Miele W1 wasmachine

Hallo,

Wij hebben een Miele W1 wasmachine WKB130 WCS, helaas draait de trommel uit zijn center... Opeens hoorde ik ook wat aan de afvoerpomp, filter geledigd vol met metaaldeeltjes...

Wasmachine heeft een kloppend geluid wanneer deze centrifugeert aan +-1000 toeren.

Conclusie: trommelkruis defect...

Ik heb van een kennis die zijn oude wasmachine heeft gesloopt een metalen kruis gekregen. (Als ik juist ben is het kruis van een W701).

https://img001.prntscr.com/file/img001/T2A76_pcTW-SMrse2sRY2A.pnghttps://img001.prntscr.com/file/img001/WbGHX8gUTtyW4hAnETMIvg.png

Het kruis dat ik heb heeft een vertanding zoals Y (16mm), terwijl een W1 een vertanding heeft zoals X (10 mm). Volgens deze persoon moest dit aangepast worden (of kan het snaarwiel van de donor gewoon gebruikt worden?)

Edit: Blijkbaar is ook de asdiameter verschillend, had even te snel gelezen maar
Een Duitser zou hier een oplossing voor hebben?

Durch den Umbau der Achse von 30 u. 25 mm. Durchmesser auf jeweils 35 u. 30 mm. mit dem Presspassung von „k5", wurde es jetzt passend gemacht zu Miele W1 Waschmaschinen,

Und dass der Simering besser spannen wird, beträgt dort der Durchmesser der Achse nicht 36 mm sondern 37 mm und natürlich aus VA.

Vertaald (door een translator, kan dus fouten bevatten!!):

Door de as om te bouwen van 30 naar 25 mm. Diameter op elk 35 en 30 mm. met de perspassing van "k5" is deze nu geschikt gemaakt voor Miele W1 wasmachines,

en zodat de afdichtring beter klemt is de diameter van de as daar niet 36 mm maar 37 mm en natuurlijk van VA .

Maar eerst een belangrijker dingetje: Hoe kan ik de as van het aluminium trommelkruis uit de lagers krijgen ZONDER dat ik het lager beschadig?
De bedoeling zou zijn om het lagerkruis (gietijzeren kruis met daarin de lagers), te laten zitten en enkel het trommelkruis te vervangen.

Ik had al gelezen dat een tik met een hamer op het uiteinde van de as geen kwaad zou kunnen maar dan beschadig je toch de lagers? Want je brengt over de kogels een kracht neer toch?

Ahja door hier een topic te gaan posten ben ik toch al wat beter geïnformeerd :)

Bedankt allemaal alvast voor jullie tips en tricks

Normaliter duw je de as zo uit de lagers, als je het snaarwiel eraf draait schuift hij een soort van vanzelf naar binnen.

Volgens mij past het niet wat je wilt, de as heeft een andere maat en de diameter van de trommel (en dus de bouten tussen trommel en kruis) is anders.

Heb je gecontroleerd of de trommelbouten niet gewoon los zijn? Het beste haal je hem er eerst eens uit. Voorschild van de kuip los en dan kan de trommel zo uit de lagers. Het is wel een klusje, de contragewichten moeten eraf en daar hangt de trommel tevens mee aan de veren. Markeer alle bouten die kunnen schuiven in hun opening rondom de buitenkant van de kuip, zodat alles weer in balans terug in elkaar kan.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 17 mei 2022 09:44:56 (43%)

Geachte,
de as van een W1 is ook dikker dan een as uit een oudere machine .
Er zijn dus ook andere lagers gebruikt waardoor de as niet past .
Dit is echt een probleem . Een trommelkruis voor een W1 machine is zeldzaam en geld waard !

Jan

Oh da's mooi... ik heb er nog een compleet met trommel :D

Geachte,

Inderdaad, een Duitser had hier een oplossing voor gevonden:

Durch den Umbau der Achse von 30 u. 25 mm. Durchmesser auf jeweils 35 u. 30 mm. mit dem Presspassung von „k5", wurde es jetzt passend gemacht zu Miele W1 Waschmaschinen,

Und dass der Simering besser spannen wird, beträgt dort der Durchmesser der Achse nicht 36 mm sondern 37 mm und natürlich aus VA.

Vertaald (door een translator, kan dus fouten bevatten!!):

Door de as om te bouwen van 30 naar 25 mm. Diameter op elk 35 en 30 mm. met de perspassing van "k5" is deze nu geschikt gemaakt voor Miele W1 wasmachines,

en zodat de afdichtring beter klemt is de diameter van de as daar niet 36 mm maar 37 mm en natuurlijk van VA .

Maarja die vraagt €250 voor zo een stalen trommelkruis dat aangepast is en dat heb ik er nu ook niet voor over...

Naar mijn idee heeft dat trommelkruis echt niet al te veel te goed, er zit een behoorlijke slag op de trommel. En ik heb best veel 'metaalkorrels' uit de filter gehaald... Maar zou het inderdaad eens moeten opendoen maar ik verwacht weinig goeds...

Thx

Je kan evt een ander type lager gebruiken of een opvulbus.. IDD dit type trommelkruis is een luxe probleem, ze zijn er bijna niet!! ( heb er 1 maar verkoop hem niet). ik heb me er niet in verdiept tot nu toe en ook niet of er een alternatief kruis te verkrijgen is. PS de lengte van de vertanding kan je gerust inkorten met een dun doorslijpschijfje en de vertanding netjes vijlen. Oude snaarwiel gaat helaas te veel bonken daar die verder uitsteekt en niet met een verzonken bout zit.

Heb je fotos van de trommel versterking, en detail waar die gebroken is.
Dacht dat de W1 serie andere versterking had, materiaal toch?

Hoe "oud" is de machine, aantal berijfsuren?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 17 mei 2022 20:59:55 (15%)

Machine heeft iets van een 3000h.
Trommelkruis is er nog niet uit geweest momenteel.

Lekker snel naar den kl*te geholpen dan!! Super koud wassen, en super veel wasmiddel... Deurtje lekker dicht na gebruik en ja dan krijg je dit...

Nog steeds alu kruis dus in die eerste reeks.

Hoi

Er is er hier ook "zeer hard" water, dus er staat een ontharder waar wel veel zout in gaat en ik denk dat deze mede verantwoordelijk is...

Maarja wasmachine's zijn toch ook niet meer wat het geweest is hoor...

Ik weet niet echt wat ik zou moeten doen, trommelkruis vervangen is minstens €250
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/miele-w1-stahl-trommelkreu…

Goedkoper kon ik niet vinden, voor die €250 heb je dan wel een omgebouwd stalen kruis maarja...

Wordt vervolgd.

Op 18 mei 2022 18:21:39 schreef smd:
Lekker snel naar den kl*te geholpen dan!! Super koud wassen, en super veel wasmiddel... Deurtje lekker dicht na gebruik en ja dan krijg je dit...

Je kan wel lekker afgeven op Stofzuiger, maar de grootste misdadiger is Miele die willens en wetens een fatsoenlijk ijzeren kruis vervangt door een rot aluminium kruis.

Helemaal mee eens ohm pi .
Dit is met opzet gedaan .
Bovendien verkopen ze ook bewust geen losse trommelkruisen .
Schande !
En toch wil iedereen nog steeds een Miele , hoe lang kunnen ze nog teren op hun goede naam van vroeger ?

Jan

Ik weet niet of er opzet is, het is een lastiger productieproces. De kruizen zijn inmiddels al een paar jaren van een soort RVS, ze 'teren' nu alleen nog op de oude kruizen die nog breken bij verkeerd gebruik.
Het niet verkopen van losse kruizen heeft een reden, die kun je zelf wel bedenken en nee dat is geen marketing ;)

Maar een waterontharder doet sowieso niet veel goeds voor een wasmachine, eerder andersom zoals gebleken.

Roep eens een merk welke niet breken? :D

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 19 mei 2022 08:19:42 (14%)

Hoi

Ik weet eigenlijk niet goed wat nog aan te vangen met deze wasmachine...
Ik ben het enigsinds wel eens dat dit wel een ernstige zwakte is...

Inmiddels nog een machine gekregen van iemand met een defect trommelkruis die is wel iets ouder (7KG W3371). Voorlopig hou ik deze even bij, andere onderdelen zijn namelijk toch ook niet waardeloos.

"Roep eens een merk welke niet breken? :D"
De echte Miele's van voor 1998, zoals mijn tweede wasmachine die momenteel alles overneemt 8)7

Maar iedereen bedankt alvast voor jullie hulp!

Ik hoor zeer veel goeds van Asko .

Andere mogelijkheid is om een goedkopere machine te kopen en te aanvaarden dat deze na 5 jaar moet vervangen worden .

Jan

Tot nu toe is dat hier best een redelijke strategie geweest. Iedere grofweg 6 jaar een nieuwe Siemens/Bosch van 600 a 700 euro. Gaat bij flinke mishandeling (lees: letterlijk volproppen tot op het punt dat de standaard spoelgang onvoldoende was om alle zeep er uit te spoelen - uiteindelijk ben ik mijn eigen was maar zelf gaan doen...) best wel zo lang mee, misschien wel langer. Ik heb het niet bijgehouden.
Een Miele uit eind 90s begin 2000s die in m'n studentenhuis stond, is ergens rond 2014 kapot gegaan. Respectabele leeftijd. Heb nog even reparatie overwogen, maar professionele reparatie is te duur en verder dan koolborstels repareren ga ik niet want ik ben een radioprutser, geen wasmachinereparateur.

Vervangen door een even oude 2e hands Indesit uit de kringloop, en die heeft het nog een paar jaar uitgehouden tot m'n huisgenoot 't appartement verliet. Geen idee of ie draaiend weg was gegaan.

Van de machines waar alles bij goed gaat, hoor je niets.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 19 mei 2022 12:35:30 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 19 mei 2022 10:15:10 schreef Stofzuiger:
"Roep eens een merk welke niet breken? :D"
De echte Miele's van voor 1998, zoals mijn tweede wasmachine die momenteel alles overneemt 8)7

Maar iedereen bedankt alvast voor jullie hulp!

Of de nieuwste generaties ;)

Ik ken geen toestellen met gebroken kruis waarvan de oorzaak niet verkeerdelijk gebruik is.
Er was een reeks met losse bouten maar die worden intern met pro rata of omruiling opgelost. Niet door herstelling. Uitzonderlijk dus. De rest overdosering, overbelading en verkeerde zeep.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 mei 2022 09:42:31 schreef maus0611:
Normaliter duw je de as zo uit de lagers, als je het snaarwiel eraf draait schuift hij een soort van vanzelf naar binnen.

Dit vandaag eens gepoogd maar dat lukt echt niet, aan de binnentrommel getrokken en aan de as geduwd maar kwam er in geen geval uit. Lijkt er wel erg goed in te zitten...

Even voor mijn beeldvorming, je hebt de Torx bout uit het snaarwiel achterop los, het snaarwiel eraf.
Dan kan het voorschild van de kuip eraf, dan kan je de trommel er zo uit schuiven. Indien dat niet het geval is, is hij vastgeslagen aan het verwarmingselement maar dat is er al uit dan, of hij zit vastgeroest in de lagers wat onwaarschijnlijk is.

Indien je de trommel rondom vrij hebt aan de voorzijde, probeer eens met een blok hout ertussen een flinke mep met zware hamer op de as te geven, lukt niet niet dan zonder blok hout. Lagers vervangen is te overzien.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 19 mei 2022 19:08:57 (24%)

250 Euro is ene koopje!! Dan ben je echt van de problemen af.. Miele vraagt er zowizo al een 375 Euro voor eenzelfde alu kruis... As kan iets vastgeroest zitten en een bout in as draaien, flinke klap met moker en zo los..

Op 19 mei 2022 18:10:30 schreef EricN:
Ik ken geen toestellen met gebroken kruis waarvan de oorzaak niet verkeerdelijk gebruik is.
Er was een reeks met losse bouten maar die worden intern met pro rata of omruiling opgelost. Niet door herstelling. Uitzonderlijk dus. De rest overdosering, overbelading en verkeerde zeep.

Dat zou dus betekenen dat je tegenwoordig een wasmachine alleen maar niet of verkeerdelijk kunt gebruiken.

Op 19 mei 2022 20:03:05 schreef ohm pi:
[...]Dat zou dus betekenen dat je tegenwoordig een wasmachine alleen maar niet of verkeerdelijk kunt gebruiken.

Gaat het dan om de vergeten komma of de cursus logica waar ik niet op uitgenodigd was?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij de wasmachines die wij ontwikkelen word elke combinatie motor/trommel afgeregeld.
Dit word gedaan om de spanningsval over de impedantie van het lichtnet binnen de gezette regelgeving te houden.
(Dit is de Flicker test - 61000-3-3)

Derhalve zou ik niet proberen dit over te zetten, een electronische sturing houd iets teveel toezicht (Tenzij je het echt naar de juiste maat kan omzetten)
Anders detecteerd de machine het verschil in omzet ratio (Te snel of te langzaam) en met wat pech krijg je error codes.
Flicker word niet "Live" gedetecteerd, dit word afgesteld gedurende de ontwikkeling, dus zelfs als je de omzet ratio kan wijzigen zonder fouten dan verandert de spanningsval over het net en kan je flikkerende lampen krijgen als eind resultaat.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II