Vieze en verhitte draden op FilmCaps ClarityCap PWA 100uF/160v

Ik heb van Claritycap een aantal gekocht waaronder:
4x PWA 100uF/160v
2x PWA 47uF/160v
2x PWA 33uF/160v

De draden van de 47uF en 33uF zijn mooi blank.
Maar de draden van de 100uF lijken wel ingesmeerd te zijn met een harsachtig iets, en later gedroogd.
Ook lijkt het alsof de draad ooit heel heet is geweest.

Wat weten jullie hiervan?
Moet ik me ergens zorgen om maken ??

https://i.postimg.cc/63SJgM1V/IMG-20220519-223830-590.jpg

https://i.postimg.cc/G3W9sKhs/IMG-20220519-223906-590.jpg

fred101

Golden Member

Waarom ? Gewoon schoonmaken en solderen. Anders niet moeilijk doen en ze vervangen. Het zijn maar condensators. Je merkt echt niks van fluxresten op een pootje.

Edit, even gegoogled, ik denk dat het snake-oil is :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 20 mei 2022 01:17:12 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Geen idee wat dat is (claritycap heb ik trouwens ook nog nooit van gehoord).
Gezien de kromgebogen pootjes zijn het gebruikte condensatoren?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee deze zijn nieuw, en ik heb er geen goed gevoel bij omdat de op de condensator liggen. Dus haaks omgebogen.

Arco

Special Member

Ah,

Daar komen ze dus de condensator uit! (is niet te zien...)
Ik gebruik altijd Jantzen voor speakers, nooit problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Resin is inderdaad hars, dus geen zorgen! Kijkje op de website van de fabrikant

Copper clad steel terminals are standard; however, others are available upon request Tape and resin colours are flexible with options shown in Custom products. Unless specified, capacitors would be supplied with white tape and red resin."

Arco

Special Member

De resin is duidelijk rood, dus waarom er zwart spul op de draden zit is niet erg verklaarbaar. (kan zijn dat de kap alleen rood is en de rest intern zwart)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Als je het niet vertrouwd, koop dan een ander merk. En waarom moet het 160 Volt zijn?Voor een buizenversterker is dat te weinig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Volgens mij is dit een hi-end audio merk, ik zag dat zo'n ding meer dan 30 euro kost. En dan vermelden ze niet eens de specs anders dan 5%

Zonde van het geld. Een ideale condensator is niks meer dan een reactantie Een real life one wijkt daar van af en heeft een impedantie. Het ding heeft geen magische eigenschappen. Het ding heeft ESR, capaciteit (de reactantie) en max werkspanning. Door andere materialen kun je die werkspanning verbeteren, de ESR selecteren (Laag is niet altijd goed) en het formaat bepalen.

Het ding vormt een "weerstand" (de impedantie) voor AC. Deze is frequentie afhankelijk (Xc = 1/(2.PI.F.C) ) De ESR speelt nauwelijks, dat is iets wat van belang is bij schakelende voedingen omdat ze daar als "DC-opslag" worden gebruikt en als je 150.000 keer per seconde een grote hoeveelheid stroom moet ophoesten gaat dat meespelen. In een speaker speelt dat, zover ik weet, niet (ESR is ook verwaarloosbaar in film caps)
Het materiaal van de pootjes is snake-oil. Denk je dat na (kabels) en voor (spoel van speaker) meters koperdraad die paar cm koperdraad wat uitmaakt. Ik weet vrij zeker dat je zelfs pisbakkenstaal zou kunnen gebruiken zonder meetbaar verschil in het audio frequentie gebied.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Als het geld kost is dat toch altijd beter? >:)
Ik vind het aan de prijs voor een condensator.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Yep, en volgens de gouden oren brigade is het absoluut niet meetbaar maar wel hoorbaar. En niet met moeite, het is altijd een hoorbaar mega verschil (volgens reviews door high end "audio-gurus" ). Dus er is een markt voor. Te veel geld, maar zolang ze er blij van worden...

Ik werd ooit gebeld door een high-end audio kennis. Die was exotische film caps aan het formeren, ze gingen alleen steeds harde lekken. Uitgelegd dat ie ze gewoon moest weggooien en andere monteren en dat formeren hier geen goed idee was. Bleken het condensators te zijn gemaakt bij vollemaan door maagden. Tenminste, dat is de enige reden die ik kon bedenken waarom anders een filmcap 50 euro moet kosten ....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Als je deze condensatoren wilt gebruiken, kun je proberen die kleverige troep eraf te poetsen met IPA. Blijven ze zwart dan kun je nog proberen dat zwarte eraf te halen met gum (voor potlood). Eventueel daarna nog weer poetsen met IPA.

Verontreiniging is niet bevordelijk voor een goede soldeerverbinding, dus schoon werken is wel aan te bevelen. Of je het hoort? Vast niet, tot de verbinding daadwerkelijk slecht contact maakt.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Elektuur heeft een aantal jaar (toen ze nog elektuur heetten) terug vervormingsmetingen aan elco's VS gewone condensatoren in audiotoepassingen gedaan.
Hun conclusie was dat er significante verschillen waren (in de wetenschappelijke zin van het woord significant) maar dat de verschillen dusdanig klein waren, dat ze in principe onhoorbaar zijn.

Het menselijk oor is belachelijk gevoelig voor kleine verschillen. In toonhoogte kunnen getrainde mensen 0,5 procent verschil gewoon horen. Ik zelf haal 0,7 procent tussen 2 opeenvolgende sinustonen. Ik zou het linkje hier plaatsen, maar die site waar je dat kon testen, was een Flash website en flash is dood :(

In sterkteverschil heb ik mensen wel eens horen zeggen dat 3dB onhoorbaar is, maar 1dB is ook gewoon goed hoorbaar...

Ik zeg niet dat je direct het verschil tussen een condensator en een elco hoort, maar ik heb ook wel geleerd dat je niet altijd moet vertrouwen op wat er in de wat oudere boeken staat. Er is gewoon een radicaal verschil in nauwkeurigheid van het gehoor tussen diverse mensen. En de een is beter op bepaalde vlakken, dan de ander. Ik heb een heel gevoelig gehoor, ik hoor de kleinste dingetjes en ben fantastisch in het herkennen van welk materiaal en welk formaat object er bijvoorbeeld van tafel valt, maar ik ben ondergemiddeld in het volgen van gesprekken.

Helaas is het opzetten van een dubbelblinde luistertest met mensen die er van overtuigd zijn dat zij een bovengemiddeld gevoelig gehoor hebben, logistiek erg lastig. Wetenschappelijk heeft het ook geen waarde dus zal het waarschijnlijk nooit gebeuren.

Dat allemaal ter zijde, zwarte aanslag op pootjes kan van alles zijn. Doodnormale oxidatie van tin of zilver, chemische aantasting door flux die verwijderd had moeten worden etc etc.
Allemaal niet netjes, maar ook geen ramp.

Maar als die condensator het doet, gewoon gebruiken. Bij transistoren heb je wel eens dat als ze zwarte pootjes hebben, dat ze beginnen te ruizen en soms helemaal kapot gaan. Maar bij condensatoren heb ik daar werkelijk nog nooit wat van gehoord.

Het lijkt me niet dat ie bijzonder heet is geworden. Dan zou de giethars of plastic van het huisje ook aangetast moeten zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 20 mei 2022 09:51:59 schreef Arco:
Prijs valt mee zo te zien: iets van 4 euro...: https://www.lautsprechershop.de/hifi/clarity_capacitor_pwa_en.htm

Een 100uF filmcondensator van €31.20 vind ik niet goedkoop en dat maal vier. Maar het is daan69 zijn geld :) Blijkbaar wil de fabrikant oxidatie voorkomen op de aansluitdraden.

fred101

Golden Member

Op 20 mei 2022 09:51:59 schreef Arco:
Prijs valt mee zo te zien: iets van 4 euro...: https://www.lautsprechershop.de/hifi/clarity_capacitor_pwa_en.htm

Arco, de 100uF versie kost zoveel. Veel geld maar aan de andere kant was ik misschien wat te hard in reactie. 100uF bij 160V is best wel heel erg veel voor een film cap. Een Kemet kost 13,35 ex.

Elcos zijn over het algemeen ook niet duur maar ik heb pas 6 van deze elco's getest. Gelukkig waren ze goed. (66,= per stuk ex btw)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Oppervalktevervuiling zou ik me geen zorgen om maken, wacht maar tot je een oude Japanse versterker open haalt. Daar is alles zwart geoxideerd, maar alles buiten het component heeft daar geen last van.

Op 20 mei 2022 01:42:15 schreef RAAF12:
Resin is inderdaad hars, dus geen zorgen! Kijkje op de website van de fabrikant

Copper clad steel terminals are standard; however, others are available upon request Tape and resin colours are flexible with options shown in Custom products. Unless specified, capacitors would be supplied with white tape and red resin."

Stalen aansluitpennen? Serieus? Vind ik wel een beetje goedkoop aandoen op enig component... Koper is het juiste materiaal.

Op 20 mei 2022 10:02:52 schreef Ledlover:
In sterkteverschil heb ik mensen wel eens horen zeggen dat 3dB onhoorbaar is, maar 1dB is ook gewoon goed hoorbaar...

Ligt er aan, als je een toon moduleert met 3dB ga je het zeker horen, maar als je een filter toepast met een 3dB variatie over het bereik hoor je het waarschijnlijk niet. Dat is minder dan het effect van de akoestiek van een kamer.

Ik zeg niet dat je direct het verschil tussen een condensator en een elco hoort, maar ik heb ook wel geleerd dat je niet altijd moet vertrouwen op wat er in de wat oudere boeken staat.

Er is wel een paragraaf over in het (relatief nieuwe) boek Audio Power Amplifier Design van Douglas Self en die stelde met een audio analyser een verrassend grote hoeveelheid vervorming vast voor een normale elco van een redelijke waarde in een AC gekoppelde versterker (al verminderde het als je overdimensioneerde). De vervorming was echter niet makkelijk te modelleren met lineaire effecten dus het is onduidelijk gebleven welk effect hiervoor verantwoordelijk was. Ik heb geen idee of je het zou kunnen horen, dat is uit een boek lastig op te maken. Elco's in de signaalweg zijn IMHO alleen acceptabel als ze als DC blokkering dienen in het laagstroomcircuit, en zelfs dan liever niet.

fred101

Golden Member

Dat is waarschijnlijk het zener effect van de oxide laag. Diodes zijn goede modulators.

Er zijn mensen met een absoluut gehoor. Tijdens mijn studie deed ik een praktijk opdracht samen met een jongen die bas speelde. Tijd genoeg om af en toe te jammen. Als ik op de piano of gitaar een akkoord speelde kon hij zo zeggen welke noten ik aansloeg. Ook als ik bv 4 of 5 willekeurige noten nam (dus geen standaard majeur akkoord) Hij kon me zo vertellen welke akkoorden er in een nummer zaten terwijl ik het alleen vergelijkend hoor. Ik hoor of twee tonen gelijk zijn net zo goed als mijn tuner maar alleen als ik ze tegelijk hoor. Hij sloeg een snaar aan en draaide hem dan zo, zonder referentie, naar de juiste stemming.

Volgens hem was het vreemd dat ik dat niet kon. Hij zei dat tonen voor hem net zoiets was als kleuren. Als hij een C en een D hoorde was dat net zoals ik het gelijk zie of het een groen of een rood balletje is. Ik denk dat hij dingen hoort die ik niet hoor, of in ieder geval dat hij ze precieser kan definiëren terwijl ik misschien "iets" hoor maar niet weet wat (in muziek).

Volgens mij gooit Ledlover wat door elkaar. Wij hebben een good dynamisch bereik qua volume. Maar volgens mij zijn we, absoluut gezien, vrij doof voor kleine verschillen. Als het over dB gaat praat je volgens mij niet meer over kleine verschillen. (daarom hebben log pots nodig als volume pot)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

@Kruimel Hmm ik heb geen problemen met de ingangs en uitgangs elco in een Quad303 eindamp. Ik hoor het niet als ik de ingangselco verwissel voor een filmexemplaar. Maar dat is het n=1 verhaal, ik ben niet de Maat Der Dingen :D

Koper is natuurlijk het beste maar daar heb je ook soorten in, de zuurstofvrije en de gewone. Dat heeft met het productieproces te maken. Er staat veel info over op de koperen draad websites.
Bij zo'n filmcondensator kan ik me voorstellen dat de aanhechting van de film met de aansluitdraad een probleem vormt en dat er voor ijzer met een koperen laagje wordt gekozen. Bij een goede diode is het allemaal dik massief koper ook de 'draden' maar dat heeft met de warmteafvoer te maken volgens de specs van de fabrikant.

RAAF12

Golden Member

Op 20 mei 2022 10:02:52 schreef Ledlover:

Helaas is het opzetten van een dubbelblinde luistertest met mensen die er van overtuigd zijn dat zij een bovengemiddeld gevoelig gehoor hebben, logistiek erg lastig. Wetenschappelijk heeft het ook geen waarde dus zal het waarschijnlijk nooit gebeuren.

Peter Walker heeft eens een zaaltje met 60 (?) mensen erin getest. De apparatuur stond achter een los gewoven gordijn er was er niet zichtbaar wat er aangesloten was op de electrostaten.
De test bestond uit klassieke muziek.
Er werd geluisterd met een buizenversterker en een transistorversterker van Quad. En er werd getest met de beide versterkers in serie.
De conclusie was dat de meerderheid (ik meen 70%) geen verschil hoorde.
De test stond in een Engels blad ik dacht dat het Electronics of Wireless World was. Dat is wel op te zoeken. En de test was van vóór de audiofiele gekte die wereldwijd losbarstte rond 1972. In NL vooral bekend van het blad HiFi stereo beeldtest die mensen oa. aanraadde om hun interne luidsprekerbekabeling te gaan verdikken voor een véél beter geluid......

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 mei 2022 07:32:14 schreef mel:
En waarom moet het 160 Volt zijn? Voor een buizenversterker is dat te weinig.

Zulke grote waarden zijn geen koppelcondensatoren (van anode naar rooster), maar bijvoorbeeld kathode-ontkoppelcondensatoren (van kathode naar massa). Daar staan maar kleine spanningen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 20 mei 2022 12:32:58 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zulke grote waarden zijn geen koppelcondensatoren (van anode naar rooster), maar bijvoorbeeld kathode-ontkoppelcondensatoren (van kathode naar massa). Daar staan maar kleine spanningen.

ze kunnen ook voor het afvlakken van de voeding zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Dit soort condensatoren zitten in scheidingsfilters in luidsprekerboxen, niet in versterkers zelf...
(zijn meestal 160 of 400v)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 20 mei 2022 12:38:18 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Modbreak:

Kunnen we de discussie over de eingeschappen en het nut van deze C's achterwege laten? De TS stelt een vraag over de aansluitdraden.

Kruimel

Golden Member

Oeps, ik zag de modbreak te laat.

Op 20 mei 2022 11:58:28 schreef RAAF12:
@Kruimel Hmm ik heb geen problemen met de ingangs en uitgangs elco in een Quad303 eindamp. Ik hoor het niet als ik de ingangselco verwissel voor een filmexemplaar. Maar dat is het n=1 verhaal, ik ben niet de Maat Der Dingen :D

Nee ik ook niet, ik reproduceer alleen wat hij zei (op dat tegen elco's in de signaalweg na, dat vind ik alleen bij gebrek aan beter acceptabel). :)

Een opmerkelijk ding dat in die bespreking ook naar voren kwam was dat hij ook een "audiofiele" elco had getest die substantieel groter was die dat effect veel minder had. Blijkbaar was er wel een meetbaar verschil, ten koste van een hoop geld en volume. Nu weet ik dat oudere elco's vaak een stuk groter zijn, en in die hoedanigheid misschien het niet-lineaire effect minder bezitten. Het zou best kunnen dat de vervorming die hij mat het gevolg is van een genuanceerd elektro-chemisch proces dat voortkomt uit moderne formuleringen van het elektrolyt.