LEDStrip schakelen met deurschakelaar via relais

Hallo,

Ik ben zelf PLC programmeur maar heb geen ervaring met het bedenken met circuits.

Ik heb een kast met 2 deuren. Hierop wil ik 2 deurschakelaars installeren (1 voor elke deur). Op de deur kozijnen (links en rechts) komt een ledstrip die wordt aangestuurd wanneer 1 van de 2 deuren (of beide) is geopend.

Ik zit te denken aan een Trafo van 230V naar 12V (had ergens in een tabel gevonden dat 50W trafo voldoende moet zijn voor 2x 2.5m LEDstrip.

Een 12v relais van Ali SRD-12VDC-SL-C.

Kan ik vervolgens de 2 deurschakelingen in serie het relais laten schakelen en hierdoor de ledstrip voeden of denk ik hier te simpel?

Deurschakelaars zijn doorgaans geschikt voor 230V.
En sluiten contact als de deur open gaat.

Dus :
- Beide schakelaars parallel.
- In de primaire kant van de trafo.

Dan krijgt de trafo alleen spanning als één van de beide deuren open gaat. En ook als de deuren allebei open gaan.

De trafo staat dan uit -en verbruikt geen stroom- zolang beide deuren dicht zijn.

En dat relais kun je dan voor een ander project gebruiken.

PS
- Een ouderwetse trafo geeft wisselspanning. Daar worden led-strips niet vrolijk van.

Dus je kunt beter een 12V DC adapter toepassen.

PS2
- 50 W ledverlichting is wel erg veel voor een kast. Dat doet echt pijn aan je ogen.

Op 19 mei 2022 14:02:19 schreef ZolderNL:
Ik zit te denken aan een Trafo van 230V naar 12V (had ergens in een tabel gevonden dat 50W trafo voldoende moet zijn voor 2x 2.5m LEDstrip.

Dat is allicht een tabel geweest voor een specifieke ledstrip. Hier is kennelijk het rekenregeltje gebruikt: "10W per meter". Maar dat kan gewoon per ledstrip verschillend zijn. Op z'n minst kan je kiezen: 30- 60- of 144 leds per meter. Het wattage zal meeschakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kees,

Bedankt voor je snelle reactie. Je hebt helemaal gelijk, ik denk te moeilijk deurschakeling in parallel voor de trafo is eenvoudiger.

En het betreft een nieuwe led trafo die 12VDC uit stuurt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 19 mei 2022 14:32:37 schreef ZolderNL:het betreft een nieuwe led trafo die 12VDC uit stuurt

Dat kan dus niet - iets dat DC uitstuurt noemen we een adapter, en zo schreef @deKees het ook. Misschien was er wat verwarring door zijn zinnetje "Een ouderwetse trafo geeft wisselspanning" want een moderne trafo geeft evenzeer wisselspanning ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 19 mei 2022 14:46:07 schreef big_fat_mama:
[...]
Dat kan dus niet - iets dat DC uitstuurt noemen we een adapter, en zo schreef @deKees het ook. Misschien was er wat verwarring door zijn zinnetje "Een ouderwetse trafo geeft wisselspanning" want een moderne trafo geeft evenzeer wisselspanning ;)

Bedoel je dan dat de winkels het allemaal verkeerd noemen.
Als voorbeeld zat ik te kijken naar het volgende artikel. Hier wordt het namelijk een trafo genoemd.
https://www.kabeldirect.nl/led-transformator-12-volt-50-watt.html

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is dan inderdaad fout, en inderdaad men ziet het alom. Verkoop wordt ook meer en meer bedreven door lieden zonder technisch inzicht.

Je hoeft mij niet te geloven, hoor, lees het gerust eens na, bv. op https://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator.

En let wel, dat is niet zomaar woordenklieverij hoor, laatst stond er hier nog eentje te janken dat hij een transformator had aangesloten op iets dat DC nodig had en wat zou er nu allemaal kapot kunnen zijn. We konden helaas niet veel meer antwoorden dan dat ongeveer alles kapot zou kunnen zijn, de halfgeleiders in de eerste plaats.

[ @rew hieronder: goede relativering, dank! ]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Of ze het allemaal verkeerd doen weet ik niet, maar die op de link die je stuurde is absoluut verkeerd.

Mensen die veel met bepaalde materie werken hebben een vakjargon waardoor ze met collegas nauwkeurig over dingen kunnen praten.

Soms dan wordt zo'n woord verkeerd gebruikt "bij de gewone bevolking". Probeer maar eens als je in de VS bent vol te houden dat je in "the Netherlands" woont en niet in "Holland" ("Ik woon in zeeland/friesland/groningen, niet in Holland verdomme!"). De woorden worden door mekaar gebruikt.

Hier vind ik dat ze best "adapter" kunnen zeggen omdat "trafo" echt wat anders is. Ik zou hopen dat ze bij die winkel het gewoon goed genoeg weten om dat zo te doen. Alle hollanders snappen je als je hier "adapter" zegt ipv "trafo". Dat is anders bij de Amerikanen als je "Holland vs The Netherlands" iedere keer gaat proberen uit te leggen.

Ik heb in de VS een jaar in "Eagle Rock" gewoond. Hier zeg ik gewoon "Los Angeles". Scheelt gezeik. Andersom dus Holland vs The Netherlands.

Als je opa vraagt: "Staat er stroom op dat stopcontact?", dan schiet een deel van de elektronerds in de stress: "Er kan zowiezo geen stroom STAAN! Er kan spanning op staan!". Hopeloze oefening om dat recht te zetten. In de algemene populatie is het gewoon een geldige uiting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/