Elektuur heeft een aantal jaar (toen ze nog elektuur heetten) terug vervormingsmetingen aan elco's VS gewone condensatoren in audiotoepassingen gedaan.
Hun conclusie was dat er significante verschillen waren (in de wetenschappelijke zin van het woord significant) maar dat de verschillen dusdanig klein waren, dat ze in principe onhoorbaar zijn.
Het menselijk oor is belachelijk gevoelig voor kleine verschillen. In toonhoogte kunnen getrainde mensen 0,5 procent verschil gewoon horen. Ik zelf haal 0,7 procent tussen 2 opeenvolgende sinustonen. Ik zou het linkje hier plaatsen, maar die site waar je dat kon testen, was een Flash website en flash is dood
In sterkteverschil heb ik mensen wel eens horen zeggen dat 3dB onhoorbaar is, maar 1dB is ook gewoon goed hoorbaar...
Ik zeg niet dat je direct het verschil tussen een condensator en een elco hoort, maar ik heb ook wel geleerd dat je niet altijd moet vertrouwen op wat er in de wat oudere boeken staat. Er is gewoon een radicaal verschil in nauwkeurigheid van het gehoor tussen diverse mensen. En de een is beter op bepaalde vlakken, dan de ander. Ik heb een heel gevoelig gehoor, ik hoor de kleinste dingetjes en ben fantastisch in het herkennen van welk materiaal en welk formaat object er bijvoorbeeld van tafel valt, maar ik ben ondergemiddeld in het volgen van gesprekken.
Helaas is het opzetten van een dubbelblinde luistertest met mensen die er van overtuigd zijn dat zij een bovengemiddeld gevoelig gehoor hebben, logistiek erg lastig. Wetenschappelijk heeft het ook geen waarde dus zal het waarschijnlijk nooit gebeuren.
Dat allemaal ter zijde, zwarte aanslag op pootjes kan van alles zijn. Doodnormale oxidatie van tin of zilver, chemische aantasting door flux die verwijderd had moeten worden etc etc.
Allemaal niet netjes, maar ook geen ramp.
Maar als die condensator het doet, gewoon gebruiken. Bij transistoren heb je wel eens dat als ze zwarte pootjes hebben, dat ze beginnen te ruizen en soms helemaal kapot gaan. Maar bij condensatoren heb ik daar werkelijk nog nooit wat van gehoord.
Het lijkt me niet dat ie bijzonder heet is geworden. Dan zou de giethars of plastic van het huisje ook aangetast moeten zijn.