Hmm, een weller op een haynes manual. Welke auto kan ik net niet zien. Nieuwschierig...........
Zo te zien heb jij een z.g. magnastat met tcp punten van Weller. Daar zijn soldeerpunten voor nodig waarin in het einde een magneetje geperst zit. Dat magneetje verliest zijn magnetisch veld bij een zeer bepaalde temperetuur. Daardoor wordt een schakelcontact in het boutje verbroken en stopt de bout met verwarmen. Als de temperatuur zakt komt het magneetveld weer terug en schakeld het contact weer aan.
Zie ook curiepunt -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Curietemperatuur
Boutpunten kun je hier kopen: https://www.reichelt.nl/nl/nl/punt-voor-tcp-lang-rond-0-4mm-spitze-pts…
Het ingestanste getal op het magneetje (achterzijde punt) geeft de temperatuur van de bout aan. Ik gebruik meestal de 7 maar als je loodvrij soldeer gaat gebruiken zou ik hoger gaan. Naar acht ofzo. Beter is 7 gebruiken en ouderwets loodhoudend soldeer. Ik vind dat nieuwe soldeer niet heel goed solderen. Het soldeer is stroperig en er lijkt altijd wel een koude las te ontstaan. Ik soldeer dat nieuwe soldeer altijd met een nieuw wtp90 boutje dat bevalt uitstekend maar is alleen geschikt om smd enzo mee te solderen. Het kan erg heet worden en dat moet je hebben met dat nieuwe soldeer. Voor auto technisch gebruik is dat boutje erg ongeschikt. Beter houden bij de oude bouten en ouderwets soldeer.