Zonnepanelen vallen massaal uit bij te veel opbrengst (AD)

JoWi

Special Member

Op 19 mei 2022 09:28:50 schreef fcapri:
...ideaal zou iets zijn dat CO2 weer omzet naar brandstof :-)

Is er nog niet, maar wordt wel aan gewerkt, o.a. https://news.stanford.edu/2022/02/09/turning-carbon-dioxide-gasoline-e…

Ignorance is bliss

perslucht en andere omzettingen is idd de manier. battery, dat heeft teveel slijtage.
als het nog handig zou zijn om waterstof op te slaan, kan je via electrolyse gewoon water splitsen naar waterstof.
regenwater putten heeft iedereen, dus daar water omzetten naar waterstof in een veilige ondergrondse tank zou wel ideaal zijn.

perslucht heb ik ook al aan gedacht, een kleine koelkastcompressor kan een grote tank makkelijk op 200-300bar zetten, en daar kan je dan veel energie uithalen. het voordeel is ook dat een koelkastcompressor daar lang over doet, maar ook weinig energie verbruikt. die kan je dus in groepjes van 200W laten aanspringen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

CO2 naar brandstof?is er al jaren, het heet het oerbos. De bomen nemen de co2 op, en als ze sterven na duizenden jaren heb je dan aardolie...
Maar voor het CO2 probleem zouden ze meer bomen en planten moeten planten..
Wij ademen ook co2 uit, en dat is best veel. Om dit te compenseren..Das heel veel bos.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Neem een inverter die ook geschikt is voor eilandbedrijf, die zichzelf niet uitschakelt maar de installatie afkoppelt van het net. Je betaald dan niet meer de netbeheerder en draai je op eigen opbrengst.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evelo

Golden Member

Op 19 mei 2022 10:24:51 schreef fcapri:
perslucht en andere omzettingen is idd de manier. battery, dat heeft teveel slijtage.
als het nog handig zou zijn om waterstof op te slaan, kan je via electrolyse gewoon water splitsen naar waterstof.
regenwater putten heeft iedereen, dus daar water omzetten naar waterstof in een veilige ondergrondse tank zou wel ideaal zijn.

perslucht heb ik ook al aan gedacht, een kleine koelkastcompressor kan een grote tank makkelijk op 200-300bar zetten, en daar kan je dan veel energie uithalen. het voordeel is ook dat een koelkastcompressor daar lang over doet, maar ook weinig energie verbruikt. die kan je dus in groepjes van 200W laten aanspringen

Drukvat van 300bar in een woning? Het lokale brandweerkorps gaat over zijn nek als ze dat horen.

Op 19 mei 2022 10:49:45 schreef evelo:
[...]

Drukvat van 300bar in een woning? Het lokale brandweerkorps gaat over zijn nek als ze dat horen.

mijn argon fles aan mijn las apparaat staat op 200bar.
er is ook een auto geweest (franse makelijk dacht ik) die op 300bar perslucht reed en die thuis gewoon kon 'opladen' met zijn onboard mini compressor van 25kW.

dus zo zot is 200bar ook niet hoor. duikfles perslucht is ook 200bar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Duik- en gasflessen moeten periodiek gekeurd worden. En dat kost dan weer centen en papierwerk.

bedrijven waar veel gascylinders staan zonder dat de brandweer daarvan weet krijgen daar ook een opmerking over bij een controle. bij een brand dient dat bekend te zijn, men gaat niet naar binnen als er explosiegevaar is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 mei 2022 10:26:23 schreef mel:
Wij ademen ook co2 uit, en dat is best veel. .

Volgens mij niet. Even rekenen. 15 liter per minuut, a 4% CO2 is 0.6L pure CO2 per minuut. dat is 864L C02 per dag. Dat weegt (naar beneden afgerond) ongeveer 1kg. Dus per persoon per jaar is dat 0.4 ton. Volgens google produceren we in Nederland totaal ongeveer 8.77 ton CO2 per persoon.

Meer dan ik dacht maar niet veel.... Deels omdat je er gewoon heel weinig aan kan doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 mei 2022 18:45:12 schreef rew:
[...]Volgens mij niet. Even rekenen. 15 liter per minuut, a 4% CO2 is 0.6L pure CO2 per minuut. dat is 864L C02 per dag. Dat weegt (naar beneden afgerond) ongeveer 1kg. Dus per persoon per jaar is dat 0.4 ton. Volgens google produceren we in Nederland totaal ongeveer 8.77 ton CO2 per persoon.

Meer dan ik dacht maar niet veel.... Deels omdat je er gewoon heel weinig aan kan doen.

komt natuurlijk autorijden, huis stoken, gebruikte elektra enz nog bij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2350818#2350818
Ik vergat daar nog iets. Nog een manier om als netbeheerder/leverancier te sturen op afname en teruglevering: je regeltrafo's in je voorzieningsgebied twee stapjes lager zetten. Scheelt aan LS zijde ongeveer 6V. Scheelde ons bedrijf aan inkoopkostenzijde ongeveer 800.000 guldens. Bijna niks op de totale inkoopkosten, maar een vliegende kraai vangt altijd wat. Dat zouden de netbeheerders nu ook kunnen doen, de MS spanning tijdens zonuren wat lager zetten. Helaas voor solar bezitters: er is geen ruimte in de taak van de netbeheerders om de solarbezitters te pleasen. Ik heb de netcode er nog even voor doorgelezen.

Op 19 mei 2022 18:59:39 schreef mvdk:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2350818#2350818
Ik vergat daar nog iets. Nog een manier om als netbeheerder/leverancier te sturen op afname en teruglevering: je regeltrafo's in je voorzieningsgebied twee stapjes lager zetten. Scheelt aan LS zijde ongeveer 6V. Scheelde ons bedrijf aan inkoopkostenzijde ongeveer 800.000 guldens. Bijna niks op de totale inkoopkosten, maar een vliegende kraai vangt altijd wat. Dat zouden de netbeheerders nu ook kunnen doen, de MS spanning tijdens zonuren wat lager zetten. Helaas voor solar bezitters: er is geen ruimte in de taak van de netbeheerders om de solarbezitters te pleasen. Ik heb de netcode er nog even voor doorgelezen.

niet helemaal, een klant die tussen pv daken zit en 251V netvoeding binnenkrijgt en er dus het eea vroeg overlijd in huis door hoge netspanning zou wel geholpen worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 mei 2022 21:05:39 schreef Ex-fietser:
Ik vind dit wel een mooi idee:

https://www.deingenieur.nl/artikel/test-met-tankbare-waterstof

En deze:

https://h2-fuel.nl/

https://www.tudelft.nl/delft-integraal/articles/dec-2020-waterstof/wat…

Ik weet niet hoever ze zijn. Maar je zou dit poeder misschien ook thuis kunnen bewaren. Weer eens wat anders dan hogedruk en koelinstallaties om waterstof te bewaren.

Bij het zien van je post dacht ik aan NiMH batterijen, maar dat bleek te kort door de bocht. Dank je, was een interessant stuk!

Even voor anderen mijn samenvatting van die artikeltjes: het gaat in die artikeltjes om NatriumBoorHydride, een wit poedertje dat vroeger in waspoeder zat. Als je het met (verdund) zoutzuur laat reageren krijg je waterstofgas en natriumboorzuur.
Dat natriumboorzuur moet dan weer terug omgezet worden naar waterstofhydride, die stap lijkt men nog aan te werken

Voor auto’s als vloeistof (opgelost in water?) te tanken, met een 2e tank voor het zuur en een 3e voor het reactieproduct. Voor grote schepen zou het als poeder aan boord genomen kunnen worden.

Als je zeer zuiver water gebruikt voor de reactie, krijg je er waterstofgas extra uit, door ook de waterstof uit dat water te gebruiken. Daar heeft dat bedrijf patent op. (Met minder zuiver water lukt dat proces niet)

Het poeder bevat 27 MJ per liter en wordt qua energiedichtheid vergeleken met Diesel (37 MJ/l). (Ik weet niet of ze daar de waterstof uit het water bijrekenen, dus ga er van uit van wel).

Het klinkt, in die artikelen, best goed. Zeker als je bedenkt dat een elektromotor stukken efficiënter is dan een dieselmotor, en je dus gewoon een onfatsoenlijk groot aantal kilometers kunt afleggen op een tank.

De nadelen staan uiteraard niet in die artikels. Er zal wel een reden zijn dat het tegenwoordig niet meer in waspoeder zit. Maar gelukkig zit er ook geen Diesel in m’n waspoeder.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 19 mei 2022 20:58:12 schreef Lucky Luke:

De nadelen staan uiteraard niet in die artikels. Er zal wel een reden zijn dat het tegenwoordig niet meer in waspoeder zit. Maar gelukkig zit er ook geen Diesel in m’n waspoeder.

ik denk hierbij nog aan een extra accu, die opgeladen wordt vanuit de fuelcel. zodanig dat je ook remenergie kan recupereren.
rondom de auto schilderen met verf die zon-energie omzet...
alle kleine beetjes helpen, nu wordt er bij verbrandingsmotoren nog met energie gegooid langs alle kanten

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 19 mei 2022 23:00:31 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hensz

Golden Member

Op 18 mei 2022 22:29:11 schreef jerome:
Het rendement om waterstofgas te produceren met stroom is slecht.

Dat zegt iedereen altijd, maar ik geloof er geen biet van. Mocht het toch zo zijn, dan zou dat betekenen dat er zó veel warmte vrijkomt dat het water dat je probeert te splitsen in no-time kookt. Dan wordt elektrolyse lastig.

Don't Panic!

Inmiddels is het rendement blijkbaar aan het stijgen:

"Conventional alkaline electrolysis has an efficiency of about 70%.[39] Accounting for the accepted use of the higher heat value (because inefficiency via heat can be redirected back into the system to create the steam required by the catalyst), average working efficiencies for Proton Exchange Membrane electrolysis are around 80%.[40][41] This is expected to increase to between 82–86%[42] before 2030"
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water

Vermenigvuldig die grofweg 75 procent met de efficientie van de gas en kolencentrales waar we nu vooral mee werken, en je komt op een erg slecht rendement uit.

Echter, als we een 'serieuze' overcapaciteit aan zon en windkracht hebben, dan is die grofweg 75 procent imho wel genoeg om waterstof uit elektrolyse heel serieus te gaan nemen.
Het overschot aan warmte steek je ter plekke ondergronds om in de winter als warmtebron voor stadswarmte te gebruiken.

Ik was er zelf van overtuigd dat het rendement van elektrolyse grofweg 65 procent was, en niet hoger kon worden. Ik had het dus fout.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb hier een claim gezien van meer dan 80% efficiency.

Bovendien heb je de warmte die vrijkomt nodig om CO2 uit de lucht te halen. Die CO2 wil je hebben omdat CO2+2H2 => CH4 + O2. En CH4 (methaan) is veel makkelijker op de slaan dan waterstof.