LEDStrip schakelen met deurschakelaar via relais

Hallo,

Ik ben zelf PLC programmeur maar heb geen ervaring met het bedenken met circuits.

Ik heb een kast met 2 deuren. Hierop wil ik 2 deurschakelaars installeren (1 voor elke deur). Op de deur kozijnen (links en rechts) komt een ledstrip die wordt aangestuurd wanneer 1 van de 2 deuren (of beide) is geopend.

Ik zit te denken aan een Trafo van 230V naar 12V (had ergens in een tabel gevonden dat 50W trafo voldoende moet zijn voor 2x 2.5m LEDstrip.

Een 12v relais van Ali SRD-12VDC-SL-C.

Kan ik vervolgens de 2 deurschakelingen in serie het relais laten schakelen en hierdoor de ledstrip voeden of denk ik hier te simpel?

Deurschakelaars zijn doorgaans geschikt voor 230V.
En sluiten contact als de deur open gaat.

Dus :
- Beide schakelaars parallel.
- In de primaire kant van de trafo.

Dan krijgt de trafo alleen spanning als één van de beide deuren open gaat. En ook als de deuren allebei open gaan.

De trafo staat dan uit -en verbruikt geen stroom- zolang beide deuren dicht zijn.

En dat relais kun je dan voor een ander project gebruiken.

PS
- Een ouderwetse trafo geeft wisselspanning. Daar worden led-strips niet vrolijk van.

Dus je kunt beter een 12V DC adapter toepassen.

PS2
- 50 W ledverlichting is wel erg veel voor een kast. Dat doet echt pijn aan je ogen.

Op 19 mei 2022 14:02:19 schreef ZolderNL:
Ik zit te denken aan een Trafo van 230V naar 12V (had ergens in een tabel gevonden dat 50W trafo voldoende moet zijn voor 2x 2.5m LEDstrip.

Dat is allicht een tabel geweest voor een specifieke ledstrip. Hier is kennelijk het rekenregeltje gebruikt: "10W per meter". Maar dat kan gewoon per ledstrip verschillend zijn. Op z'n minst kan je kiezen: 30- 60- of 144 leds per meter. Het wattage zal meeschakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kees,