Welke hoogte opbouw werktafel

Ronald45

Golden Member

Ik wil zelf van meubelpanelen een opbouw op mijn werktafel maken, waar ik dan wat meetapparatuur etc. op kan zetten.

Hij wordt sowieso 30 cm diep, maar ik twijfel over de ideale hoogte. Ik zit te denken aan 25 cm of 30 cm.

Daarom wil ik hier vragen of jullie nog suggesties / ervaring hebben met een dergelijke opbouw?

Vr groet

Arco

Special Member

Dat hangt natuurlijk mede af van de hoogte van die werktafel... (en van wat je er op/onder wilt zetten)
Mijn werkplek is 88cm hoog, en de opbouw 22cm...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/79405

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 18 mei 2022 17:49:46 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

ik heb gewoon plankendragers aan de muur, die kan je naar wens verstellen.Daar staat mijn meetapparatuur op

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

Ik zou een schets maken van jouw opstelling en de apparatuur die je daar in kwijt wilt. Ik werk aan een dergelijke opbouw en ook onder een schuin dak (zolder). Ik heb gekozen voor een hoogte onder de opbouw van 16 cm, maar dat is voornamelijk bepaald door de voeding die ik eronder wil zetten en de computer monitor die erop moet komen. Dan past alles precies, bij mij.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien hangt het er ook meer van af wat er ónder komt. Bij mij is het 'beuntje' maar 11 cm hoog, het is alleen om toetsenbord, muis, rekenmachine, telefoon etc. eronder uit de weg te kunnen schuiven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pietplof

Golden Member

In mijn werkhoek is de hoogte 35 cm. Ik gebruik de ruimte eronder voor gereedschap, drie meetinstrumenten ( frequentie teller, rcl meter en de dig. Scoop.) Tevens de variac en de soldeer/ desoldeereenheid.
De breedte is beperkt. De meest gebruikte direct op de plank .
Hoe minder vaak gebruikt hoe hoger in de stapel,
Zie ook de foto.

festina lente
Arco

Special Member

Ik heb alle weinig gebruikte apparatuur op een verrijdbaar oud tv meubel staan. (het heeft weinig zin om de werkplek te 'vervuilen' met weinig tot nooit gebruikt spul...)
Dat houdt de werkplek overzichtelijk.

Richtlijn die ik aanhoud: als de apparatuur eerst afgestoft moet worden voor gebruik dan heeft het niets op de werkplek te zoeken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 18 mei 2022 16:13:39 schreef Ronald45:
Hij wordt sowieso 30 cm diep, maar ik twijfel over de ideale hoogte. Ik zit te denken aan 25 cm of 30 cm.

In mijn onmetelijke oneindige wijsheid en 1000 den jaren ervaring weet ik ondertussen wel dat er geen ideale hoogte is. Heb je het net ideaal gemaakt voor je huidege apparatuur koop je iets van een geheel andere afmeting en past het weer niet.

De ideale hoogte voor nu is dat je gewoon zoveel mogelijk kwijt kunt. Dus ga eerst uitzoeken wat je er minimaal in kwijt wil kunnen, ga dat eens platsen, schuiven opstapelen enz dat het naar je zin is en ga dan pas de ruimte ervoor maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik heb mijn werkplek om die reden al vier keer geheel verbouwd...
Door verandering van apparatuur en andere behoeftes bleek een eerst ideale werkplek niet echt handig meer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 18 mei 2022 16:13:39 schreef Ronald45:
Hij wordt sowieso 30 cm diep, maar ik twijfel over de ideale hoogte. Ik zit te denken aan 25 cm of 30 cm.

30cm diep vind ik persoonlijk wat aan de krappe kant, maar bij mij liggen er meerdere stekkerbakken en netsnoeren achterin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Houd vooral rekening met ARBO-achtige zaken, zoals kijkhoogte van een monitor, maar ook bijvoorbeeld til-hoogtes als je zware spullen op de opbouw moet kunnen zetten of er af moet kunnen pakken.

Hensz

Golden Member

Ander iets om rekening mee te houden is om apparatuur die laag (direct op het werkblad) staat misschien moeilijk afleesbaar kan zijn omdat je werkstuk ervoor ligt. Ik ga dus voor FET's benadering. :D

Don't Panic!

hier hangt net 5mm boven de werkbank een strook underlayment plaat met de wandgoot en wat schroevendraaiers erin, die zweeft 14cm van de muur af, op aangepaste F dragers welke in de rails vallen waar de planken boven de werkbank ook op hangen. de kabels van de lage meetapparatuur plank kunnen onder en bovenlangs gelegd worden naar stekkerblokken, dus geen last van stekkerblokken direct achter de apparatuur. afstand bovenkant bureau- bovenkant lage plank meetapparatuur is 41cm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
kVA16

Golden Member

Een opbouw op de werktafel.

Is er een speciale reden dat je kiest voor opbouw, bijv. werktafel als afscheiding of mag er niet in de muren geboord worden?
Mocht dit zo zijn dan kan je het beste een soort proefopstelling maken. Ga vervolgens met deze opstelling aan het werk dan zie je waar je eventueel tegen aanloopt.
Mocht je meer info/tips hierover willen dan kan dat. Gewoon even vragen.

Zelf ben ik er geen fan van, geef mij maar de flexibiliteit van plankdragers.
Zie ook de reacties van Arco, mel en benleentje

Ik neem aan dat je al gekeken hebt op Werkplek deel 7 voor de nodige inspiratie.

.

Arco

Special Member

Is er een speciale reden dat je kiest voor opbouw, bijv. werktafel als afscheiding of mag er niet in de muren geboord worden?

In veel gevallen (zoals bij mij) is een werkplek op zolder. Met de schuine dakzijden is aanbrengen van planken lastig en inefficient qua ruimtegebruik.
Een opbouw is dan handiger...

(Planken onder een 45 graden hoek bevestigen is lastig en het rode gebied is onbruikbaar voor plaatsen apparatuur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
kVA16

Golden Member

Met een schuin dak gaat dat inderdaad niet werken. Daar had ik even niet aan gedacht....

Als je iets maakt dat je op stelpootjes zet. Bijvoorbeeld 4 dikke bouten, dan heb je altijd wat speling.

Ronald45

Golden Member

Dank voor de reacties, daar heb ik veel aan!

Om even toe te lichten: Het gaat om een werktafel van 225 breed en 80 diep, deze staat onder een raam van bijna dezelfde breedte. Daar kan ik dus geen planken ophangen. Alleen links 1 smal strookje naast het raam, daar hangen al planken. Aan de andere kant heb ik stellingen staan.

Voorheen had ik gewoon alle meetapparatuur, soldeerstation en 2 beeldschermen op die tafel, maar dat vond ik altijd lastig/rommelig.

Gisteren heb ik wat uitgeprobeerd door een plank op wat boeken te leggen om de hoogte te bepalen, en heb gekozen om het op 25 cm te houden.

Ik wil er mijn labvoeding, multimeters en scope etc op zetten, en 2 monitors. Het idee is om dan het werkblad vrij te houden voor werkstukken en wat stopcontacten aan de achterkant etc.

Die 25 cm "voelde" het prettigst, ik kan dan de apparatuur goed bedienen en aflezen. Maar ik begrijp uit jullie verhalen dat ik daar hoe dan spijt van ga krijgen omdat ik het later toch weer anders wil :)

Als het af is zal ik wat foto's plaatsen!

mel

Golden Member

Het is niet handig om onder of voor een raam monitoren te plaatsen. Dan krijg je last van tegenlicht, zeker als de zon schijnt.Die kan je beter op een andere plek neerzetten, samen met je pc.Dan blijft het ook een stuk overzichtelijker.
En planken onder een schuin dak gaat prima,in de verloren ruimte kan je heel goed wcd sloffen kwijt. :) (eigen ervaring) ik gebruik trouwens als werktafel een normale oude keukentafel, soms moet ik ver reiken om bij de planken te komen.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 20 mei 2022 07:52:28 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

En planken onder een schuin dak gaat prima

(Bijna) alles kan, maar simpel is het niet, zeker niet bij zwaar spul. Ik houd het liever simpel en stevig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iedereen is anders qua lengte:

Normaal gezien is de bovenkant van het werkblad 75cm hoog.

Je ellebogen horen in ruststand op het werkblad te liggen zonder dat je daar iets van voelt in je rug of schouders. Dit moet prettig voelen.

De stoel is ook belangrijk qua hoogte. Dus een in hoogte verstelbare bureaustoel is aan te bevelen.

De monitor moet op kijkhoogte zijn wanneer je hoofd in de ruststand is. Normaal kijk je ongeveer 10 tot 15 graden naar beneden als je achter je werkblad zit.

Gebruik geen ergonomische shit uit de jaren 90. Dit geeft alleen maar ellende.

I love it when a plan comes together !
benleentje

Golden Member

Maar ik begrijp uit jullie verhalen dat ik daar hoe dan spijt van ga krijgen omdat ik het later toch weer anders wil

Die kans is vrij groot ;). Gelukkig leer je elke keer van die dingen en kan je het daarna het proberen om beter te doen.

Wat ik nog vergeten was om op te merken is een opmerking over stapelbare apparatuur. Veel apparatuur is goed stapelbaar en dan kan je beter gewoon meer hoogte tussen de planken hebben. Oude apparatuur kan je bv makkelijk 1 meter hoog opstapelen.
Het moderne spul is minder goed stapelbaar heb ik ervaren. Mijn rigol scope is ca 30cm breed 15cm hoog en 10cm diep. Zelfs een dezelfde scope kan je daar niet eens opzetten omdat dan met 1 keer drukken op een knop hij er al vanaf zou schuiven.
Echter is dat ook wel weer goed nieuws oude meetapparatuur kom wel eens 60cm diep zijn plus een net stekker plus tot 50kg zwaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Op 20 mei 2022 19:04:00 schreef benleentje:
[...]Die kans is vrij groot ;). Gelukkig leer je elke keer van die dingen en kan je het daarna het proberen om beter te doen.

Wat ik nog vergeten was om op te merken is een opmerking over stapelbare apparatuur. Veel apparatuur is goed stapelbaar en dan kan je beter gewoon meer hoogte tussen de planken hebben. Oude apparatuur kan je bv makkelijk 1 meter hoog opstapelen.
Het moderne spul is minder goed stapelbaar heb ik ervaren. Mijn rigol scope is ca 30cm breed 15cm hoog en 10cm diep. Zelfs een dezelfde scope kan je daar niet eens opzetten omdat dan met 1 keer drukken op een knop hij er al vanaf zou schuiven.
Echter is dat ook wel weer goed nieuws oude meetapparatuur kom wel eens 60cm diep zijn plus een net stekker plus tot 50kg zwaar.

Je moet wel om de plankbelasting denken.. ik had ook het eea. opgestapeld, tot de plank naar beneden kwam...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 18 mei 2022 16:13:39 schreef Ronald45:
Ik wil zelf van meubelpanelen een opbouw op mijn werktafel maken, waar ik dan wat meetapparatuur etc. op kan zetten.
Hij wordt sowieso 30 cm diep, maar ik twijfel over de ideale hoogte. Ik zit te denken aan 25 cm of 30 cm.
Daarom wil ik hier vragen of jullie nog suggesties / ervaring hebben met een dergelijke opbouw?

Ik heb een bureau met werkblad van 181 x 102cm.
Op 6 (verstelbare)poten van 30cm, heb ik een paneel geplaatst van 181 x 47cm. (die dieptemaat was toevallig voorhanden) dan past er ook een diepere analoge CRT scoop op. Dat geval op die 6 poten staat op het bureau.
Daar bovenop staat mijn meetapparatuur.

Die poten zijn verkrijgbaar in elke bouwmarkt in rond of vierkant, in de kleuren zwart, wit & chrome. Misschien bestaat er ook een gouden uitvoering. :)

Aan de onderkant van die "zwevende" plank zijn spanningssloffen gemonteerd en er hangt voeding aan.
Is dat een idee?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ronald45

Golden Member

Ik doe nog steeds goede ideeën op hier, dank daarvoor. :-D

Sowieso maak ik de opbouw over de gehele breedte van de tafel, ik twijfel nog tussen 30 en 40 diep, maar ik heb planken om dat uit te proberen en te "voelen". De tafel zelf is 80 diep.

Ergonomie zit wel goed: ik heb een verstelbare bureaustoel, bovendien werk ik er nooit dagen achter elkaar. De opbouw hou ik daarom ook simpel.