golden Member

Op 17 mei 2022 22:38:12 schreef walterdv:
Ik heb een niet zichtbaat stopkontakt gevonden achter een ingebouwde kast , niet door mij geinstalleerd uiteraard.Het is niet onwaarschijnlijk dat deze doorgelust is naar het kontakt dat ik gebruik, maar dat is voor morgen.

Kijk, daar heb je je las, die er niet was! :P
Ik geef je 99% kans dat daar de kneep zit.

Don't Panic!

Op 17 mei 2022 22:38:25 schreef fred101:
[...]Heeft hij volgens eigen zeggen al gedaan. En dat scheelde maar een paar volt

[...]

maar hij schrijft meting is daarna hetzelfde. uiteraard moet de (gloeilamp) er aan hangen tijdens de meting... tevens denk ik dat hij de gloeilamp enkel in de meterkast gebruikt heeft, en niet ana het einde van de rit. het is beet je onduidelijk, moeten we uitsluiten alvorens er weer 10 pagina's vol staat :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 17 mei 2022 23:17:15 (25%)

Als je op de schroeven van de automaat hebt gemeten kan het ok zijn, maar kan de draad toch los zitten. Bij een kast die al 20 jaar hangt, is het geen overbodige luxe om alle schroeven eens aan te draaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Probleem opgelost.
Losse draad in een verborgen stopkontakt achter een ingebouwde kast.
Gelukkig alles kunnen herstellen zonder schade.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

GJ_

Moderator

Op 17 mei 2022 22:27:07 schreef maartenbakker:
Zwart is gewoon fase, niets ingewikkelds aan.

Het zouden ook nog alletwee fasen kunnen zijn, met 127Vac.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 mei 2022 09:09:57 schreef walterdv:
Losse draad in een verborgen stopcontact achter een ingebouwde kast.

Ha, mooi. Hercule Poirot zou trots op je zijn.
Mooi dat je eruit bent.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 17 mei 2022 21:32:33 schreef ohm pi:
Dan zit er een breuk in de zwarte of blauwe draad. Mischien wel in beide.
Muizen, ratten en marters knagen graag aan draden.

De isolatie kapot bijten wel; Elektriciteitsdraden oefenen een magische aantrekkingskracht uit op knaagdieren. Hoeveel keer ik voor mijn buurmeisje al een nieuw snoer aan een en ander gezet heb omdat huisdier konijn de isolatie doorgeknaagd had.
Maar om een massieve koperdraad van 2.5mm2 door te bijten zullen het uit de kluiten gewassen exemplaren moeten zijn. Nog afgezien van de schok die ze krijgen als ze door de isolatie heen zitten.
Gelukkig heeft niet iedereen een huis vol muizen, ratten en marters. ;-)

Ondertussen lees ik dat het probleem opgelost is.
Goed werk. Je mag eigenlijk van geluk spreken dat je dit voorhad, zo'n losse draad in een weggemoffeld stopcontact achter een kast is een vaak voorkomende oorzaak van brand..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 mei 2022 13:35:09 (19%)

fred101

Golden Member

Dat dacht ik ook ooit dus toen ik in mijn ouderlijk huis te veel last van muizen op mijn slaapkamer had maakte ik een ijzeren plaatje, daarop een houten 'galgje' met een spijker door het eind waar normaal de strop hangt. Een draad aan het plankje en een aan de spijker, aan de andere kant een WCD stekker. Kaas aan de spijker. En toen wachten. Helemaal niks. Ik trek de stekker er uit en laat hem staan. Uur later was de kaas weg. Ik heb dit een keer of 10 herhaald. Spanning erop en de kaas bleef waar hij was. Stekker eruit en de kaas was weg.

De wetenschappelijk verantwoorde mogelijkheden zijn:
1 - Kaas houdt van electriciteit of
2 - Kaas kan niet weglopen als er spanning op staat of
3 - muizen houden niet van iets waar spanning op staat. Nu is dat laatste erg vergezocht dus ik hou het op 1 :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 18 mei 2022 09:52:09 schreef GJ_:
[...]Het zouden ook nog alletwee fasen kunnen zijn, met 127Vac.

Hoewel in België er nog dergelijke oude netten bestaan, is toch de spanning eveneens opgetrokken naar 230V, het zodat het 2x 133V zou zijn.

mel

Golden Member

Op 18 mei 2022 13:39:25 schreef fred101:
Dat dacht ik ook ooit dus toen ik in mijn ouderlijk huis te veel last van muizen op mijn slaapkamer had maakte ik een ijzeren plaatje, daarop een houten 'galgje' met een spijker door het eind waar normaal de strop hangt. Een draad aan het plankje en een aan de spijker, aan de andere kant een WCD stekker. Kaas aan de spijker. En toen wachten. Helemaal niks. Ik trek de stekker er uit en laat hem staan. Uur later was de kaas weg. Ik heb dit een keer of 10 herhaald. Spanning erop en de kaas bleef waar hij was. Stekker eruit en de kaas was weg.

De wetenschappelijk verantwoorde mogelijkheden zijn:
1 - Kaas houdt van electriciteit of
2 - Kaas kan niet weglopen als er spanning op staat of
3 - muizen houden niet van iets waar spanning op staat. Nu is dat laatste erg vergezocht dus ik hou het op 1 :-)

Of een slimme technische muis.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 mei 2022 13:39:25 schreef fred101:
De wetenschappelijk verantwoorde mogelijkheden zijn:
1 - Kaas houdt van electriciteit of
2 - Kaas kan niet weglopen als er spanning op staat of
3 - muizen houden niet van iets waar spanning op staat. Nu is dat laatste erg vergezocht dus ik hou het op 1 :-)

4 - Kaas isoleert (een beetje) waardoor de muis een tikje kreeg: Genoeg om weg te lopen en de kaas te laten hangen.

Ik denk dat kaas voldoende geleidt om een muis een flinke tik te geven. Ik zou gokken dat ze al van het plaatje doorhadden: Dit is niet fijn om op te gaan staan. Zat ie met het plaatje aan de nul en de spijker aan de fase?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Arme muis...Ze kunnen zo lief zijn.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zwart is een beetje bedenkelijk om als fase draad te gebruiken.

Ach ik ben ook al de raarste dingen tegen gekomen. In mijn huis 2 rode draden naar een WCD, fase+nul (wel met een geel/groene).

Of nog veel erger: Bij een kennis 2 geel/groene als fase en nul gebruikt in een buis die eindigde in een trekdoos daar een inbouw WCD in gepropt. Als je geluk heb kun je dat er net in rammen.

Alles direct eruit gesloopt natuurlijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 mei 2022 15:53:43 schreef mel:
Arme muis...Ze kunnen zo lief zijn.. :P

Vind ik ook. Je mag ze niet martelen.
Zodra de val merkt dat de muis aan de kaas snuffelt (er gaat dan een stroompje lopen door de muis) hup, al of niet via een thyristor en andere ondersteunende electronica een volgeladen condensator van 100uF, 10 kV ontladen tussen de kaas en metalen bodemplaat.

Op 18 mei 2022 17:36:02 schreef henri62:
Zwart is een beetje bedenkelijk om als fase draad te gebruiken.

Ik weet het zo net nog niet. Tuurlijk: In Nederland is het tegenwoordig gebruikelijk om bruin voor fase en zwart voor schakeldraad te gebruiken, maar weet jij waar de TS woont en wanneer zijn elektrische installatie gebouwd is?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

In België is er geen strikte verplichte kleurencode voor huishoudelijke installaties.
Zeker niet voor bestaande woningen en oudere installaties.
De beperkingen zijn, als er een blauwe draad aanwezig is en er is een nul in het circuit, dat dan de blauwe draad voor de nul moet voorbehouden worden.
en dat geel/groen verboden is als stroomvoerende geleider en enkel voor aarding mag dienen.
Er was ook nog iets met gele en groene draden...

@ Ohmpi
Zeer slecht idee om dat muisje te willen een snelle dood te gunnen met een krachtige lading. De ervaring leert dat je er vroeg of laat zelf een optater van krijgt in een onoplettende bui.
Ik had in mijn jeugd mijn motorfiets beveiligd door een draad naar de handvatten te trekken . Die was verbonden met de bobine via een uitplugbare connector.

Uiteindelijk heb ik dat verwijderd want ik heb er ontelbare keren zelf een
flinke snok van gekregen. Je kent dat wel, helm op, "tot de volgende week " en starten zonder er aan te denken het ding uit te schakelen..

.

[Bericht gewijzigd door klaasy op donderdag 19 mei 2022 19:40:43 (99%)